de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:38

Urosa: wat leuk dat je al zo lekker bezog bent, en knap dier.

Ik lees vooral een beetje mee de afgelopen en deze week. Heb een paar pittige tentamens en opdrachten dus ben knetterdruk. Mijn merrie heeft dus ook even anderhalve week vrij gehad. Dit weekend ga ik er weer op.

paljaslaura

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:52

Mag ik mij hier ook melden?
Heb sinds zondag een knappe 4 jarige ruin van Lexicon x Orthos genaamd Gismo.
Hij is nu een maand of 2 onder het zadel en is springpaard in wording :P
Ik vind het nog wel spannend aangezien dit de eerste keer is dat ik zo'n jong dier heb.
Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:21

Leuk weer 2 nieuwen in het topic, welkom :) !

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:36

Welkom nieuwelingen!

Knappe vos Urosa. Ik ben gek op vos en veel wit, en een knappe gelderse vind ik erg leuk. Knap ook dat je al zo actief met dr bent!

Guus gaat goed, linkergalop gaat ietsje pietsje beter. Echt millimeter werk, maar goed het is vooruitgang. Verder trekt ze in gewicht ook goed bij na het afspenen. En is ze ontspannen en braaf met rijden. Ik moet dr eigenlijk meer mee gaan nemen. Ze staat aan huis, ziet altijd dezelfde 2 paarden en ik rijd eigenlijk altijd alleen in de bak. 1 keer per week alleen een buitenritje. Dus het wordt tijd dat ik dr wat meer van de wereld ga laten zien. Maar het is zo makkelijk. Ik leg mijn kindjes op bed, zadel er op s'avonds en rijden maar. Het kost toch een stuk meer tijd om dr in de trailer te laden, naar locatie te rijden en weer terug etc etc. En ik heb daar ook waar Hulp nog bij nodig dus dan kies ik maar weer voor mijn eigen bakje....maar ik moet mezelf maar even motiveren...

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:40

Gisteren een zware les gehad met Guapa... Volgens mijn trainster zal ik wat strenger moeten zijn voor haar. Ze begint aan kracht te winnen, maar dus ook aan karakter ;)
Zadel gaat morgen naar de zadelmaker, want blijkt ook niet meer goed te liggen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:40

Ik ben weer even niet geweest. Zaterdag ga ik weer kijken hoe ze erbij staat.. Ik kan niet wachten tot ik haar verhuisd heb.. Was nu weer 2 dagen in die omgeving, en mennn, ik wil daar zo graag lekker wandelen en rijden met haar!! Maar nog eventjes geduld.. Haha! Vanaf dan kan ik ook gewoon meer met der gaan doen qua tijd.. Nu red ik het vaak ook gewoon niet..
Wel ernstig aan het twijfelen of ik haar wel of niet ga scheren.. Ze gaat hoe dan ook van het voorjaar kaal (Anders schuurt ze zich van de jeuk weer helemaal open) Maar ik twijfel om der nu gewoon toch al te doen.. Nja, heb nog even, wil het wel op oude stal doen gezien ik daar binnen poetsplaats heb en op nieuwe stal niet.. (zou in stal kunnen natuurlijk, maar ach, nu kan t ook nog gewoon luxe.. :+ )

Verder word ik rete fanatiek van jullie verhalen en wil ik niets liever dan ook lekker aan de gang!!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:00

Begrijpelijk dat je voor het makkelijke kiest anonymous!
Ook heel positief dar ze meer kracht krijgt!
Dat luxe ding herken ik haha

Voor de derde keer vandaag thuis gereden. Gingen al iets minder hard en met iets vaker een stuur de baan door. 1x een botsing met de muur aangezien meneer de andere kant op wilde en toen dus met z'n kop tegen t schot aanliep :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:07

Wat is het allemaal wat met onze zadels.. :+ Ik ben blij dat ik nu geslaagd ben!

Haha al het begin is lastig paljaslaura, straks kan je je niet eens meer voorstellen dat je ooit zo door de baan bent gevlogen.

Garola is 12 november een jaar officieel van mij, dus ik dacht dat het leuk was om een topic te openen over ons bewogen jaar :D
[EJL-ITP] Een jaar lang genieten, twijfelen en overwinnen..

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:58

Hier ook aan het twijfelen wel niet scheren.
Maar ik heb besloten het wel te doen.
Vooral met deze temperaturen zweet hij aardig .
Hopelijk komt hij er mooi onder vandaan of het word een grijze muis.
Vanavond weer concours.
Les gister liep hij fijn ,nog genoeg werk om hem sterker te maken want hij is nog slap
Leuk topic Ketly

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:31

Ik ga van de week ook de zadelmaker bellen. Ik twijfel alleen heel erg wat voor zadel ik neem. Het liefst wil ik leer maar ik wil ook graag iets met een verwisselbare boom omdat ik bang ben dat hijnog te veel zal groeien. Ga van de week gewoon even bellen met van rijs en kijken wat hun zeggen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:01

Kimberlyve:
Er zijn ook leren zadels met een verwisselbaar kopijzer. Ik heb zelf een Ruiz Diaz zadel van leer, en met verwisselbaar kopijzer. Komt uit dezelfde fabriek als de anky en pessoa zadels.

