Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:32

Wat een knapperd Flevolander! Hopelijk komt hij met vlag en wimpel door de keuring.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:17

Nu maak je mij uiteraard nieuwsgierig wat voor staatsgevaarlijk profiel die van jou heeft..

Wat betreft afstamming.. mijn vorige was een United.. daar werd ook van gevraagd of ik levensmoe was. Nadat ik hem in het Z1 uitbracht durfde ik wel te zeggen dat ik nog nooit zo'n fijn paard gehad heb.

Met deze ga ik weer een nieuw avontuur aan, het is elk nieuw paard weer iets wat je moet ervaren

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:30

United afstammelingen staan toch helemaal niet bekend als lastig?
Ken ze in ieder geval niet.

Charmeur,Apache, Don Tango, Florencio zijn meer de hengsten waar je vaak over hoort.
Maar dan nog... ook daarin heb je hele fijne beesten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:31

Er zullen gerust paarden zijn die aanleg hebben maar blijf er bij dat een groot gedeelte heeft te maken met hoe een leven verloopt. Iedereen verklaarde mij voor gek om met mijn 'gestoorde' merrie te fokken, is het aller liefste veulentje uitgekomen. Mijn 'schattige' shet daarintegen valt iedereen die hij niet moet aan. Shet heeft geen leuk begin van zijn leven gehad en merrie idem, veulen normale start en die is poeslief.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:36

Wordt er inmiddels niet over elke dressuurlijn gezegd dat het allemaal staatsgevaarlijke paarden zijn...? :P :=

Ik heb weinig verstand van dressuurpaarden, maar als het om springbloed gaat zijn er wel bepaalde lijntjes waar ik liever van af wil blijven als amateur :o Het ligt uiteraard iets meer genuanceerd dan "hengst X is uit den boze", en ik zou (rot)karakters juist eerder aan de moederskant linken dan aan de hengst. Ook gezien wat merries hun veulens kunnen doorgeven qua aangeleerd gedrag + dat er relatief veel gefokt wordt met merries die te onbetrouwbaar zijn om op te rijden of om uberhaupt in de buurt van te komen :') iets wat bij hengsten niet zo snel gebeurt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:07

c_alsemgeest schreef:
United afstammelingen staan toch helemaal niet bekend als lastig?
Ken ze in ieder geval niet.

Charmeur,Apache, Don Tango, Florencio zijn meer de hengsten waar je vaak over hoort.
Maar dan nog... ook daarin heb je hele fijne beesten.

Gefeliciteerd! Leuk dier!
United ken ik ook alleen als meer achteruit lopen, dan vooruit. Dus die komt er bij mij niet in. Charmeur, Apache, Don Tango sowieso niet Moet wel zeggen dat alle Jazzjes van schoonzoon super lief zijn, maar wel vragen om technische ruiters en de Hennesy en Governor van mijn dochter ook. Je kunt er echt wel been aan geven, maar oh wee als je ‘het even snel’ denkt te doen.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:30

Hier ook negatieve ervaringen met United, mijn vorige was ook een united. Bleef altijd een onstabiel gevoel geven, alsof hij ineens kon ontploffen en een enorme zenuwlijder op stal. Verder overigens wel heel knuffelig en vooral mooi paard. Nu sprak ik laatst een kennis met hetzelfde met haar United, toch bijzonder. Ik geloof niet zo in “ nare’ hengsten maar over deze denk ik nu wel anders.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:40

Wat een onwijs mooi paard met veel body!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:14

Ik weet niks van dressuurlijnen die staatsgevaarlijk zijn of niet, ik zie een heel knap paard en flevolander geeft aan dat hij haar een vertrouwd gevoel geeft, dat is voor mij het belangrijkste. Dus flevolander: ik hoop op een goede keuring zodat hij snel de jouwe mag zijn

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:08

Wie is er nog op zoek naar wat? Ik weet iets maar mag dat hier natuurlijk niet droppen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:25

