[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:29

Ja ij lees de laatste tijd voornamelijk vanuit de achtergrond mee maar ik volg nog steeds.
Ik zal wat vaker onder mn steen weg kruipen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:07

Wat fijn dat je zo een fijne rit hebt gehad

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:25

Ja het was blijkbaar wel duidelijk :o. Was wel blij dat dr baasje het niet heeft gehoord _O-.

Wat betreft je botten vind ik het raar dat je niet regelmatig gecheckt wordt als ze al osteoporose hebben vastgesteld. Mijn moeder had het niet eens, is alleen oud (stt) en moest al vitamine D en kalk bijslikken. Puur omdat ze vrouw en inmiddels 60+ is..

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:51

Super dat je z’n fijne rit had! Daar kan je dan weer even op teren! En idd niks meer breken hoor!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:35

Wat heerlijk Monique dat je zo een fijne rit hebt gehad.
Bij mij kon gisteren ook mijn dag niet meer stuk, voor het eerst gezeten bij mijn bijrijdpaard terwijl hij lag.Normaal staat hij altijd op, nu dus aan beide kanten gezeten en ook echt tegen hem aan geleund. Zo leuk en tof.

dus daar teren we weer op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:17

Sintara schreef:
Ja het was blijkbaar wel duidelijk :o. Was wel blij dat dr baasje het niet heeft gehoord _O-.

Wat betreft je botten vind ik het raar dat je niet regelmatig gecheckt wordt als ze al osteoporose hebben vastgesteld. Mijn moeder had het niet eens, is alleen oud (stt) en moest al vitamine D en kalk bijslikken. Puur omdat ze vrouw en inmiddels 60+ is..

Dit gebeurt dus ook met mij. Nog nooit om gevraagd. Zelfs osteoporose check gehad en mijn bot waren super. Ondanks dat krijg ik vitamine D elk jaar voorgeschreven.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:16

*\o/* super Mo!!
Fijn dat je genoten hebt!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 14:14

Hey wat gaan jullie hard! Dank voor alle reacties.

AfricanLady schreef:
Ja ij lees de laatste tijd voornamelijk vanuit de achtergrond mee maar ik volg nog steeds.
Ik zal wat vaker onder mn steen weg kruipen

Als je meelezen fijn genoeg vindt, ben je uiteraard niet verplicht te reageren.

Zinzi_jewel schreef:
Wat fijn dat je zo een fijne rit hebt gehad

Dank je!

Sintara schreef:

Dan maar hopen dat haar baasje dit topic niet volgt Sintara...

MaiNat schreef:
Super dat je z’n fijne rit had! Daar kan je dan weer even op teren! En idd niks meer breken hoor!

Ik geniet nog na, Mainat. En ik was niet van plan meer te breken.

boyca schreef:
Wat heerlijk Monique dat je zo een fijne rit hebt gehad.
Bij mij kon gisteren ook mijn dag niet meer stuk, voor het eerst gezeten bij mijn bijrijdpaard terwijl hij lag.Normaal staat hij altijd op, nu dus aan beide kanten gezeten en ook echt tegen hem aan geleund. Zo leuk en tof.

dus daar teren we weer op.

Zo! Dat is gaaf Boyca! Dat is echt vertrouwen. Ik ben altijd onder de indruk van liggende paarden, ze zijn zo groot dan als een mensje er naast gaat zitten.

pien_2010 schreef:
Dit gebeurt dus ook met mij. Nog nooit om gevraagd. Zelfs osteoporose check gehad en mijn bot waren super. Ondanks dat krijg ik vitamine D elk jaar voorgeschreven.

Gek Pien dat ik het dan niet heb gehad. Of ben ik nog te jong? Weet niet wanneer ze het doen in Frankrijk maar ik ga zeker vragen zodra ik kan.

-Namiro- schreef:
*\o/* super Mo!!
Fijn dat je genoten hebt!

Dank je Namiro!

