Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:22

Dat klinkt niet fijn, Boemel! Wel weer helemaal van hersteld?

Het is tijd dat ik ook mee kom praten hier... Ik wilde eigenlijk pas in het voorjaar echt aan mijn zoektocht beginnen, maar spiekte af en toe alvast tussen wat advertenties. En daar stond wel een heel erg leuke merrie tussen, waar ik gelijk al verliefd werd op de foto's, dus morgen ga ik bij haar kijken! Ik heb vroeger wel pony's gehad, maar dan gingen de officiële zaken natuurlijk via mijn ouders, dus dit wordt het eerste paard dat ik echt zelf koop. Erg spannend maar super leuk!

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:32

Heb ik weleens verteld dat ik vorig jaar in een week tijd twee keer een tand door de lip ben geslagen door mijn paard? :')

Precies op dezelfde manier ook. Ze zag naar vermoeden achteraf het zeil dat aan de slootkant langs de bak ligt terugslaan. Stond meteen stil met de kop naar de grond, en trok mij dus zo ook mee naar voren. Split second had ze haar hoofd weer à la giraffe. De eerste kwam zo hard aan dat ik dacht dat ze mijn neus gebroken had. Mijn ouders hadden na de tweede keer voorgesteld dat ik maar met bitje of motorhelm moest gaan rijden _O-

Als je het over een veilig gevoel hebt dan geeft zij dat absoluut overigens. Eerste paard waar ik voor het eerst opstapte dat ik dacht "zo, ik zit". Ben er al wel een keer goed hard afgelazerd, maar dat kwam echt door mezelf :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:10

Toen ik mijn merrie 14 jaar geleden kocht, ben ik er met proefrijden ook heel hard afgeklapt. Maar goed, de verkoper heeft haar ook niet als braaf en bomproof aangeboden en had eerlijk verteld dat zij een zeer complex karakter had, in combinatie met pas een paar weken zadelmak. Er had nog nooit iemand anders als de verkoper (springruiter die zo ongeveer alles wel uitzat) zelf dus het was ook echt afwachten wat ze zou gaan doen. Ging een tijdje goed, tot ik aan wou galopperen, toen kwam er een error in haar hoofd. Ik wist meteen wel dat afgaan bij haar ook echt heel erg afgaan was. Maar ja, ik was al verliefd en dus toch gekocht. Nooit spijt gehad, maar wel heel veel zand van dichtbij gezien het eerste jaar. Maar uiteindelijk kon ik met haar lezen en schrijven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:24

Gini schreef:
CrazyCat schreef:

En dat begrijp ik dus nooit dat je rijpaarden gaat fokken uit een merrie die niet braaf is, tenzij je 100% zeker weet dat de oorzaak iets niet genetisch is.

1. Braaf is een heel ruim begrip.
2. Fokken is juist het spel van goede eigenschappen versterken en minder gewenste eigenschappen eruit fokken.

Dan moet de merrie wel een hoop andere uitgesproken goede eigenschappen hebben zou ik zeggen.
Ik heb jaren abessijnen (katten) gefokt en geshowed en wij hebben toch echt hele dure geïmporteerde dieren uitgesloten van de fok vanwege karakter.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:09

Braaf is relatief, heb wel eens kijkers gehad voor een paard dat ik destijds te koop had staan, ook een mega braaf paard met een hart van goud, maar kijkers konden er echt niks van, klemmen; volledig uit balans zitten. Resultaat was dat paard totaal in de war was en hard ging lopen, niet veel later lag de ruiter ernaast. Had ze echt nog nooit gedaan. Arme paard kon daar dus ook echt niks aan doen, mensen overschatten zichzelf blijkbaar vaak en er zijn er maar weinig die met echt gevoel kunnen rijden.

Ik zou dus ook zeker voorzichtig zijn met zomaar op een paard stappen die je niet kent als die al maanden niks gedaan heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:36

Joh, voor hetzelfde geld staat de fokmerrie gewoon op een adres waar (een ouder) iemand nog lekker paarden fokt. Die geen rijbak hebben of eentje die onder water staat. Geen (nood aan) een ruiter of bijrijder normaal gezien want je weet al dat je paarden prima rijpaarden zijn.
Dan heb je er ook nog niet zomaar een ruiter (en de gelegenheid) gevonden als je niet meer regelmatig op wedstrijden/clubactiviteiten etc komt.
En zet je je verder prima brave paard te koop als fokmerrie omdat het extra werk en gedoe het je niet waard is om de gok te wagen of je er dan meer uit kunt halen.