Ze hebben allemaal een moeder! Ik denk dat het belangrijk is om per individu te blijven kijken. Natuurlijk geven sommige hengsten wel bepaalde eigenschappen door, en die moeten bij je passen denk ik als ruiter/ trainer. Sommige zijn makkelijker dan de ander. Soms zie ik ook bloedlijnen waarvan ik denk..omg, en dan blijken het hele brave paarden te zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:01

Elisa2 schreef:
Ze hebben allemaal een moeder! Ik denk dat het belangrijk is om per individu te blijven kijken. Natuurlijk geven sommige hengsten wel bepaalde eigenschappen door, en die moeten bij je passen denk ik als ruiter/ trainer. Sommige zijn makkelijker dan de ander. Soms zie ik ook bloedlijnen waarvan ik denk..omg, en dan blijken het hele brave paarden te zijn.

Dat inderdaad. En de doorslaggevende factuur blijft altijd de ruiter. Als je niet met dergelijke slimme en gevoelige dieren om kunt gaan, begin er dan niet aan.
Al ken ik ook een super brave Fries waar kindjes op zitten en als ik erop klim, bekruipt me toch altijd een gevoel van onbehaaglijkheid. Dacht dat het aan mij lag, maar mijn dochter die dagelijks jonge paarden opleid t/m subtop, heeft het dus ook. Waarschijnlijk is hij betrouwbaar op basisniveau en op het moment je meer gaat vragen, wordt hij iets onvoorspelbaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:01

Grappig, hoe verschillend het kan zijn, ik ken alleen fijne Uniteds. Al is hij zelf niet extreem makkelijk, maar zou de hengst zelf ook weer niet onder extreem scharen.
Een DT wel :')
Maarja, daar had ik dan weer zelf een exemplaar van (Don Tango x Krack C x Jazz) en dat was de meest lieve en werkwillige die ik ooit heb gereden. Ondanks dat zijn moeder ook zeker niet makkelijk mee gaf :D Dus zo zie je altijd maar weer... het is geen gegeven.
Ik zou ook nooit een bepaalde afstamming laten staan.

Fly_high schreef:
Wordt er inmiddels niet over elke dressuurlijn gezegd dat het allemaal staatsgevaarlijke paarden zijn...? :P :=

Imo juist steeds minder, zijn echt veel hengsten bij gekomen de laatste jaren met hele fijne werkwillige karakters. Die het ook echt vaak wel doorgeven, wanneer je nu naar de nakomelingen kijkt.
Denk bijvoorbeeld aan een Ferguson, In Style, Just Wimphof of Desperado. Hele fijne paarden irl en ook veel nakomelingen die erg fijn zijn qua karakter.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:14

Het was als grapje bedoeld ;) Het blijven wel hele gevoelige paarden die hoog in het bloed zitten, geen trapzakken, in die zin zijn ze allemaal "gevaarlijk" denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:09

Valt wel mee, ik zie zoveel brave kwpn'érs waarvan ik denk dat ze beter iets minder braaf hadden kunnen zijn voor hun eigen bestwil..en er zitten ook trapzakken genoeg bij hoor haha. Ligt een beetje aan welk bloed er in zit. Vind ze alleen in de schrikreacties over het algemeen wat minder intelligent dan sommige andere rassen. Dus in die zin zijn ze misschien soms wel wat gevaarlijker/ lastiger etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:32

En soms worden bepaalde nakomelingen of paarden in algemeen als niet braaf gezien omdat ze bijvoorbeeld druk niet pikken. Op de 1 of andere manier zoek ik zulke dieren uit, maar vorige merrie maakte het het bontst. Toen wij niet konden rijden zou een andere ruiter haat rijden en instructeur wilde paard even flink aanpakken en kijken wat ze kon. Ruiter belandde achter de bakrand en paard niks meer mee te beginnen. Wij hebben daar nooit problemen mee gehad, ook niet toen ik veel meer ging vragen. Paarden en pony's hadden allemaal een grens en als je daaroverheen ging werden ze gevaarlijk, maar ik wil toch niet zo rijden dus nooit problemen.

