Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:51

CalipsoLover schreef:
Ik ben nog niet echt op zoek naar een bijrijdster, het was een ingeving :P Maar zou wel handig van pas komen. Er was eens een meisje die ook lichte tour ree in op zoek was naar een bijrijpaard omdat haar eigen paard geblesseerd was, maar geen idee of die nu nog eentje zoekt...

Scheelt wel dat je een leuk paard hebt om bij te rijden. Ik zou het wel weten maar euh.... iets te ver weg :D

CalipsoLover schreef:
Ik heb vandaag weer op Marie gezeten. Ik had er ook gewoon zin in *\o/* Ze was flink, voornamelijk wel enkel gestapt en een paar drafjes. Ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrens met sweet iron, echt heel licht bitje en redelijk dun. Daar loopt ze al een pak lichter op, juist in de bochten durft ze heel erg te gaan hangen maar dat is een evenwicht dingetje.

Komt wel goed met jou zo te lezen.

@Candalisa, mss ook even de tandarts laten kijken? Mexx is ook wat onrustig met t hoofd, maar er zit zo te zien wel weer wat los.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:04

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik ben nog niet echt op zoek naar een bijrijdster, het was een ingeving :P Maar zou wel handig van pas komen. Er was eens een meisje die ook lichte tour ree in op zoek was naar een bijrijpaard omdat haar eigen paard geblesseerd was, maar geen idee of die nu nog eentje zoekt...

Scheelt wel dat je een leuk paard hebt om bij te rijden. Ik zou het wel weten maar euh.... iets te ver weg :D

CalipsoLover schreef:
Ik heb vandaag weer op Marie gezeten. Ik had er ook gewoon zin in *\o/* Ze was flink, voornamelijk wel enkel gestapt en een paar drafjes. Ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrens met sweet iron, echt heel licht bitje en redelijk dun. Daar loopt ze al een pak lichter op, juist in de bochten durft ze heel erg te gaan hangen maar dat is een evenwicht dingetje.

Komt wel goed met jou zo te lezen.

@Candalisa, mss ook even de tandarts laten kijken? Mexx is ook wat onrustig met t hoofd, maar er zit zo te zien wel weer wat los.

Tandarts is 3 weken geleden geweest ... denk dat haar achterste kiezen wel doorkomen maar daar kan ze toch niks aan doen verder ...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:53

Candalisa gefeliciteerd! *\o/* Y)(^)
Hopelijk gaat je rug snel beter.
Goed dat je toch weer wat punten hebt om op te letten.
Je opstapblok moet geen struikelblok zijn. :D
Het is voor ons afwachten wat zo'n behandeling doet, ik merk tot nu toe na 4 dagen weinig verschil maar ik heb hem alleen gister even kort gelongeerd en toen vond ik hem slecht ontspannen.

Calipso ik reed zelf vroeger ook gratis paarden bij omdat ik het leuk vond en het is ook leerzaam, ook al ben je hoger niveau want elk paard is anders.
Super dat ze zo goed liep en je een fijn bitje hebt gevonden.

Jodym hopelijk zijn de hoeven weer snel oké.
Fijn dat alles goed gaat met de kleine!

S1993 mooi dat je ook een fijne stal hebt.
Hoe lang geleden was hij bij de tandarts geweest?
Coole actiefoto!
Succes zaterdag!

Sizzle als een bijrijder niet nodig is zou ik het ook niet doen, ik doe het liever zelf, net als Fransje.
Maar toen ik heel vroeger een periode geen tijd had was het wel prettig, het beestje heeft toch aandacht en beweging nodig, die stond anders te veel op stal.

Noisy ja het begint soms ook goed op een stal en dan wordt het langzamerhand steeds slechter. :')
Maar fijn dat jullie nu goed staan en rustig.
Wissels al, wat knap!

Malik vond ik dus na de lymfedrainage en accupunctuur niet lekker ontspannen lopen gister, maar verder nog even aankijken.
De bak was ook wat nat dus dan loopt hij niet zo lekker met zijn neus over de grond, dat spettert. }>
Donderdag komen ze zijn gebit doen en inenten dus het is sowieso een rare week.
En onze kerstboodschap!

