Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yelly schreef:Mijn merrie zwiepte ook altijd iets meer met haar staart tijdens het rijden dan andere paarden. Ik heb er meerdere keren een osteopaat bij gehad en ze werd in orde bevonden, er waren geen noemenswaardige blokkades of iets dergelijks te vinden. Ze is twee keer behandeld, tevens is er acupunctuur toegepast.
Na de aanschaf van een nieuw zadel ging ze steeds fijner lopen, maar het zwiepen bleef. Maargoed, wel meer merries geven wat reactie op het been en dergelijke en aangezien ze verder prima liep, zocht ik er niets achter. Het was ook niet extreem of constant hoor, maar met name in de galop deed ze het wel vrij frequent.
Begin februari kwam ze stil te staan met, zo bleek na een bezoek aan de kliniek, een dubbele peesblessure. We kregen acht weken staptherapie geadviseerd, vervolgens zouden we een nieuwe scan laten maken. De acht weken stappen hebben we niet eens gehaaldNa ongeveer drie weken liep ze tijdens het stappen zo slecht dat we alweer in de kliniek stonden voor verder onderzoek. Ze bleek ook twee slechte spronggewrichten en een heel slechte rug te hebben: kissing spines. Behoorlijke kissing spines, met botoplossing tussen de spinaaluitsteeksels op meerdere plekken.
We hebben haar nog mee terug naar huis genomen, maar ook buiten liep ze zichtbaar kreupel en ze was erg stijf. Rust roest in dit soort gevallen, maar met een paard met beenproblemen kun je nogal moeilijk de rugspieren blijven trainen. Het was dus einde oefeningIk had haar graag een pensioen gegund, maar een paard met pijn is niet blij op de wei. In slechts zeven week tijd was ze zichtbaar verslechterd, behoorlijk verslechterd.
Kortom, zwiepen hoeft niet altijd wat te betekenen, maar ik ben er in het vervolg wel héél alert op. Het kan een kenmerk van rugproblemen zijn, maar het kan ook gewoon een uiting van lichte irritatie zijn (bijvoorbeeld op het been, of tijdens een voor het paard moeilijke oefening). Mijn merrie bleek echt bikkelhard voor zichzelf, ze heeft zich nooit verzet tijdens het opstappen bijvoorbeeld (stond braaf stil naast een krukje) en liep de laatste maanden zelfs steeds beter onder het zadel. De osteopaat zag ook niets aan haar
Zwiepen is dus voor mij zeker wel een punt van aandacht!
Yelly schreef:Uria, dit schreef ik een tijdje terug naar aanleiding van de vraag van Calypso met betrekking tot het zwiepen:Yelly schreef:Mijn merrie zwiepte ook altijd iets meer met haar staart tijdens het rijden dan andere paarden. Ik heb er meerdere keren een osteopaat bij gehad en ze werd in orde bevonden, er waren geen noemenswaardige blokkades of iets dergelijks te vinden. Ze is twee keer behandeld, tevens is er acupunctuur toegepast.
Na de aanschaf van een nieuw zadel ging ze steeds fijner lopen, maar het zwiepen bleef. Maargoed, wel meer merries geven wat reactie op het been en dergelijke en aangezien ze verder prima liep, zocht ik er niets achter. Het was ook niet extreem of constant hoor, maar met name in de galop deed ze het wel vrij frequent.
Begin februari kwam ze stil te staan met, zo bleek na een bezoek aan de kliniek, een dubbele peesblessure. We kregen acht weken staptherapie geadviseerd, vervolgens zouden we een nieuwe scan laten maken. De acht weken stappen hebben we niet eens gehaaldNa ongeveer drie weken liep ze tijdens het stappen zo slecht dat we alweer in de kliniek stonden voor verder onderzoek. Ze bleek ook twee slechte spronggewrichten en een heel slechte rug te hebben: kissing spines. Behoorlijke kissing spines, met botoplossing tussen de spinaaluitsteeksels op meerdere plekken.
We hebben haar nog mee terug naar huis genomen, maar ook buiten liep ze zichtbaar kreupel en ze was erg stijf. Rust roest in dit soort gevallen, maar met een paard met beenproblemen kun je nogal moeilijk de rugspieren blijven trainen. Het was dus einde oefeningIk had haar graag een pensioen gegund, maar een paard met pijn is niet blij op de wei. In slechts zeven week tijd was ze zichtbaar verslechterd, behoorlijk verslechterd.