Het was wel goed opletten wie je erop liet en soms verraste het je, omdat ze op eigen paard met minder druk leken te rijden en ze dat ook zeiden. Na een tijdje dus maar gestopt met anderen vragen en alleen moeder of ik erop.

Maar wij hebben wel altijd brave paarden gevonden, ja. Kk stap niet voor de lol op 1 die om het minste explodeert.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:11

Hoi iedereen, ik volg even mee...

Ben sinds enige tijd nu op zoek naar een nieuw jong dressuurpaard, en het valt me helemaal niet mee...dus ik kom hier wat meelezen en ventileren hehe.

Alleen nog maar teleurstellingen, onaangename verrassingen, afgekeurde,....blijkbaar is het een hele uitdaging om een gezond en getalenteerd jong dier te vinden. Echt frustrerend.
Ik kan al bijna een boek schrijven over elke keer er wel weer iets mee was, en ik heb al vele pistes bewandeld inmiddels, de grotere namen, de elite veilingen, particulieren, in BE, NL, DUI, via bemiddelaars...en als ze zeggen 'kerngezond' en mijn DA de röntgen nakijkt en vervolgens knoerten van bemerkingen vindt...ik kan ze niet meer op 1 hand tellen. -O-

Gisteren nog een visite laten doen op een prachtige 2.5 jarig hengstje die werd klaargemaakt voor de HK, ook niet 100% op de volte ;( en dan is de vraag wat riskeer je? Bekijk je het de week erop nog es? Hebben ze dan ontstekingremmers gegeven? Moet je dan ook bloed laten nakijken...? Maar ik zoek voor een mooi budget dus dan wil ik echt wel dat ze clean zijn zonder meer, aan 2 of 3 jaar.

@Flevolander: Leuk dier, ik duim voor de keuring! Heb zelf een Charmeur x Ferro merrie, lief dier, enorme kwaliteit, wel heel sensibel maar eerlijk, ze heeft me dit jaar een geweldig hengstveulen gegeven van McLaren, we hebben ze net gespeend en terug ohz na 14 maanden, en ze nam dat super op!

Ik ben wat afstamming betreft meestal van dezelfde mening als o.a. Elisa2, per individu blijven kijken, en bepaalde eigenschappen moeten gewoon bij je passen , en bij je eigen capaciteiten ook.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:33

Lastig Diortje_vds. Mag ik vragen wat je dan zoekt als het zo tegenvalt elke keer?

Zijn het jonge paarden die voor het eerst op de foto gaan of toch vooral problemen met de interpretatie van bestaande foto's?
Dat gezondheid door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden is natuurlijk lastig maar hoeveel risico iemand wil nemen is ook persoonlijk.
Hoe laat je zo'n 2.5 jarige beoordelen?
Zijn de 'gewoon' gezonde paarden niet misschien slecht te beoordelen door de combi van groenigheid, spanning, onbalans en dan zo'n volte moeten monsteren etc?
Ik heb er zelf geen ervaring mee vandaar mijn vraag. Mijn jonge paard had ik met 2.5 groen als gras niet zomaar kunnen laten keuren denk ik :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:37

MariekeS_ schreef:
Lastig Diortje_vds. Mag ik vragen wat je dan zoekt als het zo tegenvalt elke keer?

Zijn het jonge paarden die voor het eerst op de foto gaan of toch vooral problemen met de interpretatie van bestaande foto's?
Dat gezondheid door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden is natuurlijk lastig maar hoeveel risico iemand wil nemen is ook persoonlijk.
Zijn de 'gewoon' gezonde paarden niet misschien slecht te beoordelen door de combi van groenigheid, spanning, onbalans en dan zo'n volte moeten monsteren etc?
Ik heb er zelf geen ervaring mee vandaar mijn vraag. Mijn jonge paard had ik met 2.5 groen als gras niet zomaar kunnen laten keuren denk ik :+

Als je die jonge paarden vanaf dag een ter hand neemt en dagelijks even bezig gaat met de dingen die belangrijk zijn in een werkpaardenleven, dan is bovenstaand helemaal geen vraag.

