Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:01

Ik ben geen CPL expert, maar van wat ik tot nu toe gezien heb bij meerdere stalgenoten hun paarden, zou ik er never nooit aan beginnen :n Het is altijd progressief en uiteindelijk een enorme lijdensweg voor het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:04

Friesfanaat schreef:
Hoi allemaal,
Wellicht is het al eens eerder vernoemd, maar ik vraag het toch even;
Vanaf wanneer laten jullie een potentieel aan te kopen paard röntgenologisch keuren?
Ik ga binnenkort starten met mijn zoektocht en wil sowieso klinisch keuren, maar röntgen is voor mij wat vaag wanneer dit wel en wanneer dit geen toegevoegde waarde heeft. De paarden zullen in de basissport (doel is Z2 ooit te halen) uitgebracht worden en recreatief :)
Ik hoor graag!

Een veulen tot 1 jaar klinisch
Vanaf 1 jaar klinisch en RX keuring.
Je moet een RX keuring zien als aanvulling op een klinische keuring. Je kunt daarmee bepaalde risico's op kreupelheden in de toekomst uitsluiten. Beide (klinische en RX keuringen) zijn momentopnamen.
Voor mij zou het geen verschil maken of ik een paard recreatief of sportief wil gebruiken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:18

@Babootje @Fly_High: bedankt voor de aanvulling :) Als we het voor handen krijgen, zullen we er echt goed naar kijken en het juiste advies inwinnen zodat we alles in overweging kunnen meenemen. We zouden ook niet zo maar elk paard met een aandoening meenemen naar stal. Alleen als een paard bijvoorbeeld al jaren stabiel is met de juiste verzorging en een goede plek, zouden we het paard er niet direct op afkeuren. Ofwel het voorbeeld van CPL ofwel mijn schrijven heeft het verkeerd laten overkomen, dat was niet te bedoeling. We willen in principe gewoon een paard zonder moeilijkheden. Het zou dus heel goed kunnen dat we een paard wèl laten staan vanwege gezondheids-dingen, maar als er voor het dier goed mee te leven is en met de juiste verzorging onder controle te houden is, willen we er best over nadenken. Nogmaals: we zullen dan écht goed advies inwinnen :) Wel bedankt voor de aanvullingen en het delen van de ervaringen, dat maakt onze zienswijze misschien weer anders :).

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:44

Babootje schreef:
Friesfanaat schreef:
Hoi allemaal,
Wellicht is het al eens eerder vernoemd, maar ik vraag het toch even;
Vanaf wanneer laten jullie een potentieel aan te kopen paard röntgenologisch keuren?
Ik ga binnenkort starten met mijn zoektocht en wil sowieso klinisch keuren, maar röntgen is voor mij wat vaag wanneer dit wel en wanneer dit geen toegevoegde waarde heeft. De paarden zullen in de basissport (doel is Z2 ooit te halen) uitgebracht worden en recreatief :)
Ik hoor graag!

Een veulen tot 1 jaar klinisch
Vanaf 1 jaar klinisch en RX keuring.
Je moet een RX keuring zien als aanvulling op een klinische keuring. Je kunt daarmee bepaalde risico's op kreupelheden in de toekomst uitsluiten. Beide (klinische en RX keuringen) zijn momentopnamen.
Voor mij zou het geen verschil maken of ik een paard recreatief of sportief wil gebruiken.

Is er iemand in dit topic die mij (mag ook per pb) uitleg kan/wil geven over wat ´acceptabel´ is bij RX keuren? De stal waar ik voorheen reed kocht de paarden zonder te keuren. Nu ik eigen paarden aan ga schaffen wil ik wel graag laten keuren, maar ben hier dus een volledige leek in. Mag ook een website zijn waar ik uitleg kan vinden over wat de gegevens van zo´n keuring inhouden etc. Ben me volop aan het verdiepen om niet met een mond vol tanden te staan straks :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:50

Ligt er een beetje aan wat je precies met de paarden gaat doen. Als ik een paard koop voor eigen gebruik dan wil ik best nog wel eens een bemerking accepteren. Koop ik er 1 met het doel om later weer te verkopen, dan wil ik op voorhand geen paard met een bemerking.
Bij een RX keuring geeft de veearts aan wat acceptabel is en wat niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:51

dat kun je vaak pas beoordelen icm het klinische beeld.
Zo ken ik er 1 met een 4 op het straalbeen, waarvan ik wel durf te zeggen dat ik vermoed dat deze nu nog vrolijk rondloopt en er zeer waarschijnlijk geen last van gaat krijgen.
Ik ken ook paarden die röntgen helemaal gezond zijn, en die altijd wel iets hebben of maar zozo lopen.....
Het gaat om het totaalplaatje. Een 12 jarige die al jaren in de sport loopt, kan best iets op de foto mankeren, maar als je aan de resultaten kan zien dat het dier jaren aaneensluitend zeer regelmatig concours gelopen heeft, kun je ervan uit gaan dat deze geen blessures heeft gehad.

