[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:34

Waarom andermans ellende kopen en niet gewoon meteen een gezond paard kopen? Een kleine beurs is niet geschikt voor zoiets. Je kunt wel goedkoop aan een paard met een bemerking beginnen, maar vaak kosten die paarden vele malen meer als een gewoon gezond paard.

Zoiets is 'leuk' als je de kennis en knowhow hebt om zo'n dier te helpen, danwel een pijnvrij leven te kunnen bieden. Anders moet je er gewoon niet aan beginnen en gewoon even doorsparen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 12:35

Als dat dier nergens last van zou hebben dan zou je toch ergens wel een hogere prijs verwachten dan 1000

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:35

Als recreatiepaard eventueel wel nog voor en klein bedrag, maar voor wedstrijden echt niet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:39

het paard is voor haar bedoelt als thuis gebruik dus niet de sport.
deze mensen hebben het paard altijd al gehad en willen dat hij alleen naar een goed te huis gaat vandaar deze prijs.
maar ja ik denk altijd zo iets van ze waren aan het trainen voor de Z en kwamen er toen achter maar deze vrouw zegt dat je niks aan het paard ziet.
maar als je niks aan het paard ziet kwam je er toch ook nooit achter dan hebben ze toch wat gezien wat niet klopt.
maar dit meisje heeft wel meer geld. maar dit paard en zijn karakter sprak haar erg aan en er stond in de advertentie dat hij een kleine bemerking had verders niks.
maar ik zal het haar ook adviseren om het niet te doen.

Faline

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:45

Die 1000 euro is inderdaad 'verdacht' bij zo'n paard, maar ja, je kan altijd vragen hoe of wat.

Ik was wel benieuwd wat jullie van deze merrie vonden:
http://www.youtube.com/watch?v=kkxbm8rd ... -7M9Di7FvW

4 jarige nu 1.72, hoeveel zou ze nog kunnen groeien? := vind dr wel leuk, maar straks wordt ze 1.80 :') bij wijze van.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:48

Faline schreef:
Die 1000 euro is inderdaad 'verdacht' bij zo'n paard, maar ja, je kan altijd vragen hoe of wat.

4 jarige nu 1.72, hoeveel zou ze nog kunnen groeien? := vind dr wel leuk, maar straks wordt ze 1.80 :') bij wijze van.

Mja, dat kun je nooit met zekerheid zeggen natuurlijk... Ik heb ze met 4 jaar uitgegroeid gezien en ik heb paarden gezien die tussen 4 en 7 nog behoorlijk zijn doorgeschoten.

Dit blijft toch altijd gokken. Soms kun je redelijk stellen dat een dier qua hoogte is uitgegroeid, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.

Als je geen groot paard wilt, moet je een kleintje kopen :j

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:48

Faline schreef:

ze zeggen altijd als een merrie er mooi en goed gebouwd uitziet op jonge leeftijd dat ze niet meer veel groeien.
daar in tegen kan een ruin nog wel eens de lucht in gaan

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:50

vaak vind ik een paard die wat groter is die natuurlijk wel helemaal klopt in zijn bouw enz.
veel mooier in de dressuur ring dan z'n kleintje
en als je z'n paard makkelijk aan kan waarom niet.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:50

Faline schreef:

Mooi dier! Op m'n telefoon is de kwaliteit niet goed, maar voor wat ik zie een leuk dier :)

Ik weet niet hoe groot ze zou worden

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:51

ralphtdw schreef:
vaak vind ik een paard die wat groter is die natuurlijk wel helemaal klopt in zijn bouw enz.

Eens, maar ze zoekt geen groot paard :)

Melanie_B

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:52

Ik heb mijn zoekcriteria aangepast dames... Ik ben niet specifiek meer op zoek naar een fries. :) Mag ook ander paard zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:54

Suelza schreef:
ralphtdw schreef:

Eens, maar ze zoekt geen groot paard :)

haha neej dat is zo maar volgends mij heb ik heel wat advertenties voorbij zien gaan met paaden rond de 1.70 van haar toch ?
dan kan deze paar cm er ook wel bij :P hhahah.
en soms moet je je niet helemaal vast houden aan je eisen.
wij hebben ook vaak van zoeken dit en dat en kom je met heel wat anders thuis.
voorbeeld: dit keer geen vos en ja hoor komen we weer thuis met een vos hahaha.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:54

Vraagje? Zouden jullie fokken met een Ravel x Osmium uit de zelfde moederlijn als TC Dolly?
Deze merrie is te koop, maar vraag me af of ze voor de fok intresant is, aangezien ik een leek ben op dat gebied.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:56

Melanie_B schreef:
Ik heb mijn zoekcriteria aangepast dames... Ik ben niet specifiek meer op zoek naar een fries. :) Mag ook ander paard zijn.

dat is snel aangepast hhihi :p.
maar waarom deze keuze? als ik vragen mag.
of had jij niet het moest en zal een fries worden zoals sommige

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:57

Heeft ze verder iets gedaan i nde sport of heeft ze al veulens die hoog i nde sport lopen ? Ik zou zeker geen fokmerrie kiezen enkel voor papier.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:58

ralphtdw schreef:
even een vraagje een kennis van mij zoekt gewoon een leuk paardje.
en zij had een paardje gezien die erg leuk klinkt.
en is op z niveau getraind en is zelf m1 dressuur en m springen geweest maar heeft in een lichte vorm ataxie
en is 8 jaar oud.
zouden jullie hier aan beginnen?
hier is de prijs ook wel na.
zelf ben ik niet heel erg bekend met ataxie (ken wel een paar paarden) maar of dit erger kan worden enz dat weet ik niet.

