Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
c_alsemgeest schreef:United afstammelingen staan toch helemaal niet bekend als lastig?
Ken ze in ieder geval niet.
Charmeur,Apache, Don Tango, Florencio zijn meer de hengsten waar je vaak over hoort.
Maar dan nog... ook daarin heb je hele fijne beesten.
Elisa2 schreef:Ze hebben allemaal een moeder! Ik denk dat het belangrijk is om per individu te blijven kijken. Natuurlijk geven sommige hengsten wel bepaalde eigenschappen door, en die moeten bij je passen denk ik als ruiter/ trainer. Sommige zijn makkelijker dan de ander. Soms zie ik ook bloedlijnen waarvan ik denk..omg, en dan blijken het hele brave paarden te zijn.
Fly_high schreef:Wordt er inmiddels niet over elke dressuurlijn gezegd dat het allemaal staatsgevaarlijke paarden zijn...?![]()
MariekeS_ schreef:Lastig Diortje_vds. Mag ik vragen wat je dan zoekt als het zo tegenvalt elke keer?
Zijn het jonge paarden die voor het eerst op de foto gaan of toch vooral problemen met de interpretatie van bestaande foto's?
Dat gezondheid door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden is natuurlijk lastig maar hoeveel risico iemand wil nemen is ook persoonlijk.
Hoe laat je zo'n 2.5 jarige beoordelen?
Zijn de 'gewoon' gezonde paarden niet misschien slecht te beoordelen door de combi van groenigheid, spanning, onbalans en dan zo'n volte moeten monsteren etc?
Ik heb er zelf geen ervaring mee vandaar mijn vraag. Mijn jonge paard had ik met 2.5 groen als gras niet zomaar kunnen laten keuren denk ik
Diortje_vds schreef:Hoi iedereen, ik volg even mee...
Ben sinds enige tijd nu op zoek naar een nieuw jong dressuurpaard, en het valt me helemaal niet mee...dus ik kom hier wat meelezen en ventileren hehe.
Alleen nog maar teleurstellingen, onaangename verrassingen, afgekeurde,....blijkbaar is het een hele uitdaging om een gezond en getalenteerd jong dier te vinden. Echt frustrerend.
Ik kan al bijna een boek schrijven over elke keer er wel weer iets mee was, en ik heb al vele pistes bewandeld inmiddels, de grotere namen, de elite veilingen, particulieren, in BE, NL, DUI, via bemiddelaars...en als ze zeggen 'kerngezond' en mijn DA de röntgen nakijkt en vervolgens knoerten van bemerkingen vindt...ik kan ze niet meer op 1 hand tellen.![]()
Gisteren nog een visite laten doen op een prachtige 2.5 jarig hengstje die werd klaargemaakt voor de HK, ook niet 100% op de volteen dan is de vraag wat riskeer je? Bekijk je het de week erop nog es? Hebben ze dan ontstekingremmers gegeven? Moet je dan ook bloed laten nakijken...? Maar ik zoek voor een mooi budget dus dan wil ik echt wel dat ze clean zijn zonder meer, aan 2 of 3 jaar.
@Flevolander: Leuk dier, ik duim voor de keuring! Heb zelf een Charmeur x Ferro merrie, lief dier, enorme kwaliteit, wel heel sensibel maar eerlijk, ze heeft me dit jaar een geweldig hengstveulen gegeven van McLaren, we hebben ze net gespeend en terug ohz na 14 maanden, en ze nam dat super op!
Ik ben wat afstamming betreft meestal van dezelfde mening als o.a. Elisa2, per individu blijven kijken, en bepaalde eigenschappen moeten gewoon bij je passen , en bij je eigen capaciteiten ook.
MariekeS_ schreef:Lastig Diortje_vds. Mag ik vragen wat je dan zoekt als het zo tegenvalt elke keer?
Zijn het jonge paarden die voor het eerst op de foto gaan of toch vooral problemen met de interpretatie van bestaande foto's?
Dat gezondheid door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden is natuurlijk lastig maar hoeveel risico iemand wil nemen is ook persoonlijk.
Hoe laat je zo'n 2.5 jarige beoordelen?
Zijn de 'gewoon' gezonde paarden niet misschien slecht te beoordelen door de combi van groenigheid, spanning, onbalans en dan zo'n volte moeten monsteren etc?
Ik heb er zelf geen ervaring mee vandaar mijn vraag. Mijn jonge paard had ik met 2.5 groen als gras niet zomaar kunnen laten keuren denk ik
MyWishMax schreef:En soms worden bepaalde nakomelingen of paarden in algemeen als niet braaf gezien omdat ze bijvoorbeeld druk niet pikken. Op de 1 of andere manier zoek ik zulke dieren uit, maar vorige merrie maakte het het bontst. Toen wij niet konden rijden zou een andere ruiter haat rijden en instructeur wilde paard even flink aanpakken en kijken wat ze kon. Ruiter belandde achter de bakrand en paard niks meer mee te beginnen. Wij hebben daar nooit problemen mee gehad, ook niet toen ik veel meer ging vragen. Paarden en pony's hadden allemaal een grens en als je daaroverheen ging werden ze gevaarlijk, maar ik wil toch niet zo rijden dus nooit problemen.
Het was wel goed opletten wie je erop liet en soms verraste het je, omdat ze op eigen paard met minder druk leken te rijden en ze dat ook zeiden. Na een tijdje dus maar gestopt met anderen vragen en alleen moeder of ik erop.
Maar wij hebben wel altijd brave paarden gevonden, ja. Kk stap niet voor de lol op 1 die om het minste explodeert.