En vandaag in de zon wat vitamine D bijgetankt en Callas gelongeerd op het veldje. Wel echt longeren aan een lange lijn, want korte cirkels vind ik het veldje nog te glad voor. Wat ik erg fijn vond was dat áls ze op commando stopte en netjes op de cirkel bleef staan, oogcontact zocht of ze wel of niet naar binnen mocht komen. Dat is een fijne ontwikkeling. Het stoppen echter ging vandaag wat minder dan ik gehoopt had en ze was niet zo kortdaad met stoppen. Erg lange stops zullen we maar zeggen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 14:04

En vandaag... eerste galopje na 11 weken met een gebroken ruggenwervel door die K-ladder. YOEPIE. Man, het was maar 50m of zo, maar wat is dat toch geweldig om te mogen zitten op een paardenrug en haar kracht onder je te voelen.

Het was geweldig weer, en als het enorm kriebelt moet je jeuken. Ja toch? Vriend had geen tijd om te wandelen of om bij trainen te gaan zitten opletten, maar hij was in het land aan het werk, en ik kan in en door en om dat land heenrijden omdat het beneden hek open staat en hij kan mij dan zien en in de gaten houden, dus een beetje een buitenritje alleen en er is een berm waar ik kan galopperen.

En ze was gewoon haar lieve zelf. Ik heb haar wel op het bit gereden, dus die losse teugels die je ziet hangen zijn van kaakgekruist, dat heb ik op het erf even gedaan na afloop en sturen is geen probleem, halthouden reageert ze nog niet vlotjes genoeg vind ik, maar dat komt wel. Het galopje in ieder geval op het bit gedaan en in de verlichte zit gezeten, want ik vertrouwde mijn rug(pijn) nog niet.

De steile heuvel af luisterde ze keurig, aanspringen op commando in galop ook zo braaf en we hadden alleen een brrr toen we bij het hek terug waren, maar het was niet meer dan een trilling. Ik zweef weer op een roze wolk... 11 weken is lang. Hoe bijzonder kan een eenvoudig galopje dan zijn.

Van de laatste tijd had ik nog wat filmpjes daar heb ik fragmentjes van samengevoegd met het galopje van vandaag, hebben jullie weer wat te kijken. https://www.youtube.com/watch?v=8ouCCq6gUpg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:51

+:)+ zo tof!!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:42

Mo, wat heerlijk dat het nu met rijden zo goed gaat na zo'n lange tijd! Echt Genieten met een grote G! Eigenlijk is ze toch ook echt megabraaf vind ik, lang niet ieder paard pakt dat weer zo makkelijk op. En ach bitloos of met bit, ik rijd eigenlijk ook altijd met bit, zolang ze daar goed op reageert en je er niet mee gaat zagen of rukken kan dat prima naar mijn idee.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:01

Fijne update Mo! **\O/**

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:08

Lekker blijven genieten *\o/*

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:41

Wat super !

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:56

Dat doet ze dan toch weer megabraaf na 11 weken!! *\o/*
Daar zou menig paard een voorbeeld aan kunnen nemen!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:37

Super +:)+ +:)+ +:)+ .
Dat er meerdere mogen volgen zo.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:44

Goed zo, mo, en wat ziet Callas er goed uit, ze is mooi <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 09:52

Hey lief allemaal jullie reacties en complimentjes. Ik vind ook dat Callas het heel goed doet. Dat zeg ik ook altijd, het is een hartstikke lief paard (geworden) en ook erg braaf (geworden ;-) ) haar enige negatieve 'dingetje' is zo erg schrikken. Maar we blijven eraan werken.

We zijn nu weer een andere fase van het jaar ingegaan. Meestal zo rond 1 mei is het hier zomer. Dit jaar is het al een paar dagen zo. Lente slaan we over, het is gelijk hete zomer. Dat betekent dat het overdag al snel te warm is voor de paardjes buiten en dat ze dan beschutting tegen vliegen en zon zoeken. Dus eten ze overdag niet zoveel.