Daar moet je echt nooit aan beginnen...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:59

volgends mij is dit ook heel persoonlijk.
sommige willen alleen deze bloedlijnen en ander weer dit.
en het ligt er toch aan als jij zegt ik wil gewoon een keer een veulentje fokken omdat ik het leuk vind kan dit toch altijd

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:59

ralphtdw schreef:
Melanie_B schreef:

dat is snel aangepast hhihi :p.
maar waarom deze keuze? als ik vragen mag.
of had jij niet het moest en zal een fries worden zoals sommige

Nou wij wouden in eerste instantie wel een fries, maar de echte mooie friezen (in mijn ogen) zijn gewoon echt te duur momenteel.
De meeste friezen waarvan ik denk, wauw.. Zijn rond de 6 a 7000. Is gewoon te duur momenteel. Had wel graag een fries gewild, keer
wat anders voor de verandering. Nu zijn we dus op zoek naar een leuk en veelzijdig paard waar veel potentie in zit voor de dressuursport en wat B/L rondje kan springen. Vraagprijs rond de 3000.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:02

ja oke dat is ook wel zo als je een echte mooie fries wil betaal je ook wel ja.
maar ik denk dat je voor dat geld echt wel voor een onbeleerde kan slagen hoor.
ik zal gewoon friese fokkers op bellen die hebben vast wel wat staan.
en niet alleen op marktplaats ofzo kijken.
ik ben een tijdje geleden ook mee geweest voor een fries voor een kennis van mij.
en hebben zo ook vele adresjes langs geweest maar er stonden soms ook echt wel mooie friezen voor dat geld te koop hoor
deze vrouw heeft nu een merrie van de keuring gekocht voor nog minder dan 2500 euro.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:03

Grote paarden zijn inderdaad imposant, zeker als ze goed in elkaar zitten en ik rij er ook wel mee weg in basis, maar zulke grote bewegingen uitzitten en op hoger niveau alles bij elkaar rijden wordt al een stuk lastiger. Ik ben maar 1.60 he :=
Rond de 1.70 is voor mij wel redelijk de max denk ik. (En als dat dan 1.72 is maakt inderdaad niet veel verschil maar als er steeds weer 2cm bij komen in t kader van die 2cm maakt niet zoveel uit zit ik straks met een paard van 1.90 :)) )

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:04

betadine schreef:
Heeft ze verder iets gedaan i nde sport of heeft ze al veulens die hoog i nde sport lopen ? Ik zou zeker geen fokmerrie kiezen enkel voor papier.

Ze is op M-nivo uitgebracht geweest maar nu al een poosje niet gestart, wel gewoon door getraind dus je zou zo het Z inkunnen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:06

ralphtdw schreef:
ja oke dat is ook wel zo als je een echte mooie fries wil betaal je ook wel ja.
maar ik denk dat je voor dat geld echt wel voor een onbeleerde kan slagen hoor.
ik zal gewoon friese fokkers op bellen die hebben vast wel wat staan.
en niet alleen op marktplaats ofzo kijken.
ik ben een tijdje geleden ook mee geweest voor een fries voor een kennis van mij.
en hebben zo ook vele adresjes langs geweest maar er stonden soms ook echt wel mooie friezen voor dat geld te koop hoor
deze vrouw heeft nu een merrie van de keuring gekocht voor nog minder dan 2500 euro.

Ik wil absoluut géén onbeleerde. En heb al tig mails verstuurd naar diverse stallen maar niks wat voldoet aan mijn budget.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:06

ralphtdw schreef:
volgends mij is dit ook heel persoonlijk.
sommige willen alleen deze bloedlijnen en ander weer dit.
en het ligt er toch aan als jij zegt ik wil gewoon een keer een veulentje fokken omdat ik het leuk vind kan dit toch altijd

Ja gewoon een veulentje fokken kan altijd, maar vroeg me af of ze voor de echte(hobby) fokker intressant zou zijn.
Dus om het te vermelden bij een eventuele verkoop advertentie of iets?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:08

Faline schreef:
Grote paarden zijn inderdaad imposant, zeker als ze goed in elkaar zitten en ik rij er ook wel mee weg in basis, maar zulke grote bewegingen uitzitten en op hoger niveau alles bij elkaar rijden wordt al een stuk lastiger. Ik ben maar 1.60 he :=
Rond de 1.70 is voor mij wel redelijk de max denk ik. (En als dat dan 1.72 is maakt inderdaad niet veel verschil maar als er steeds weer 2cm bij komen in t kader van die 2cm maakt niet zoveel uit zit ik straks met een paard van 1.90 :)) )

ja oke ik snap je wel hoor.
maar ik vind dat het ook helemaal aan het type paard ligt sommige vallen nog wel mee qwa grote.
maar als het nou echt je droom paard is zal ik het niet laten staan en als het paard groter word groei je er wel in mee hahah.
maar dat paard word al 5 toch? en denk dat het dan wel mee valt hoe groot ze word vooral omdat het een merrie is.
maar ja soms kan het ook wel anders uitpakken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:09

ligt er aan of ze zelf predikaten heeft en dr moeder.
prijs voor fokmerries is heel laag momenteel, zou dan meer als extraatie zijn, mensen die willen sporten maar ooit wellicht veulentje fokken.