Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:36

Mmmm, leeftijd staat daar toch niet garant voor.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:51

Ik vind dat toch wel een flinke rode vlag. Als je een rijpaard wil zou ik toch zorgen dat jezelf of een ander erop stapt voor je wat koopt.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:57

Eef_Bam schreef:
Ik vind dat toch wel een flinke rode vlag. Als je een rijpaard wil zou ik toch zorgen dat jezelf of een ander erop stapt voor je wat koopt.

Ja zeker jij hebt gelijk. Mss stap ik er op hoop dat de eigenaar goed verzekerd is

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:01

Eef_Bam schreef:

Als ze een tijd als fokmerrie gebruikt is zal het best kunnen. Al zou ik het zelf prettiger vinden als ze weer een paar keer ohz zijn geweest zodat ik zelf kan voelen.
Dracht en bevalling kunnen bij sommige paarden best wat te weeg brengen lichamelijk wat je in het rijden merkt. Goede osteo/fysio kan daar meestal wel wat mee.
Bij andere merries doet een veulen krijgen dan weer helemaal niks, daar stap je na 5 veulens zo weer op alsof er niks gebeurt is. Maar dat is wel iets wat ik zelf zou willen voelen voordat ik koop als ik het ook als rijpaard wil gebruiken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:12

Chichika schreef:
Eef_Bam schreef:

Ja zeker jij hebt gelijk. Mss stap ik er op hoop dat de eigenaar goed verzekerd is

Wat een bijzondere insteek >;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:27

Waarom zo reageren ?

Niet elk paard is braaf en ik ken er genoeg , die om die reden fokmerrie zijn geworden.

Als je een fokmerrie zoekt waar je ook mee kunt rijden kun je de gok nemen

Alsje een rijpaard zoekt waar je eventueel ook mee kunt fokken, zou ik deze wel onder het zadel willen kunnen zien / voelen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:29

Als ze als fokmerrie word aangeboden kun je waarschijnlijk ( en logisch ) niet eens al die dingen uitproberen.
Dat is gewoon het risico wat je dan neemt maar daar zal de prijs ook naar zijn. Ik zelf zou er nooit aan beginnen ook niet bij de kleintjes(ponys )en zeker op die leeftijd. Als ze echt altijd gereden waren waarom niet even snel enkele weken weer oppakken..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:33

Nou ja , misschien hebben ze er de faciliteiten er niet voor.
Of staat ze te koop als fokmerrie en is er bij gezet dat ze ooit wel gereden is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:16

Getup schreef:
Waarom zo reageren ?

Bedoel je mij?
Ik vraag het me eerder af waarom je reageert met 'hoop dat de eigenaar goed is verzekerd'...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:34

Dat is inderdaad een gekke reactie. In de advertentie staat duidelijk dat het paard op dit moment niet onder het zadel is. Ten eerste is het aan de eigenaar om te bepalen of er eventueel toch een proefrit mogelijk is. Ten tweede ben je dan zelf degene die het risico neemt als je (na aandringen?) toch op mag stappen, lijkt me een bewuste keuze die je dan maakt waarvan je risico’s inziet en accepteert.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:01

Change: weet niet of dat juridisch stand houd want als eigenaar van je verantwoordelijk en word jou verzekering aangeschreven

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:12

Mag daarom hopen dat ze zo verstandig zijn er nier zo iemand op te laten met die houding.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:42

Mensen, volgens mij maakte ze die verzekering opmerking gekscheers :')

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:46

Ik heb afgelopen jaar ook een fokmerrie verkocht, waar ik zelf een aantal jaren terug ook op gereden heb. Dat heb ik ook zo vermeld bij de verkoop. Maar de merrie was volledig uit het werk en no way dat ik daar een kijker op zou laten stappen.

Totaal niet eerlijk naar de merrie toe, als een nieuwe eigenaar haar weer onder het zadel wil hebben is het aan hem/haar om het paard weer op te pakken vanaf de grond.

