Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:53

Een passende stal vinden is zo makkelijk nog niet. Ik sta bijna tien jaar op mijn huidige, en wat mij betreft maken we de volgende tien ook vol. Het is niet 100% perfect, maar op dit moment wel het meest passend voor ons.

Feyre moest vandaag naar de hoefsmid. Kom ik aan, ligt ze te dutten in de paddock. Wilde haar nog even longeren voor die tijd, maar ze stond -voor een warmbloed :P - op knappen. Dus haar maar los gegooid in de bak, dolle pret. Haar kuren bij de smid zijn weer over, dat is toch fijn bij pubers van 700 kilo.

Afbeelding

Afbeelding
Ze is weer meer in verhouding gegroeid :):)

Ze gaat in het nieuwe jaar ook mee naar les, nu al zin in :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:58

Babootje schreef:
MirandaMalik schreef:
Op elke stal mankeert wel wat, dus als je weggaat bij een stal terwijl je weet wat je hebt, krijg je er bij de andere stal altijd wel iets voor terug wat ook niet bevalt.

Ik ken de meeste stalling in mijn omgeving best goed na zo'n 30 jaar paarden.
Veel vallen er af omdat mijn idee over paardenwelzijn over de loop der jaren veranderd zijn. Enkele zijn best oke, maar drukker dan ik nu gewend ben. Ik weet heel goed dat je overal wel wat hebt, maar het wordt me nu echtte gortig.
Zoals de stal waar ik meer dan 1000 per maand aan stalling betaal voor 2 paarden en waar ik een half uur of langer enkele reis voor over heb zich nu ontwikkelt kan ik net zo goed weer op een stal bij mij in de buurt gaan staan, waar ik minder betaal en waar ik nog eens een keer extra langs kan om mijn paard eruit te halen of extra hooi te geven. Niet optimaal maar ook niet heel slecht. En dan zoeken we vandaar uit wel weer naar iets beters.

Wat een gedoe zeg, zeker voor dat geld!

Malenka

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:31

Ik ben ook heel erg opgelucht dat ik ze nu aan huis heb. Zeker niet perfect. Vooral omdat ik echt geen plek heb voor een rijbak. Maar ook echt niet zo slecht als op sommige stallen waar we hebben gestaan in het verleden. Ze hebben nu altijd goed ruwvoer en staan lekker buiten. En in de toekomst wordt het allemaal alleen nog maar beter.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:40

Berdien de muppet ziet er goed uit! :D
Mooi dat ze braaf is geweest bij de hoefsmid.
Malik is gelukkig ook braaf maar hij had de hoefsmid gezakkenrold en zijn mes afgepikt! _O-

Malenka heerlijk he thuis!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:41

Ben echt blij met de stalling waar ik nu sta. Een lotje uit de loterij.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:51

Voor wat ik wil denk ik niet dat ik op pension kan, ik geef mijn paarden geweekt hooi in een slowfeeder, ze lopen altijd los, hebben een droge paddock en lekkere dik opgestrooide stallen en een verhard stuk waar ze overdekt kunnen eten.
En ze staan lekker dichtbij. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:54

Welkom Michelle5418! Mooie paarden :)

Mooi beeld op de foto's, Sizzle! Lekker lang en mooie rugspieren :j

Malik, weer aan het vliegeren geslagen.. :=

Vientje boekt weer vooruitgang! *\o/*
Einde aan het halfzachte mutsen :D

Lekker de tijd nemen die Timmie nodig heeft, Mrs M.
Fijn dat hij happy is in de kudde.

S1993, het is toch zoeken wat het fijnste werkt qua bit of bitloos. Ik sluit ook niet uit dat ik af en toe met bit ga rijden maar tot nu toe is het niet noodzaak.

Balen Candalisa :(:) -O- Zadel was wel mooi maar als het niet past heb je er niets aan.
Wat zei de fysio en hoe voel je jezelf?