Afbeelding

.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:14

Nogsteeds kreupel, zucht |(

Rondje in buitenbak gelopen vandaag, maar hij zag een koe en ging er bijna weer vandoor!
Balen, toch nog lange niet relaxt, en maakt mij bang.

Hopelijk dan volgende week weer erop en dan voorlopig maar in de mini binnenbak rijden en evt buiten uitstappen :+
Maar schiet zelf helaas toch snel in de stress, daar baal ik van.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:21

Mijn vorige paard heeft een keer drie weken pijn gehad na een te korte bekapping.
Ik weet niet of hij verder genoeg beweegt (op het zachte) maar ik zou wel goed opletten of het niet op bevangenheid gaat lijken.
Is lastig he als ze druk zijn om zelf relaxed te blijven.

Babootje

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:25

Ach... Totilas overleden. Koliek. Wat ontzettend jammer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:35

Wat vervelend Jodyn!
Idd Babootje, toch mooi 20 geworden.

Ben blij dat we toch weer in de binnenbaan mogen rijden. Mijn jonkie had 1,5 week stilgestaan ivm het zadel en de eerste paar keer rijden was ze heel fris. Nu gaat het wel weer, maar ben toch blij dat ik naar de binnenbaan kan wandelen. Ga van de week wel weer een keer in de buitenbaan thuis proberen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:37

Fijn dat Timmie zo op zijn plekje is! Gewoon af en toe binnen droppen als je zin hebt hoor, leuk om te horen hoe het met jullie gaat :)

Hè wat een heftige reactie op het zadel Candalisa, balen!! :(:) Kan me indenken dat je goed geschrokken bent... Maar hoe je weer bent gaan rijdsen met dressuurzadel klinkt goed, fijn! +:)+

Ik ben van de pieken en dalen ja, story of my life :P Maar idd, de scherpe kantjes van de dalen zijn eraf, ik kan weer wat rationeler denken en aan oplossingen werken ipv meteen in de stress te schieten dat het me boven mijn pet groeit. Het scheelt ook dat Pinda en ik elkaar steeds een beetje beter leren kennen, daardoor kan ik beter aanvoelen wanneer er iets niet goed zit :) Al met al ben ik blij met hoe we stapjes zetten zo!

Jullie bak klinkt zo echt horror idd....wel balen, met zo'n dak erboven is normaal juist wel fijn maar als de bodem zo slecht is ben je nog niks natuurlijk.

Wat rot weer van je dipje CL :(:) Fijn dat instructrice kan helpen, hopelijk is het tijdelijk en vinden jullie gauw het plezier weer terug. Deze periode is sowieso ook nooit tof met paarden :n Vooral niet te veel druk op jezelf leggen, je hebt tijd zat en als troetelen bijvoorbeeld wel enerhie geeft dan dat vooral gebruiken ipv moeten rijden hoor!

Stallen vinden is ook ruk. Overal is wel iets, en volgens mij is Randstad bijvoorbeeld echt zowat onmogelijk :\ Mijn stal nu voldoet doorgaans 100% aan mijn eisen voor dierenwelzijn (en die zijn hoog :o ), en ze passen ook echt wel goed op je paard en zijn fijne mensen. Wat dat betreft zou ik ook zeker niet willen verhuizen. Alleen die buitenbak en beperkte uitrijmogelijkheden hè :P
Maar goed, ik heb me inmiddels erbij neergelegd dat ik niet enorm veel train en dat past ook bij mijn mega puppyslungel de aankomende jaren, dus ik zie het aanpassen aan het weer qua bak maar als behoud van mijn jonge paard en straks het met de trailer naar het bos moeten als trailertraining :+ Soms baal ik er van, maar meestal ben ik me echt wel bewust dat ik weinig te klagen heb. Aan huis zou ik ze absoluut niet willen/kunnen hebben, dat wil met mijn werk niet (onder niet-COVID omstandigheden zit ik plm 30% van de tijd in het buitenland voor werk, waarvan veel ad hoc reizen....niet te doen met paarden in eigen beheer :n ).

