[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:30

O Mo, zeker een domper. Toch herken ik het wel van Elvee in het begin. Die stond strak van de spanning ( achteraf bleek dat bij haar grotendeels lichamelijk te zijn begonnen) en die kon ook niets anders hebben in die tijd. Had ik een keer andere beugels, was dat paniek. Had ik een wat langere jas waarvan de touwtjes net achter het zadel kwamen was het paniek. Had ik iets aan het zadel vastgemaakt aan de voorkant ws het paniek en ga zo maar door. En dan voornamelijk als ik erop zat. Oefende ik het eerst aan de hand en aan de longeerlijn was het goed en dan werd het onder het zadel ook sneller geaccepteerd.
Gelukkig werd het bij Elvee na zo'n anderhalf-twee jaar beter en nu is ze wel van alles gewend en sta ik er niet echt meer bij stil wat ik aantrek en omdoe bij haar. Maar alleen met haar naar buiten bij stal vandaan heb ik nog steeds niet gedaan, al denk ik dat het er deze zomer wel van gaat komen. Elvee was bijna 4 toen ik haar kocht en is nu bijna 11. Ik denk dat bij Elvee heel veel van haar begin-angst te maken had met der periode van vier maanden na het inrijden totdat ik haar kocht, buiten haar lichamelijke problemen die ze later bleek te hebben...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:13

Pfffffff heftig weer. Wat een muts. Gelukkig niet pijn gedaan.

Veldbloem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:27

Hè Mo, wat een pech! Dan denk je veilig een airbagvest aan te hebben. Zo jammer!
Goed dat je al weer plannen maakt, wat een optimist ben je ook :)
Doe voorzichtig!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:42

-O- Wat een enorme domper.. je had je er zo op verheugd en nu dit weer..
ik kan niet anders zeggen dan dat ik je doorzettingsvermogen bewonder Mo.. ik geloof dat ik haar ter plekke aan een boom geknoopt had en had laten staan met een bordje ‘gratis mee te nemen!. (Bij wijze van dan..)

Wederom werk aan de winkel dus.. helaas niet zoals je gehoopt had onder het zadel..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 16:01

Hi Jet, over doorzettingsvermogen gesproken. Jij bent ook een doorzetter. 7 jaar verder ben je nu. Dan kan ik nog even ;-)

Hi Pien, ja écht een suffe muts is ze. Maar het is zo lastig overal rekening mee te houden, dat gaat gewoon niet. Dus toch meer aan de gang met TRT.

Hi Veldbloempje, ja en het mooie is gelijk van het airbagvest af. Ben natuurlijk weer een stukje meegesleept en dat zie je gelijk aan het vest. Gelukkig maar dat ik het net had losgemaakt, anders was het opgeblazen en had ik gelijk een nieuw gaspatroon van richting 30 euro met verzendkosten erbij, moeten kopen.

Hi Namiro, ja, ik kon haar ook wel aan een boom binden, maar dan aan de hoogste tak. Maar ja, verkopen of weggeven dan zadel ik een ander met dezelfde problemen op.

En idd jammer dat ik nu niet kan rijden. Waar ik vooral zo moedeloos van word is dat ik toch van alles geoefend heb de afgelopen jaren en zeker afgelopen 10 weken. plastic zeilen, vlaggen, geluid, beweging en dat gaat eigenlijk prima. Maar zodra ik geluid maak dat zij niet kan zien is het de angst die overwint.

Ik ga om te beginnen maar het vest dagelijks aantrekken bij de verzorging. Dan kan ze 4x aan het geluid wennen.

En mijn rug blijkt het meesleuren (laat dan ook los Mo, jaja weet ik wel) toch niet zo heel leuk gevonden te hebben voel ik nu. Spierpijn.

Afijn, ik ben niet zo heppie. Natuurlijk ga ik door, maar ik zit nu al te denken om zodra de confinement voorbij is, hier in de omgeving eens te gaan rijden bij een manege. Kijken hoe me dat bevalt. Het punt is, ik kan niet van mijn vriend verlangen dat hij iedere dag als ik wil rijden dat hij er bij blijft staan of met me meewandelt. Een paar keer per week kan ik best vragen, maar dagelijks, wat Callas eigenlijk nodig heeft, is wel een hele opgave voor hem. Ik vind het grondwerken met Callas ook leuk, vooral omdat ze iedere keer verbetert, maar ik mis het paardrijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:10

Je idee vind ik erg verstandig Mo. Tuurlijk had ik ook probleempjes met Chico, maar ik reed gewoon fijn mijn buitenritten. Dat is met Callas nog steeds niet mogelijk en dat zou na al die tijd echt wel mogen onderhand.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 16:19

pien_2010 schreef:
Je idee vind ik erg verstandig Mo. Tuurlijk had ik ook probleempjes met Chico, maar ik reed gewoon fijn mijn buitenritten. Dat is met Callas nog steeds niet mogelijk en dat zou na al die tijd echt wel mogen onderhand.

