Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mg911

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:48

Fijne Koninginnedag allemaal trouwens! :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:53

haha je onderschrift :) snap niet dat zoveel mensen het niet goed kunnen schrijven :)

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:59

Somebody_ ik heb vorig jaar bij Stijn Bruisten 2 paarden gereden. Hij heeft prima dieren staan! Maar helaas zat er voor mij toen niet het nieuwe paard bij. Hij is overigens heel vriendelijk en behulpzaam.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:00

Gister bij de merrie geweest die ik eerder in dit topic al heb laten zien, leuk braaf paardje! (Eigenlijk al wel een beetje verkocht) er zijn alleen en aantal dingen waar ik over twijfel:

Weet iemand of het overmatig ''zwiepen'' van de staart (zowel in stap,draf,galop) een medische achtergrond kan hebben?

Ook merkte ik dat zij met RA schuin overkruist, zij zet deze niet netjes weg en ook dat zij met deze kant hoger opgooit? Als ik voor dit paardje kies laat ik wel de rug sowieso op de foto's zetten, benen zagen er netjes uit mooi strak. Misschien zit haar wel iets even niet lekker achter maar wil toch zekerheid.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:16

Overkruist kan onbalans zijn ( hoe oud is ze?) of last vn rug/bekken en soms zelfs tekenvn ataxie. :)
Of gewoon fout aangeleerd. Moet je der vask corrigeren kwa overkruist?
1 hoger dan de ander is vaak ook nog n scheef peerd..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:44

Ik heb er ook eentje gehad die overkruiste, bleek later een voorteken van ataxie te zijn.. Toch maar voorzichtig mee zijn!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:46

Je ziet het soms bij paarden met artrose in de hals, waaruit in ernstige gevallen zenuwbeschadiging op kan treden. En zwiepen kan duiden op rugproblemen. Al met al zijn het voor mij tekenen waarvoor ik zou passen!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:57

Uria, dit schreef ik een tijdje terug naar aanleiding van de vraag van Calypso met betrekking tot het zwiepen:

Yelly schreef:
Mijn merrie zwiepte ook altijd iets meer met haar staart tijdens het rijden dan andere paarden. Ik heb er meerdere keren een osteopaat bij gehad en ze werd in orde bevonden, er waren geen noemenswaardige blokkades of iets dergelijks te vinden. Ze is twee keer behandeld, tevens is er acupunctuur toegepast.

Na de aanschaf van een nieuw zadel ging ze steeds fijner lopen, maar het zwiepen bleef. Maargoed, wel meer merries geven wat reactie op het been en dergelijke en aangezien ze verder prima liep, zocht ik er niets achter. Het was ook niet extreem of constant hoor, maar met name in de galop deed ze het wel vrij frequent.

Begin februari kwam ze stil te staan met, zo bleek na een bezoek aan de kliniek, een dubbele peesblessure. We kregen acht weken staptherapie geadviseerd, vervolgens zouden we een nieuwe scan laten maken. De acht weken stappen hebben we niet eens gehaald ;( Na ongeveer drie weken liep ze tijdens het stappen zo slecht dat we alweer in de kliniek stonden voor verder onderzoek. Ze bleek ook twee slechte spronggewrichten en een heel slechte rug te hebben: kissing spines. Behoorlijke kissing spines, met botoplossing tussen de spinaaluitsteeksels op meerdere plekken.

We hebben haar nog mee terug naar huis genomen, maar ook buiten liep ze zichtbaar kreupel en ze was erg stijf. Rust roest in dit soort gevallen, maar met een paard met beenproblemen kun je nogal moeilijk de rugspieren blijven trainen. Het was dus einde oefening ;( Ik had haar graag een pensioen gegund, maar een paard met pijn is niet blij op de wei. In slechts zeven week tijd was ze zichtbaar verslechterd, behoorlijk verslechterd.

Kortom, zwiepen hoeft niet altijd wat te betekenen, maar ik ben er in het vervolg wel héél alert op. Het kan een kenmerk van rugproblemen zijn, maar het kan ook gewoon een uiting van lichte irritatie zijn (bijvoorbeeld op het been, of tijdens een voor het paard moeilijke oefening). Mijn merrie bleek echt bikkelhard voor zichzelf, ze heeft zich nooit verzet tijdens het opstappen bijvoorbeeld (stond braaf stil naast een krukje) en liep de laatste maanden zelfs steeds beter onder het zadel. De osteopaat zag ook niets aan haar :n

Zwiepen is dus voor mij zeker wel een punt van aandacht!

