[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:49

Ze blijft toch moeilijk te peilen hé... het is echt een beetje: zoals de wind waait, waait m’n jasje’ met Callas...
maar deze positieve ervaring heb je weer in the pocket :j

anjali

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:22

Ik bewonder je grote liefde voor en geduld met je paard!!!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:23

Ontzettend veel geduld
Maar ik zou toch longeren op t kleine veld
Ze weet zelf wel haar voeten te plaatsen .
En daarop te letten toch ipv op spoken ...
Blij in elk geval dat mijn beestjes normaler zijn

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:34

Wat goed mo! Ik vind het heel slim dat je zo je vriend hebt laten helpen. En dan uiteindelijk gewoon lekker gereden!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:14

Fijn z’n positieve update. Vind haar eerst longeren ook wel een slimme tip! Dan weet je een beetje hoe haar hoofd staat!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 20:46

hé hoi, wat een hoop reacties.

assebassie je vertelt dat je het schrikken van nieuwe dingen en geluiden op je paards rug eerst moet oefenen. Ik had er gewoon niet bij nagedacht dat het vreemd voor Callas kon zijn. En inderdaad was het 10 weken geleden dat er iemand op haar gezeten had, maar ik geloof niet dat dat haar boeit. Rare nieuwe geluidjes achter haar oren wel...

sandra, klopt ik ga niet opstappen als ze een drukke dag heeft. En ik hoop ook heel erg dat er bij het nieuwe huis snel een grote rijbak of groot veld kan komen waar ik inderdaad met regelmaat kan trainen. Ik weet bijv niet eens of ze in de goede galop kan aanspringen. Hebben we nog nooit kunnen oefenen. Ik kan drie galopsprongen maken op het kleine veldje dat ik nu heb en het was altijd te kort om goed aan te springen of te leren aan te springen en in het bos maakt het natuurlijk niet uit.

Hé Rocymax wat leuk je hier weer eens te zien. Er hebben wel meer mensen gevraagd dat ik wel doodsbang voor haar zou zijn. Maar dat is niet zo. Het is écht een ontzettend lief en braaf dier. Knuffel tot en met, luistert echt goed naar commando's. Wil graag doen wat ik vraag, alleen ze schrikt. En dat maakt het minder handig, to say the least.

Namiro, ja het is letterlijk bij Callas hoe de wint waait waait haar jasje. LOL. Waaiende jasjes zijn een no go. En ze is nooit een windenkind geweest. Ja scheten wel, hahahaha, maar ze is geen kind van de wind, terwijl dat wel in haar genen zou moeten zitten als je uit het koude en winderige ierland komt.

Anjali, dank voor je compliment, ja veel geduld, laat ik dat nou net niet hebben, en veel liefde, daar heb ik altijd voor paarden teveel van, dus het een compenseert het ander. Ik zie het nu wel weer zitten nu het vandaag weer zo goed is gegaan, maar net na ze zo schrok van mijn airbagvest, zakte de moed toch echt even in mijn schoenen.

Sintara, mijn vriend besteedt zijn tijd liever aan andere dingen, maar ik vind het nu gewoon niet verantwoord alleen op haar te rijden. Er moet iemand bij zijn vind ik. En hij vindt dat ook. Dus waar het kan vraag ik hem of hij mijn chaperon wil zijn en hij heeft geen hekel aan wandelen maar dieren zijn zijn sport niet. Ik ga tenslotte ook hele dagen mee varen en motorrijden, daar heb ik ook geen hekel aan, maar het zijn mijn sporten niet, dus wisselen we het uit.

Mainat, eerst longeren om te voelen hoe ze is, kan ik zeker doen. Eigenlijk is ze de laatste tien weken heel erg braaf geweest met longeren. En we zijn zeker veel stappen vooruit gegaan wat betreft het van hand veranderen en stil staan op de cirkel. Maar het veldje moet niet glad zijn.

zinzi jewel, wat ik hierboven al zei, op het veldje longeren kan alleen als het niet glad is. En nee, Callas let niet zo heel goed op haar eigen voeten. Ik heb haar in die bijna 5 jaar dat ik haar heb al zeker 5 keer onderuit zien gaan. Ik ben blij voor je dat jouw beestjes normaler zijn. De vraag is natuurlijk wat is normaal? Ik denk dat Callas het normaalste paard ter wereld is. Ze is erg paard en zoals veel tinkers staat ze nog dicht bij de natuur. Schrikken is het normaalste wat een paard moet doen voor zelfbehoud. Dus vanuit het oogpunt paard, is ze heel normaal. Vanuit het oogpunt rijpaard voor mensen is het minder handig...