Het eerste half jaar heb ik met Callas ook vaak heel fijn gereden, zelfs de enge tunnel met haar gedaan.
En de vier jaar erna heb ik uiteraard ook vaak zat fijne ritten gemaakt, ik reed dagelijks, met schrikmomentjes altijd wel, maar we hebben stoere snelstromende beken doorkruist, dwars door de bergen hier getrokken en over bomen gesprongen.

Het verschil met toen en nu is, dat ik het nu niet meer verantwoord vind voor mezelf. Als ik van een piepklein laddertje al een gebroken rug overhoudt en van een simpele val van een paard een dubbele beenbreuk overhoudt, ben ik misschien te fragiel voor een uitdagend paard. Misschien dat een betere ruiter en jongere ruiter er totaal geen problemen mee zou hebben. Ik ben nog steeds niet bang van haar, ik stap zo weer op, maar ik realiseer me wel dat een bombproof paard, (en daar ging ik ook voor toen ik op zoek ging naar een paard) beter bij mij zou passen.

Maar ja, A gedaan is B zeggen of zoiets.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:28

Hehe Mo zo jammer dit.
Callas schiet ook gewoon meteen in een paniekmodus met meteen willen wegvluchten. En dit is een (levensgevaarlijke) combi.
Ze is dan ook helemaal niet te bereiken.

Ik weet niet of je ooit ontspannen een ritje kunt gaan maken. Ze is zooooo gevoelig voor geluid en daarbij haar reactie hierop :( .
Ik hoop zo natuurlijk dat je wel ooit op dat punt beland dat jullie wel relaxt door de omgeving kunnen rijden.

Echt jammer dat dit nu zo gebeurd is.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:34

He wat balen nu weer, ook omdat je je hier zo op had verheugd. En je zo lekker bezig was om haar te leren relaxen met die trt methode.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:55

Mo, het is gewoonweg zo balen dat ze zo schrikkerig blijft om niets eigenlijk. Natuurlijk kan je nooit alles oefenen, maar je verwacht toch wel dat als je iets oefent, dat dat door haar doorvertaald kan worden naar iets volgends. Ik snap wel dat je niet bang bent om haar te rijden, maar je zal nooit een echt safe gevoel op haar hebben denk ik.
Wees maar blij dat dat gaspatroon niet bij haar in de buurt is "gebruikt", dat geeft bij dit soort paarden denk ik nog een extra schrik ( misschien zijn ze nu stiller dan in het begin, maar in de tijd dat ze met die vesten begonnen gaf dat een behoorlijk sissend geluid).

Als het straks kan, zou ik inderdaad maar eens kijken bij een manege in de buurt of je daar kan gaan rijden. Rijden moet toch eigenlijk leuk en ontspanning zijn en op deze manier zit dat er voor jou met Callas niet echt in. En dat je je man er niet dagelijks mee lastig kan vallen snap ik ook hoor, het is zijn hobby niet...

Het moeilijke is ook wel denk ik voor je dat het zo op en neer gaat. Zo gaat het heel lang goed en gebeuren er geen rare dingen en zo ineens is dat duiveltje er weer en gaat het mis. Daar valt gewoonweg niet op te anticiperen denk ik.

Overigens zet ik altijd wel door met mijn paarden hoor, ik heb er nog nooit eentje verkocht, ze altijd gehouden totdat ze eind waren. Maar wel met alle drie ( die er inmiddels niet meer zijn) tot het laatst gereden, waarvan alleen nummer twee een ouder, super braaf manegepaard was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 17:24

Allereerst, zo lief dat jullie allemaal reageren, het doet me echt goed met jullie te kunnen sparren over Callas.

Hi Sandra, ja, dat wegvluchten is echt een drama. Het is dan ook een dramaqueen ;-) En idd levensgevaarlijk.