Ook een :(:) voor CL. Hopelijk keert het tij , zit je straks weer goed in je vel en pak je de draad weer op. Drukte en die donkere dagen werken vast niet mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:13

Was nog niet klaar :+

Sosha, sterkte :(:)

Malik een apk, althans een deel. Hij is goed onderhanden genomen met de massage etc.

Goede stalling is lastig en aan huis heeft ook zijn nadelen. Ik sta nu toch wel
naar mijn zin, maar het belangrijkste naar Joya's zin :) Die staat lekker in de kudde en veel buiten. Dat we zelf hooi mogen voeren en pakken vind ik dan weer erg prettig.

Feyre is inderdaad weer meer in evenwicht. Lekker dier! <3

Woensdag was ik op pad met Joya. Heenweg was ze stakerig en schokkerig, terug een raket.. :roll:
Gisterenavond bleek ze echt enorm hengstig te zijn..Maar dan ook echt enorm hengstig. Andere merries uit de kudde waren dat van de week ook al. Lijkt wel voorjaar... :D
Ondanks alles lekker gereden vanavond, slalom met pionnen en wat balkjes gedraafd.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:26

Malenka aan huis is super als je ook een bak hebt, ik heb zelf alleen een paddock geen bak. Dus met rijden is het heel lastig. Vandaar dat ik denk ik in dr winter mijn paard ook ergens in pension zet zodat we wel kunnen blijven trainen.

Mirandamalik dat klinkt super zo'n stalletje voor je paarden te hebben!

Fransje23 merries die nu nog hengstig zijn? Dacht dat het wel ophield einde van de zomer. Altijd leuk hengstige merries :o

Mijn Glamourdale die nu in training staat word elke dag wel even gepakt, en dan uiteraard een dag of 2 vrij. Het is ook nog niet intensief wat ze moet doen nu. Ze is nu bezig met het opstappen en wat stappen dat doet ze super braaf na een paar keee gedaan te hebben. Dus denk dat ze eerdaags wel in de bak gaat proberen
Ze geeft en heeft eigenlijk nog geen kick gegeven. Super blij mee :=

Afbeelding

Voordegene die het leuk vinden om de dracht van mijn andere merrie te volgen hier het topic over haar en baby die er binnenkort aan komt

[KS-MK] Wat voor mooi's bakt Irvina er nu van? Febr 2021

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:44

Meestal is hengstigheid is de winter wel minder heftig en de cyclus minder regelmatig. Maar Joya is nu echt erg... Ik heb vroeger voor vruchtbaarheidsonderzoeken bij paarden heel veel merries geschouwd en protocol zit standaard in mijn hoofd. Joya was gisteren ++++ en troebel.. Voor een veulen had ze geinsemineerd kunnen worden maar dat doen we maar niet :D

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:05

Van de week eindelijk weer op Tiësto gezeten <3

Morgen stapt bijrijdster er weer op, kan die weer aan de bak.

Hier ook tevreden met de stal, helaas wel klein halfuur rijden, maar pony staat lekker 24/7 buiten en is happy.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:48

Wat een knappe koppies <3

Ik ben ook een beetje aan het twijfelen om een bijrijdster te zoeken voor Marie om me een handje te helpen in drukke tijden. Het zou wel handig zijn, weet alleen niet of ik iemand geschikt genoeg ga vinden. Bijdrage is voor mij niet zo heel belangrijk, als ze maar goed kunnen rijden en af en toe les nemen.

Hier ook super lang naar een goede stal moeten zoeken. Of ze kwamen niet genoeg buiten, of er was geen goede piste. Nu wel een enkel een buitenpiste (maar wel een zeer goede) en paarden komen iedere dag buiten. Is voor een jong paard wel een must.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:23

Mooi uitzicht Michelle, fijn dat ze het goed oppakt!

Fransje hihi geen veulentje?
Logisch dat ze dan een beetje 'lastiger' is, hoort erbij.
Ze kan nog wel goed slalommen gelukkig. :D

Lekker Jodym weer erop!

