Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samsie

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:18

Haha, grappig dat we er dan hetzelfde over denken. Je kan dat meisje ook gewoon zo vaak langs laten komen als ze wilt. Zodat ze dan gewoon lekker kan rijden, en dan zal ze wel snel genoeg ontdekken of ze een klik heeft met Siska.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:21

en daar komt "de klik" weer ;)

in ieder geval ga je dat alleen bij een handelsstal tegen komen dat je het paard enkele weken op proef mag nemen. Particulieren/fokkers/goede handelsstallen beginner daar vaak niet aan hoor ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:23

nathe schreef:
en daar komt "de klik" weer ;)

in ieder geval ga je dat alleen bij een handelsstal tegen komen dat je het paard enkele weken op proef mag nemen. Particulieren/fokkers/goede handelsstallen beginner daar vaak niet aan hoor ;)

Dat wil ik net zeggen! sterkte met de zoektocht want bijna nergens krijg je een paard op proef mee.....

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:25

Mijn eigen pony heb ik ook niet op proef gekregen. Bij particulieren gaat het sowieso moeilijk worden om een paard op proef te krijgen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:33

Een nee heb je en een ja kan je krijgen. :Y) Nee, maar stel dat ik in nederland een paard vind (dan niet persé van Jansen van den hout) dan is het wel vrij ver om elke keer een paard te gaan proberen. Zoals Fairway, die is hier van de buurt en daar zit ik niets mee in om naar toe te rijden. Maar holland is twee uur rijden! :')

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:36

maar meestal zeg je na 1 of 2 keer wel of het paard iets voor jou is he :)

een paard kopen is altijd een risico...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:47

Hmmm dan hebben wij denk ik steeds vette mazzel gehad. Drie van de vier paarden hebben we op proef gehad. Nummer één en vier zelfs "kijk maar hoe lang je hem wil proberen, of dat nu een week of twee maand is maakt niet uit". Bij nummer drie was iets meer haast geboden, maar die hebben we ook nog een kleine week op proef kunnen nemen. Nummer twee is het enige paard geweest dat we zonder proeftijd hebben gekocht. En alle vier kwamen ze weg bij particulieren of mensen die bedrijfsmatig met paarden bezig zijn, maar voor wie de handel in paarden geen inkomstenbron vormt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:50

En ik denk niet dat ze happig gaan zijn om een paard op proef te geven, als die nog niet eens in het land blijft.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:53

Dat is dan jammer, maar ik ga het risico niet lopen dat iemand mij dingen wijsmaakt en ik achteraf te weten kom dat het eigenlijk totaal zo niet is. Stel maar eens voor dat ik een paard koop van M niveau, maar die helemaal gek wordt op verplaatsing... Dan zit ik daar mooi. :) Proef is veel gezegd, maar moet er zowiezo mee op verplaatsing geweest zijn, en eens op het straat.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:54

OP straat is geen probleem toch, in Nederland is toch genoeg straat ;)
En je kan het paard eens meenemen naar een naburige manege, is hij op verplaatsing geweest ook :D

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:57

Het verschil van een manege en LRV tornooi is wel heel erg groot. :') Maar je hebt een punt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:57

Ik ben op dit moment verkoper van een pony, particulier en wil juist wel een proefperiode omdat ik zeker wil weten dat ze goed terecht komt en het na een maand ook nog leuk heeft. Pure zuinigheid op mijn pony.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:02

maar met een paard op proef ga je toch ook niet naar een lrv tornooi?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:03

Arabiertje* schreef:
Het verschil van een manege en LRV tornooi is wel heel erg groot. :') Maar je hebt een punt.

Als een paard winst heeft in de M lijkt me dat hij zich wel gedraagt op wedstrijd :') :)*

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:04

Zo kan je het ook bekijken Uryanne, is ook best wel lief vind ik persoonlijk maar heb je geen schrik dan dat er iets gaat gebeuren?

Nathe: Nee, zo zeer niet maar misschien wel naar de LRV oefeningen of naar een oefenwedstrijd. Het is winter, en er is hier elk weekend wel eentje... :)

Equitation; Klopt, maar dan moet die ook wel winst hebben. Ze kunnen het ook '' zo maar '' verzinnen hé...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:05

ja daarom moet je het paard en de ruiter googlen he ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:05

uryanne schreef:
Ik ben op dit moment verkoper van een pony, particulier en wil juist wel een proefperiode omdat ik zeker wil weten dat ze goed terecht komt en het na een maand ook nog leuk heeft. Pure zuinigheid op mijn pony.

