Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:51

Volgens mij weet ik precies over welk paardje dit gaat, weet ik in ieder geval dat ik daar niet moet kijken :D

Ik heb eerder een discussie met mijn moeder gehad over het kopen van een paard, ze vond het onnodig dat ik zoveel geld uit wil geven aan een hobby en waarom ik het niet hou bij mijn verzorgpaardje. Het grappige is dat ik haar van de week die pony liet zien waarvan ik dacht dat het hem zou worden welke ze ook erg leuk vond, en ze zag ook de teleurstelling dat het niet door ging. Dus nu zegt ze: doe het dan gelijk goed, geef er wat meer geld aan uit en je krijgt van mij ook een bijdrage :D <3 ze heeft zelfs een stal in de buurt opgezocht, daar wil ze nu langs om te kijken. Dus ik heb op de site gekeken en zeg dat ze daar waarschijnlijk niks voor me hebben, zegt ze: we gaan gewoon kijken en je weet nooit waar je mee thuis komt :') echt hilarisch (maar ik ga uiteraard niet de tijd van die mensen verdoen dus ik zal haar wat indimmen haha)

IndianSu

Berichten: 228
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:07

xSCWx schreef:
Volgens mij weet ik precies over welk paardje dit gaat, weet ik in ieder geval dat ik daar niet moet kijken :D

Ik heb eerder een discussie met mijn moeder gehad over het kopen van een paard, ze vond het onnodig dat ik zoveel geld uit wil geven aan een hobby en waarom ik het niet hou bij mijn verzorgpaardje. Het grappige is dat ik haar van de week die pony liet zien waarvan ik dacht dat het hem zou worden welke ze ook erg leuk vond, en ze zag ook de teleurstelling dat het niet door ging. Dus nu zegt ze: doe het dan gelijk goed, geef er wat meer geld aan uit en je krijgt van mij ook een bijdrage :D <3 ze heeft zelfs een stal in de buurt opgezocht, daar wil ze nu langs om te kijken. Dus ik heb op de site gekeken en zeg dat ze daar waarschijnlijk niks voor me hebben, zegt ze: we gaan gewoon kijken en je weet nooit waar je mee thuis komt :') echt hilarisch (maar ik ga uiteraard niet de tijd van die mensen verdoen dus ik zal haar wat indimmen haha)


Als we het inderdaad over hetzelfde paard hebben, dan is het voor jou ook een flink stuk rijden dus daar zou ik dan geen tijd aan verspillen. Ze heeft er meerdere staan, allemaal net ingevoerd uit Spanje, maar dit staat er in de advertentie niet bij. Daarin worden ze voorgedaan als getalenteerde dressuurpaardjes. Ik vind dat zacht uitgedrukt niet heel netjes.

Wat lief van je moeder! :)

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:09

xSCWx schreef:
Volgens mij weet ik precies over welk paardje dit gaat, weet ik in ieder geval dat ik daar niet moet kijken :D

Ik heb eerder een discussie met mijn moeder gehad over het kopen van een paard, ze vond het onnodig dat ik zoveel geld uit wil geven aan een hobby en waarom ik het niet hou bij mijn verzorgpaardje. Het grappige is dat ik haar van de week die pony liet zien waarvan ik dacht dat het hem zou worden welke ze ook erg leuk vond, en ze zag ook de teleurstelling dat het niet door ging. Dus nu zegt ze: doe het dan gelijk goed, geef er wat meer geld aan uit en je krijgt van mij ook een bijdrage :D <3 ze heeft zelfs een stal in de buurt opgezocht, daar wil ze nu langs om te kijken. Dus ik heb op de site gekeken en zeg dat ze daar waarschijnlijk niks voor me hebben, zegt ze: we gaan gewoon kijken en je weet nooit waar je mee thuis komt :') echt hilarisch (maar ik ga uiteraard niet de tijd van die mensen verdoen dus ik zal haar wat indimmen haha)

Een moederhart is goud waard, zo lief! <3

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:56

Er zijn wel paarden die nerveuzer worden wanneer een situatie anders is dan anders. En als het dier altijd alleen gereden wordt of hoogstens met de vaste mensen die op het erf rondlopen rond zich, dan is een toeschouwer die op een vaste plek blijft staan en jou (als paard zijnde) fixeert anders dan anders. Er zijn paarden die dat al spannend vinden.
Dus, in principe kan ik in dat stukje nog wel ergens inkomen. En als je dan als ruiter voelt dat het dier een bommetje onder je aan het worden is, dan snap ik dat je er niet happig op bent om er een vreemd persoon op te laten stappen. Alleen wordt het dan wel moeilijk om een paard te verkopen als het paard zo snel spanning opbouwt. Dus ze hebben beseft dat het paard toch nog minder mak en gemakkelijk is dan ze eerst dachten, om die reden prijs verlaagd en geven ze de voorkeur aan iemand met niet al te veel eisen (snelle afhandeling).
Het zou ook mijn favoriete gang van zaken niet zijn, maar ik vind het verhaal nog niet heel erg negatief. Ik denk dat ze je bespaard hebben van een miskoop/niet-passende combinatie. Ik zou dit wel prefereren boven een persoon die blijft volharden in de braafheid van het paard terwijl ik al 15 minuten een rodeo aan het uitzitten ben op een gestressd dier, bij wijze van spreken. :D

IndianSu

Berichten: 228
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:13

Daar kan ik best inkomen, hoor. Maar dan kun je dat toch gewoon zeggen, in plaats van “dat komt door jou want jij kunt niet met jonge paarden omgaan” terwijl ik er alleen maar stond :+ Ik was ook echt niet meer van plan om er op te gaan zitten, laat staan te kopen.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:16

Ow ja, nee, dat is waar, dan is het gewoon een persoonlijke sneer en dat is nooit echt netjes.