Kan ook gewoon he.

Die adressen zijn er ook gewoon genoeg.

Kijk als je daar nou aankomt op een top stal, met een actieve ruiter die alleen dit paard 'even' niet kan voorrrijden. Dan zouden bij mij ook bij voorbaat al alle alarmbellen af gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:42

pol013 schreef:
Joh, voor hetzelfde geld staat de fokmerrie gewoon op een adres waar (een ouder) iemand nog lekker paarden fokt. Die geen rijbak hebben of eentje die onder water staat. Geen (nood aan) een ruiter of bijrijder normaal gezien want je weet al dat je paarden prima rijpaarden zijn.
Dan heb je er ook nog niet zomaar een ruiter (en de gelegenheid) gevonden als je niet meer regelmatig op wedstrijden/clubactiviteiten etc komt.

Er is al aangegeven dat de eigenaresse er niet op durft.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:00

Change3x schreef:
Braaf is relatief, heb wel eens kijkers gehad voor een paard dat ik destijds te koop had staan, ook een mega braaf paard met een hart van goud, maar kijkers konden er echt niks van, klemmen; volledig uit balans zitten. Resultaat was dat paard totaal in de war was en hard ging lopen, niet veel later lag de ruiter ernaast. Had ze echt nog nooit gedaan. Arme paard kon daar dus ook echt niks aan doen, mensen overschatten zichzelf blijkbaar vaak en er zijn er maar weinig die met echt gevoel kunnen rijden.

Ik zou dus ook zeker voorzichtig zijn met zomaar op een paard stappen die je niet kent als die al maanden niks gedaan heeft.

Herkenbaar :')

Zo ging ik kijken en proefrijden terwijl ik zware bekkeninstabiliteit had en een tijd niet meer had gereden. Op locatie bleek er geen passend zadel te zijn voor het paard en heb ik proefgereden met een BBP. Een meid heeft hem voorgereden en heeft mij aan de longe geklikt daarna. Resulteerde in een heftig ritje waarbij paard omhoog ging en ik bijna ernaast lag. (Rode vlaggen genoeg dus, en ik kwam er een paar jaar later dat het verkapte handel was die ervan af moesten.)

Ik heb hem gekocht, eerste half jaar de grootste problemen mee gehad maar daarna kon ik er mee lezen en schrijven.
Ik weet tot op heden nog niet waarom ik hem uiteindelijk heb gekocht, maar ik was er uiteindelijk heel blij mee en had mij geen beter paard kunnen wensen :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:15

Mijn pony hebben mijn ouders destijds gekocht toen ik 10 was, twee jaar “ervaring” had op de manege, en bang was om te galopperen. Pony was 3,5 :+

Zat al iemand op aan de longe toen we aankwamen, beestje was zeik en zeiknat van het zweet, en we mochten er alleen op stappen en draven. En we moesten heb heel de tijd naar binnen laten kijken en op hetzelfde stuk in de bak blijven. Mijn ouders hadden helemaal niks met paarden, dus deze donkerrode vlaggen zeiden niets, en ik was beu om steeds afgebeld te worden voor bezichtigingen, omdat de ponies net voor mijn neus verkocht waren. Echt twee jaar lang bloed, zweet en tranen. Uiteindelijk een passend zadel en een goede instructrice later helemaal opgelost. Had nog steeds zijn streken, maar bij mij over het algemeen poeslief. Echt een draak, maar op de grond zo intens braaf. Mis hem nog elke dag.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:40

Cioccolato schreef:
Getup schreef:
Waarom zo reageren ?

Bedoel je mij?
Ik vraag het me eerder af waarom je reageert met 'hoop dat de eigenaar goed is verzekerd'...

Nee bedoelde Chichika.

Maar ik hoop oprecht dat de merrie leuk is en te rijden

En nee ik zou nooit fokken met een merrie die niet te rijden is omdat ze geen fijn karakter heeft. Ken een heel stammetje van kennissen waar de hengsten later best leuk waren en braaf. Maar de merries waren stuk voor stuk niet te rijden.