Ik denk dat ik voldoende foto’s en video’s van onder het zadel heb laten zien waarop de potentiële koper zijn beeld kon baseren.
Just my five cents

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:47

denisesilver schreef:
Mensen, volgens mij maakte ze die verzekering opmerking gekscheers :')

Nah, dat denk ik niet

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 07:12

StalNollie schreef:
Change: weet niet of dat juridisch stand houd want als eigenaar van je verantwoordelijk en word jou verzekering aangeschreven

Nog meer reden om iemand er dan niet op te laten…

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:46

De eigenaaresse durft niet op . Maar merrie wordt verkocht als braaf bereden dier . Proberen mag gewoon en ze hebben bak ter beschikking

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:51

Chichika schreef:
De eigenaaresse durft niet op . Maar merrie wordt verkocht als braaf bereden dier . Proberen mag gewoon en ze hebben bak ter beschikking

Dus omdat ze jou dat zeggen en de merrie toch al 14 jaar is, ga jij er vanuit dat je er veilig op kunt?
Wees toch maar voorzichtig!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:20

Ik ken er genoeg die er bij een proefrit flink zijn afgevlogen bij zogenaamde braaf gereden beesten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:21

Zonnetje81 schreef:
Ik ken er genoeg die er bij een proefrit flink zijn afgevlogen bij zogenaamde braaf gereden beesten.

Nou dat….

Ik zou het risico niet nemen er vanuit gaande dat het leven je lief is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:29

Getup schreef:
Niet elk paard is braaf en ik ken er genoeg , die om die reden fokmerrie zijn geworden.

En dat begrijp ik dus nooit dat je rijpaarden gaat fokken uit een merrie die niet braaf is, tenzij je 100% zeker weet dat de oorzaak iets niet genetisch is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:39

Ken er ook zat die met voorrijden braaf waren, maar waarbij diegene die kwam bezichtigen eraf werd gegooid. Ik denk dat Chichika ter plaatse wel in kan schatten hoe of wat. Risico's heb je altijd, anders kan je net zo goed op de grond blijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:44

CrazyCat schreef:
Getup schreef:

En dat begrijp ik dus nooit dat je rijpaarden gaat fokken uit een merrie die niet braaf is, tenzij je 100% zeker weet dat de oorzaak iets niet genetisch is.

1. Braaf is een heel ruim begrip.
2. Fokken is juist het spel van goede eigenschappen versterken en minder gewenste eigenschappen eruit fokken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:02

Ik ben helaas ook tijdens het proefrijden heel hard gevallen.
Zelfs foto’s moeten laten maken in het ziekenhuis.

Paard leek echt braaf. Ik had net besloten dat ik wel verder wilde gaan met dit paard. Ik zat er al een minuut of 25 op en had op beide zijdes gegaloppeerd. Ik rij echt eerlijk. Ga met proefrijden ook puur aanvoelen of een paard netjes aan de hulpen is en of ik er connectie mee voel.

Tja en dan van het ene op het andere moment kaarsrecht overeind. Ik viel plat op mijn rug en paard viel op dr kont naast me. En daarna deed ze exact hetzelfde bij de eigenaresse.

Daarna ben ik nog wel voor een ander paard gaan kijken.
Die werd voorgereden en ging aan de kletter.
Ben er later zelf op gegaan en voelde vooral heel veel onwilligheid. Oren in de nek, op de rem, bokken.
Dat was trouwens de eerste die ik tegenkwam waarvan het zadel echt fijn leek te liggen.

Ik heb maar bedacht dat ik de winter niet zo’n fijne periode vindt voor een nieuw paard. In April/ Mei haal ik het net wel opnieuw wat ik ga doen.
Train nu m’n niet al te gemakkelijke 4 jarige wel door. Weet iig wat ik aan haar heb.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:19

Zonnetje81 schreef:

Ieder zijn eigen risk appetite toch? :P

Maar over het algemeen gaat het niet goed als niemand anders erop wil of durft is mijn ervaring, vaker op deze manier proefgereden (of tenminste proef-opgestapt := ) en het ging vaker mis dan niet. Je moet het net durven en vertrouwen hebben dat je enigszins goed kunt vallen zeg maar :+