Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Reageren totaal niet op andere honden of mensen die passeren. Ik ga niet mijn excuses aanbieden omdat mensen mogelijk negatieve associaties hebben als ze ons zien wandelen om redenen waar ik niets aan kan doen. Dan kan ik met mijn tattoo's en piercings uberhaupt niet meer buiten komen. 

‘

als ik op de zetel zit ligt hij of op mijn schoot of zo.
heb nog hengstveulens gehad maar zo moeilijk als dat deze nu doet op zijn voetjes waren de anderen niet. DAt wordt even flink doorpakken vrees ik de komende tijd. Heb het geprobeerd met de zachte aanpak maar dat gericht slaan heeft vandaag uitgewezen dat we even voor de hardere aanpak gaan moeten gaan of meneerke gaat over zijn toekomstige baas heen lopen.
Zacht katoenen longe touw (niet zo'n stijf, zo'n soepel) in een lus er om heen en zo vast houden tot ie ontspant, dan laten neer zetten. Door dat je het touw vast hebt kan je mee bewegen net zoals wanneer je de voet zou vast houden alleen kan je wat afstand houden. Als ze eenmaal over die fase heen zijn dat ze met panikeren terug in hun comfortzone geraken (jij laat immers los, wat logisch is) dan ben je vaak al een heel eind.
Zodat je geen schuurplekken of pijn veroorzaakt. Dus geen halstertouwen, die zijn vaak te dun.
(desnoods een halsterbontje er om heen knutselen. Het ide is dat je de lus vrij groot legt en ze er in laat "stappen" en dan het touw om het been trekt.
Als je het diagonale been omhoog houdt gaan ze veelal niet meer ver. Ideaal is het niet en het is altijd een tussenstap maar je hebt niet altijd de luxe om dingen rustig aan te leren. Als ze zich in de nesten werken voor je het ze rustig kan aanleren zijn dit relatief vriendelijke manieren om ze toch te helpen zonder zelf het licht uit je ogen getrapt te krijgen.
Voor Leo hebben we een soort "tuig" gemaakt met de longe om de achterhand heen in een lus naar de hand en dan een apart touw aan het halster. Zo kon ik hem iets meer "bij me houden" terwijl mijn man hem de klep op hielp. Als ze écht niet willen werkt dat allemaal niet maar als het onzekerheid is dan vinden ze op één of andere manier steun in het feit dat ze "kunnen leunen" op dat touw. (een goed gedacht is veel waard)

Mars schreef:Of wellicht is zijn vorige ontworming niet erg paardvriendelijk geweest?
Heerlijke foto van jou en Joy, wat een gupje was ie daar nog

pmarena schreef:Haha die lag wel echt te slapen hè

)
Ayasha schreef:Mag ik jullie advies?
Ik heb iemand die een plek zoekt voor een drachtige merrie. De weide waar de veulens eerst stonden is daar ideaal voor en als Pret dan terug moet komen heeft ze gezelschap.
Ik heb alleen nooit gerekend voor drachtige merries.
Wat zouden jullie redelijk vinden voor:
Weide met schuilstal, onbeperkt hooi, krachtvoer (meuslie en slobber). Dagelijkse controle. Smid kan door ons geregeld worden indien gewenst dus in wezen geen omkijken naar behalve de dracht en de eigenaar is een DA dus ik ga er van uit dat hij het medische deel zelf wil regelen. Eigenlijk dus vol pension drachtige merrie maar dan met 24/7 weide gang en natuurlijk onbeperkt hooi. (Letterlijk een DA bij de hand hebben is ook een luxe natuurlijk.)
Ik wil een faire prijs maken. Ik ben niet op zoek naar dikke winst maar wil ook niet bij leggen natuurlijk. Het is pakweg 5km extra. Als het aan mij lag ging ze naar het lege stuk in Zutendaal gezien ze toch drachtig is (en ook bedoelt is als full time fokmerrie dus ze gaat niet boeiend zijn voor de hengsten.) maar mijn man wil dat stuk nog niet terug eisen. Als ik de juiste triggers vind is zij mogelijk wel een manier om mijn weide terug op te eisen.
Ze staan nu ook langs een merrie dus de stroomdraad heeft zich al bewezen dat ie zijn werk doet. En die merrie is niet drachtig.
petraaken schreef:Geniale stok om je stuk wei terug te krijgen.![]()
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je zou kunnen vragen. Weet je wat ze in de omgeving vragen aan stalling? Daar misschien net iets onder gaan zitten?

pmarena schreef:Hihi evil genius aan het broeden op de juiste trigger om de wei terug te krijgen![]()
Heb je al wat gevonden...?![]()
Is het de baas van de eigenaresse van Sky....?
Ik ben erg uit de kosten dus zou het niet weten, je weet zelf waarschijnlijk het beste wat al die dingen kosten op die locatie, en voor welk bedrag het je tijd en moeite enzo waard is. Zou Pretty goed gaan met merrie met veulen denk je? Wel genoeg ruimte / gras voor 3 stuks? En is het niet een beetje eenzaam voor de merrie nu...? En het veulen straks. Ook wel heel erg duimen dat het een hengst is zeker
Hij heeft overigens ook Pretty haar dracht begeleidt. Dus we hadden sowieso wel vriendschappelijk contact zij het sporadisch. Toen hij me gisteren belde heb ik ook gestuurd van "was het per ongeluk of had ge me nodig?" dus hij stuurde dat ie een vraag had. En toen ik hem terug belde vroeg hij hoe het ging enz maar dat doet ie normaal niet. Kijk ik kan, geloof het of niet, met best veel mensen om. Deze persoon is geen "koetjes en kalfjes" persoon. Beleefdheden maakt hij normaal geen tijd voor tenzij ie geld aan het verdienen is.
Desondanks mag ik hem wel omdat dat ook betekent dat ik niet alles in watten moet draaien. 
Dus hij zegt al lachend "ge klinkt zo achterdochtig?" waarop ik: "da's omdat ik achterdochtig ben. Gij zijt alleen zo beleefd als ge iets nodig hebt dus ofwel irriteert het u dat ge hulp moet vragen ofwel gaat ge iets vragen dat zelfs gij er over vindt gaan en dat laatste is verontrustend." 

Zeker omdat ik sowieso altijd onbeperkt hooi geef. Het zou mij ook de mogelijkheid geven om nu Pretty te gaan halen en niet in oktober ineens weer voor een verrassing te komen want nu woont ze bij haar moeder maar voor hetzelfde geld krijg ik over een paar maanden toch een bericht dat ze weg moet.
Ik heb niks tegen nog een nakomeling van Pretty maar dan wil ik toch eerst een onderzoek of Pretty daar fysiek nog goed genoeg voor is.