Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:40

DuoPenotti schreef:
ja echt schuw, duidelijk :j

En wat nu als je fikkie bij hebt die blaft?

verschrikkelijk, dat kan toch niet goed blijven gaan?!

Schuw is die niet, en het is wachten op de eerste aanval …

Ook loopt hij niet lekker, lijkt een tikkie mank ?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:42

Bovenstaande video vind ik wel heftig hoor. Je zult inderdaad maar een hond bij je hebben, waardoor de wolf getriggerd wordt om wel aan te vallen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:44

Ann schreef:
Bovenstaande video vind ik wel heftig hoor. Je zult inderdaad maar een hond bij je hebben, waardoor de wolf getriggerd wordt om wel aan te vallen.

Of je ziet hem niet op tijd en je kleine kind loopt een stukje in zijn richting.
Kan ook al genoeg zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:05

Ann schreef:

Of een broodje zalm in je rugzak bij je hebben.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 24-10-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:08

Lees de escalatie stappen van Valerius Geist een wetenschapper en echte wolvendeskundige. We zitten hier in fase 6 de een na laatste fase voor de aanval op de mens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:14

Dit is niet vragen of maar wanneer.
Hopelijk dan toch iemand die het zooo- moooooi- vind- in- onze- natuur....

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:16

En dit is zeker weten een wolf? Niet een wolfshond achtige? Vraag het maar even voor de zekerheid, want deze is wel heeeeeel relaxed nabij mensen :oo

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:26

Rizette schreef:
Lees de escalatie stappen van Valerius Geist een wetenschapper en echte wolvendeskundige. We zitten hier in fase 6 de een na laatste fase voor de aanval op de mens.

Ik heb stap 3-6 er even bij gepakt.
Citaat:
3) The wolves appear in daylight and at some distance observe people doing their daily chores. Wolves excel at learning by close, steady observation. They approach buildings during daylight.

4) Small bodied livestock and pets are attacked close to buildings even during the day. The wolves act distinctly bolder in their actions. They preferentially pick on dogs and follow these right up to the verandas. People out with dogs find themselves defending their dogs against a wolf or several wolves. Such attacks are still hesitant and people save some dogs. At this stage wolves do not focus on humans, but attack pets and some livestock with determination. However, they may threaten humans with teethe exposed and growling when these are defending dogs, or show up close to a female dog in heat, or close to a kill or carryon defended by wolves. The wolves are still establishing territory.

5) The wolves explore large livestock, leading to docked tails, slit ears and hocks. Livestock may bolt through fences running for the safety of barns. The first seriously wounded cattle are found; they tend to have sever injuries to the udders, groin and sexual organs and need to be put down. The actions of wolves become more brazen and cattle or horses may be killed close to houses and barns where the cattle or horses were trying to find refuge. Wolves may follow riders and surround them. They may mount verandas and look into windows.

6) Wolves turn their attention to people and approach such closely, initially merely examining them closely for several minutes on end. This is a switch from establishing territory to targeting people as prey. The wolves may make hesitant, almost playful attacks biting and tearing clothing, nipping at limbs and torso. They withdraw when confronted. They defend kills by moving towards people and growling and barking at them from 10-20 paces away.

In stap 6 gaat om het gericht opzoeken van mensen. Wat er nu in Nederland gebeurd is dat de mens de wolf opzoekt, niet andersom. Als ik de stappen lees (en in mijn achterhoofd hou dat we in Nederland vee anders/intensiever/dichter op elkaar houden dan de gebieden waar hij vooral over schrijft(Noord Amerika, Rusland, Finland en dergelijken) dan zitten we eerder tussen 3 en 5 in. Wolven zoeken nog niet bewust overdag gebouwen op (stap 3), maar vallen wel al groot wild aan (stap 5), ondertussen vallen ze nog geen honden aan, maar hebben ze wel al territoria en eten ze klein vee, ook dichterbij gebouwen (allemaal stap 4).
Nu al zeggen dat we in stap 6 zitten lijkt mij overdreven.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:29

Hier hetzelfde qua fases maar in het Nederlands

https://www.nojg.nl/wolven-conflictarm

De 7 fasen van gewenning, dit klopt precies met het beeld wat we tot nu toe zien van de wolven, incl aanvallen op paarden en koeien. Het leidt uiteindelijk toch naar aanvallen op mensen.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:32

Het is herfstvakantie. Lekker met de kids naar de Veluwe.

Je voelt je toch niet meer veilig zo!?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:40

Ik was afgelopen weekend met man en hondje van 11 kilo op de Veluwe. We vroegen ons dus af of ze in het Park zouden zijn. Ja dus.

Als ik een wolf zou zien, zou ik het hondje oppakken en in mijn armen nemen. Slim? Niet Slim? Weet ik veel, ik zou dat zo instinctief doen.

Kan het kloppen dat ik een schaapskudde heb gezien met 4 honden? Twee leken mij border collie achtige te zijn, en twee waakhonden. Iets groots, massiefs, zeker geen herdershond.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 24-10-22 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:47

Slmt9 schreef:
Jeetje, kan iedereen gewoon gerespecteerd worden in zijn mening zonder afgebrand te worden als je iets relativeert? Leven en laten leven mensen.