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:14

Ik ga naar het opstapblok, heb de teugels van het kaakgekruist vast, ik stap op, zit nog niet eens goed, heb mijn teugels nog niet eens goed vast en meteen vette paniek. Als in heel vette paniek. Als in ongecontroleerd trillen en willen vluchten. Ik stond toevallig in een hoek. Kon haar daar heen draaien, gilde naar mijn vriendje die niet doorhad dat er een ramp stond te gebeuren, en hij was met een paar grote stappen bij me. Maar ook hij kon haar niet stil krijgen en dus draaiden we om hem heen. Ik wist niet wat er aan de hand was. Zat er iets in de pad van het zadel, zat er een wesp onder? was ze gestoken? Wat ik wel wist, was dat we dit niet in de hand hadden en ik er beter af kon gaan. Ik had nog de tegenwoordigheid van geest om mijn veiligheidsvestriem los te klikken. Ik stap af en Callas vlucht achterwaarts van ons weg. Mijn vriend kon haar ook niet houden en werd meegesleurd en ik viel natuurlijk om, omdat ik nog niet goed was afgestapt en ook de teugels vast had en ook weer werd meegetrokken. Maar me gelukkig geen pijn gedaan.

Jeetje wat een pech weer, |( maar wel blij te zien dat je inmiddels ook al weer een goede ervaring hebt gehad *\%/*
Ik heb nog eens een paar keer over bovenstaande gelezen en heb misschien wel een idee hoe je hiermee kan dealen... niet om betweterig te doen maar meer omdat ik het gedrag van Callas enorm herken van mijn eigen dramaqueen En inmiddels wat handgrepen heb gevonden hoe ik daar mee kan dealen. <3 <3

Ik begrijp dat je opstapblok redelijk dicht in de hoek staat? Paarden (als vluchtdier) vinden hoeken in een rijbaan of wat voor omgeving dan ook altijd spannend, (de zgn bakspoken in de rijbaan). er zijn nl een aantal vluchtroutes ‘afgesneden’ en hoogsensitieve paarden zoals de mijne en die van jou ook vinden dit enorm spannend.. ze worden hyperalert en het englevel is gelijk gevuld.. alle prikkels die erbij komen kunnen al teveel worden... (ritselende Jacks bijvoorbeeld) Ik stap zelf altijd midden in de rijbaan op sinds ik dit weet... en geen explosies meer met opstappen... verder als er spanning ontstaat niet proberen stil te zetten, ( ja makkelijk gezegd, ik weet het) want paarden zijn vluchtdieren en als ze bang zijn/spanning hebben en ze kunnen hun voeten niet bewegen geeft dit enorme spanningen. Ik pak altijd een minuscule volte en laat haar stappen... dat helpt om de spanningen af te vloeien..

Wat ik bij mijn paard (zelfde schrik en eng level als die van jou) te allen tijde moet zien te voorkomen is dat ik op eea manier met “mijn energie tegenover haar kom te staan” maw nooit recht tegenover haar staan, face 2 face, maar altijd ernaast met je navel niet richting haar gezicht... Als ik dat per ongeluk wel doe draait ze bijvoorbeeld haar hoofd al weg, het eerste teken dat ze zich ongemakkelijk voelt.. als ik dit mis of negeer dan bouwt de spanning zich enorm snel op bij haar, voelt ze zich bedreigd en komen er vanzelf explosies, net als bij Callas.

Toen ik bovenstaande las lijkt het me wrsch dat jouw vriendje voor haar/ tegenover haar stond en de teugels vast had. Als ik dat met die van mij doe explodeert ze ook enorm hard achteruit zoals jij het beschrijft, met alle gevolgen van dien...

Al deze wijsheden heb ik overigens niet zelf bedacht hoor! Ik volg de methode van Chris Irwin... ik heb nog wel een linkje waarin hij eea uitlegd over de juiste benadering (nog beter als ik)

https://www.youtube.com/watch?v=fq3xCIBcqK8

Hier ook nog een nuttig stukje over stress in het lichaam door hoeken in de rijbaan:

https://www.youtube.com/watch?v=28WiGvQ6f3k

Hoop dat je er wat aan hebt en uiteraard veel succes, plezier en liefde voor en mét Callas <3 <3 <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:05

He Wuppie, interessante uitleg, dank voor al je tikwerk. Ik heb de filmpjes bekeken en vond vooral het grooming filmpje een eyeopener. Wat grappig. Het andere filmpje van langs de bakrand sturen ook heel interessant.