Hi Jeetje, ja, men zegt dat TRT echt bij ieder paard werkt. Ik doe het ws zelf nog niet goed (genoeg).

Hi Jet, jij bent ook echt een doorzetter! En ik zal haar ook niet weg doen. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat gesteld dat ik haar in pension zou moeten doen als we het niet kunnen parallellen met de verhuizing, en er zou iemand daar zijn die zegt, zal ik haar eens een paar maanden voor je aanpakken en het zou me niet teveel kosten, dat ik dan ja zou zeggen. Maar haar voor altijd wegdoen, nee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:48

Dat snap ik ook hoor, Mo, als je de mogelijkheid hebt om er een ander op te laten rijden voor een periode zou dat heel fijn kunnen uitpakken.

Met Lou, mijn vorige paard heb ik een periode een bijrijdster gehad die dan 's ochtends een half uurtje met haar sprong ( paar keer per week), zodat ik dan 's avonds een half uurtje rustig kon dressuren. Dat werkte voor die periode heel fijn voor mij en zij vond het springen met Lou heel leuk.
Ik ben 1 keer door Elvee gelanceerd ( na haar behandelingen en revalidatietraject vanwege beginnende Kissing Spines), dat ik er toch echt niet meer veilig op zat ( mede door de acties van Lou, die ik ook niet altijd kon uitzitten en waarbij ik ook wel letsel heb opgelopen). Elvee kon ook heel raar uit de hoek komen in die tijd, op voor mij heel onverwachte momenten. Ze is toen denk ik ruim een half jaar twee keer per week door mijn instructrice gereden i.p.v. dat ik één keer per week les had en langzaam aan heb ik haar weer overgenomen van haar. Dat echte bokken heeft ze nooit meer gedaan met mij erop ( ook niet echt bij mijn instructrice), dus dat zal ze nu ook niet meer doen verwacht ik.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:30

Jeetje Monique, wat onwijs balen moet dit zijn. Wel een geluk dat je er nog bij was en je vest losklikte..

Het is wel weer de bevestiging. Callas gaat niet veranderen. Dat geloof ik niet. Ze kan nog een heel stuk makkelijker worden, op veel dingen is te trainen. Maar feit blijft dat het een paniekbeestje is wat eerst handelt en dan denkt. Dat kun je niet voor zijn. En in de loop vd tijd kan het steeds beter gaan, maar het kan echt altijd dat er ineens toch iets is wat eng voor haar is en ze alweer weg is voor je er erg in hebt..

Gister had ik gereden, en wil in het bos uitstappen. Ik liep er eerst even naast om door de bakdeur te gaan, maar ik bleef ernaast lopen. Ineens had ik het gevoel er gewoon niet meer op te stappen en zelf ook uit te stappen. In het bos schiet ie ineens naar voren en draait om me heen, echt zo’n paniekspurt maar wel respect voor mijn ruimte. En waarom? Er knakte een tak..
Dus ik zei al dat niet zo raar hoefde te doen en we lopen weer door. Ik scan vaak de omgeving wel, dus had gezien dat er mannen in het bos liepen, een weggetje naast ons pad. Ineens ziet pony hen ook en schiet weer een stukje naar voren. ‘Serieus?’
Even later weer diezelfde mannen, en pony vond het ‘spannend’.
Nouja, op zo’n moment ben ik blij dat ik ernaast loop, want hij leunt ook wel erg op mij dan. En omdat ik zo ontspannen was, was het ook heel snel weer goed. Had ik erop gezeten, voelt hij zich op zichzelf aangewezen en weet ik niet wat er gebeurd was (zeer ws was ik eraf gelanceerd met zo’n 180graden draai wat juist voor meer paniek had gezorgd).

Nouja, komen we weer op stal, maak zijn voer, en toen pas kwam het besef dat ik de magnesium al een maand niet geef omdat hij medicijnen tegen het hoesten had gekregen. Dat is klaar dus gewoon weer aan de magnesium, haalt echt de scherpe randjes ervan af bij hem.