Wat een hilarische Malik-snoet :)) En lieve Feyre-snoet <3

Joya ook al zo hengstig, Miep ook! Gekke merries inderdaad...gelukkig was ze met werk verder wel braaf :)

Goede bijrijders vinden is drama...het moet op zoveel vlakken klikken. Ik ben er maar nooit aan begonnen, heb zelf wel veel bijgereden maar voor mijn eigen muppets ben ik veel te pietje precies om daar een ander mee te laten werken. Behalve instructeurs voor mijn paard wat beter de weg te wijzen, maar die worden betaald daarvoor :P

Fijn dat je weer wat hebt kunnen rijden Jodym! Wel balen van de gevoeligheid nu op zijn voeten, hopelijk trekt het snel bij.

Toffe speelfoto van Koda zeg, leuk!

Ja zonde zeg, 20 is nog niet zo heel oud....toch het einde van een legende :\

Het was voor de paardensport ook wel een heel gekke regel dat niet in de binnenbak mogen rijden. Gelukkig toch een beetje maatwerk nu :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:41

Wij hebben de dressuurzetel weer terug, ik zit meteen weer stabieler :D Had hem gemist :)) Pinda loopt er ook fijn en stabieler onder dan het springzadel nu, we zijn weer verder aan het werk in de bak en eergisteren zelfs weer op buitenritje geweest. Blije Pinda voorop, superdapper en braaf _/-\o_ Ligt er opeens een dakkoffer van een auto achter bosjes, ze schrok zich lam....maar buiten opzij springen en een flinke snurk liep ze er super braaf en nog steeds voorop langs, knapperd!

Vandaag nieuwe ijzers, pupje was nogal verregend dus dan krijg ik dit soort charmante blikken :+
Afbeelding

Ze was wel echt superbraaf, normaal is ze er tegen de tijd dat ijzers gepast moeten worden al wel klaar mee en wil ze gaan drentelen maar ze heeft heel geduldig gewacht totdat de smid helemaal klaar was :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:44

Ego post dus vergeef me het vlug inbreken...

Ik blijf voorlopig nog wat stil... helaas gingen Gentle en ik niet heel erg goed samen en heb ik besloten om hem terug in training te zetten omdat ik aan mezelf aan het twijfelen geslagen was. Bij mij deed ie in de rechtergalop echt heel lelijk en met mijn toch al brakke lijf kon ik t gewoon niet meer aan.

4 dec had ik les gepland staan dus daarheen gegaan en toen is hij meteen daar gebleven, met een beetje geluk komt ie ergens begin januari weer terug naar huis maar we zijn er nog niet.

Ben wel blij dat hij bij mn trainster exact hetzelfde doet als bij mij want weet dat t dus niet aan mij ligt... beetje opluchting was dat wel.

Nu gaat t steeds beter maar hij is rechtsom links gebogen en linksom rechtsgebogen, heeft zichzelf dus wat dingen aangeleerd die er weer uit moeten worden gehaald. Werkt ook niet mee dat hij hypermobiel blijkt te zijn en als hij los laat is het echt net een slang of elastiekje maar voordat we daar zijn heb ik toch wel n gevecht te leveren. Hij wil dus rechtsom wisselen omdat hij voor zijn idee linksom loopt, word daarop door zowel mij als trainster gecorrigeerd en dan word meneertje frusty waardoor hij dus gaat uitslaan. 5min verder heb je serieus het fijnste paard ever onder je kont maar die 5min gevecht kosten mij mn spieren... daar zit dan voor mij ook nog het grootste probleem: ik stop met rijden, gooi m los en laat m doen en DAT is dus niet goed! Moet m eraan houden en gewoon gas blijven geven.

Pfft, wie ooit gezegd heeft dat paardrijden makkelijk is mag Gentle wel een keer komen rijden hoor dan zijn ze meteen genezen _O-

Ga straks een poging tot bijlezen en bijleespost maken trachten maar loop wel n beetje achter

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:02

Ps van lot een binnenbak is wel heerlijk als het straks gaat vriezen!
Hoe gaat dat nu met corona en binnen rijden?

Vientje hihi Pinda schrok daarvan natuurlijk, is wel logisch, maar wat goed dat ze gewoon bij de les bleef!
De dressuurzetel weer erop, super!
En weer mooie nikes eronder.