Het stuk waar mijn vriend voor Callas kwam te staan en ik nog van haar af moest en hij boos op haar was, heb je correct gezien dat zij naar achteren vluchtte. Uiteraard weg van zijn boze stem.

De situatie met het opstapblok en de hoek heb ik denk ik niet goed geschetst, het valt niet mee een geheel correct beeld te schetsen voor lezers die de situatie niet kennen. Mijn opstapblok staat in het midden van het veldje en dan zeg maar in het midden van de eerst grote volte. Dus alle ruimte eromheen, geen gevoel van benauwing of beklemming.

Zodra ik opstapte en Callas wegvluchtte van het geluid van mijn jas stonden we in de hoek. Het veldje is zo klein. In die hoek zette ik haar gelijk op de cirkel, omdat ze dan aan 2 kanten hek heeft waardoor ze niet meer kon vluchten. Toen ik met de cirkel zonder hek kwam, en mijn teugels nog niet op orde had en voelde dat ze zou gaan sprinten (wat écht niet kan op het veldje veel te klein, glad en riskant) riep ik mijn vriend en die kwam op me af rennen. Had ik mijn teugels wel op orde gehad, had ik blijven cirkelen.

Was ik in een gewone bak geweest, met een veilige omheining (want ook dat heb ik niet), met een goede bodem die niet slipt, (want ik rijd op gras), dan had ik het anders opgelost. Ik zou zoals ik op ritten doe en op straat doe en zoals TRT het bedoelt, cirkelen tot de rust weerkeerde. Ik had nu echter nog geeneens mijn rechter beugel goed aan, teugels niet op orde. Feitelijk was het nog een wonder dat ik er met opstappen niet meteen afkletterde.

Normaal gesproken is opstappen dus geen enkel probleem. Ze staat keurig stil. Parkeert zelf netjes naast het opstapblok en doet geen stap verkeerd. Ze blijft ook netjes wachten tot ik goed zit en dat ik zeg dat ze mag gaan. En gisteren was het opstappen ook geen enkel probleem.

Het was echt dat ze ineens een nieuw raar geluid hoorde en daar moest ze voor vluchten. Vroeger zou ik het juist voorwaarts hebben opgelost en haar hebben laten gaan gaan gaan, tot ze zou gaan ontspannen, maar dat kan helaas op het veldje niet.

Er komen vast betere tijden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:13

Monique1963 schreef:
Met Callas? Eerlijk Monique? Ik denk dat die tijden pas komen als Callas dik door de 12 jaar is en eens wat rustiger wordt. Ik denk dat Callas altijd een link en onvoorspelbaar paardje zal blijven of althans heel erg lang dat dit zo zal blijven. En ik denk, dat jouw opmerking een tijd geleden dat je een leuk paardje gaat zoeken om te rijden dat dit een hele verstandige opmerking was, want dan blijf je tenminste heel. Met Callas maak ik me daar best wel zorgen om.
Callas lijkt teveel op Polie. Polie is nu 17 jaar en nu pas braaf. Was altijd braaf als ze samen met Hercule naar buiten ging, wel heet en bang maar braaf.
Je hebt paarden die al een bepaalde basis van het begin of aan hebben zoals Hercule en Chico waardoor buiten rijden verloopt (in hun jeugd) met ongevaarlijke incidentjes en je hebt paarden die heel erg link zijn. Polie heeft me te vaak echt gelanceerd. Kei en kei hard en was onbereikbaar in haar paniek. Nu pas als er iets gebeurt en ik heb haar aan de hand, kan ik haar bereiken en flipt ze niet meer (17+ hé!!). Dus ik denk, Callas is een leuk paard om grondwerk mee te doen, maar het rijden allen zou ik helemaal mee stoppen. En ik zou ook eens stoppen met dat paard altijd maar vast te houden als je er af valt. Levens gevaarlijke gewoonte.

