Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:51

Leuk dier die onbeleefde, onbeleerde :D

Heb je al een afspraak voor keuring staan. Hopelijk wordt hij goedgekeurd!

esje01

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:03

Gisteren op concours liepen mijn 4,5 jarigen hun eerste rondje 80cm.
Er ontstond een discussie langs de kant dat de nu 5 jarigen toch echt wel geklasseerd moesten zijn als je ze nog voor een goede prijs wilde verkopen.
Het leek wel of er 2 kampen ontstonden.
Kamp 1 ;5 jarigen moet concours ervaring hebben en eigenlijk al wel B/L geklasseerd zijn.
Kamp 2; geef ze de tijd, zeker met de kennis van nu over groei en ontwikkeling is het helemaal niet noodzakelijk.
Hoe kijken jullie daar naar?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:16

Met concour ervaring verkoopt makkelijker voor meer geld. Net als een 3 jarige zonder concour ervaring toch minder makkelijk verkoopt.

Vaak zijn er vragen als ze ouder zijn en pas net beginnen. Logisch. Waren ze moeilijk met zadelmak maken of inrijden? Ziekte? Je moet ze maar op de blauwe ogen geloven dat het voor de ontwikkeling was.

Ik ben dus ook kamp dat ze met 5 zeker concour ervaring moeten hebben. 4 jarigen in de dressuur eigenlijk al wel.
Overigens heb ik ze ook wel zadelmak met 5 ofd 6. Soms gebeurd het leven; zwanger, paard drachtig, nieuwbouw. Wel duidelijk aantoonbare redenen waardoor de verkoop er niet onder geleden heeft maar ze liepen bij beide verkopen nette rondes op concour in de 80 en 90 cm.
En ik denk dat als ze 7 zijn en ze dan nog 80/90 lopen het wel erg discutabel is. Of nouja. De prijs daalt.

Daarnaast daalt de waarde logischerwijs gewoon als er minder ervaring is en als ze ouder worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:32

Springpaard van 5 en niet uitgebracht is toch wel een twijfelgeval, of er moet een duidelijke (en aantoonbare) reden zijn. Dus dracht oid. Elke verkoper roept al snel over ontwikkeling ook bij paarden die daadwerkelijk erg lastig of jong geblesseerd waren, dat maakt het niet zo geloofwaardig.

Net zoals "prive redenen" of "beeindiging van de sport" oid meestal een stopper of een blessure blijkt. Jammer voor de eerlijke verkopers uiteraard.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:57

Mijn 4,5 jarige is ook pas net begonnen met z’n eerste parcourtjes. Maar ik heb hem voor mezelf en niet voor de verkoop dus maakt het voor mij niet uit. Hij is erg ziek geweest en lag er een paar maanden uit en daarna begon ik zelf aan een mega verbouwing en verhuizing thuis dus was de focus er ook even niet.

Voor de verkoop zou ik wel een 5 jarige met wat ervaring willen zien maar dat hoeft ook geen 100 kilometer te zijn. Tijd krijgen om sterker te worden vind ik ook belangrijk. Als ze maar meegeweest zijn en wat gezien hebben. Dus ja, het ligt eraan of je ze hebt voor de verkoop. Dan is nog wat door trainen wel wenselijk denk ik. Maar zelf ben ik meer team, doe maar rustig aan en wees er zuinig op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:39

Mag ik jullie vossen parade doorbreken? :D
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:46

Gefeliciteerd! Een welshje?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:24

Gefeliciteerd !

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:31

Hangt er helemaal vanaf wat je klant is en in welke prijsklasse je paard valt.
Wij hebben springpaarden en omdat mijn vriend zelf geen tijd heeft om te rijden, staan ze bij een ruiter in training.
Facturen van 1000 euro per maand (1paard) zijn niks, dus bij ons gaan ze echt niet op hun 3e volop in training. Meestal worden ze op hun 3e zadelmak gemaakt en worden ze gedekt en gaan ze de wei in.
Als ze 4 zijn na het veulen weer opgepakt ( winterperiode, dus worden ze bijna 5).
Dan worden ze weer half jaartje gereden en gaan dan de zomer weer terug de wei in. Meestal hebben ze dan net een parcours gelopen. En dan komen ze eind 5 weer naar binnen even opgepakt en dan verkocht of verder getraind afhankelijk van kwaliteit.
Onze paarden hebben op hun 5e dus amper concours ervaring, maar dat is voor de verkoop waar wij in zitten geen probleem.... Worden nog steeds goed verkocht.
Het zijn vaak de particulieren die allemaal moeilijk doen om niks en overal iets achter zoeken.... professionals geven daar allemaal niks om als het paard maar springt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:55

denisesilver schreef:
Mag ik jullie vossen parade doorbreken? :D
[ Afbeelding ]