Ik vind het ideaal, op mijn oude paard met puntige schoft had ik de smalste boom er in, nu een wijdere boom voor mijn ronde Merrie.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:25

Eef_Bam schreef:
Kimberlyve:
Er zijn ook leren zadels met een verwisselbaar kopijzer. Ik heb zelf een Ruiz Diaz zadel van leer, en met verwisselbaar kopijzer. Komt uit dezelfde fabriek als de anky en pessoa zadels.

Ik vind het ideaal, op mijn oude paard met puntige schoft had ik de smalste boom er in, nu een wijdere boom voor mijn ronde Merrie.

Ooh dat is echt super handig. Mag ik brutaal vragen wat je daar voor betaald hebt. Mijn budget is rond de 1000 max 1500

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:28

Die van mij was nieuw 1500 euro, was wel 6 jaar geleden dus geen idee of dat nog veranderd is.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:29

Er stond laatst een kent en master leder dressuur op bokt. Volgens mij hebben die ook verwisselbaar kopijzer. Vroeg zij 800 voor.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:40

Mijn 4 jarige krijgt als t mee zit volgende week of die week er op dr nieuwe prestige.

Wij zijn nu extra hooi gaan voeren. Ze wordt steeds chagrijniger en krijgt beetje voer nijd. Ze krijgt weinig krachtvoer omdat het onzin vind een jong paard op 3 kilo brok te zetten. Ruwvoer is belangrijker.
Helaas staan ze bij ons vanaf 15u tot de volgende ochtend zonder ruwvoer. Dat werkt niet. Om 21u nog een halfje brok en verder niets.

Hoop dat ze met mijn eigen gekochte hooi wat minder narrig wordt omdat ze verspreider over de dag ruwvoer kan eten.

Idioot eigenlijk om volpension je eigen ruwvoer te kopen maar goed de baas staat niet open voor ideeën/gesprek. Verschillende mensen hebben het al geprobeerd.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:50

kimberlyve schreef:
Ik ga van de week ook de zadelmaker bellen. Ik twijfel alleen heel erg wat voor zadel ik neem. Het liefst wil ik leer maar ik wil ook graag iets met een verwisselbare boom omdat ik bang ben dat hijnog te veel zal groeien. Ga van de week gewoon even bellen met van rijs en kijken wat hun zeggen

http://www.bokt.nl/markt/ad/378525/dres ... ch-mw-boom

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:26

Dat is wel balen AC... Kun je niet een slowfeeder of een hooinet ophangen. Vanaf 15.00 uur geen ruwvoer is wel een erg lange periode tot de volgende ochtend...

Ik heb gisteren weer les gehad, ging wel lekker! Maar als ze moe wordt begint ze wel met haar hoofd te klieren, ze moet nog wel sterker worden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:11

Phoebe wordt vanmiddag geschoren. Ik heb haar van de week haar deken afgedaan, ze stond zo te zweten. Ik had haar alleen nog maar onder een 0grams regendeken staan. Maar we zijn verhuisd van een buitenstal naar een binnenstal. De deuren staan wel open, maar ze voelde zich echt niet lekker in die hitte. Vandaag het vachtje eraf! Ben heel benieuwd, denk dat ze het heel erg spannend gaat vinden. Maar de tranquigel is in de aanslag.

Wel vervelend AC dat er zo weinig hooi wordt gevoerd. Toen ik nog zelf voerde was ik ook niet echt zuinig. Maar op mijn nieuwe stal gelukkig ook niet. Ik mag ook zelf pakken als ik vind dat ze nog wat mogen hebben. De moeder van Phoebe is na het afspenen van het laatste veulen wat ingevallen en die geef ik nu altijd wat extra. Phoebe krijgt ook niet veel krachtvoer, ochtend en avond een flinke halve schep muesli en ze krijgt Vitalbix bij. Ik denk dat ik nu alleen een andere muesli ga voeren, ze mag iets meer pit hebben, vooral langdurig. In het begin is ze vaak wel vlot, maar na een half uurtje is ze wel een beetje op. Op wedstrijd merk ik bij de 2e proef dat ze echt minder energie heeft

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:49

Heb me tijdje geleden al aangemeld met mijn 4 jarige :) Door omstandigheden, in stille meelees modus gekropen.

Die zadels zullen, vrees ik, voor de meesten voor problemen zorgen. Betekent natuurlijk wel dat onze puppypaardjes groeien in hoogte en breedte :D Ik zit er ondertussen ook, volgende week zadelmaker eens bellen.

En ik ben stiekem jaloers op al de gene die zoveel vertrouwen in hun duo hebben dat ze met hun 4 jarige op wedstrijd gaan of er zonder zadel op kruipen en dergelijke.

