Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:12

yeye schreef:
Ik kwam deze merrie tegen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RWVOBAGH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CCAL7BAW-D.jpg

Bijna 2 jaar oud. Nu ongeveer 1.57 groot.
Afstaming: San Remo x Jetset -D

Wat vinden jullie van haar bouw?
Bewegen kan ze in ieder geval super! :)

Het is een twee-jarige en dus een gribus-paard. Een tweejarige ziet er zelden goed uit omdat juist rond die tijd allerlei groeistappen worden gemaakt en het paard er dus vaak niet uitziet; zo ook dit paard.

Vanaf de standfoto zou ik heel kritisch zijn op de achterhand. Die is op de foto te veel met een hoek/knik. Let wel, dit kan aan het moment van de foto liggen en de onhandige wijze waarop het paard staat, maar het kan ook een structurele bouwfout zijn. Daarnaast vind ik de achterhand wat kort in verhouding tot de rest. Schouder is dan wel weer mooi schuin.

Maar, nogmaals, het is een twee-jarige.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:25

emma525 schreef:
Mensen ik ga er nu ook niet meer op in, ik ga dit weekend nog een keer met mijn instructrice kijken.

Er wordt gewoon met je meegedacht.. Maar blijkbaar ben je al verkocht en wil je verder niks lezen wat niet in je straatje past :)

Sadira

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:28

Vind het inderdaad jammer dat mensen eerlijk advies proberen te geven en dat je zo defensief reageert :) Het is allemaal niet slecht bedoeld. Mensen proberen je te behoeden voor een miskoop (doet me beetje denken aan geval Arabiertje hier).

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:31

Relaxed schreef:
emma525 schreef:
Mensen ik ga er nu ook niet meer op in, ik ga dit weekend nog een keer met mijn instructrice kijken.

Er wordt gewoon met je meegedacht.. Maar blijkbaar ben je al verkocht en wil je verder niks lezen wat niet in je straatje past :)

Ik neem vandaag mijn instructrice mee! Als die het niks vind, wordt het ook niks. Mijn straat is breed. Maar na de 3de keer weet ik het wel weer, ik hoef geen 3 pagina's. Ik hoop dat iedereen mijn kant ook begrijpt.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 12:31

Goh zie ineens heel veel mensen voorbij komen nu die
verder in dit topic weinig tot niks gepost hebben

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:32

kippiekipp schreef:
Goh zie ineens heel veel mensen voorbij komen nu die
verder in dit topic weinig tot niks gepost hebben

stille meelezers?

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 12:35

Ja dat zal maar beetje jammer dat ze nu er een
kleine discussie is wel ineens reageren

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:35

Ik lees altijd mee... :D
En af en toe houdt ik jullie wel op de hoogte ;)
Maar de meeste op dit topic zijn niet op zoek naar een recreatietinker, maar toch vind ik het leuk :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:38

maar Bertine jij reageert toch ook wel. Jij bent er niet bij de discussie ingevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:39

Ik lees ook al een poos mee, maar ben er voor mezelf nog niet uit of ik wel weer een paard wil ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:08

ikke schreef:
yeye schreef:
Ik kwam deze merrie tegen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RWVOBAGH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CCAL7BAW-D.jpg

Bijna 2 jaar oud. Nu ongeveer 1.57 groot.
Afstaming: San Remo x Jetset -D

Wat vinden jullie van haar bouw?
Bewegen kan ze in ieder geval super! :)

Het is een twee-jarige en dus een gribus-paard. Een tweejarige ziet er zelden goed uit omdat juist rond die tijd allerlei groeistappen worden gemaakt en het paard er dus vaak niet uitziet; zo ook dit paard.

Vanaf de standfoto zou ik heel kritisch zijn op de achterhand. Die is op de foto te veel met een hoek/knik. Let wel, dit kan aan het moment van de foto liggen en de onhandige wijze waarop het paard staat, maar het kan ook een structurele bouwfout zijn. Daarnaast vind ik de achterhand wat kort in verhouding tot de rest. Schouder is dan wel weer mooi schuin.