Paintlover wat rot dat het niet zo lekker gaat. :(:)
Dan maar weer even in training en dan gaat het vast weer.

Malik mocht ook de zetel er weer op, hij was superbraaf!
Ook wat stukjes gestapt en dat deed hij ook goed, dus hij heeft me weer heel blij gemaakt! :)) <3

Afbeelding

Hij ging ook trucjes doen.. _O-

Afbeelding

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:08

MirandaMalik schreef:
Mijn vorige paard heeft een keer drie weken pijn gehad na een te korte bekapping.
Ik weet niet of hij verder genoeg beweegt (op het zachte) maar ik zou wel goed opletten of het niet op bevangenheid gaat lijken.

Ooh hoe is dat te herkennen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:13

Jodym schreef:
MirandaMalik schreef:

Ooh hoe is dat te herkennen?

Dat is natuurlijk lastig omdat hij al pijn heeft..
Ik denk vooral als het langer dan drie dagen duurt en hij pijn heeft op een korte bocht. (op het harde) en warme en/of kloppende hoeven.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:32

Ik ga later uitgebreider reageren maar jeej Miranda *\o/* Wat goed gedaan!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:15

s1993 schreef:
Ik ga later uitgebreider reageren maar jeej Miranda *\o/* Wat goed gedaan!

Sjank joe! :D
Hij vindt het zadel wel fijn als ik erop ga heb ik het idee, zonder zadel is het toch wat wiebeliger en dat vindt hij lastiger.
Ik heb gelijk zin om er weer op te gaan als ik de foto's zie. :D
Maar straks worden ze geënt en wordt zijn gebit gedaan. :(:)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:20

Hè wat vervelend van jullie dip PL...fijn dat je zo met trainster kunt gaan werken aan een oplossing. Hopelijk komen jullie er samen uit :(:) Helemaal eens dat paardrijden niet makkelijk is :))

Wat goed MirandaMalik! *\o/* Jullie eerste stapjes samen echt onder het zadel toch? Mijlpaal :# *\o/*

Ik had gisteren iets te veel prosecco op met de online werk-kerstborrel, en was gelukkig zo slim om ipv te gaan rijden Pinda los te gooien in de bak :+ En maar goed ook, de radslagen die de muppet maakte had ik normaal gesproken al niet uitgezeten maar laat staan na alcohol _O- Blij ei heeft een kwartier rondgestuiterd gisteren, dus ik heb goede hoop dat ze vanavond braaf is als ik er wel weer op stap :Y)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:32

Haha Vientje gelukkig zat je er niet op!
Maar misschien rij je wel supergoed met drank op. :P
Vanavond is ze weer helemaal braaf natuurlijk. :j

Ja ik had één keer erop gezeten met zadel, toen was ik alleen dus verder ook niks gedaan, toen was ik al verbaast dat hij het zo goed accepteerde.
Maar nu gestapt en gelukkig wat fotootjes, kan ik ook zien hoe het eruit ziet!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:36

Nu wat minder blij, de tandarts (dierenarts) kwam, had Malik verdoofd, ze bleef erbij en vroeg of ik een emmertje water wilde halen, dus ik moest even de kraan aanzetten, (vlakbij achter de deur) kom ik terug is ze weggelopen bij Malik, laat ze de staldeur open en Malik loopt naar buiten in zijn verdoofde staat en valt met zijn knieën op de straat. _-:(
Wat een... :x
Hij kon nauwelijks op zijn benen blijven staan dus ik zei al heb je niet teveel gegeven, maar ze zei van niet.
Ik heb hem op de been gehouden maar met moeite.
Hij had wel wat kleine wondjes op zijn voorbenen maar ik hoop verder niks, ik baal er echt enorm van.
Heb ook gezegd dat als hij ergens last van krijgt ik er geen gelazer van wil.
Hij had ook wat scherpe randen op zijn gebit dus het was wel nodig.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:52

MM wat een geit!!! (sorry, maar dat doe je toch gewoon niet, weglopen bij een verdoofd paard)

