Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:46

Langcara schreef:
Als hier de stal af is, ergens in mei, zou ik nog wel een heel braaf paard erbij willen hebben voor mijn vriend. Die is helemaal beginner en die moet het nog volledig leren. En dan moet ik een paard hebben waar ik hem aan toe durf te vertrouwen. Dan zet ik hem aan de longeerlijn en dan mag hij zich vasthouden aan een touwtje om de hals om eerst eens te leren lichtrijden en balans te krijgen, zónder het paard daarbij te hinderen in de mond. Daar is mijn hete impulsieve merrie niet geschikt voor.

Nou, mocht ie dan nog te koop staan hahaha, dan issie voor jou ;-) Tis namelijk een perfect paard daarvoor, luisterd super goed naar stem is actief voor het been maar niet schieterig, is voorzichtig en vriendelijk naar zn ruiter en erg aanhankelijk. Hij heeft fijne gangen, gooit niet erg hoog op. En groot, das ook handig.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:47

Nee dat is het geval niet, maar een vriendin van me zou mijn paard op proef willen nemen. (Ze woont niet zo dichtbij) en omdat het nu twee weken vakantie is, zou dat wel handig zijn. Maar heb eigenlijk nog nooit een paard mee gegeven op proef, omdat ik dat wat eng vind... Als er iets gebeurd, is het voor beide partijen nooit leuk. Maar als ik het dan van haar kant bekijk, snap ik wel dat die twee weken proef belangrijk zijn. Ik zou zelf ook graag een paard op proef nemen, zeker als het zo ver rijden is.

Anoniem

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:59

@Arabiertje:

In Nederland (ik weet niet hoe het in België is) zijn sporen vanaf het M dressuur verplicht. Dus de meeste ruiters op dat niveau zullen ook in training rijden met sporen. Hoe deze gebruikt worden en of een paard ook zonder sporen goed aan je been is, kun je natuurlijk op de foto's niet zien, maar in de meeste gevallen zijn M-paarden netjes gereden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:27

Mogelijk leidt mijn zoektocht zelfs door naar Duitsland....

Van een paard op MP stond dat de verkoper ergens midden nederland woonde.
Was mooi geweest vanuit Utrecht...

alleen zijn ze ondertussen verhuisd naar Duitsland :Y)
Toevallig gaan we de dag voor kerst naar mijn ouders in het oosten des lands. dus toch een beetje in de buurt en ga dus toch kijken.
Dat wordt nog lachen. mijn instructrice wil het paard ook zien als ik het koop, maar ik kan me voorstellen dat die niet direct een dagje Duitsland wil doen met me! :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:39

Nouks schreef:
@Arabiertje:

In Nederland (ik weet niet hoe het in België is) zijn sporen vanaf het M dressuur verplicht. Dus de meeste ruiters op dat niveau zullen ook in training rijden met sporen. Hoe deze gebruikt worden en of een paard ook zonder sporen goed aan je been is, kun je natuurlijk op de foto's niet zien, maar in de meeste gevallen zijn M-paarden netjes gereden.

Sporen zijn al twee jaar niet meer verplicht, in geen enkele klasse

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:45

driebergen schreef:
Mogelijk leidt mijn zoektocht zelfs door naar Duitsland....

Van een paard op MP stond dat de verkoper ergens midden nederland woonde.
Was mooi geweest vanuit Utrecht...

alleen zijn ze ondertussen verhuisd naar Duitsland :Y)
Toevallig gaan we de dag voor kerst naar mijn ouders in het oosten des lands. dus toch een beetje in de buurt en ga dus toch kijken.
Dat wordt nog lachen. mijn instructrice wil het paard ook zien als ik het koop, maar ik kan me voorstellen dat die niet direct een dagje Duitsland wil doen met me! :D

Wow naar Duitsland! Dat is ver, maar lijkt mij wel leuk. :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:55

hmmm...

ja, wel leuk, maar of het helemaal handig is...
voor de eerste keer kijken is het te doen. maar hij moet wel heel leuk zijn, wil het echt wat worden!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:57

ik spreek geen woord duits dus dat zou de eerste struikelblok al zijn :)

ook keuren ze daar anders als bij ons dacht ik? allemaal niet zo evident :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:01