Maar, nogmaals, het is een twee-jarige.......

Bedankt voor de duidelijke uitleg :)
Je denkt er dus net zo over als mij :D
Door de foto was ik minder 'gelukkig' dan toen ik haar in het echt zag.
Nu heb ik verder weinig kennis over de bouw van paarden dus dacht het hier eens te vragen.
En wat bedoel je verder met gribus-paard? (sorry gebrek aan kennis)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:13

Jee wat gaan jullie snel!

@Emma, veel plezier vandaag. Ben benieuwd wat je instructrice vindt!
@Bertine, snap je helemaal; ik wilde ook vooral een brave en mijn merrie vind ik steeds mooier worden ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:19

Emma, en wat nu als je paard kreupel raakt of niet aan de verwachtingen voldoet voor de opleiding? Is het dan klaar?

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:43

Bertine, als het goed voelt maakt het toch niet uit dat hij niet geweldig knap is? Ik denk dat je (vooral als het om een recreatie paard gaat) voornamelijk moet kijken naar karakter!
Wat waren trouwens precies jouw eisen en budget? (kennis van mij heeft een tinker te koop, wie weet kan het wat voor je zijn)

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:45

En Emma, ga gewoon lekker nog een keer kijken met je instructrice, zij zal vast een eerlijk oordeel hebben, ik vind het vanaf zo'n kort filmpje niet te doen om een goed oordeel over een paard te hebben!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:14

Succes Emma, ik heb het filmpje niet gezien, maar het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat het paard zo nu en dan wat tegendraads is omdat er ineens een ander opzit.

Het is bij het kopen van een nieuw paard natuurlijk heel vaak een beetje afwachten hoe het dier zich zal gaan gedragen in de nieuwe omgeving onder een andere ruiter.
Zwingli was bij het proefrijden heel erg braaf, kwam wel zo nu en dan even met haar hoofd omhoog maar niet heel erg storend.
De eerste keer dat ik haar bij mij thuis reed kwam ze heel erg tegen de hand en deed ze heel lastig met haar hoofd, ondertussen is dat bijna over.
Op les is het nog een stukje erger en wil ze niet galopperen en is ze vervelend met haar hoofd, ze springt wel aan maar begint dan te stuiteren, thuis is er niets aan de hand.

Ze is 7 en voor het eerst verhuisd, ze is goed ingereden en kent ook wijken en achterwaarts, maar is verder niet op wedstrijden of wekelijks naar les e.d. geweest.

Het is natuurlijk lastig dat ze het doet, maar ik denk dat het komt door alle veranderingen en dat het een uitting is van spanning en dat dit met de tijd wel beter word.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:31

Linni_ schreef:
Bertine, als het goed voelt maakt het toch niet uit dat hij niet geweldig knap is? Ik denk dat je (vooral als het om een recreatie paard gaat) voornamelijk moet kijken naar karakter!
Wat waren trouwens precies jouw eisen en budget? (kennis van mij heeft een tinker te koop, wie weet kan het wat voor je zijn)

Hoe langer ik naar de foto van hem kijk hoe knapper ik hem vind. :D
Ik ben wel zo penny... ;) dat ik vooral van lange manen hou. daar geniet ik gewoon van. :+ ( heeft deze knul trouwens).
Verder is het vooral belangrijk dat hij/zij veel ervaring heeft en veel gezien heeft. Ik kan "prima" rijden, maar een paard wat steeds afschiet buiten, daar wordt ik erg zenuwachtig van. Hij/ zij mag ook wel een beetje fors zijn en af en toe in de bak rijden leuk vinden. Ik wil dat mijn dochters er ook plezier aan beleven met tutten en wandelen en rijden. ( onder toezicht uiteraard) meisjes zijn 7 en 9.
budget, normaal denk ik. boven de 3000 ga ik niet kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:22

yeye schreef:

Nee hoor, dat is geen gebrek aan kennis; het is gewoon een uitdrukking. Gribus = rommel en die rommel moet je in dit geval letterlijk nemen in de zin van een rommelig paard.
Mogelijk is ze ook nog eens overbouwd en de kans dat de hoogte-lengte verhouding zo blijft is eigenlijk nihil, in de zin dat ze nog alle kanten op kan veranderen.