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:35

Monique1963 schreef:
He Wuppie, interessante uitleg, dank voor al je tikwerk. Ik heb de filmpjes bekeken en vond vooral het grooming filmpje een eyeopener. Wat grappig. Het andere filmpje van langs de bakrand sturen ook heel interessant.

Het stuk waar mijn vriend voor Callas kwam te staan en ik nog van haar af moest en hij boos op haar was, heb je correct gezien dat zij naar achteren vluchtte. Uiteraard weg van zijn boze stem.

De situatie met het opstapblok en de hoek heb ik denk ik niet goed geschetst, het valt niet mee een geheel correct beeld te schetsen voor lezers die de situatie niet kennen. Mijn opstapblok staat in het midden van het veldje en dan zeg maar in het midden van de eerst grote volte. Dus alle ruimte eromheen, geen gevoel van benauwing of beklemming.

Zodra ik opstapte en Callas wegvluchtte van het geluid van mijn jas stonden we in de hoek. Het veldje is zo klein. In die hoek zette ik haar gelijk op de cirkel, omdat ze dan aan 2 kanten hek heeft waardoor ze niet meer kon vluchten. Toen ik met de cirkel zonder hek kwam, en mijn teugels nog niet op orde had en voelde dat ze zou gaan sprinten (wat écht niet kan op het veldje veel te klein, glad en riskant) riep ik mijn vriend en die kwam op me af rennen. Had ik mijn teugels wel op orde gehad, had ik blijven cirkelen.

Was ik in een gewone bak geweest, met een veilige omheining (want ook dat heb ik niet), met een goede bodem die niet slipt, (want ik rijd op gras), dan had ik het anders opgelost. Ik zou zoals ik op ritten doe en op straat doe en zoals TRT het bedoelt, cirkelen tot de rust weerkeerde. Ik had nu echter nog geeneens mijn rechter beugel goed aan, teugels niet op orde. Feitelijk was het nog een wonder dat ik er met opstappen niet meteen afkletterde.

Normaal gesproken is opstappen dus geen enkel probleem. Ze staat keurig stil. Parkeert zelf netjes naast het opstapblok en doet geen stap verkeerd. Ze blijft ook netjes wachten tot ik goed zit en dat ik zeg dat ze mag gaan. En gisteren was het opstappen ook geen enkel probleem.

Het was echt dat ze ineens een nieuw raar geluid hoorde en daar moest ze voor vluchten. Vroeger zou ik het juist voorwaarts hebben opgelost en haar hebben laten gaan gaan gaan, tot ze zou gaan ontspannen, maar dat kan helaas op het veldje niet.

Hey Monique,

Dank voor je snelle, uitgebreide en leuke reactie... <3
Idd lastig om altijd een geheel beeld te schetsen van een situatie, alle begrip.

Ik heb inmiddels behoorlijk wat filmpjes van je gezien en heb er denk ik een redelijk beeld bij inmiddels.... ik herken zoooooo veel in Callas in vergelijking met mijn eigen paard... en als je het leuk vind kan ik je wel aan de hand van je eigen filmpjes wel laten zien wat ik bedoel met waar je energie zit en hoe Callas daarop reageert.

Mij heeft het in ieder geval heel veel geholpen om meer wederzijds begrip en vertrouwen te krijgen in de basis _/-\o_

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:44

Ja Pien, ik denk nog steeds dat Callas een heel fijn paard is. Ik kan maar 1 negatieve karaktereigenschap van haar noteren en dat is schrikken. Ook denk ik dat als ik goed met haar aan het werk kan gaan in het nieuwe huis en haar kan gaan opleiden zoals eigenlijk vanaf het begin had gemoeten dat we dan met sprongen vooruit gaan. En mijn plan om buitenritten te maken bij een manege hoeft niet het ander uit te sluiten.

Wat lief dat je dat aanbiedt Wuppie, om aan de hand van mijn filmpjes mij te laten zien waar mijn energie zit en hoe Callas daar op reageert, maar dat is enorm veel werk voor jou. En ik heb door de verhuizing en alles wat daarmee samenhangt minder tijd om dat dan uitgebreid te kunnen bestuderen. Daarbij komt dat veel filmpjes oud zijn en alweer achterhaald zijn. Misschien als ik nieuwe filmpjes plaats dat je het dan kunt doen?

