Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Friesfanaat schreef:Hoi allemaal,
Wellicht is het al eens eerder vernoemd, maar ik vraag het toch even;
Vanaf wanneer laten jullie een potentieel aan te kopen paard röntgenologisch keuren?
Ik ga binnenkort starten met mijn zoektocht en wil sowieso klinisch keuren, maar röntgen is voor mij wat vaag wanneer dit wel en wanneer dit geen toegevoegde waarde heeft. De paarden zullen in de basissport (doel is Z2 ooit te halen) uitgebracht worden en recreatief![]()
Ik hoor graag!
Babootje schreef:Friesfanaat schreef:Hoi allemaal,
Wellicht is het al eens eerder vernoemd, maar ik vraag het toch even;
Vanaf wanneer laten jullie een potentieel aan te kopen paard röntgenologisch keuren?
Ik ga binnenkort starten met mijn zoektocht en wil sowieso klinisch keuren, maar röntgen is voor mij wat vaag wanneer dit wel en wanneer dit geen toegevoegde waarde heeft. De paarden zullen in de basissport (doel is Z2 ooit te halen) uitgebracht worden en recreatief![]()
Ik hoor graag!
Een veulen tot 1 jaar klinisch
Vanaf 1 jaar klinisch en RX keuring.
Je moet een RX keuring zien als aanvulling op een klinische keuring. Je kunt daarmee bepaalde risico's op kreupelheden in de toekomst uitsluiten. Beide (klinische en RX keuringen) zijn momentopnamen.
Voor mij zou het geen verschil maken of ik een paard recreatief of sportief wil gebruiken.
Friesfanaat schreef:Is er iemand in dit topic die mij (mag ook per pb) uitleg kan/wil geven over wat ´acceptabel´ is bij RX keuren? De stal waar ik voorheen reed kocht de paarden zonder te keuren. Nu ik eigen paarden aan ga schaffen wil ik wel graag laten keuren, maar ben hier dus een volledige leek in. Mag ook een website zijn waar ik uitleg kan vinden over wat de gegevens van zo´n keuring inhouden etc. Ben me volop aan het verdiepen om niet met een mond vol tanden te staan straks
xsensibel schreef:oji schreef:Als je je paard wilt verzekeren, is het vanaf 4.500 euro RX keuren en vanaf 15.000 ook rug en hals.
Is dat iets van de afgelopen jaren dan? Ik heb mijn merrie in 2015 gekocht en die is niet rontgen gekeurd maar wel klinisch. Is gewoon geaccepteerd in de verzekering hoor :d
carrie79 schreef:Mijn dierenarts heeft de foto’s zojuist beoordeeld die bij mijn ( bijna) aankoop zaten, op basis van deze foto’s keurt hij het paard af… ppfff dacht dat ik nu eindelijk een leuke gevonden had.. nu kan ik wéér op zoek
ikke schreef:carrie79 schreef:Mijn dierenarts heeft de foto’s zojuist beoordeeld die bij mijn ( bijna) aankoop zaten, op basis van deze foto’s keurt hij het paard af… ppfff dacht dat ik nu eindelijk een leuke gevonden had.. nu kan ik wéér op zoek
En heeft de dierenarts je ook uitgelegd waarom hij de foto's niet goed vindt?
Lijkt me wel zo handig; kun je de volgende keer iets beter voor selecteren....
Zonnebloem92 schreef:Wordt er wel een beetje droevig van als ik dit lees en zie hoeveel er te koop staat met bemerkingen.
carrie79 schreef:Röntgenfoto he, normaal gesproken selecteer ik daar niet op bij dit paard zaten vrij recente foto’s, geen rapport. Mijn da vind de spatgewrichtjes een verhoogd risico. Het is een jong paard en ik weet dat het geen probleem hoeft op te leveren, alleen ik wil eigenlijk niet op voorhand een probleem kopen.