Ook keuren van zulke paarden is om diverse redenen niet zonder risico. Enerzijds kunnen er "fouten" aan het licht komen waar ze nog gewoon overheen groeien en anderzijds kunnen er dingen in haar jeugdigheid verborgen blijven die later toch echt op gaan spelen. Een goede dierenarts zal hier rekening mee houden, maar dan nog blijft het op deze leeftijd erg lastig om een gefundeerd advies te geven.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:56

@ Emma; Tja je filmpje geeft een tegendraads paard aan ja, maar vind het te kort om te oordelen of het paard wel of niet potentie heeft voor je opleiding.. Hoop dat je dan binnenkort een goed rijfilmpje hebt.
Succes met je instructrice, ik denk dat zij wel snapt wat jij zoekt ;).

@ Bertine; Leuk! Ik ben benieuwd! :D

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:05

ikke schreef:
yeye schreef:

Nee hoor, dat is geen gebrek aan kennis; het is gewoon een uitdrukking. Gribus = rommel en die rommel moet je in dit geval letterlijk nemen in de zin van een rommelig paard.
Mogelijk is ze ook nog eens overbouwd en de kans dat de hoogte-lengte verhouding zo blijft is eigenlijk nihil, in de zin dat ze nog alle kanten op kan veranderen.

Ook keuren van zulke paarden is om diverse redenen niet zonder risico. Enerzijds kunnen er "fouten" aan het licht komen waar ze nog gewoon overheen groeien en anderzijds kunnen er dingen in haar jeugdigheid verborgen blijven die later toch echt op gaan spelen. Een goede dierenarts zal hier rekening mee houden, maar dan nog blijft het op deze leeftijd erg lastig om een gefundeerd advies te geven.

Ah erg bedankt :D
Ze is in december (of novermber) volledig RX gekeurd zonder aanmerkingen.
Het is en blijft natuurlijk een risico om jonge paarden te keuren maar dan weet je toch al dat ze over het algemeen best goed zit?
Ik zou haar enorm graag hebben (prijs is ook super goed) maar wil natuurlijk geen miserie op mijn nek halen.
Maandag nog eens kijken hoe ze loopt en hoe ze reageert en hopelijk volgende week een geslaagde koop.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:06

Vandaag dus weer gereden. Paard was al veel beter voorwaarts neerwaarts, geen geschut met haar hoofd. Verder hebben we nog een sprongetje neergezet en over de 1,05 gegaan.
Mijn instructrice vind haar vooral nog stijf, maar dat kan prima opgelost worden.
Ik ga morgen nog met haar op buitenrit, vind ik ook nog belangrijk. Als de opleiding bijv. niet lukt wil ook nog een fijn paard hebben waar ik met plezier op rijd.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:07

NA een leeftijd van 1 jaar kan je wel zien of er OCD e.d. kwa afwijkingen zijn.
Tuurlijk hou je altijd risico, maar dat hou je ook met een beleerd paard tot welke leeftijd dan ook :).
Dieren nemen is zo ie zo ene risico :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:09

Precies..

Als je een paard hebt dat röntgen helemaal goed is, kun je alsnog genoeg andere problemen ondervinden ;) Helaas!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:12

Tja.. helaas wel ja.
Je weet nooit of je het treft of niet. Ik weet van mezelf dat hij bij mij nooit 1x goed kan gaan hahaha!
Altijd wel weer wat :P

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:16

Had jij eigenlijk ook volledig röntgenologisch laten keuren? Ook de rug en hals dus :)?