Van mijn volgende potentiële paard worden ook rugfoto's gemaakt, voor aanschaf!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:26

Bedankt voor alle reacties, foto's voor dit paard zijn dus erg belangrijk!

Kun je beginselen van Ataxie laten constateren door de DA of kan deze conclusie pas worden gesteld als het paard daadwerkelijk Ataxie heeft (dus dan in een latere vorm)?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:28

Nee daar hebben ze wel proeven voor. Staan ook wel wat vn op youtube :)
Ik zou bij deze merrie wel voorzichtig zijn!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:29

Yelly schreef:
Uria, dit schreef ik een tijdje terug naar aanleiding van de vraag van Calypso met betrekking tot het zwiepen:

Yelly schreef:
Mijn merrie zwiepte ook altijd iets meer met haar staart tijdens het rijden dan andere paarden. Ik heb er meerdere keren een osteopaat bij gehad en ze werd in orde bevonden, er waren geen noemenswaardige blokkades of iets dergelijks te vinden. Ze is twee keer behandeld, tevens is er acupunctuur toegepast.

Na de aanschaf van een nieuw zadel ging ze steeds fijner lopen, maar het zwiepen bleef. Maargoed, wel meer merries geven wat reactie op het been en dergelijke en aangezien ze verder prima liep, zocht ik er niets achter. Het was ook niet extreem of constant hoor, maar met name in de galop deed ze het wel vrij frequent.

Begin februari kwam ze stil te staan met, zo bleek na een bezoek aan de kliniek, een dubbele peesblessure. We kregen acht weken staptherapie geadviseerd, vervolgens zouden we een nieuwe scan laten maken. De acht weken stappen hebben we niet eens gehaald ;( Na ongeveer drie weken liep ze tijdens het stappen zo slecht dat we alweer in de kliniek stonden voor verder onderzoek. Ze bleek ook twee slechte spronggewrichten en een heel slechte rug te hebben: kissing spines. Behoorlijke kissing spines, met botoplossing tussen de spinaaluitsteeksels op meerdere plekken.

We hebben haar nog mee terug naar huis genomen, maar ook buiten liep ze zichtbaar kreupel en ze was erg stijf. Rust roest in dit soort gevallen, maar met een paard met beenproblemen kun je nogal moeilijk de rugspieren blijven trainen. Het was dus einde oefening ;( Ik had haar graag een pensioen gegund, maar een paard met pijn is niet blij op de wei. In slechts zeven week tijd was ze zichtbaar verslechterd, behoorlijk verslechterd.

Kortom, zwiepen hoeft niet altijd wat te betekenen, maar ik ben er in het vervolg wel héél alert op. Het kan een kenmerk van rugproblemen zijn, maar het kan ook gewoon een uiting van lichte irritatie zijn (bijvoorbeeld op het been, of tijdens een voor het paard moeilijke oefening). Mijn merrie bleek echt bikkelhard voor zichzelf, ze heeft zich nooit verzet tijdens het opstappen bijvoorbeeld (stond braaf stil naast een krukje) en liep de laatste maanden zelfs steeds beter onder het zadel. De osteopaat zag ook niets aan haar :n

Zwiepen is dus voor mij zeker wel een punt van aandacht!

Van mijn volgende potentiële paard worden ook rugfoto's gemaakt, voor aanschaf!

Ah jeejtje wat naar! Gelukkig is er zo'n topic als deze waardoor je veel informatie kan verzamelen, ik ga contact opnemen met de eigenaar voor foto's etc :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:46

_URIA_ schreef:
Gister bij de merrie geweest die ik eerder in dit topic al heb laten zien, leuk braaf paardje! (Eigenlijk al wel een beetje verkocht) er zijn alleen en aantal dingen waar ik over twijfel:

Weet iemand of het overmatig ''zwiepen'' van de staart (zowel in stap,draf,galop) een medische achtergrond kan hebben?

Ook merkte ik dat zij met RA schuin overkruist, zij zet deze niet netjes weg en ook dat zij met deze kant hoger opgooit? Als ik voor dit paardje kies laat ik wel de rug sowieso op de foto's zetten, benen zagen er netjes uit mooi strak. Misschien zit haar wel iets even niet lekker achter maar wil toch zekerheid.