Calipso als je een goede bijrijdster kan vinden is het super.
Maar anders een drama.. :=
Dus ik hoop dat je iemand kan vinden!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:21

Hier ook een hele fijne stal. Oude stal was ook goed maar in de jaren, heb daar 8 jaar gestaan, werd het hooi in de stal steeds minder en het gezeur steeds meer. Toen het zover was dat ze hun nachthooi in 10min op hadden was voor mij de maat vol.
Nu staan we op een privé stal, Candalisa en ik zijn de enige pensionklanten, en dat is hééérlijk. Tuurlijk, hier hebben we ook blubber en soms een natte bak maar verder echt heel fijn. Die rust...dat heb ik echt gemist.

Knappe papa en mama to be Michelle5418. Ik heb gestemd op een zwarte hengst :D
Waar hoop je zelf op?

Vandaag weer lekker gereden. Ik had de hele week nog niks gedaan dus had ik ingezet op lekker relaxed met een lang teugeltje rondsturen en dat is gelukt. Voor de grap ook een wisseltje gevraagd omdat hij 2x in de verkeerde galop aansprong en hij deed het zomaar!!! Ik had niet gedacht dat hij het zou snappen maar dus wel. Zo trots op m'n baby :):) <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:24

Was vast fijn om weer op je paard te zitten, Jodym! :)

Fijn dat het zo goed gaat, Michelle5418.

Een goede bijrijdster kan echt fijn zijn. Zeker als je kleine kinderen en nog een baan hebt naast je paard.

Ik ben geen geschikt persoon voor een bijrijder .. := Zou teveel alles bepalen wat en hoe iemand het moet doen. Dat is echt niet fijn voor de bijrijder om per dag een lijstje met opdrachten te krijgen.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:41

Inderdaad een goede bijrijdster om te hebben is erg fijn. Ik heb er zelf ook 1tje word nu niet gereden vanwege dracht. Maar die kan ook wel netjes en goed rijden dus dat is dan wel fijn. Maar soms lastig te vinden.

Noisy puppies leren snel hoor! Ze pakken alles snel op vaak. Heel fijn dat hij dat zomaar even voor je doet <3

Ik hoopte zelf op een zwarte merrie, liever geen hengst, maarja niet voor het zeggen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:39

Oh bijrijders, als je een goede hebt dan zijn ze goud waard. Voor Finesse had ik een fijne. Ze kon welliswaar niet heel goed rijden maar ze wilde graag leren, was betrouwbaar en ze was totaal niet onder de indruk van de wilde brutale uitspattingen van mijn paard. Dat laatste was eigenlijk het belangrijkste want het is wel een beetje een potret dat dier.

Nu wil ik er voorlopig geen, Bjelle gaat zo super fijn en ze is zo gevoelig voor stemmingen, dan heb ik liever dat ze tussendoor stil staat dan dat er een storing ontstaat.

Zelf wil ik alleen bijrijden als ik ook de touwtjes in handen mag hebben en ook echt vooruitgang kan boeken met een paard.

Noisy, wat een knappe gup! Zomaar de eerste wissels, knap hoor.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:46

CalipsoLover schreef:
Wat een knappe koppies <3

Ik ben ook een beetje aan het twijfelen om een bijrijdster te zoeken voor Marie om me een handje te helpen in drukke tijden. Het zou wel handig zijn, weet alleen niet of ik iemand geschikt genoeg ga vinden. Bijdrage is voor mij niet zo heel belangrijk, als ze maar goed kunnen rijden en af en toe les nemen.
.

Hier is bijrijdster vooral om pony door te rijden, betaal haar ook. En ben er zelf altijd bij.
Ze heeft hem ook wekelijks doorgereden tijdens mn zwangerschap.

Nu wel de twijfel hoelang ik t nog door laat gaan want t word wel een duur grapje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:53

Had je geen spierpijn Jodyn?
Voelde het ook gelijk weer vertrouwd? Hoe is het eigenlijk met je kindje?