Maar ja, zoals al vaker gezegd; een veulen op de wereld zetten mag wat kosten maar voor opgroeien is geen belangstelling.....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:41

Mijn vertrouwen in de paardenhandel is zó zoek dat wanneer ze niet meteen correct zijn de eerste keer, er geen tweede keer komt.

Ooit eens bij een paard gaan kijken wat door onze DA niet goed bevonden werd, maar wel klaar gemaakt werd om nadien wèl door een keuring te komen, wat ook gelukt is. Sindsdien besef ik dat er erg veel kan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:53

Diortje_vds schreef:
Hoi iedereen, ik volg even mee...

Ben sinds enige tijd nu op zoek naar een nieuw jong dressuurpaard, en het valt me helemaal niet mee...dus ik kom hier wat meelezen en ventileren hehe.

Alleen nog maar teleurstellingen, onaangename verrassingen, afgekeurde,....blijkbaar is het een hele uitdaging om een gezond en getalenteerd jong dier te vinden. Echt frustrerend.
Ik kan al bijna een boek schrijven over elke keer er wel weer iets mee was, en ik heb al vele pistes bewandeld inmiddels, de grotere namen, de elite veilingen, particulieren, in BE, NL, DUI, via bemiddelaars...en als ze zeggen 'kerngezond' en mijn DA de röntgen nakijkt en vervolgens knoerten van bemerkingen vindt...ik kan ze niet meer op 1 hand tellen. -O-

Gisteren nog een visite laten doen op een prachtige 2.5 jarig hengstje die werd klaargemaakt voor de HK, ook niet 100% op de volte ;( en dan is de vraag wat riskeer je? Bekijk je het de week erop nog es? Hebben ze dan ontstekingremmers gegeven? Moet je dan ook bloed laten nakijken...? Maar ik zoek voor een mooi budget dus dan wil ik echt wel dat ze clean zijn zonder meer, aan 2 of 3 jaar.

@Flevolander: Leuk dier, ik duim voor de keuring! Heb zelf een Charmeur x Ferro merrie, lief dier, enorme kwaliteit, wel heel sensibel maar eerlijk, ze heeft me dit jaar een geweldig hengstveulen gegeven van McLaren, we hebben ze net gespeend en terug ohz na 14 maanden, en ze nam dat super op!

Ik ben wat afstamming betreft meestal van dezelfde mening als o.a. Elisa2, per individu blijven kijken, en bepaalde eigenschappen moeten gewoon bij je passen , en bij je eigen capaciteiten ook.

Wat zoek je precies en in welke prijsklasse. Ik weet in hogere prijsklasse wel wat dieren die niet geadverteerd staan (en eigenlijk ook niet weg hoeven, maar mogen voor het juiste bod en persoon). Stuur maar pb.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:31

MariekeS_ schreef:

Ik ben op zoek naar kwaliteitsvolle 2.5 of 3.5 jarige, al dan niet zadelmak. de 2.5 jarige die deze maandag niet 100% was, werd klaargemaakt voor de hengstenkeuring, dus die kon al netjes aan de longe lopen, ook de buigproeven waren geen probleem, hij had sowieso ook gewoon een erg fijn karakter.