En dan is het ook nog afhankelijk van wat je er mee wilt.... (bepaalde delen worden bijv. in de springsport natuurlijk veel zwaarder belast dan bij buitenritten/wat dressuurwerk in de bak). En wat is buitenrit? 3 keer per week half uurtje stappen, of 5 keer per week 1,5-3 uur buiten door mul zand in rengalop?

Dus het is van zo veel dingen afhankelijk.....

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:53

Friesfanaat schreef:
Is er iemand in dit topic die mij (mag ook per pb) uitleg kan/wil geven over wat ´acceptabel´ is bij RX keuren? De stal waar ik voorheen reed kocht de paarden zonder te keuren. Nu ik eigen paarden aan ga schaffen wil ik wel graag laten keuren, maar ben hier dus een volledige leek in. Mag ook een website zijn waar ik uitleg kan vinden over wat de gegevens van zo´n keuring inhouden etc. Ben me volop aan het verdiepen om niet met een mond vol tanden te staan straks :Y)

Het is vrij subjectief, maar in grote lijnen:
"In Nederland worden zowel het straalbeen, de sesambeenderen en het kootgewricht van het voorbeen als het spronggewricht ingedeeld in verschillende kwaliteitsklassen. De klassen 1 (goed) en 2 (voldoende) worden als acceptabel beschouwd. Een klasse 3 geeft een verhoogd risico voor de toekomst en een klasse 4 is onacceptabel.

Voor alle gewrichten, maar speciaal de knie, de sprong en het kogelgewricht geldt dat ze vrij moeten zijn van vormveranderingen en losse fragmentjes (OCD). Waarbij opgemerkt: niet alle losse fragmenten geven direct aanleiding tot een negatief aankoopadvies. In overleg met verkoper en koper maakt de dierenarts een inschatting van het te verwachten risico voor de toekomst. Losse fragmenten die op een gunstige plaats liggen en niet te groot zijn kunnen bijvoorbeeld operatief verwijderd worden. Gebeurt dit in een vroeg stadium, waarin gewrichten nog niet zwaar belast zijn, dan hoeft het paard hier uiteindelijk geen hinder van te ondervinden."

Sommige dierenartsen geven ook nog een combinatiecijfer, zo ken ik een paard dat 1-2 op de kogelgewrichten scoorde, was verder in orde maar hele kleine afwijking te zijn aan de buitenrand van het gewricht waardoor het niet een 1 kon zijn, maar diernarts neit dacht dat het apard er last van zou krijgen. Ander paard waar ik interesse had scoorde weer een 2-3 op het straalbeen, dat vond ik een te groot risico voor een 4 jarige, dus die laten staan. Maar een ander zal daar geen probleem mee hebben.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:12

Dank alledrie! Het gebruiksdoel is dressuur (minimaal Z niveau kunnen halen, inclusief de wissels). en buitenritten van zeker 1,5 uur met fatsoenlijk tempo kunnen volhouden.

De leeftijd die ik voor ogen heb zal tussen de 3 en max 8 jaar liggen. Dus op basis van jullie ervaringen/verhalen is een RX keuring dan zeker aan te raden. Ik ga mij er verder in verdiepen in elk geval, bedankt nogmaals! :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:27

dat is inderdaad fanatiek en zou ik zeer zeker RX aanraden (wellicht incl. hals/rug, gewoon om te weten wat daar wel/niet zit) Kost misschien wel wat (rondvragen bij diverse klinieken loont overigens wel!)
maar dan weet je in ieder geval wat je wel of niet koopt.
Hier op bokt zijn vele verhalen te lezen, over mensen die het niet nodig vonden om te keuren, en die vrij snel uitgereden waren.
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren met levende dieren, maar het is fijn om te weten dat je in ieder geval met een gezond paard begint, en niet 1 die eigenlijk bij voorbaat al afgeschreven is als rijpaard....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:16

Ik zou hals en rug zeker meenemen :j

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:05

Oh lieser, wat balen van de afkeuring. We waren met ze allen voor je aan het duimen.

Ik raad ook keuren incl foto´s aan, ongeacht prijsklasse en ongeacht wat je met het paard gaat doen. Zie het ook als een goede 0 meting. Stel het paard krijgt over 2 jaar ergens last van, dan weet je hoe het er uit zag 2 jaar geleden en hoe snel het probleem is ontstaan afhankelijk van de gradatie van het probleem. Neem je de foto´s niet en je ziet dan met het probleem opeens iets heel groot afwijkends, weet je nooit of er niet al iets gezeten heeft.
En bel zeker rond. Ik heb een paar weken geleden rondgebeld naar 4 klinieken en daar was de duurste 1500 en de goedkoopste 500 en dus 2 klinieken die daartussen vielen. Allemaal voor klinisch, rontgen van benen en hals en rug. Oh, en vraag ook of bloedafname en opslag daarvan er standaard bij zat. Tot mijn verbazing was dat niet bij alle 4 van de klinieken die ik belde zo.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:21

Wat balen Lieser. Ik ken het gevoel en het is gewoon bagger. Wat zoek je ook alweer?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:51

Als je je paard wilt verzekeren, is het vanaf 4.500 euro RX keuren en vanaf 15.000 ook rug en hals.