Voor hetzelfde geld gaan ze een maand met je pony uren in het bos jakkeren of gooien hem in een kudde met niet al te vriendelijke paarden
met alle gevolgen van dien en dan na een maand zeggen ze "Bedankt maar we hoeven hem niet" :Y) eens kijken hoe je je pony (heelhuids) terugkrijgt...

No thanks :+ dat heeft niets met zuinigheid te maken, daarbij weet je toch niet wat mensen in de toekomst uit gaan vreten met je pony
of dat ie misschien direct weer door verkocht wordt naar een of andere handelaar voor een beetje winst :o zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:07

Ook paarden die geen winst lopen op concours kunnen braaf zijn dus dat is nogal een zwak uitgangspunt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:07

equitation schreef:
Arabiertje* schreef:

Als een paard winst heeft in de M lijkt me dat hij zich wel gedraagt op wedstrijd :') :)*

Nou ik heb er een verkocht M+ winst, Z- afgericht met vliegende wissels, nou dat is een hele rechtszaak geworden :+ paard zou niet braaf zijn.....

Overigens is het nu inmiddels, na omweg via de handel (2 jaar gezworven), een heel fijn familiepaard :)

Ligt ook aan de ruiter of een paard braaf is of niet ;)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:09

Sundral schreef:
Ook paarden die geen winst lopen op concours kunnen braaf zijn dus dat is nogal een zwak uitgangspunt.
No
Jahaa maar zij wilde graag zekerheid en zoekt een M of hoger paard (dacht ik dan) dus ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je daarmee een soort van controle had, ik wilde hier geen statement mee neerzetten hoor.. :(:) ZUCHT

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:11

listiglistje schreef:
uryanne schreef:

Voor hetzelfde geld gaan ze een maand met je pony uren in het bos jakkeren of gooien hem in een kudde met niet al te vriendelijke paarden
met alle gevolgen van dien en dan na een maand zeggen ze "Bedankt maar we hoeven hem niet" :Y) eens kijken hoe je je pony (heelhuids) terugkrijgt...

No thanks :+ dat heeft niets met zuinigheid te maken, daarbij weet je toch niet wat mensen in de toekomst uit gaan vreten met je pony
of dat ie misschien direct weer door verkocht wordt naar een of andere handelaar voor een beetje winst :o zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste...

Tuurlijk, als ik zo zuinig op mijn pony was dan verkocht ik haar ook niet ;)
Het gaat me meer om de plek waar ze terecht komt. Die wil ik bekijken. Goede, veilige omgeving enz. In een maand tijd kan ik wel inschatten of ze op haar plek is of niet.
Daarbij ben ik niet zo snel bang. Pony staat snel weer thuis als het mij niet naar de zin is ;) . Geld heb ik dan al in de portomonnee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:32

Arabiertje* schreef:
Zo kan je het ook bekijken Uryanne, is ook best wel lief vind ik persoonlijk maar heb je geen schrik dan dat er iets gaat gebeuren?

Nathe: Nee, zo zeer niet maar misschien wel naar de LRV oefeningen of naar een oefenwedstrijd. Het is winter, en er is hier elk weekend wel eentje... :)

Equitation; Klopt, maar dan moet die ook wel winst hebben. Ze kunnen het ook '' zo maar '' verzinnen hé...

Of een paard ECHT loopt wat de ruiter zegt kun je ook opvragen bij het KNHS ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:34

KNHS? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:39

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie, die houden alle punten bij, daar vraag je ook je startkaart aan in Nederland, enzovoort: http://knhs.nl/

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:56

Citaat:
Citaat:
nathe schreef:
en daar komt "de klik" weer

in ieder geval ga je dat alleen bij een handelsstal tegen komen dat je het paard enkele weken op proef mag nemen. Particulieren/fokkers/goede handelsstallen beginner daar vaak niet aan hoor

Dat wil ik net zeggen! sterkte met de zoektocht want bijna nergens krijg je een paard op proef mee.....

Ik heb die van mij twee weken op proef gehad (particulier) maar daar viel niet zo veel meer aan te verpesten :') . Zelf zou ik haar nu niet meer meegeven op proef om de eerder genoemde redenen.

JvdH kun je inderdaad paarden op proef meekrijgen en weer inruilen als hij niet bevalt, tip als je daar heen gaat
neem wel iemand met (veel) paardenverstand mee ;).