Mijn pony is 19 overigens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 21:34

Hi Jet, wat fijn dat je met je bijrijdster en instructrice LV op een beter spoor hebt kunnen krijgen. Ik heb op dit moment al mijn hoop op het nieuwe huis gevestigd. Een groter plat veld om te oefenen, een paardenfluisteraar om de "hoek", misschien kan ik daar een bijrijdster vinden en misschien ga ik daar op een manege rijden, of wie weet, kan ik daar wel les nemen! Maakt niet uit in wat voor stijl. Ik wilde dat het al 4 maanden verder was. 2020 is voor mij wel het jaar van geduld... Callas leert mij ook geduld. Pfff, dat is nou net hetgeen ik niet heb...

En Marocje wat heel erg herkenbaar dat verhaal van jou. Ja dat je dan mensen tegenkomt en weer dezelfde tegenkomt en dat je paard daar dan panisch op blijft reageren. Erg herkenbaar. En dat op je 'leunen' is dan ook weer herkenbaar. Ik herinner me nog goed het filmpje dat ik maakte met de eerste kennismaking van Callas met skippybal nummer 1. Ze verstopte zich telkens achter mij.

En Callas heeft mijn rustperiode voor mijn gebroken rug niet op magnesium gestaan, maar in voorbereiding ben ik 2 wkn geleden weer ermee begonnen. Ook heb ik een fles binnen met relax voor paarden, dat is een kruidenmengsel en dat krijgt ze ook. Maar paniek gaat door alles heen.

Afijn, ik ging ze zojuist uit het land halen en had het airbagvest aangetrokken. Ook had ik mij een mentaal plaatje geschetst van een lieve vrolijke Mo, die de paardjes vrolijkt roept en blij met de paardjes is. Want ik vind het erg moeilijk om de boosheid van vanmorgen los te laten, merk ik. En er was geen vuiltje aan de lucht. Ik kon piepen over het jack, klapperen met de clips, maar ze keek me aan of ik gek geworden was. In haar box heb ik het vest uitgetrokken en ermee gewapperd en geklapperd en ze ging wel een half stapje achterwaarts, maar dat was meer omdat ze het ding niet in haar ogen wilde krijgen. Totaal geen paniek. Ik heb soms wel eens gedacht of ze geen hersentumor heeft of zo. Zo vreemd onvoorspelbaar.

Ik merkte wel dat omdat ze dan weer zo lief was en ik toneelspeelde in lief en vrolijk zijn, ik toch ook echt het meende. Ze is verder zooo ontzettend lief en ook stoer dat ze doet wat ik van haar vraag, rivieren, tunnels etc. Ik denk dat het een gouden paardje zou zijn als ze niet zo zou schrikken. Toen ik me dat realiseerde daarstraks gaf dat weer moed om weer met haar aan de slag te gaan. Ik moet fanatieker enge dingen oefenen, ik moet haar beter voorbereiden op mensendingen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:02

Hoi Mo, ik volg jullie verhaal al vanaf het begin (zelfs jullie boek staat bij ons op de plank :+ ), en wat baal ik namens jullie dat het weer zo is gegaan, het blijft echt een mysterie wat er in haar koppie afspeelt. Hopelijk brengt jullie nieuwe huis jullie nieuwe mogelijkheden!

Wat je zou kunnen toevoegen aan jullie schriktraining programma is een plastic flesje met wat munt geld erin. Van wat ik tot nu toe heb gehoord van jouw verhalen is dat ze vooral reageert op dingen die ze wel kan horen maar niet kan plaatsen, met het flesje kan je verschillende soorten geluiden maken uit verschillende richtingen met verschillende ritmes die ze waarschijnlijk niet 1 2 3 kan plaatsen. Ik denk dat het haar misschien wel kan helpen om ook in niet gecreëerde situaties haar hoofd erbij te houden en te blijven nadenken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 00:00

Hi Cera_D, leuk dat je nog steeds meeleest en dank voor je tip van het rammelflesje. Ik zal van de week een schriktrainingsparcours weer voor Callas maken en het filmen. Misschien dat ik mijn vriend het geluid kan laten maken en als ze het eng vindt dat ik haar help op de TRT methode met haarzelf haar beloning door ontspanning te laten vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 10:50

En dan rijd je gewoon zo weg. Niets aan de hand.

Na het fiasco kon ik me er niet toe zetten toch iets met Callas te gaan doen. Het was butweer, we zitten in een heel stressie tijd eventjes en dat werkte ook erg op mij door, ik dacht niet slim om wat te gaan doen met haar.