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:32

Monique1963 schreef:
Ja Pien, ik denk nog steeds dat Callas een heel fijn paard is. Ik kan maar 1 negatieve karaktereigenschap van haar noteren en dat is schrikken. Ook denk ik dat als ik goed met haar aan het werk kan gaan in het nieuwe huis en haar kan gaan opleiden zoals eigenlijk vanaf het begin had gemoeten dat we dan met sprongen vooruit gaan. En mijn plan om buitenritten te maken bij een manege hoeft niet het ander uit te sluiten.

Wat lief dat je dat aanbiedt Wuppie, om aan de hand van mijn filmpjes mij te laten zien waar mijn energie zit en hoe Callas daar op reageert, maar dat is enorm veel werk voor jou. En ik heb door de verhuizing en alles wat daarmee samenhangt minder tijd om dat dan uitgebreid te kunnen bestuderen. Daarbij komt dat veel filmpjes oud zijn en alweer achterhaald zijn. Misschien als ik nieuwe filmpjes plaats dat je het dan kunt doen?

Jazeker wil ik dat doen :D
Heb wel uit je filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=FaZIcTd6OsQ&t=215s

Een paar voorbeeldjes zodat je een beetje ziet wat ik bedoel :-) . Dat filmpje is ook niet zo oud dus mss wel leuk om te analyseren

2.22/2.23 hier maak je een draw maar met je energie richting haar gezicht, oren plat maar ze komt
2.25 hier is je energie teveel naar haar toe, hals hoog en oren plat, hier krijgt ze dus wat spanning
2.28 hier wordt je energie nog sterker richting haar en ze blokkeert je met haar schouder, draait haar hoofd weg en oren plat
2.32 je energie zit aan de aan kant waar ze heen moet, dit blokkeert haar. Ze wordt hier nog wat onrustiger met haar hoofd, draait nog verder van je af en haar oren gaan nog platter
2.33 jouw energie zit schuin tegenover haar en je rechter arm en de zweep zijn omhoog terwijl je een drijvende hulp geeft. Zo kan ze niet weglopen eigenlijk. Haar gezicht draait ze van je af, haar hals gaat omhoog, oren plat en ze is onrustig
2.34 hier zit je energie weer op de singellijn, er is geen blokkade aan de voorkant. Dit vindt ze prettig, oortjes weer naar voren, hals laag en ze buigt om je heen en draaft netjes weg... <3 <3

Hoop dat je er wat aan hebt...
liefs en een knuffel voor Callas

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:17

Lieve moniek

Veel respect hoe je omgaat met Callas
Maar enige minpunt schrikken
En hoe schrikken
Gevaarlijk schrikken belachelijk gevaarlijk.
Daarom schreef ik ook dat ik blij ben dat mijn beestjes normaler reageren
Doe schrikken ook
Maar zelf rustig blijven way zwaarder gaan zitten en rustig toespreken kalmeert ze heel snel .
Bij Callas is dit gedrag ronduit gevaarlijk.
En zou ik ook op zoek gaan naar een rijpaard en callas niet meer rijden
Maar grondwerk mee doen
Er komt anders mogelijk een dag dat een van jullie verongelukt
Jij je vriend of je paard ...

Wens je veel wijsheid

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 17:04

Dank je Zinzi voor je beschouwingen en goede raad.

Hey Wuppie, dank voor je opmerkingen. Om jouw opmerkingen goed te begrijpen moet ik eerst weten wat je nu precies bedoelt met een draw?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 18:29

Hey Wuppie, ik heb de groomtip van Chris irwin gevolgd en bij beide shetten opvallend! Megaleuk. Poupette is een altijd-oortjes-naar-achteren-pony en ik groom haar regelmatig en dan vindt ze dat natuurlijk lekker en krijgt ze een tuutlipje en als ik een mouw voor haar neus houdt gaat ze ook groomen, maar ze heeft nog niet eerder omgekeken. En nu bij poging twee meteen raak. Leuk! Shadow, houdt er helemaal niet van als ik met hem tut of groom, maar nu ook bij poging twee keek hij ook om. Wat een eyeopener! Dank voor het filmpje!

Bij Callas deed ik het kennelijk aan 1 kant wel goed en aan de andere kant niet. De kant waar zij veel manen heeft, boog ze zich niet naar mij toe. Ook opvallend. De andere kant wel. In ieder geval erg leuk. Ik ga nog een aantal keren het filmpje bekijken voor zijn lichaamshouding, want omdat het telkens de tweede keer pas lukte (toen ik in gedachten een paard visualiseerde dat gaat groomen) komt het er wel nauw op aan hoe ik het doe. Leuk in ieder geval! Dank.