Dus draai ik het ritme om. Ze blijven nu de nacht buiten. Dan haal ik ze 's morgens uit het land binnen want Callas gaat niet liggen in het land en in haar box wel. Ook geef ik ze hooi, dat blijf ik doen, voor de cpl-beentjes, die wel alweer behoorlijk aanwezig zijn door het verse gras. En Shadow krijgt zijn supplementjes en Callas haar magnesium.

Dan zo rond het middaguur ga ik wat met haar doen. Ze is dan klaar met haar beauty sleepje en in Frankrijk is het het beste om met een schrikpaard wat te doen als iedereen luncht. Dit ritme kan ik dan aanhouden tot het te warm wordt om tussendemiddag wat met haar te doen, dan wordt het eind middag of meteen als ik haar uit het land haal. Maar Callas is daar nog niet helemaal aan gewend...

O daar komt ze! Jongens daar is ze. Snel snel ik moet het eerst bij het hek zijn. Rot op dwerg, zo een paar platte oren kun je krijgen. HALLO VROUWTJE HINNIK, hier ben ik. Zie je mij? Zie je mij? Zie je mij? Grinhinnik. O ja, ze ziet me, ze praat lief tegen me. Hoi Callas, zegt ze. Huh? Dude! Wat doet ze nou? O nee, ze doet het weer jongens! Ze laat mij in de steek en gaat wandelen met die vieze stinkhonden. Sta ik netjes te wachten, komt ze niet naar het hek. Hé hallo GRINNIK, ik ben hier hoor. Ben je blind of zo? Ik wil naar stal!
Wacht, ik loop gewoon met haar mee langs het hek, misschien dat ze me dan meeneemt. Hè, nou houdt dat rothek op, kan ik niet verder mee lopen, schraap, schraap schraap. Kijk vrouwtje, kijk dan hoe leuk ik ben. O mèn, nou kan ik haar niet meer zien! Wel horen. Ze praat tegen die stomme stinkhonden. Ik hoor haar bijna niet meer. Kan nog wel die stinkers ruiken. Het wordt steeds vager. Ik blijf maar wachten misschien komt ze toch nog naar mij terug. YO dwerg, wat sta jij hier nou bij mij? Denk je dat ze voor jou komt of zo, eg nie.

O! Daar is ze weer, daar is ze weer, ik ruik ze, ik hoor ze, Oehoe, ik ben er nog steeds. Kijk eens hoe mooi ik langs het hek met je meeloop. Zie je mijn zwierige manen? Ik heb honger, ik wil mijn handje biks, Grinnik, grinnik. Zie je mij nou wel? Even wachten, zegt ze? Ik kom zo terug, ik ga eerst de honden naar binnen brengen? WHAT? IK IK IK ben nu toch aan de beurt? Het is niet te geloven, ze loopt gewoon door! Ze loopt weg! Ze vergeet me! Schraap schraap schraap. Komt ze nog terug, jongens? Wat duurt dat laaaaaaaang. Ze komt denk ik niet meer. Ze is me gewoon vergeten! Zucht, dan ga ik maar grazen. Dwergen zijn alweer aan het grazen. Doe ik maar mee.

Hoor ik daar mijn naam? O ZE IS TERUG!!! Ze roept me. Ja de dwergen roept ze ook maar dat is niet belangrijk. Snel, snel naar haar toe, als je er als eerste bent mag je mee. Hi vrouwtje, waar was je nou, daar ben ik hoor. Dwerg sta niet te grinniken, ik ben belangrijker. Hè hè eindelijk lekker naar stal...
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-04-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:28

Briljant geschreven weer Monique En zo fijn om te lezen dat het op dit moment zo goed gaat met jou en Calllas!!!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:29

O heerlijk weer Monique!
Wat deed ze dat galopje beheerst en keurig. Toppertjes

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:50

Wat kan je toch geweldig schrijven! Heerlijk z’n buitenrit onder toezicht. Klinkt als een geweldige rit! Ben erg blij voor je! Dat het al zo warm is bij jullie! Hier elke dag wel mooi weer, maar de temperatuur schommelt nog wel erg. Elke dag kijken wel of geen dekentje voor in de nacht voor Fly bijvoorbeeld

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:10

Dat verschil in temperatuur vergeet ik nog wel eens. Ik zit voor het eerst in hempje en korte broek buiten want het is echt heel warm (24graden id schaduw). Zelfs in Frankrijk verschillen de temperaturen vaak per regio.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 14:32

Hey allemaal weer, leuk dat jullie het ook leuk vinden om Callas' haar kant van het verhaal te horen.