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:51

Sizzle schreef:
Had je geen spierpijn Jodyn?
Voelde het ook gelijk weer vertrouwd? Hoe is het eigenlijk met je kindje?

Nee want heb voornamelijk gestapt en een paar rondjes gedraafd. Was ook in de binnenbak, die is vrij klein waardoor je in draf niet veel verder komt dan een volte.

Met de kleine gaat alles goed! De nachten zijn wel zwaar. Hij word nog elke 3uur wakker voor de fles

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:23

Hier geen bijrijders. Zeker bij het opleiden van een jong paard is het niet handig om een minder ervaren ruiter op je paard te hebben omdat nog niets echt is bevestigd. En ervaren ruiters kosten nu eenmaal geld.
Voor een bijrijder valt er niet veel te rijden, omdat we het rijden toch graag zelf willen doen.
Als we een keer een dagje niet kunnen of we willen eens een weekeind weg dan is dat prima onderling te regelen hier. Bij vakantie zet ik de paarden meestal een aantal weken echt op de wei en hebben zij ook lekker een aantal weken vrij.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:23

Fijn dat het goed gaat met Timmie, prima als het wat langer duurt toch. Liever nu de tijd nemen, daar heb je op lange termijn echt profijt van :)

Balen dat Syd niet zo lekker gaat, heel eng inderdaad om je adem kwijt te zijn wanneer je bent gevallen.

Sizzle dat klinkt inderdaad niet als een fijne bak. Onze bak is in de zomer echt zwaar en niet goed in te rijden, maar nu met de nattigheid wel prima te rijden :j Ben ik wel blij mee, zeker omdat het met donker lastig is om dingen buiten de bak te doen.

Jammer dat het niet zo goed gaat met jou en Marie op het moment, met frustraties naar stal gaan helpt ook niet. Fijn dat je instructrice kan bijspringen.

Berdien fijn dat Feyre zich heeft gedragen bij de smid, dat is inderdaad wel lekker met zoveel gewicht. Die van mij is heel braaf bij de smid, gelukkig maar want hij moet elke maand om te voorkomen dat hij te steil gaat staan.

Ik ben heel blij met mijn huidige stal, paarden krijgen echt voldoende hooi en genoeg ruimte. Wel veel modder op het moment maar er zijn nog steeds veel plekken waar ze drogen kunnen staan/liggen/spelen (en spelen doet Koda graag, evenals liggen). En een fijn groepje mensen die hier op stal staan, behulpzaam en iedereen heeft t beste met zijn paard voor :)

Fransje oh verschrikkelijk van die merrie-perikelen, ik ben zo blij dat ik een ruin heb :')

Jodym wat fijn dat je er weer een keer op hebt gezeten, hoe gaat het verder met Tiësto? Fijn dat het met de kleine ook goed gaat! Fijn om zo'n goede bijrijder te hebben! Ik kan het voorlopig prima alleen af want Koda hoeft nog niet zoveel te doen, op termijn zou ik er wel iemand bij willen maar inderdaad lastig om echt een goed persoon te vinden. Vind het altijd superleuk om iemand anders op Koda te zien rijden, hij doet dat zo lief en knap <3

Woensdag is de tandarts geweest, het gekke melktandje was er net uitgevallen (bloed was nog te zien) dus daar hoefde niks aan gedaan te worden. Maar verder was het wel nodig, hij had alweer wat scherpe randjes, dacht ik al want hij was wat happerig de laatste tijd. Met de tandarts afgesproken dat ze over een half jaar weer komt. Verder weinig gedaan, ik had niet zoveel zin en tijd.

Koda heeft lekker gespeeld en geslapen, vandaag maar weer iets doen :) Volgende week zaterdag gaan we naar country mill om het zadel te laten checken.