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:25

IndianSu, oke dat klinkt wel heel vreemd :') Ik zou mij daarvoor ook bedanken!
xSCWx wel lief van je moeder! :D


Gisteren wezen kijken bij 2 paardjes.
Ik ging eigenlijk voor de vos maar dat was hem niet voor mij (Zul je altijd zien :') )
Maar de schimmel die ze had staan was daarentegen wel erg leuk. Wel nog erg groen maar hij gaf mij meteen een vertrouwd gevoel en was verder ook braaf.

Ik heb een heel positieve ervaring gehad, die meid klonk heel eerlijk, vertelde eerlijk dat hij soms het opstappen nog wat spannend vind en dat hij nog erg groen is met rijden en zij voornamelijk alleen vooruit heeft gewerkt met hem. Ik gaf eerlijk aan dat ik het wat spannend vond en ik wat lastiger kan opstappen (bekkeninstabiliteit) Dus hebben we het opstappen vanaf het blok gedaan, wat het paardje nog niet kende maar hij bleef braaf staan. Ze is even een paar rondjes meegelopen en heeft hem vast gehouden om even het gevoel te krijgen, dat vond ik wel erg prettig. Daarna kon ik zo aandraven en galopperen ging allemaal prima, ze stelde zelf nog voor om een stukje naar buiten te gaan dus dat hebben we ook gedaan en daar even wat gestapt en gedraaft.
Het gevoel voor het paardje zit dus wel goed alleen zit er toch nog wat twijfel omdat hij nog zo groen is, of ik daar dan wel de geschikte persoon voor ben of dat ik dan toch beter een al meer bevestigd paard kan kopen. Dus ik ben nog met mijzelf in beraad :')

pantarhei

Berichten: 9103
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:52

Tarzan kan je de eerste tijd meerdere keren oer week hulp krijgen? Dan Jan je het overwegen

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:29

Als je gevoel bij het paard zelf goed is en je hebt iemand die je hierin kan begeleiden, minimaal 1x per week, dan zou je het prima kunnen doen lijkt mij :j

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:38

Dat is dus een beetje het probleem.
We hebben de paarden in eigen beheer maar geen bak. De bedoeling is om van de winter of volgend jaar weer in pension te zetten maargoed de bedoeling zou zijn dat ik dan dit jaar gewoon wat buitenritjes maak.
Paardje is niet verkeersmak, puur doordat ze daar echt naast het bos liggen en geen wegen over of langs hoeven.

Vandaar de twijfel of het dan wel zo slim is :=

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:42

Maar eigenlijk kan je ook met een meer bevestigd paard in het begin begeleiding nodig hebben. Of eigenlijk vind ik dat je dat altijd nodig hebt, ongeacht leeftijd en ervaring van paard. Hoe doe je dat normaal met lessen bijvoorbeeld?

Bentuh

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 12:52

_Tarzan schreef:
Dat is dus een beetje het probleem.
We hebben de paarden in eigen beheer maar geen bak. De bedoeling is om van de winter of volgend jaar weer in pension te zetten maargoed de bedoeling zou zijn dat ik dan dit jaar gewoon wat buitenritjes maak.
Paardje is niet verkeersmak, puur doordat ze daar echt naast het bos liggen en geen wegen over of langs hoeven.

Vandaar de twijfel of het dan wel zo slim is :=


Wordt je blij als je aan het paard denkt??
Misschien is het juist ook wel fijn voor het dier om het rustig aan te doen, nog een beetje uitgroeien. Veel aan de hand werken en langs de weg wandelen?

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:07

_Tarzan schreef:
Dat is dus een beetje het probleem.
We hebben de paarden in eigen beheer maar geen bak. De bedoeling is om van de winter of volgend jaar weer in pension te zetten maargoed de bedoeling zou zijn dat ik dan dit jaar gewoon wat buitenritjes maak.
Paardje is niet verkeersmak, puur doordat ze daar echt naast het bos liggen en geen wegen over of langs hoeven.