En inderdaad per regio verschilt het enorm in Frankrijk qua temperaturen en weertype. En ook binnen regio's. Waar we vroeger in Frankrijk woonden, onder Pien zeg maar, had je in deze tijd van het jaar soms per dag en nacht wel 20 graden verschil. Overdag met gemak 30 en koude nachten van rond de 10 graden. Dat was toen we net in Frankrijk kwamen met onze Nederlandse paardjes een rare tijd, want ze wisten niet of ze nu gingen verharen of niet. Het heeft twee seizoenen gekost eer hun natuur zich goed richtte naar de seizoenen qua verharing.

Afijn, ik heb alweer een heerlijke tijd met Callas gehad zojuist. Heb kaakgekruist stapoefeningen gedaan op het veldje. Ervoor gelongeerd over balkjes en erna gespeeld.

Het longeren over de balkjes deed ze best goed, ze keek in ieder geval goed waar ze liep dat is beter dan een paar jaar geleden toen ze overal dwars doorheen denderde. Ook wel draf gevraagd en ook dat deed ze netjes. Dat was dan allemaal op het touwhalster.

Toen kaakgekruist sturen. Ik heb gestuurd, wending voorhand, wending achterhand, achterwaarts en stoppen uiteraard gedaan. Ik ben supertrots op Callas dat ze het allemaal begreep. Heb haar uiteraard geholpen door ruime bewegingen te maken en de commando's duidelijk te geven en ik moest wat meer kuithulp geven bij de wending om de achterhand, maar erg tevreden. Ik vind wel dat ik veel in mijn handen heb. Duidelijk meer dan bij het bit. Is ook logisch natuurlijk. Wat op zich ook weer aangeeft hoe scherp een (zelfs rubberen) bit eigenlijk is. Ik heb nog niet gedraafd, wilde niets verpesten omdat ze het zo braaf deed. Dat komt nog wel. Het is gefilmd dus ik hoop er meer op te zien en van te leren.

Erna hebben we spelend gegrondwerkt. Wat een powergirl is ze! Af en toe is de wens de vader van de gedachte en zie ik gewoon een barok paard. Ze zweeft af en toe gewoon. En vooral als ze ondeugend is en stiekem te ver weg gaat en gaat grazen en ik haar dan 'ophaal', wat kan ze dan showen. En wat ik ook nu zag dat ze heel gemakkelijk van galop wisselt. Dat is mooi voor de toekomst.

Mijn vriend heeft veel gefilmd, ik zal eens kijken wat het tonen waard is en er een filmpje van maken voor jullie. Zal niet vandaag afkomen, maar ergens in de komende dagen.

Ik heb nog wel een vraag (eventueel voor Ellen van Dabo) over het principe van kaakgekruist rijden aan jullie. Ik had het idee dat een release echt was dat de riempjes weer los kwamen te hangen onder haar kaak. Maar dat gebeurt niet. Alleen het gewicht van de teugels al zorgt ervoor dat onder haar kaak aangesloten blijft. Is dat wel of niet de bedoeling en wat moet er gebeuren met een release?

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:30

Haha Monique, jouw humor bij het Callas verhaal is weer ouderwets geweldig!
En leuk dat je weer zo trots bent op haar, mooi om te lezen dit. Rustig aan de slag samen, fijn!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:01

Monique volgens mij zie je de relais niet maar voelt het paard het wel, denk ik, ik rij sinds 2 weken kaakgekruist ook ernaast gefietst en je ziet er weinig van. Alleen bij lange teugels zie je dat het losser zit. Misschien moet het anders? Ik ben geen expert hoor!! Dus ik kan het zomaar mis hebben.