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:12

Monique1963 schreef:
Dank je Zinzi voor je beschouwingen en goede raad.

Hey Wuppie, dank voor je opmerkingen. Om jouw opmerkingen goed te begrijpen moet ik eerst weten wat je nu precies bedoelt met een draw?

Hi Monique,

Met een draw bedoel ik de beweging die je maakt om haar naar je toe te halen... idealiter doe je dit (als ik het filmpje even als voorbeeld neem en ze op de linkerhand loopt) door energie op de achterhand te geven waardoor deze van je afdraait, automatisch komt dan de voorkant uiteraard naar je toe. Zo blokkeer je de voorwaartse beweging niet en houdt je de drijvende hulp actief...

Mss ook wel handig om te weten, als je wil testen waar je energie zit kun je een zweepje pakken en deze op je navel zetten... de kant waar hij heen wijst dan is de kant waar je energie zit...
Idealiter zit je energie altijd gericht op ofwel de singellijn of op de achterhand.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:14

Fijn dat het rijden met airvest de 2e keer wel goed ging. Ik rij al iets van 12 jaar met een hitair vest, op verschillende paarden. Nog nooit een paard gehad dier er van schrok. Het koordje en de clipjes rammelen wel een beetje.
Ik ben tegenwoordig veel met balkjes bezig, goed voor het paard om bewust te worden van zijn benen. Heb gewoon palen van de bouwmarkt, punt eraf en geverfd. Hoeft dus niet veel geld te kosten. En kan bij jou op het veldje vast ook. Heb ook eerst geoefend met grondwerk en later onder het zadel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 19:24

Hey Tinka, leuk je weer eens in het topic te zien. Jammer dat jullie nu niet naar LDF kunnen door covid. En tuurlijk moet ik weer wat met palen doen. Wat dom dat dat eruit geslopen is. Ik had altijd palen (bomen zat hier in het bos) liggen. Maar met de verkoop vonden we dat zo rommelig staan en hebben we het veldje opgeruimd. Palen komen terug! Merci. Binnenkort het verhaal van de retour van de paal. ;-)

En Wup thanks ik weet nu wat je met een draw bedoelt. Maar raar dat dat draw heet. Want draw is trekken en je trekt juist niet, je drijft de achterhand van je weg. Dus het zou eerder een push moeten heten, lol. Maar ok, die draw doe ik niet meer. Het wilde voor geen meter lukken de andere kant op en ik deed het niet goed en het wilde niet. De andere kant op lukte erg goed, omdat Callas de ene kant eigenlijk niet opwilde en dus lekker snel wilde draaien. Ik ben gestopt om het zo te proberen. Wat ik nu doe is, ik laat haar stoppen op de cirkel. Als ze zelf naar binnen wil komen, mag dat niet van mij. Ho is ho. Dan fluit ik en mag ze naar binnen komen. Vandaaruit wijs ik waar ze heen mag gaan. Ik ben de laatste keren dat ik deze oefening deed, juist niet van hand gaan veranderen, want het werd een automatisme. Dus stoppen op de cirkel. Daar blijven staan. En ook in dezelfde richting weer vertrekken.

De navel truc moet ik even visualiseren. Houd ik de zweep dan horizontaal in mijn navel? Ik heb wel gewerkt met koperen roedes om water te vinden en het werkt echt bij mij, dus energie zou ik ook kunnen testen, maar moet ik even weten hoe je precies bedoelt.

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:25

Monique1963 schreef:
Hey Wuppie, ik heb de groomtip van Chris irwin gevolgd en bij beide shetten opvallend! Megaleuk. Poupette is een altijd-oortjes-naar-achteren-pony en ik groom haar regelmatig en dan vindt ze dat natuurlijk lekker en krijgt ze een tuutlipje en als ik een mouw voor haar neus houdt gaat ze ook groomen, maar ze heeft nog niet eerder omgekeken. En nu bij poging twee meteen raak. Leuk! Shadow, houdt er helemaal niet van als ik met hem tut of groom, maar nu ook bij poging twee keek hij ook om. Wat een eyeopener! Dank voor het filmpje!