Verder lees ik dat het vrij goed gaat overal, superfijn!! (ook dijes horen er helaas bij ;-) )
Hier komt morgen de vee arts, Timmie heeft met enige regelmaat steeds een kleine slokdarm verstopping en ik vertrouw het niet. (hij toont dus koliekerig, maar na enig speurwerk kom ik uit op slokdarmverstopping)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:20

Mijn paard vroeger heeft een keer een behoorlijke slokdarmverstopping gehad, mijn mini een tijdje geleden ook een milde en dat ziet er heel anders uit dan koliek.
Wat zijn precies de symptomen dan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:30

Schrok me ook rot, ik kom aanlopen en zie Malik vallen, ik ging ook direct naar hem toe, kweet niet hoor maar het lijkt haar ook niet echt te interesseren hoe ze reageert... -O-

https://youtu.be/EfR4VUjUXww

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:32

Abrupt stoppen met eten, vervolgens gaat hij even met zijn hoofd naar beneden staan, trekt zijn buik op en maakt zijn rug wat boller. Achteruit lopen, met zijn hoofd heen en weer 'schudden', willen liggen en toch weer staan. Flehmen, kokhals beweging maken. Kijkt af en toe naar zijn buik.
Hij hoest dus niet, geeft geen voer terug. Na een kwartiertje ongeveer trekt hij weer bij. Ik kon het de laatste keer niet filmen, te donker helaas. Vooral het abrupte stoppen met eten en de kokhals beweging duiden op acute verstopping, dus ik was ook niet meteen om, maar als je op diverse (kliniek)sites leest komen 'valse koliek' verschijnselen bij een verstopping heel vaak voor.

Wat een duts joh! Nie meer laten komen nie!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:44

Wat een domme actie van haar zeg, je loopt toch niet zomaar bij een verdoofd paard weg als je de enige erbij nog bent....en dan ook nog zo nonchalant bij terugkomst. Van mij had ze een draai om haar oren gekregen denk ik }:0 Das toch les 1 op dierenartsenschool zou je zeggen :x

Gezien de outfit denk ik trouwens dat dit ook nog wel eens dezelfde kan zijn als ik bij mijn paarden heb :\ Die volgende week voor enting en tanden komt voor die van mij...

Vervelend van die aanvallen van Timmie zeg, hopelijk kunnen ze er wat mee. Mij klinkt het ook niet als slokdarmverstopping zoals ik ze ken, maar geen paard gelijk natuurlijk. Een aantal symptomen komen wel overeen idd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:30

Mrs_Midnight ja dat klinkt idd wel als allebei, koliek en slokdarm verstopping, bij mijne was het duidelijk alleen de slokdarmverstopping al was het bij mijn paard vroeger wel heel heftig, die leek wel een hartaanval te krijgen, kroop helemaal in elkaar en viel bijna om, reageerde heel heftig maar voordat de de dierenarts er was had hij geen last meer.
Die heeft het daarna ook nooit meer gehad.
Bij de mini was het meer net alsof hij zich verslikte maar na een paar kotsbewegingen zag je dat het weer goed ging en die heeft het ook niet weer terug gehad.
Als ze er gevoelig voor zijn kan dat nl wel.
Wanneer krijgt hij het, heeft hij constant ruwvoer?

Vientje, die dokter dus niet alleen laten bij je paard. :+
Ze zijn met meerdere op de praktijk en één vind ik wel heel fijn.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:19

MM het lijkt erop dat hij er vooral last van heeft als hij eerst een flinke portie hooi op heeft en dan gelijk erachteraan van mij zijn hapje krijgt. Maar goed, verder zie ik het nooit want als hij niet eet is hij meestal met mij bezig als ik er ben. Als hij los het hapje krijgt heb ik nog nooit deze symptomen waargenomen. Eerst hapje en dan hooi ook niks op gezien. Het hapje is echt supergoed geweekt dus daar lijkt mij de oorzaak niet te liggen maar uit voorzorg geef ik nu niks bij. Vanmiddag kreeg ik een twijfelachtig filmpje van mijn stalhoudster van vóór het eten, dus ik vrees dat er eigenlijk een scopie gemaakt moet gaan worden om echt dingen uit te sluiten. We gaan het meemaken.