Kortom, zwiepen hoeft niet altijd wat te betekenen, maar ik ben er in het vervolg wel héél alert op. Het kan een kenmerk van rugproblemen zijn, maar het kan ook gewoon een uiting van lichte irritatie zijn (bijvoorbeeld op het been, of tijdens een voor het paard moeilijke oefening). Mijn merrie bleek echt bikkelhard voor zichzelf, ze heeft zich nooit verzet tijdens het opstappen bijvoorbeeld (stond braaf stil naast een krukje) en liep de laatste maanden zelfs steeds beter onder het zadel. De osteopaat zag ook niets aan haar
Zwiepen is dus voor mij zeker wel een punt van aandacht!
Van mijn volgende potentiële paard worden ook rugfoto's gemaakt, voor aanschaf!
_URIA_ schreef:Gister bij de merrie geweest die ik eerder in dit topic al heb laten zien, leuk braaf paardje! (Eigenlijk al wel een beetje verkocht) er zijn alleen en aantal dingen waar ik over twijfel:
Weet iemand of het overmatig ''zwiepen'' van de staart (zowel in stap,draf,galop) een medische achtergrond kan hebben?
Ook merkte ik dat zij met RA schuin overkruist, zij zet deze niet netjes weg en ook dat zij met deze kant hoger opgooit? Als ik voor dit paardje kies laat ik wel de rug sowieso op de foto's zetten, benen zagen er netjes uit mooi strak. Misschien zit haar wel iets even niet lekker achter maar wil toch zekerheid.
simongek schreef:sorry maar met bovenstaande ben ik het niet eens.
Mijn paard zwiept ook vaak met zijn staart. Die doet hij als hij aan het werk gezet wordt. Hij is van zichzelf flegmatief en als hij echt flink aan het werk gezet wordt gaat hij wel zwiepen.
ook zwiept hij met zijn staart als hij erg fris is en dan af en toe even een flinke bok geeft of er vandoor gaat.
Paard mankeert helemaal niets en er ligt een op maat gemaakt zadel op.
Somebody_ schreef:Mindfields schreef:Iemand nog op zoek naar een superleuke en heel mooie haflinger van 5 jaar oud? Heerlijk te rijden, iets puberaal maar niet gemeen. Licht in de hand en fijn aan de hulpen.
Gaat ze 'm toch maar verkopen? Verstandige keus. Wel een erg leuke haflinger inderdaad, aanrader!
ikke schreef:_URIA_ schreef:Gister bij de merrie geweest die ik eerder in dit topic al heb laten zien, leuk braaf paardje! (Eigenlijk al wel een beetje verkocht) er zijn alleen en aantal dingen waar ik over twijfel:
Weet iemand of het overmatig ''zwiepen'' van de staart (zowel in stap,draf,galop) een medische achtergrond kan hebben?
Ook merkte ik dat zij met RA schuin overkruist, zij zet deze niet netjes weg en ook dat zij met deze kant hoger opgooit? Als ik voor dit paardje kies laat ik wel de rug sowieso op de foto's zetten, benen zagen er netjes uit mooi strak. Misschien zit haar wel iets even niet lekker achter maar wil toch zekerheid.
Zwiepen van de staart heeft altijd een medische reden.
1) Het zadel zit erg vervelend, past niet, drukt op de schouderbladen, drukt in de lendenen, enz, enz.
2) De ruiter rijdt het paard "krom".
3) De ruiter legt (veel) te veel druk op het paard.
4) Het paard heeft een houdingprobleem (meestal ontstaan door slecht gereden worden).
5) Nog een heleboel andere onregelmatigheden die het paard worden aangedaan en inderdaad, het kan ook duiden op medische problemen die niet direkt te relateren zijn aan het rijden en de omgang.
Wat je bedoelt metverkruist" is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb de indruk dat je bedoelt dat het paard het rechterachterbeen voor het linkerachterbeen zet en niet in de eigen lijn. Als ik dat juist interpreteer, in combinatie hoger opgooien, dan denk ik eerste instantie aan een krom gereden paard met een scheef bekken. Dat is oplosbaar, maar ik zou oplossing eisen alvorens verder te gaan.
Mocht je uitsluitsel willen, vraag dan een osteopaat en/of fysio ernaar te kijken, dan weet je meer dan wanneer je een gewone dierenarts laat kijken.