Afbeelding

Afbeelding

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:24

@s1993 met Tiësto gaat het goed! Helaas nu wat gevoelig op zn hoeven omdat de hoefsmit net iets te kort bekapt heeft, dus hij had vrij vandaag.
Ja denk dat mijn bijrijdster met een maand of 2 ook niet meer hoeft. Dan kan ik het zelf en met les weer oppakken. Ik ga zo’n 4x per week naar stal. En gelukkig kan hij prima een week stilstaan...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:04

Ik ben nog niet echt op zoek naar een bijrijdster, het was een ingeving :P Maar zou wel handig van pas komen. Er was eens een meisje die ook lichte tour ree in op zoek was naar een bijrijpaard omdat haar eigen paard geblesseerd was, maar geen idee of die nu nog eentje zoekt...

Wat goed Noisy!

Wat leuk die Koda <3 Hier komt de tandarts ook 2x per jaar. Met die jonkies toch net iets beter.

Ik heb vandaag weer op Marie gezeten. Ik had er ook gewoon zin in *\o/* Ze was flink, voornamelijk wel enkel gestapt en een paar drafjes. Ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrens met sweet iron, echt heel licht bitje en redelijk dun. Daar loopt ze al een pak lichter op, juist in de bochten durft ze heel erg te gaan hangen maar dat is een evenwicht dingetje.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:35

Sosha veel sterkte met je moeder dat kost veel energie let op jezelf!

Babootje ik hoop dat je snel iets vind wij zijn ook pas verhuisd en ik heb al lang niet zoveel zin gehad om met de paarden bezig te zijn!

Miranda wat merk je zowel van de drainage? Syd heeft een cranio behandeling gehad dat vond ze echt alles behalve leuk ... het gaat gelukkig wat beter wel nog eat last van mn onderrug maar het is voor nu met een sisser afgelopen...

Berdien die kan toch bijna niet meer groeien jeetje tis al een reus!

Fransje op zich vond ze geen schokkende dingen dus niet dat haar rug er slecht aan toe was oid ze stelde voor om syd een cranio sacraal behandeling te geven. Aangezien een massage eigenlijk overbodig was. syd verzette zich er behoorlijk tegen daaraan zie ik veel terug dat ze zich eigenlijk niet wil overgeven aan het eind van de behandeling wel toen stond ze heerlijk te soezen. Nu kijken hoe het gaat ..
Hier is het ergste pijn wel weg alleen nog wat in mijn onderrug en hoofdpijn ...
Ja de hengstigheden gaan lang door dit jaar en vrij heftig ook! Bij ons to ok allemaal zE lijken niet op te houden !

Calyspo echt super dat je zo fijn hebt gereden jullie komen er wel!

Nou donderdag kwam de masseur voor syd ik dacht door haar wachtte dat ze echt wel last van haar schoft of rug zou hebben. Helemaal niks dus enige spanning die zij kon vinden
Was bij het singel plek was wel kon samen hangen met een slecht passend zadel. Verder stelde zo voor om haar een cranio sacraal behandeling te geven om haar toch wat te ondersteunen. Syd wilde er niks van weten dat aanraken heel boos met dr hoofd zwaaien en beetje dreigen maar je zag haar beetje bij beetje toegeven en aan het eind stond ze als een mak lammetje bij

Afbeelding

Over 2 weken een nabehandeling kijken
Of ze nu wat sneller zich ontspant.
Gister voor het eerst weer opgestapt sinds de val en zoals ik verwachte veel spanning wel rustig gestapt en toch nog kleine stukjes galop meegepakt ben gestopt toen het goed ging.

Vandaag ook weer opgestapt (we rijden nu voorlopig dressuur ivm zadel) en het ging eigenlijk best goed. Mijn vroegere instructrice kwam even kijken en die zei dat ik me
Minder met haar nukkig zwaaiend hoofd bezig moest houden en gewoon onder mij aan meewerkend paard moet werken proberen veel sangenvoltes en heel consequent zijn wat logisch is maar meer mijn tempo gaan bepalen enz dus alsnog met een goed gevoel afgesloten vandaag nu proberen vast te houden ... we gaan nu kijken of we een blok aan mijn krukje kunnen maken waardoor het opstappen net wat makkelijker is dan heb ik al 1 minder struikel blok voor mezelf...