Maar dan gaat het over de financiële waarde. Financieel zou ik de 4.500 ook wel zonder RX aandurven, maar emotioneel durf ik nog niet een paard van 10 euro ongekeurd aan. Als na 1 jaar al je liefde en tijd in zo'n dier steken blijkt dat ie stuk is, dan is dat hartverscheurend. En het kan altijd gebeuren dat je paard na korte tijd stuk gaat, maar dat wat je kan doen om jezelf dat verdriet te besparen, zou ik altijd doen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:01

oji schreef:
Als je je paard wilt verzekeren, is het vanaf 4.500 euro RX keuren en vanaf 15.000 ook rug en hals.

Is dat iets van de afgelopen jaren dan? Ik heb mijn merrie in 2015 gekocht en die is niet rontgen gekeurd maar wel klinisch. Is gewoon geaccepteerd in de verzekering hoor :d

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:36

xsensibel schreef:
oji schreef:

Is dat iets van de afgelopen jaren dan? Ik heb mijn merrie in 2015 gekocht en die is niet rontgen gekeurd maar wel klinisch. Is gewoon geaccepteerd in de verzekering hoor :d

Het gaat erom als je je paard tegen ziektekosten verzekert en dan vanaf € 4.500,00. En dan is het nog per verzekeringsmaatschappij verschillend of die rug- en halsfoto's boven € 15.000,00 nodig zijn.
Volgens mij lag voorheen de hoogte voor RX-keuren voor ziektekostenverzekeringen bij € 5.000,00.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:58

Verschilt per verzekering. Bij de onze was 4500 idd de grens voor foto's. Bij ziektekosten en een verzekerde waarde daarboven dus. Die grens was er bij die verzekering al in 2005... Zou nu hoger kunnen liggen bij sommige natuurlijk.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:15

Mijn dierenarts heeft de foto’s zojuist beoordeeld die bij mijn ( bijna) aankoop zaten, op basis van deze foto’s keurt hij het paard af… ppfff dacht dat ik nu eindelijk een leuke gevonden had.. nu kan ik wéér op zoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:25

carrie79 schreef:
Mijn dierenarts heeft de foto’s zojuist beoordeeld die bij mijn ( bijna) aankoop zaten, op basis van deze foto’s keurt hij het paard af… ppfff dacht dat ik nu eindelijk een leuke gevonden had.. nu kan ik wéér op zoek

Wat jammer zeg!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:29

Jeetje wat naar! Van lieser ook al. Balen! :(:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:30

carrie79 schreef:

En heeft de dierenarts je ook uitgelegd waarom hij de foto's niet goed vindt?

Lijkt me wel zo handig; kun je de volgende keer iets beter voor selecteren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:33

Wordt er wel een beetje droevig van als ik dit lees en zie hoeveel er te koop staat met bemerkingen.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:34

Röntgenfoto he, normaal gesproken selecteer ik daar niet op bij dit paard zaten vrij recente foto’s, geen rapport. Mijn da vind de spatgewrichtjes een verhoogd risico. Het is een jong paard en ik weet dat het geen probleem hoeft op te leveren, alleen ik wil eigenlijk niet op voorhand een probleem kopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:35

ikke schreef:
carrie79 schreef:

En heeft de dierenarts je ook uitgelegd waarom hij de foto's niet goed vindt?

Lijkt me wel zo handig; kun je de volgende keer iets beter voor selecteren....

Het is natuurlijk altijd goed om uitleg te vragen, maar het is voor een 'leek' heel lastig om foto's goed te interpreteren. Dus of dat voor selecteren dan goed gaat...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:38

Zonnebloem92 schreef:
Wordt er wel een beetje droevig van als ik dit lees en zie hoeveel er te koop staat met bemerkingen.

Het goede spul is als eerste weg en komt (nog) niet zomaar terug op de markt. Blijven de bemerkingen over....

carrie79 schreef:
Röntgenfoto he, normaal gesproken selecteer ik daar niet op bij dit paard zaten vrij recente foto’s, geen rapport. Mijn da vind de spatgewrichtjes een verhoogd risico. Het is een jong paard en ik weet dat het geen probleem hoeft op te leveren, alleen ik wil eigenlijk niet op voorhand een probleem kopen.

Jij kent je arts het beste, of hij/zij een overbezorgd type is of iemand met een realistische blik.

Problemen moet je niet kopen maar wel blijven kijken dat er niet op alle slakken zout gelegd word en dat is een lastige beoordeling.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:40

carrie79 schreef:

Balen hè. Het voelt inderdaad als terug bij af.