Ik laat altijd eerst de bestaande röntgen nakijken door mijn eigen DA, en daar vallen er al veel uit.
Alles is uiteraard persoonlijk, maar ik wil echt voor het budget dat ik wens te geven een gezond dier om mee te starten (er kan erna nog zo veel anders mislopen). ook moet je altijd in het achterhoofd houden, dat als je dan toch eens doorverkoopt, gezondheid echt een must is. Ookal zoek ik initieel voor mezelf.
Waar ik ook gevoelig aan ben, is rechte voeten. Ik denk dat ik dan nog liever een gunstig gelegen chip fragment heb dan ongelijke voeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:49

Groot gelijk, ongelijke voeten laat ik ook echt staan..dat is een recept voor problemen tzt. Maar als ze klinisch niet helemaal lekker lopen op de keuring maar rontgen wel goed zijn dan zou ik wel nog een keer klinisch laten keuren. Soms ligt het aan iets heel simpels als gevoelige zolen, gebrek aan balans, scheefheid e.d. Bedenk ook dat het perfecte paard niet bestaat. Veel jonge paarden worden ook geopereerd aan chipjes e.d.

MWM: ja die zijn er ook zulke paarden, soms kom je er pas achter dat je denkt dat je een simpel en braaf te rijden paard hebt maar dat dat met andere ruiters helemaal niet zo blijkt te zijn. Hoe vergevingsgezind ze zijn speelt ook mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:10

Lastige zoektocht dus diortje. Hopelijk vind je snel wat!

Elisa, precies. En blijkbaar zoek ik altijd zulke paarden uit :') Wel vergevingsgezind in de vorm van onbelangrijk en onhandige hulpen pikken, maar geen druk zoals sommige rijden. Bij sommige door andere ruiters achtergekomen, bij andere door een keer instructie te hebben die wel meer druk wilde en je altijd geleerd hebt niet tegen instructie in te gaan. Toen paard aangaf dat het echt niet oké was ben ik boor het eerst wel tegen een instructie ingegaan en daarna besloten nooit meer zoiets te doen. Mocht wel meteen vertrekken uit die les := Dat dat dier nooit rechtovereind stond en toen wel had volgens haar niks te maken met wat wij aan het doen waren.

Maar onbewust zijn alle paarden waar ik fijn mee rijd wel redelijk hetzelfde. 2 waren echt 2 druppels water, maar ook degene die ik voor anderen reed hadden wel dezelfde dingen. Terwijl je dat in eerste instantie niet zou zeggen.

Verder qua hengsten/lijnen, ik val altijd al op Ferro nakomelingen. Zowel qua uitstraling, beweging als karakter. Best lastig met hengsten uitzoeken als alles wat je aanspreekt dezelfde hengsten in de lijn hebben als merrie. Ik kijk niet naar papier,maar ook met paarden zoeken was 90% van wat me aansprak iets met ferro als opa...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:16

MyWishMax schreef:
En soms worden bepaalde nakomelingen of paarden in algemeen als niet braaf gezien omdat ze bijvoorbeeld druk niet pikken. Op de 1 of andere manier zoek ik zulke dieren uit, maar vorige merrie maakte het het bontst. Toen wij niet konden rijden zou een andere ruiter haat rijden en instructeur wilde paard even flink aanpakken en kijken wat ze kon. Ruiter belandde achter de bakrand en paard niks meer mee te beginnen. Wij hebben daar nooit problemen mee gehad, ook niet toen ik veel meer ging vragen. Paarden en pony's hadden allemaal een grens en als je daaroverheen ging werden ze gevaarlijk, maar ik wil toch niet zo rijden dus nooit problemen.

Het was wel goed opletten wie je erop liet en soms verraste het je, omdat ze op eigen paard met minder druk leken te rijden en ze dat ook zeiden. Na een tijdje dus maar gestopt met anderen vragen en alleen moeder of ik erop.

Maar wij hebben wel altijd brave paarden gevonden, ja. Kk stap niet voor de lol op 1 die om het minste explodeert.

Jup hier ook zo, mijn paard gekocht op 3 jarige leeftijd. Nog nooit zo'n braaf paard meegemaakt, hij is nu 5. Momenteel zit ik in de gips en wou iemand anders hem tijdelijk rijden.. Paard heeft de halve bakrand eruit getrapt, paard ondervond teveel druk :+