Verkopers zijn nederlanders, godzijdank! :D (dus paard kent ook nederlands gelukkig!!! :D )
geen idee over dat keuren. anders moet ie gewoon in NL gekeurd.

goed dat je het zegt, daar ga ik achteraan als het wat lijkt!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:05

Is het zo dat paarden uit nederland geen mutatiedocument hebben?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:09

Arabiertje* schreef:
Is het zo dat paarden uit nederland geen mutatiedocument hebben?

wat is dat :D

Nl paarden hebben een paspoort waar alles instaat en vervoer mogelijk maakt en een (stamboek)papier = tevens eigendomsbewijs

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:14

Hahaha! :') Een mutatiedocument is een documentje dat je nodig hebt als je een paard verkoopt. Zodat die meteen het paard op zijn naam kan zetten, en dat de verkoper een bewijs heeft dat hij/zij dit paard verkocht heeft. :D Ohjee, moeilijk uit te leggen...

Ik heb een paspoort van mijn paard, stamboek papier, en mutatiedocumentje. :j

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:17

zoiets als een deel 2 (of is dat deel3????) van je autopapieren?
nee, die heb ik bij geen enkel paard in Nederland gezien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:20

dat mutatiedocument bestaat hier niet in NL, je mag(moet niet) je paard na aankoop op naam laten zetten bij het betreffende stamboek (veelal bij het KWPN dus).

Hier is het alleen een paspoort en stamboekpapier, dat laatste is tevens je eigendomsbewijs,
sommige mensen doen soms aan een verkoopcontractje, maar dat is meer voor afspraken en ellende achteraf.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:21

Dat dacht ik al, had het ooit al eens gehoord maar was niet zeker. Vraag mij dan wel af of dat geen probleem kan geven als ik dan een paard koop vanuit nederland, want hier in Belgie is het verplicht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:23

Er vertrekken zoveel paarden van NL naar BE, dus zal vast niet ;)

Paspoort = om te vervoeren, stamboekpapier je eigendomsbewijs.

En anders aan een belg vragen die ervaring heeft met export van NL naar BE?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:23

nee hoor geen probleem :)

je kan dan in België je paard op jouw naam laten zetten en dan krijg je een mutatiedocument toegestuurd!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:24

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:27

Zou je dat niet speciaal kunnen aanvragen?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:29

je moet een papier afdrukken, invullen en opsturen, rekening betalen, paard laten schetsen door dierenarts, weer opsturen en dan krijg je je mutatiedocument :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:44

Arabiertje* schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe jullie een paard op proef mee geven? Is dat één week, twee weken? Vragen jullie vraagprijs? Wat gebeurd er als het paard tijdens de proef iets voor krijgt? Voor wie zijn deze kosten dan?

Mijn paard gaat niet mee op proef want ik heb geen vertrouwen in andere mensen. Ik weet niet wat die er mee uitspoken. Misschien voeren ze hem niet goed, misschien raggen ze hem helemaal af, het optimale er effe uitpersen om te zien wat hij kan en hoe ver ze kunnen gaan. Mensen doen zich heel mooi voor in je gezicht maar owee.... Maar ze mogen bij mij aan huis gerust een tijd komen rijden. Onder mijn toezicht. Want als ze hem rijtechnisch verknallen en vervolgens de koop niet doorgaat, dan zit ik er mooi mee te kijken.

Bonita_Bon schreef:
Inderdaad DaisNBenj, in mijn optiek is een ECHT lief en betrouwbaar paard MET ervaring (trailer, wedstrijd, strand) zoveel meer waard voor 80% van de ruiters dan een prachtig mooi hittepetitje. Dit lieve paard is een opknap-projectje en was veel te mager en had al een schitterende wintervacht toen ie kwam, daardoor ziet hij er niet uit als wedstrijdpaard, maar daar kijkt men niet doorheen, hij is wat schraal (moet nog een kilo of 20-25 aankomen) en is wat harig dus "we kopen hem niet". dat dr dochter van twaalf er op naar het strand kon en dr andere dochter van 14 die alleen manege-ervaring had er net in de bak mee aan het wijken was, zelfs een sprongetje had gemaakt en een half uur mee heeft staan knuffelen en tutten is dan niet meer belangrijk.. "Ja voor 1000 nemen we hem wel van je over". Pardon?!