Ik mag mijn handjes kussen qua voer en stal beleid. De boer geeft onbeperkt hooi en mijn paard kan door het droge weer nog steeds de hele dag op de weide. Hij is zo veranderd door goede voeding + training. Hier zie je het al duidelijk, na 7 weken: https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12039621_991337944222801_6215613331887183036_n.jpg?oh=e20dd714e3d280bce6f05a5c286cdd6c&oe=56AC075B

Hoe gaan jullie om met de eerste scheersessie? Ik wil deze week scheren maar twijfel om hem kalmeringsmiddel te geven. Het geluid kent hij, in principe zou het zonder kunnen maar ik denk dat met de scherpe randjes er af zullen gaan waardoor het net iets gemakkelijker zal verlopen.

Ik merk ook wel dat hij wat begin te testen, zowel ohz als aan de hand. Puppy begint er af te gaan en er komt ook heel wat kracht bij. En daar ging het ook gisteren wat mis. Lesgeefster die vndt dat hij uittest, terwijl ik gevoel had dat hij de gevraagde oefeningen mentaal/fysiek niet meer aankon. Dus discussie met lesgeefster dat hij moet worden aangepakt. Beetje moeilijk, misschien wat minder les nemen en meer op mijn eigen gevoel werken. Hoevaak en hoelang lessen jullie?

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:23

Wat vervelend AC dat ze zo lang zonder ruwvoer staan? Woont de staleigenaar niet dichtbij, anders zou ik zeggen hoeveel moeite kost het om om 22 uur voordat je naar bed gaat nog hooi te voeren? Staan er veel paarden?

Succes met scheren vandaag. Guus maand geleden geschoren. Ook voor het eerst in dr leven, ze heeft 10 minuten staan blazen en daarna ging het goed, spannend vond ze het wel maar wel braaf.

Ook ik vind het knap, degene die al op wedsrtijd gaan. Alles bij elkaar is guus nu 7,5 maand onder het zadel. Eigenlijk wil ik in het nieuwe jaar gaan starten. Hopelijk gaat de linkergalop dan goed.

Lastig crazygirl dat je die discussie hebt met je instructrice...uittesten vind ik altijd lastig, een paard is een wezen met hersenen die erg klein
zijn, dus of ze zo goed kunnen denken ons uit te testen geloof ik niet zo. Zolang jij consequent bent en het idee hebt dat jij nog steeds de leiderrol hebt is er niks aan de hand. Consequent, redelijk en duidelijk zijn naar je paard. Maar goed het is lastig hoor!

Ik rijd 4 a 5 keer in de week en les 1 keer per maand.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:25

Abercrombie schreef:
kimberlyve schreef:

http://www.bokt.nl/markt/ad/378525/dres ... ch-mw-boom

Bedankt helaas is het zadel te goor qua inch en wil ik gewoon een heel nieuw zadel. Mag van mijn vriend ook geen 2e hands meer kopen haha.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:12

Vervelend zeg Abercrombie..
Is het scheren goed gegaan?
Ik les nu voor het begin 2x in de week een half uur en rij hem zelf dan nog 2 of 3 keer in de week.
Zo veel les is alleen om even het begin alles meteen goed te doen en niet dat ik zelf ga lopen aanklooien :P

Vandaag voor het eerst balkjes met 'm gelopen. Hebben altijd een lijn van 24 stuks achter elkaar liggen. Eerst in stap en daarna in draf achter een ander aan eroverheen. Deed het super braaf en heeft al een goeie draf met z'n kippenkontje :P

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:15

Stalhouder woont op het terrein.
Ik woon zelf 900 meter van stal dus ik ga zelf maar mijn eigen hooi voeren. We hebben het al gevraagd maar hij wil er niets van weten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:52

Abercrombie schreef:
Stalhouder woont op het terrein.
Ik woon zelf 900 meter van stal dus ik ga zelf maar mijn eigen hooi voeren. We hebben het al gevraagd maar hij wil er niets van weten.

gaat de rest van je stalgenoten hier wel mee akkoord dan? Misschien sta je samen wat sterker.

Scheren ging redelijk. In het begin even eng, maar daarna ging het eigenlijk wel goed. Alleen de benen was toch een froot probleem. Vooral achter. Ze begon echt uit te halen. Had te weinig tranquigel. Dacht dat ik meer had. Dus gedeelte van alle 4 de benen moet nog en het hoofd. Kan morgen bij iemand sedalin ophalen en dan gaan we het morgen afmaken. Helaas.
Maar ze zag er verder wel super uit. Een mooi licht voskleurtje en daarbij haar hele donkere manen.
Ze zag we weer uit als een paard ipv een pony, hahaha. Zal morgen als het klaar is even een foto maken!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:29

@Setteli we hebben met de meerderheid aan klanten allemaal onze handtekening gezet om aan te tonen dat de meeste het willen. Geen discussie mogelijk.