Vandaar de twijfel of het dan wel zo slim is :=

Verkeersmak zijn ze wel te maken. Van de 4 paarden die ik heb/had, wist ik van maar 1 op voorhand dat ie verkeersmak was (als in verkeersmak langs de weg en in de polder), en dat was omdat ik die al een half jaar verzorgde :)

Veel oefenen, desnoods met ervaren paard erbij en/of terwijl je ernaast loopt. Wij gaan met jonge/onervaren paarden vaak om te beginnen op de zondagen, dan is het wat rustiger qua groot landbouwverkeer :)

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:14

MyWishMax, m'n vorige paard was met pensioen en daarvoor stond hij in pension en had ik wel 1x per 2 weken les (laatste jaren niet meer omdat ik niet meer echt reed).
Bentuh, ja dat wel, het was echt wel mijn type paard! Ik had niet meteen het gevoel dit is hem maar hij past wel echt in wat ik zoek qua bouw, maat en karakter.
Dilan, dat was ook mijn bedoeling, om gewoon van de zomer wat ritjes buiten te maken met een ervaren paard. En onze wei ligt langs een drukke weg dus kan hij er opzich ook al aan wennen.

Het 2de waar ik over twijfel is dat ik de prijs ook wel erg stevig vind voor wat de pony kan zeg maar := (en het ook eigenlijk boven m’n budget is)
Dus ik twijfel nog even verder _O-

Het is ook niet zo dat ik nu 123 een paard zoek of moet, ik wilde weer rustig aan op zoek haha!

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:26

_Tarzan schreef:
Dat is dus een beetje het probleem.
We hebben de paarden in eigen beheer maar geen bak. De bedoeling is om van de winter of volgend jaar weer in pension te zetten maargoed de bedoeling zou zijn dat ik dan dit jaar gewoon wat buitenritjes maak.
Paardje is niet verkeersmak, puur doordat ze daar echt naast het bos liggen en geen wegen over of langs hoeven.

Vandaar de twijfel of het dan wel zo slim is :=

Vraag even aan Pantarhei naar iemand in het zuiden des lands die jou hier prima mee zou kunnen helpen :j :D

Waar zit je in Limburg (mag per PB)?

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:31

_Tarzan schreef:
Dat is dus een beetje het probleem.
We hebben de paarden in eigen beheer maar geen bak. De bedoeling is om van de winter of volgend jaar weer in pension te zetten maargoed de bedoeling zou zijn dat ik dan dit jaar gewoon wat buitenritjes maak.
Paardje is niet verkeersmak, puur doordat ze daar echt naast het bos liggen en geen wegen over of langs hoeven.

Vandaar de twijfel of het dan wel zo slim is :=


Ga eens terug naar voordat je dit paard gezien had. Hoe hard was de eis 'moet bevestigd zijn' voor jezelf?
Een jong paard valt alles natuurlijk te leren, maar dan moet je die tijd en zin natuurlijk hebben. En daarvoor moet je dus teruggrijpen naar waar je eigenlijk naar op zoek bent.
Puur rationeel gezien zou ik zeggen: nee. Iemand die op zoek is naar een doorgewinterd paard om zonder veel moeilijkdoenerij buitenritten te maken, zou ik geen paard aanraden dat opstappen spannend vindt en nog niet verkeersmak is.
Begeleiding is fijn, maar een eigen paard kopen om er dan niets mee te durven doen tenzij er telkens iemand met je meekijkt, dat moet je ook maar net willen.
Hoe is het karakter van het paard in het algemeen? Waarom vindt die opstappen nog spannend? Hoe uit spanning zich? Vindt die snel dingen spannend? Heeft het dier al veel gezien en meegemaakt? Of is het toch dagelijks dezelfde routine uitgevoerd door dezelfde mensen?

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:35

Ik weet niet of ik de keuze zo makkelijk maak Tarzan maar mijn paard (wat heerlijk om te zeggen :D ), is ook nog echt groen onder het zadel. Eerder net zadelmak. Maar ik had al zo’n klik met hem. Ik wilde niet afstappen en ik wilde niet naar huis toen we klaar waren. Toen dacht ik, ja, dit gevoel zocht ik <3 had jij dat gevoel ook? Denk je nu nog veel aan het paard?

IndianSu

Berichten: 228
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:29

Ik ben net met proefrijden zo hard van een paard gevallen dat ik nu bij de huisartsenpost zit. Gaat weer lekker dus -O-

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:33

Oh jeetje zeg. Sterkte!

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:35

Oef!! Sterkte!!! :(:)

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:51

IndianSu schreef:
Ik ben net met proefrijden zo hard van een paard gevallen dat ik nu bij de huisartsenpost zit. Gaat weer lekker dus -O-

Hopenlijk heb je niets ernstigs! Wat was er misgegaan?

IndianSu

Berichten: 228
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:53

anjali schreef:
IndianSu schreef:
Ik ben net met proefrijden zo hard van een paard gevallen dat ik nu bij de huisartsenpost zit. Gaat weer lekker dus -O-

Hopenlijk heb je niets ernstigs! Wat was er misgegaan?


Paard sprong opeens aan in galop en ging toen steeds harder, toen is hij volgens mij heel scherp gedraaid. Ik weet niet meer precies wat er gebeurd is. Lijkt gelukkig niks ernstigs te zijn maar ze maken voor de zekerheid een foto.

elinedeau95

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:17

Sterkte indianSu! Altijd vervelend als dit gebeurd met proefrijden

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:26

Hopelijk valt het mee, IndianSu.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:29

He bah, sterkte!