Bij Callas deed ik het kennelijk aan 1 kant wel goed en aan de andere kant niet. De kant waar zij veel manen heeft, boog ze zich niet naar mij toe. Ook opvallend. De andere kant wel. In ieder geval erg leuk. Ik ga nog een aantal keren het filmpje bekijken voor zijn lichaamshouding, want omdat het telkens de tweede keer pas lukte (toen ik in gedachten een paard visualiseerde dat gaat groomen) komt het er wel nauw op aan hoe ik het doe. Leuk in ieder geval! Dank.

Gaaf om te horen dat het lukt *\o/* *\o/* *\o/* Monique!
Ja paardentaal is een bijzonder ding om te beheersen en komt erg precies inderdaad.. zoals ik al aangaf in het voorbeeldje gebeuren er in 10 seconden al pakweg 6 of 7 dingen... het supergave is wel (vind ik) dat wanneer je het goed doet er een enorme verbetering kan ontstaan in de communicatie tussen jou en de paardjes. Ik ben van mening dat Goede communicatie die begrijpelijk is voor het paard duidelijkheid en vertrouwen geeft en dat leidt weer tot leiderschap en respect.. je zal zien dat de schrikkerigheid ook minder zal worden dan op den duur...

Ik heb hier echt zoooooveel aangehad. Pfff! En hoe meer ik het deed hoe meer ik me bewust werd dat ik te vaak tegenstrijdige signalen gaf. Ik heb zooooooveel “fouten” gemaakt, kan er nog verdrietig van worden... bijvoorbeeld opdrijven aan de longe maar wel de voorkant blokkeren.. en me dan maar afvragen waarom paardlief toch zo vol in het verzet ging (lees: rennen, stijgeren, bokkensprongen en alle ellende die je maar kan verzinnen) Tot ook op het levensgevaarlijke af hoor! Ik herken je issues dan ook enorm, vandaar dat ik onder mijn meelees steen vandaan kwam toen ik zag dat je weer was gevallen.

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:30

Monique1963 schreef:
Hey Tinka, leuk je weer eens in het topic te zien. Jammer dat jullie nu niet naar LDF kunnen door covid. En tuurlijk moet ik weer wat met palen doen. Wat dom dat dat eruit geslopen is. Ik had altijd palen (bomen zat hier in het bos) liggen. Maar met de verkoop vonden we dat zo rommelig staan en hebben we het veldje opgeruimd. Palen komen terug! Merci. Binnenkort het verhaal van de retour van de paal. ;-)

En Wup thanks ik weet nu wat je met een draw bedoelt. Maar raar dat dat draw heet. Want draw is trekken en je trekt juist niet, je drijft de achterhand van je weg. Dus het zou eerder een push moeten heten, lol. Maar ok, die draw doe ik niet meer. Het wilde voor geen meter lukken de andere kant op en ik deed het niet goed en het wilde niet. De andere kant op lukte erg goed, omdat Callas de ene kant eigenlijk niet opwilde en dus lekker snel wilde draaien. Ik ben gestopt om het zo te proberen. Wat ik nu doe is, ik laat haar stoppen op de cirkel. Als ze zelf naar binnen wil komen, mag dat niet van mij. Ho is ho. Dan fluit ik en mag ze naar binnen komen. Vandaaruit wijs ik waar ze heen mag gaan. Ik ben de laatste keren dat ik deze oefening deed, juist niet van hand gaan veranderen, want het werd een automatisme. Dus stoppen op de cirkel. Daar blijven staan. En ook in dezelfde richting weer vertrekken.

De navel truc moet ik even visualiseren. Houd ik de zweep dan horizontaal in mijn navel? Ik heb wel gewerkt met koperen roedes om water te vinden en het werkt echt bij mij, dus energie zou ik ook kunnen testen, maar moet ik even weten hoe je precies bedoelt.

Idd als je de achterhand een push geeft wijkt deze van je af en als je dan (zoals in het filmpje) je linkerkant “hol” maakt, trek je de voorkant naar je toe, de draw dus...

Idd de zweep horizontaal houden... enneh probeer nooit de energie op het hoofd/ voor de singellijn te geven want dit blokkeert de voorwaartse beweging..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:37

Je kan ook visualiseren alsof je met een zaklamp vanuit je navel schijnt..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 19:42

Marocje schreef:
Je kan ook visualiseren alsof je met een zaklamp vanuit je navel schijnt..

aha Marocje, ook een slimme tip.