Zwiepen van de staart heeft altijd een medische reden.
1) Het zadel zit erg vervelend, past niet, drukt op de schouderbladen, drukt in de lendenen, enz, enz.
2) De ruiter rijdt het paard "krom".
3) De ruiter legt (veel) te veel druk op het paard.
4) Het paard heeft een houdingprobleem (meestal ontstaan door slecht gereden worden).
5) Nog een heleboel andere onregelmatigheden die het paard worden aangedaan en inderdaad, het kan ook duiden op medische problemen die niet direkt te relateren zijn aan het rijden en de omgang.

Wat je bedoelt met :overkruist" is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb de indruk dat je bedoelt dat het paard het rechterachterbeen voor het linkerachterbeen zet en niet in de eigen lijn. Als ik dat juist interpreteer, in combinatie hoger opgooien, dan denk ik eerste instantie aan een krom gereden paard met een scheef bekken. Dat is oplosbaar, maar ik zou oplossing eisen alvorens verder te gaan.

Mocht je uitsluitsel willen, vraag dan een osteopaat en/of fysio ernaar te kijken, dan weet je meer dan wanneer je een gewone dierenarts laat kijken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:46

sorry maar met bovenstaande ben ik het niet eens.

Mijn paard zwiept ook vaak met zijn staart. Die doet hij als hij aan het werk gezet wordt. Hij is van zichzelf flegmatief en als hij echt
flink aan het werk gezet wordt gaat hij wel zwiepen.

ook zwiept hij met zijn staart als hij erg fris is en dan af en toe even een flinke bok geeft of er vandoor gaat.

Paard mankeert helemaal niets en er ligt een op maat gemaakt zadel op.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:51

En dan is toch het staart zwiepen een teken van protest simongek, je vraagt namelijk meer dan het dier aan kan of wil deze laat dat merken door te zwiepen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:52

Iemand nog op zoek naar een superleuke en heel mooie haflinger van 5 jaar oud? Heerlijk te rijden, iets puberaal maar niet gemeen. Licht in de hand en fijn aan de hulpen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:53

Mindfields schreef:
Iemand nog op zoek naar een superleuke en heel mooie haflinger van 5 jaar oud? Heerlijk te rijden, iets puberaal maar niet gemeen. Licht in de hand en fijn aan de hulpen.

Gaat ze 'm toch maar verkopen? Verstandige keus. Wel een erg leuke haflinger inderdaad, aanrader!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:53

simongek schreef:
sorry maar met bovenstaande ben ik het niet eens.

Mijn paard zwiept ook vaak met zijn staart. Die doet hij als hij aan het werk gezet wordt. Hij is van zichzelf flegmatief en als hij echt flink aan het werk gezet wordt gaat hij wel zwiepen.

ook zwiept hij met zijn staart als hij erg fris is en dan af en toe even een flinke bok geeft of er vandoor gaat.

Paard mankeert helemaal niets en er ligt een op maat gemaakt zadel op.

Je bent het niet met me eens om vervolgens doodleuk op te schrijven dat je druk zet op het paard. Dat is toch wel een klassiek voorbeeld van een contradictio in terminis. Leg eens uit.......

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:03

Somebody_ schreef:
Mindfields schreef:

Gaat ze 'm toch maar verkopen? Verstandige keus. Wel een erg leuke haflinger inderdaad, aanrader!

Ja na lang twijfelen en echt proberen gaat het gewoon niet werken tussen die twee. Dus nu op zoek naar een superbaasje die er lekker de sport mee in gaat want hij is echt leuk!

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:14

ikke schreef:
_URIA_ schreef:

Zwiepen van de staart heeft altijd een medische reden.
1) Het zadel zit erg vervelend, past niet, drukt op de schouderbladen, drukt in de lendenen, enz, enz.
2) De ruiter rijdt het paard "krom".
3) De ruiter legt (veel) te veel druk op het paard.
4) Het paard heeft een houdingprobleem (meestal ontstaan door slecht gereden worden).
5) Nog een heleboel andere onregelmatigheden die het paard worden aangedaan en inderdaad, het kan ook duiden op medische problemen die niet direkt te relateren zijn aan het rijden en de omgang.