Maar vanmorgen was er een positieve flow en mijn vriend wilde wel met mij aan de lijn wandelen. Er komt 3 dagen heel slecht weer aan zijn de voorspellingen, dus het is now or never. Alles weer goed voorbereid, pad gecheckt of er echt niets scherps in zat, alles ok. Callas was weer haar heel lieve zelf, keurig stil staan met poetsen, grote knuffelbereidheid, geen centje pijn. Opzadelen, ze sliep gewoon door.

Touwhalster onder hoofdstel en lange lijn eraan. Op stal opgestegen zonder raar vest, vriendje hield Callas vast, eh waarvoor eigenlijk? En ik heb geklopt, gewreven, etc niets aan de hand. Afstijgen, airbag vest aan, naast haar geluid maken ermee, clippen klapperen, klikken, piepen, ratelen rammelen, niets aan de hand. Opstijgen en hetzelfde, niets aan de hand.

Naar buiten lopen, hm daar was iets versnelling, maar ik had uit voorzorg haar op het bit gepakt ipv bitloos kaakgekruist, hing er wel bij voor als ze heel lief zou zijn, en dus had ik de versnelling meteen terug. Buiten op het erf hebben we gewandeld en gedraafd. Ik heb geklapperd met de clips, gerammeld geschud en ze was er wel alert op, maar na de eerst versnelling was er niets meer aan de hand. De lijn waarmee mijn vriend haar vasthield heeft geen enkele keer strak gestaan.

Dus eindelijk heb ik weer gereden! 20 minuutjes, alleen stap, draf, stoppen, back up, sturen en wat laten flexen en nageven. Wel allemaal op bit, ik vergat kaakgekruist te doen. Dat is voor de volgende keer.

Ik ben weer helemaal blij.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:56

Ah wat super zeg! Heerlijk om weer een blije Monique te lezen! *\o/*

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:26

Oh wat fijn monique. En positieve ervaring voor jullie beide.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:53

Super Monique.

Ik zou haar wel idd met regelmaat longeren met een gek geluid op haar zadel. Het flesje vindt ik een heel goed idee.
Maar voor nu even lekker nagenieten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:02

Fijn Monique.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 12:05

Hi Marocje, Jeetje, Boyca en Pien, ja inderdaad afgesloten met een positief gevoel voor iedereen. En zeker wil ik verder gaan met TRT en na beweging, geluidsoefeningen gaan doen en uiteindelijk uiteraard gecombineerd. Het lastige vind ik dat het veldje klein is en dat ik bang ben dat ze met longeren en schrikken op het natte gras onderuit kan gaan. Het zal niet de eerste keer zijn. Dus ik wil dan net als vandaag alleen oefenen op het erf, dat grindasfalt heeft en dus niet slipperig is. Alleen is dat allemaal zo beperkt. We gaan nu eerst een paar dagen regen in, mag ze nadenken over het positieve vandaag en daarna gaan we het weer oppakken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:45

Fijn Monique, en ik moet je een ding zeggen, mijn merens, die normaal superbraaf is, zou ook op het airvest gereageerd hebben, misschien wat minder paniekerig, maar toch. Had ik niet zo op kunnen stappen, dan was ze echt heel erg bang geweest.

En ik had met haar ook uitgebreid moeten oefenen want vreemde dingen op haar rug moet ze eerst aan wennen. En het was al een hele tijd geleden dat je opgestapt was, dus ik begrijp het gedrag van Calles wel voor een heel groot deel.

Maar fijn voor je dat het vandaag goed ging, geeft toch weer moed voor de toekomst *\o/* .

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:17

Mo wat fijn dat Callas zo rustig was vandaag.
Het geeft je weer hoop voor de toekomst.
Ik denk als straks eens bij jullie nieuwe woning de rijbak of rijveld klaar is dat je dan meer regelmaat kunt inbrengen dat dat ook al gaat schelen bij Callas.

En waneer je merkt bij het poetsen of uit het land halen dat ze dan al schrikkerig is om dan sowieso niet op te stappen .
Vandaag had ze duidelijk een " goede" dag..

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:46

Wat ontzettend balen zeg!!! Ik zou onderhand doodsbang voor haar zijn. Ik had zo ongeveer hetzelfde met Huug, met het verschil dat het echt aan mij lag, hij deed alleen raar met en bij mij.

Ik hoop zo voor je dat het weer beter gaat als ze aan het vest gewend is, maar meis, doe je alsjeblieft voorzichtig!!!