Wuppie78 schreef:
Idd de zweep horizontaal houden... enneh probeer nooit de energie op het hoofd/ voor de singellijn te geven want dit blokkeert de voorwaartse beweging..

Ik probeer dit ook altijd te vermijden. Ik heb dit ook bij Voest zo geleerd zoals jij het beschrijft, alleen hadden we het daar niet over energie, maar over de vergelijkbare positie van andere paarden in een kudde. Dus zolang je achter de singellijn bent, of in de kudde een ander paard naast het paard loopt, is er een drijvende werking. Zodra je vóór de singellijn komt, of het paard in de kudde voor die lijn komt, stopt het paard door de blokkerende werking.

Wuppie78 schreef:
Ja paardentaal is een bijzonder ding om te beheersen en komt erg precies inderdaad.. zoals ik al aangaf in het voorbeeldje gebeuren er in 10 seconden al pakweg 6 of 7 dingen... het supergave is wel (vind ik) dat wanneer je het goed doet er een enorme verbetering kan ontstaan in de communicatie tussen jou en de paardjes. Ik ben van mening dat Goede communicatie die begrijpelijk is voor het paard duidelijkheid en vertrouwen geeft en dat leidt weer tot leiderschap en respect.. je zal zien dat de schrikkerigheid ook minder zal worden dan op den duur...

Ik heb hier echt zoooooveel aangehad. Pfff! En hoe meer ik het deed hoe meer ik me bewust werd dat ik te vaak tegenstrijdige signalen gaf. Ik heb zooooooveel “fouten” gemaakt, kan er nog verdrietig van worden... bijvoorbeeld opdrijven aan de longe maar wel de voorkant blokkeren.. en me dan maar afvragen waarom paardlief toch zo vol in het verzet ging (lees: rennen, stijgeren, bokkensprongen en alle ellende die je maar kan verzinnen) Tot ook op het levensgevaarlijke af hoor! Ik herken je issues dan ook enorm, vandaar dat ik onder mijn meelees steen vandaan kwam toen ik zag dat je weer was gevallen.

die tegenstrijdige signalen betrap ik mezelf (en zie commentaren van anderen in dit topic ook) ook op. Zo moeilijk om het goed te doen. Het komt niet vanzelf bij mij. Sommige mensen doen het zo makkelijk goed, maar ik doe het vaak verkeerd. En als er niemand is die corrigeert, moet ik het inderdaad hebben van het terugkijken van mijn filmpjes.

Ik heb wel gemerkt dat me dingen wel natuurlijker af gaan. Bijvoorbeeld de Voestmethode, gaat me makkelijker af dan de TRT methode. Ook omdat ik al zeker 25 jaar voest heb gedaan en pas een paar maanden TRT. Ik heb nu besloten het 'longeren', volgen en div grondwerk via Voest te blijven doen. En bij schriktrainingen doe ik TRT waarbij het er om gaat dat zij zelf haar beloning in ontspanning zoekt.

De draw heb ik daarom dus ook niet meer gedaan omdat het voor mij (nog) niet natuurlijk voelt, terwijl voest wel goed voor mij aanvoelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:11

Callas generaliseerd nog niet. Zowel locatie eng geluid als wat voor geluid. Zorg dus dat je die schriktrainingen op tig locaties doet, zodat het "enge" overal normaal gevonden gaat worden. Net zo iets als honden die niet meer luisteren als er 1 poot van het trainingsveld af is. Commando geldt ook overal, dus als iets op plaats A niet eng is, dan is dat op plaats B, C, D , enz. ook niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 20:46

Hi Tamary, ook een goede opbouwende suggestie. Ik schriktrain op stal (als het regent), op het erf en op het veldje. Als ik wandel met mijn vriend met Shadow, gooit hij dingen in struiken, schopt dingen weg etc. We bieden dus in ieder geval al op meerdere plekken spannende dingen aan, maar het kan altijd meer.

bontebillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:23

Ik bewonder je geduld en je volledige inzet, misschien gaat het straks allemaal beter bij jullie nieuwe woning,maar het blijft misschien bij als als en geeft Callas in het nu al een poos aan dat zij het allemaal niet wil,sommige paarden willen gewoon lekker op het land staan en verder niets,ik hoop dat het straks beter gaat, maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat het ook niet lukt, overigens schrijf ik dit met alle respekt voor jou