Wat je bedoelt met :overkruist" is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb de indruk dat je bedoelt dat het paard het rechterachterbeen voor het linkerachterbeen zet en niet in de eigen lijn. Als ik dat juist interpreteer, in combinatie hoger opgooien, dan denk ik eerste instantie aan een krom gereden paard met een scheef bekken. Dat is oplosbaar, maar ik zou oplossing eisen alvorens verder te gaan.

Mocht je uitsluitsel willen, vraag dan een osteopaat en/of fysio ernaar te kijken, dan weet je meer dan wanneer je een gewone dierenarts laat kijken.

Bedankt voor je reactie, ik bedoel inderdaad hetgeen wat jij aangeeft bij overkruist (wist even geen ander goed woord ervoor) :o

Ik ben erg aan het twijfelen, paard is toch aardig aan de prijs en keuren foto's etc (ook bij afkeuren) voor mijn kosten, dit zal ook wel gelden voor de osteopaat/fysio.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:07

Ik wens iedereen nogmaals heel veel succes met de zoektocht!
Zie hier wel onwijs mooie beessies tegen komen!
nu heb ik mijn droom-pony al gevonden haha,
Ik ga waarschijnlijk zaterdag of zondag bij een jaarling merrie kijken,
Ik zag de foto, en ik dacht ja, dat is haar haha,
( dat had ik bij m'n vorrige pony ook )

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:43

offopic maar als mijn paard aan het werk moet en gaat zwiepen wil dat niet zeggen dat hij medisch iets mankeert. Hij wil het niet maar kan het wel.
dat is wat anders. als je nooit wat verder gaat in een training als hij wil dan kom je niet verder als een beetje lang en laag door de bak sturen.

hij zal ook eens wat meer aan het werk moeten en als hij daar geen zin in heeft gaat hij zwiepen met zijn staart. En tussen niet willen en niet kunnen
zit een heel verschil.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:57

Tja maar je dwingt em iets te doen wat bij hem dus frustreerd. Mss snapt t ie niet of vind ie het moeilijk?
Of vind hij t rijden in de bak niet zo leuk, zijn allemaal factoren :)

Die vn mij heeft t wel n tijdje gedaan ivm toch wel last vn zn rug, dat is nu verholpen en die vn mij zwiept niet meer.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:03

Hoi, al een tijd niet meer meegelezen, maar ik meld me toch weer.
Zoek heel rustig aan naar een paard stokmaat 1.64-1.68, wedstrijdervaring.
heb zelf een 4-jarige d-pony new forest te koop staan, brave merrie die het werk leuk aanpakt en ook een sprongetje wil maken. Voor foto's en meer info PB me maar.

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:52

Na een poosje stil mee te lezen, heb ik gister helaas het paard dat ik op proef had terug moeten brengen (staat hier ook op bokt te koop, echt superleuk, lief en groot paard, maar helaas met rijden te moeilijk voor mij) en dus weer op zoek naar een nieuwe topper! Ik ben op zoek naar:
- Een superbraaf en ongecompliceerd paard
- Liefst vanaf L2 niveau (ook uitgebracht)
- Leeftijd tussen 5 en 11 jaar
- Minimaal 1,70m schofthoogte
- Prijsklasse ongeveer tot 5000
- Merrie/ ruin maakt op zich niet uit (geen pismerrie en geen hengst) en kleur maakt ook niet uit; vind alles leuk!
- Zou leuk zijn als die al ervaring heeft met een buitenritje, maar is geen vereiste!

Ik ben zelf een B ruiter en wil met mijn paard lekker aan de slag, wat dressuurwedstrijdjes rijden, af en toe een sprongetje en af en toe een buitenrit, en vooral: Veel plezier met mijn paard hebben! :-)

Dus mocht iemand wat weten, houd ik me aanbevolen! :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:10

Ik weet zo'n paard. Maar weet niet of ie is uitgebracht. Zit wel een wissel op.
Maar ik dénk dat ie boven de 5000 is. Weet alleen dat de VP onder de 10.000 ligt.
Maar dat is n ruim begrip. :D

Dus als iemand een leuke, brave, gezonde, ong. 1.70 hoge roodbruine ruin van 6 zoekt....
Hij is niet geschikt voor het hogere werk (lees: ver boven de basissport) en daarom zoeken ze nu een leuke nieuwe baas voor 'm. Ze zouden het leuk vinden als ie ergens komt waar ze gewoon lekker van alles met m gaan doen. Ook naar buiten en af en toe een wedstrijd en lekker op het land kan.