Wat dat betreft snap je ouders ook niet he. Kopen voor hun onervaren kind een sportpony die wedstrijden heeft gelopen maar waar een beginner absoluut niet mee uit de voeten kan. Is het om de status? Voor het oog? "wij kunnen dat betalen"? Maar beleeft hun kind dan plezier aan die pony? Nee, die moet gruwelijk afzien. En dan heb je een enkele die hard er tussen zitten die doorgaat en leert. Maar de meesten worden zo onzeker en haken af.
Mijn vriend is er ook zo een. Die wil een paard dat ook nog mooi is, maar ik kijk vooral naar braaf.

Bonita_Bon schreef:
Nou, mocht ie dan nog te koop staan hahaha, dan issie voor jou ;-) Tis namelijk een perfect paard daarvoor, luisterd super goed naar stem is actief voor het been maar niet schieterig, is voorzichtig en vriendelijk naar zn ruiter en erg aanhankelijk. Hij heeft fijne gangen, gooit niet erg hoog op. En groot, das ook handig.

Zal het onthouden. Maar alleen jammer dat het een ruin is. Mijn eigen ruin houdt niet van ruinen en hengsten. Die bijt hij en trapt hij. Hij is er vaak van verdacht klophengst te zijn. Hing met zijn tanden in de tralies van de stal als er mensen voorbij kwamen, heb ze wel eens van schrik horen gillen. :D
En merries reageerden heel sterk op hem als ze hengstig waren. Die wilden... eh... je weet wel, van dattum. Hij heeft trouwens ook nog heel lang gedekt, hoewel hij met 3 gecastreerd was. Een keer de hele dag door, en toen kon hij de volgende dag bijna de stal niet meer uit, hij verrekte van de spierpijn in de achterhand. En ik maar denken dat hij bevangen was..... :D
Laatst bijgewerkt door Langcara op 21-12-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:47

Langcara schreef:
Arabiertje* schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe jullie een paard op proef mee geven? Is dat één week, twee weken? Vragen jullie vraagprijs? Wat gebeurd er als het paard tijdens de proef iets voor krijgt? Voor wie zijn deze kosten dan?

Mijn paard gaat niet mee op proef want ik heb geen vertrouwen in andere mensen. Ik weet niet wat die er mee uitspoken. Misschien voeren ze hem niet goed, misschien raggen ze hem helemaal af, het optimale er effe uitpersen om te zien wat hij kan en hoe ver ze kunnen gaan. Mensen doen zich heel mooi voor in je gezicht maar owee.... Maar ze mogen bij mij aan huis gerust een tijd komen rijden. Onder mijn toezicht. Want als ze hem rijtechnisch verknallen en vervolgens de koop niet doorgaat, dan zit ik er mooi mee te kijken.

En zo met jou 99% van de particulieren en handelaren ;)

@Arabiertje: Bij JvdH kun je ze wel op proef meekrijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:50

Bonita_Bon schreef:
[***] schreef:
@Arabiertje:

Sporen zijn al twee jaar niet meer verplicht, in geen enkele klasse

Oh, die reglementswijziging had ik dan eventjes gemist... Thx voor de update :D

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:53

Als mijn pony te koop zou staan, zou ik haar liever ook niet op proef meegeven. Precies wat Langcara zegt. Misschien word hij wel helemaal afgeracht, en zit jij straks met een paard die veel problemen heeft.

Maar het is weer een beetje dubbel want als ik zelf een paard zou kopen, zou ik heb liever wel weer op proef nemen om te kijken of ik er wel echt een klik mee hebt. En om te kijken of het rijden etc. ook thuis gewoon goed gaat.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:16

Inderdaad, dat is net het zelfde als bij mij nu. Ik koop geen paard zonder dat ik die twee weken op proef kan proberen, maar mijn eigen paard op proef mee geven, lijkt mij dan moeilijker. :D