*\o/* *\o/*

Zo blij! Ik kom graag een keer kijken

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:57

Is dat dan jou oude tinker Marjan ?
Ben der naam kwijt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:59

Amy?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:02

Elisa2 schreef:

Het is Amy van Marjan <3
Je bent welkom hoor, Marjan!
Was nog helemaal niet van plan om nu al iets te gaan kopen, maar na mijn bericht hier stuurde ze de link door, dus ik heb een bod gedaan bij de oud eigenaren en dat werd geaccepteerd. Ze is tot nu toe echt precies zo braaf als Marjan hier weleens heeft verteld :j

Ze zijn haar hier thuis al van me aan het afpakken haha. Wel een stuk kleiner voor mijn gevoel. Stom is dat hè. 16 jaar lang een Welsh gehad van 1,33 en dan na een jaar vergeten zijn hoe "klein" dat is. Amy is gemeten op 1,45.

Maar ik koop echt geen paard meer, zeker niet op deze manier. Echt zenuwslopend, in mijn eentje, gelijk de trailer mee (do as I say, not as I do), lijf nagelopen, los zien lopen, goed bevonden en mee naar huis genomen. Halve rit buyer's remorse gehad, maar toen ik de klep opendeed was dat gelukkig weg. Ben er hartstikke blij mee, nuchtere factor in de groep. Chapeau naar handelaren die dit als werk doen, want mijn god :+

Over klassering van jonge paarden. Ik vind klassering an sich niet per se interessant, maar ik wil wel op een manier aangetoond hebben dat ze als 5-jarige al op ander terrein zijn geweest. Met 4 vind ik dat nog niet zo'n ramp.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:06

Sky_As schreef:
Wij hebben springpaarden en omdat mijn vriend zelf geen tijd heeft om te rijden, staan ze bij een ruiter in training.
Facturen van 1000 euro per maand (1paard) zijn niks, dus bij ons gaan ze echt niet op hun 3e volop in training. Meestal worden ze op hun 3e zadelmak gemaakt en worden ze gedekt en gaan ze de wei in.
Als ze 4 zijn na het veulen weer opgepakt ( winterperiode, dus worden ze bijna 5).
Dan worden ze weer half jaartje gereden en gaan dan de zomer weer terug de wei in. Meestal hebben ze dan net een parcours gelopen. En dan komen ze eind 5 weer naar binnen even opgepakt en dan verkocht of verder getraind afhankelijk van kwaliteit.
Onze paarden hebben op hun 5e dus amper concours ervaring, maar dat is voor de verkoop waar wij in zitten geen probleem.... Worden nog steeds goed verkocht.
Het zijn vaak de particulieren die allemaal moeilijk doen om niks en overal iets achter zoeken.... professionals geven daar allemaal niks om als het paard maar springt.

Maar die prof weet ook waar ie paarden vandaan haalt; daar heeft ie Marktplaats & co niet voor nodig.

Die particulier koopt eens per enkele jaren een paard; die prof koopt enkele paarden per jaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:09

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

Het is Amy van Marjan <3
Was nog helemaal niet van plan om nu al iets te gaan kopen, maar na mijn bericht hier stuurde ze de link door, dus ik heb een bod gedaan bij de oud eigenaren en dat werd geaccepteerd. Ze is tot nu toe echt precies zo braaf als Marjan hier weleens heeft verteld :j

Ze zijn haar hier thuis al van me aan het afpakken haha. Wel een stuk kleiner voor mijn gevoel. Stom is dat hè. 16 jaar lang een Welsh gehad van 1,33 en dan na een jaar vergeten zijn hoe "klein" dat is. Amy is gemeten op 1,45.