Mooi aan n touwtje hoor. Bovenaan gelopen op de NMK . Tsja , daar zijn wel kopers voor.
Je moet er dus alleen niet op willen zitten, maar daar komen ze later ooit achter. Of nooit , omdat er mee gefokt wordt.

Met proefrijden gebeuren ook de gekste dingen inderdaad.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:06

Lieser schreef:
pol013 schreef:

Er is al aangegeven dat de eigenaresse er niet op durft.

Ook dat hoeft niet aan het paard te liggen. Ken zat eigenaren die meer tijd doorbrengen met tutten en grondwerk, dan dan ze er nog op kruipen. Zijn brave dieren waar ze hun 10 jarige kind op zetten, maar zelf durven ze niet meer. Je hoort en ziet snel genoeg of je het risico moet nemen en als het een leuk dier is, dan maak je een 2e afspraak en neem je een cowboy mee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:39

Of oudere eigenaren, mensen die niet goed te been zijn oid. Genoeg redenen voor iemand om niet op een paard te durven.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:58

Ik ben al geweest. Dat zijn gewoon handelaren die net als of doen … bekende verhalen geen tijd voor en paard verdiend meer aandacht dat ze kunnen geven. Gelukkig hebben we fb en Google . Ik ga dus veder kijken .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:09

Chichika schreef:
Ik ben al geweest. Dat zijn gewoon handelaren die net als of doen … bekende verhalen geen tijd voor en paard verdiend meer aandacht dat ze kunnen geven. Gelukkig hebben we fb en Google . Ik ga dus veder kijken .

Wat jammer! :\

In zo'n situatie betekent fokmerrie en niet kunnen voorrijden waarschijnlijk toch maar eentje dat van alles mankeert of echt niet te rijden is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:16

Hier in de buurt zit er ook zo’n 1 die doet samen met een andere handelaar. Krijgt de ene ze niet verkocht dan gaan ze naar haar en andersom. Lijkt t net of ze elke keer nieuwe paarden hebben

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:56

Er zijn meerdere van die beruchte stallen die onder 1 hoedje spelen, ook over de grens heen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:14

Schrijnend ook dat dergelijke handelaars vlot aan koopwaar komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 08:48

Chichika schreef:

Jammer :(

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:17

De mooiste van verhaal vond ik dat ze geen tijd voor hadden en dan zie je dat ze nog gaan uitbreiden met meer stallen te bouwen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:46

Weet je zeker dat het handelaren zijn? Of is het iemand die een paard heeft voor de handel? Daar zit nog best een verschil in. Het paard is namelijk nogal makkelijk te vinden op marktplaats, waar de voor en achternaam van de aanbieder ook bij staat. Voordat je iemand zwart praat omdat je zelf misschien een andere kijk hebt op iets.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:03

Chichika schreef:
De mooiste van verhaal vond ik dat ze geen tijd voor hadden en dan zie je dat ze nog gaan uitbreiden met meer stallen te bouwen

En wat is daar mooi aan..? :')
Zegt verder dus totaal niks.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:04

Change3x schreef:
Weet je zeker dat het handelaren zijn? Of is het iemand die een paard heeft voor de handel? Daar zit nog best een verschil in. Het paard is namelijk nogal makkelijk te vinden op marktplaats, waar de voor en achternaam van de aanbieder ook bij staat. Voordat je iemand zwart praat omdat je zelf misschien een andere kijk hebt op iets.

Ik weet het zeker . Heb best veel connecties

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:06

Cioccolato schreef:
Chichika schreef:

En wat is daar mooi aan..? :')
Zegt verder dus totaal niks.

Jou mss niet . Voor mensen die gaan kijken wees gewaarschuwd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:36

Ik denk dat het voor de verkoper wel eerlijk is om dan nu ook duidelijk te zijn. Imo is dit nog steeds zwart praten want er zit geen goed verhaal bij. Stallen bijbouwen kan zoveel redenen hebben.

Overigens is er niks mis met een paard bij een handelaar aanschaffen. Even los van deze discussie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:39

Chichika schreef:
[
Jou mss niet . Voor mensen die gaan kijken wees gewaarschuwd.

Nee. Zoveel redenen om stallen bij te bouwen.
Wees of duidelijk of praat mensen niet zwart.