Waar wordt hier onrespectvol met een andere mening omgegaan? Tegengas mag.

Precies! Je slaat de spijker op z'n kop; Leven en laten leven. Ja graag. Dus ook de schapen, Moeflons, ponys, geiten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:54

ik vraag me af als dit zo doorgaat hoe dat in voorjaar zomer zal gaan op de campings bijvoorbeeld, mensen leven buiten, kinderen spelen buiten, aan je tent heb je dan niks denk ik , gaan we die kant op ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:00

rien10 schreef:
Kan het kloppen dat ik een schaapskudde heb gezien met 4 honden? Twee leken mij border collie achtige te zijn, en twee waakhonden. Iets groots, massiefs, zeker geen herdershond.

Yup, ik ken verschillende mensen die (nu nog) als herder werken, en tegenwoordig een aantal kuddebewakingshonden erbij hebben.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:17

Afbeelding

Ze komen steeds verder |(

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:50

rien10 schreef:

Precies! Je slaat de spijker op z'n kop; Leven en laten leven. Ja graag. Dus ook de schapen, Moeflons, ponys, geiten.

Deze reactie slaat ook de spijker op de kop. Ik ervaar eerder gestuurde reacties als respectloos. Ik ervaar dat als zeer onprettig, zelfs vanuit de meeleesstand. Zelfs als ik dat aangeef moet er nog een sneer op worden gegeven of worden woorden verdraaid.

En ook al is de wereld tegenwoordig zo dat alles klakkeloos online kan worden gezet, zonder rekening te houden of empathie te tonen met/naar een medemens, ik ben er alweer klaar mee.

Dus ik zal weer in meeleesstand gaan. Neem vooral niet de moeite om te reageren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:53

Een interesse vraag: heeft iemand voor mij link naar een publicatie of wetenschappelijk onderzoek, of desnoods een website, waar ik de info kan vinden ivm springende wolven?

Dit vooral omdat de wolven in Vlaanderen quasi allemaal (of allemaal?) zich gravend toegang hebben verschaft tot weides met vee. Was daarom dus benieuwd of iemand een bron had voor mij ivm de springende wolven. (mag ook via pb) Thanks!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:04

Slmt9 schreef:
rien10 schreef:

Deze reactie slaat ook de spijker op de kop. Ik ervaar eerder gestuurde reacties als respectloos. Ik ervaar dat als zeer onprettig, zelfs vanuit de meeleesstand. Zelfs als ik dat aangeef moet er nog een sneer op worden gegeven of worden woorden verdraaid.

En ook al is de wereld tegenwoordig zo dat alles klakkeloos online kan worden gezet, zonder rekening te houden of empathie te tonen met/naar een medemens, ik ben er alweer klaar mee.

Dus ik zal weer in meeleesstand gaan. Neem vooral niet de moeite om te reageren.

Zeker neem ik de moeite om te reageren, want ik denk dat wij van mening verschillen over de zaken "respectloos" en "tegengas". Als ik het niet met je eens ben, en dat verwoord, is dat niet respectloos, dat is verschil van mening. Als ik zeg : jouw antwoord is kul, je kletst uit je nek of ergere woorden, dan hebben we het over respectloos. Ik zie hier alleen mensen die het niet met elkaar eens zijn. En dat mag.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:09

Solleke_Noah schreef:
Een interesse vraag: heeft iemand voor mij link naar een publicatie of wetenschappelijk onderzoek, of desnoods een website, waar ik de info kan vinden ivm springende wolven?

Dit vooral omdat de wolven in Vlaanderen quasi allemaal (of allemaal?) zich gravend toegang hebben verschaft tot weides met vee. Was daarom dus benieuwd of iemand een bron had voor mij ivm de springende wolven. (mag ook via pb) Thanks!!

Liefst niet via pb, had die info ook graag gehad ;) Zijn er ook paarden aangevallen die achter een wolfproof omheining stonden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:17

Ik heb wel meerdere filmpjes van springende en klauterende wolven gezien maar voor zover ik weet niet in nl

Paar weken geleden zijn hier vlakbij negen schapen gedood die volgens de eigenaar achter een deugdelijke wolf-proof afrastering stonden. Ik weet alleen niet of ze daar overheen zijn gesprongen of onderdoor zijn gekropen. In beide gevallen niet fijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:20

Van springende en klauterende wolven hebben best veel filmpjes gestaan.
Persoonlijk vind ik dat wel duidelijk.

Overigens betreft respectloos sta ik er in zoals rien. Zie het ook niet gebeuren eigenlijk. Tegengas wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:27

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:37

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:43

Graag gedaan. Er zijn helaas best veel filmpjes over springend of klauterende wolven.
Vaak nog in het buitenland wat me logisch lijkt. Daar hebben ze er al langer last van.
Maar graven doen ze zeker ook.
Dat maakt het ook extra moeilijk je dieren te beschermen. Alleen maar een hoog hek helpt dus niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:22