Maar ik koop echt geen paard meer, zeker niet op deze manier. Echt zenuwslopend, in mijn eentje, gelijk de trailer mee (do as I say, not as I do), lijf nagelopen, los zien lopen, goed bevonden en mee naar huis genomen. Halve rit buyer's remorse gehad, maar toen ik de klep opendeed was dat gelukkig weg. Ben er hartstikke blij mee, nuchtere factor in de groep. Chapeau naar handelaren die dit als werk doen, want mijn god :+

Over klassering van jonge paarden. Ik vind klassering an sich niet per se interessant, maar ik wil wel op een manier aangetoond hebben dat ze als 5-jarige al op ander terrein zijn geweest. Met 4 vind ik dat nog niet zo'n ramp.

Ja ze is zo braaf en nuchter! Heb echt alles met haar gedaan en geoefend.

Hoop dat ze snel een beetje bijgetrokken is en je van het voorjaar lekker kan genieten van het rijd/mennen of wat jullie ook willen doen :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:11

ikke schreef:
Sky_As schreef:

Maar die prof weet ook waar ie paarden vandaan haalt; daar heeft ie Marktplaats & co niet voor nodig.

Die particulier koopt eens per enkele jaren een paard; die prof koopt enkele paarden per jaar.

Wat is je punt?
Ik geef alleen antwoord op een vraag die gesteld werd......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:27

Sky_As schreef:
ikke schreef:

Wat is je punt?
Ik geef alleen antwoord op een vraag die gesteld werd......

Het perspectief dat er diverse kopers zijn die je niet over een kam kunt scheren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:39

Ja precies, want mijn eerste zin begint niet echt precies met de woorden
Hangt er helemaal van af wat je klant is....

Ik snap jou soms echt niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:04

@esje: Ik had er geen enkele moeite mee dat mijn paard met 6 nog niet geklasseerd was.
Een video van één oefenrondje was echt voldoende voor mij icm het proefrijden zelf.

Toevallig had ik na een ander paard iets meer behoefte aan bevestiging en heb toen gevraagd haar een keer naar een onbekende locatie te brengen om te kijken hoe ze het dan zou doen. En dat was echt ruim voldoende info voor mij.
Dus zelf met mijn 'koud water vrees' door een ander paard hoeven ze in theorie voor mij maar 2 keer van huis voor verkoop. En daar hoeft niks officieels bij te zijn.

Maar dan ging het wel over een paard wat relatief dapper blijft onder nieuwe omstandigheden. Eentje die super onzeker is zou voor mij ook anders zijn geweest. Omdat ik duidelijk geleerd heb dat dat redelijk taai kan zijn.

Dus ik denk ook dat het niet alleen aan de koper licht wat de beste route is. Maar ook aan het paard en het karakter. Er zijn er nu eenmaal waar je, met iets meer voorbereiding, een bredere doelgroep kunt aanspreken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:57

Ah leuk! Jullie hebben Amy <3
Eindelijk weer een fijn thuis.

Amy was van onze overburen. Ik hielp wel eens mennen met de moeder van Amy. Die heeft ook zo’n fijn karakter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:59

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

Het is Amy van Marjan <3

Wat fijn dat die eindelijk een goed tehuisje gevonden heeft. :)
Hopelijk gaan jullie veel plezier van en met elkaar krijgen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:17

Wie weet, misschien kunnen ik en Amy en Marjan en haar fjord over een jaar kijken of we de volbloeden van Kyrkelover bij kunnen houden ~~}>

Nee, alle gekkigheid. Eerst maar eens wat vetjes en spieren kweken. Morgen komt de dierenarts. Onze moesten naar de tandarts, dan kan Amy ook gelijk gecontroleerd worden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:38

Gefeliciteerd met Amy, fijn dat ze bij jou is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:38

Proficiat! Je bent dan nog snel geslaagd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:57

boemel schreef:
Ah leuk! Jullie hebben Amy <3
Eindelijk weer een fijn thuis.

Amy was van onze overburen. Ik hielp wel eens mennen met de moeder van Amy. Die heeft ook zo’n fijn karakter

Nou dat paard heeft al wat bokkende eigenaren gehad, hopelijk is ze nu bij haar eindstation.