Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:24

Emma525, ik ken niet exact de eisen die jij stelt aan je nieuwe paard en misschien werkt dit zeer korte filmpje niet in je voordeel. Ik zie natuurlijk ook wat de anderen hier op bokt allemaal aangeven, van de andere kant voelen wij niet wat jij voelt bij dit paard. Als jij en je instructrice er positief over zijn is dat toch prima? Jullie hebben tenslotte veel langer dit paard gezien onder het zadel en uitgeprobeerd. Ik zou gewoon nogmaals gaan kijken en weer gaan rijden. Een 2e keer kan zoveel anders zijn! Wie weet is dit je nieuwe aanwinst en wie weet zeg je na nog een keer rijden wel nee dit is het niet. In ieder geval veel succes met je evt. keuze! Ik zou overigens wel altijd laten keuren, je wilt niet weten hoeveel paarden ik bij mijn zoektocht heb afgekeurd zien worden!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:37

KarinvdM schreef:
Ik kan best snappen dat je het niet leuk vindt, Emma. Als jij een paard erg leuk vindt en anderen zien dat anders, dan is dat ook niet leuk.
Ik heb ook wel eens helemaal blij een filmpje aan een vriendin laten zien en die was niet zo blij. Bij nader inzien geef ik haar gelijk, het paard voldeed ook niet aan mijn eisen.
Maar ik ben graag eerlijk, ik kan wel zeggen dat ik het een gaaf dier vind, maar dan lieg ik en zo zit ik niet in elkaar. Zoals Needje al zegt, iedereen bedoelt het goed. Ik zou, als ik jou was nog wat verder kijken en wat andere paarden gaan uitproberen. Want als jij dit al een fijn dier vindt, echt ze zijn er nog veel fijner!

Hallo Emma, Probeer bij je eigen gevoel te blijven. dat is belangrijk.

Ik heb niet helemaal kunnen bijlezen, jullie gaan zo snel.
Ik ben vanmorgen bij een paard wezen kijken. Waarschijnlijk voldoet deze niet aan het schoonheidsplaatje van velen. een enorme joekel van een tinker, met een beetje een ramshoofd en een snor :D Maar lief !!!!
Ik moest echt even wennen, maar als ik nu naar zijn foto staar, zie ik vooral zijn lieve uitdrukking.
hij is zooo anders dan alle andere paarden waar ik ben wezen kijken. ik had van te voren geen foto van hem en omdat hij toch dichtbij stond er gewoon heen gekacheld. Als ik heel eerlijk ben was ik niet gegaan als ik de foto had gezien. :o Maar ik ben gewoon verkocht geloof ik. Het is een joekel, maar een kleuter rijd er zo mee weg. :+ Toch twijfels, misschien stom. Ik weet ook hoe anderen misschien uit beleefdheid reageren. Net als bij een lelijk kind ha..ha... wat een lief kind ( en stiekum denken ze, wat een lelijkerd... ;) Maar uiteindelijk gaat het wel om zijn binnenkant.
Overmorgen ga ik nog naar een stermerrie kijken, met een keurig klein hoofdje. Het type waar ik naar op zoek was. Maar ben benieuwd waar dit gaat eindigen. :+

Alja

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:42

Laat je ons niet meegenieten bertine?
Neem aan dat de foto vast wel op je pc staat ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:50

hmmm... ben een beetje blond denk ik. Het lukt mij nl. niet om deze te plaatsen op bokt.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:51

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:29

Zo allemaal gedoe... ik geloof best dat Emma prima wegreed met die merrie en dat is juist de valkuil... het lijkt in vergelijking al heel wat. Als je bij Dolfing beetje netjes rijdt en wat ruitergevoel hebt dan kan vaak uit sommige paarden meer halen dan andere (manege)ruiters... als je dan daar complimenten over krijgt (wat begrijpelijk is) kan je weleens je doel uit het oog verliezen.
Ik heb niet vaak bij Dolfing gereden (vroeger wel bij Jaap, heel vroeger) maar ik weet wel als je daar beetje gevoel ervoor hebt je ervaak meer uitkrijgt... en Jan dat ook snel herkent [trouwens als hij je niet vindt kunnen rijden ook] Dan lijkt het snel heel wat maar eigenlijk sta je nog steeds onderaan de ladder van je ontwikkeling als ruiter.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:34

ik doe toch nog maar geen foto. :o sorry...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:54

Bertine. ik ben naar beide tinkers ook nieuwsgierig geworden ;)
Maar je hebt helemaal gelijk, je moet kijken naar wat je het belangrijkste vindt. Een paard dat lief is en zich braaf laat leiden, ook door je dochters, kan gerust een lelijk hoofd hebben maar is wel goud waard voor het hele gezin. Beter dat een dwarse driftkop met een mooi hoofdje....
En Bokt kan van alles roepen, jij bent degene die hem dagelijks in handen moet hebben! :j
Bovendie houden we hier ook van lieve paardjes hoor, ze hoeven niet allemaal de eerste prijs op een exterieurkeuring te winnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:58

Evelijn schreef:
Zo allemaal gedoe... ik geloof best dat Emma prima wegreed met die merrie en dat is juist de valkuil... het lijkt in vergelijking al heel wat. Als je bij Dolfing beetje netjes rijdt en wat ruitergevoel hebt dan kan vaak uit sommige paarden meer halen dan andere (manege)ruiters... als je dan daar complimenten over krijgt (wat begrijpelijk is) kan je weleens je doel uit het oog verliezen.
Ik heb niet vaak bij Dolfing gereden (vroeger wel bij Jaap, heel vroeger) maar ik weet wel als je daar beetje gevoel ervoor hebt je ervaak meer uitkrijgt... en Jan dat ook snel herkent [trouwens als hij je niet vindt kunnen rijden ook] Dan lijkt het snel heel wat maar eigenlijk sta je nog steeds onderaan de ladder van je ontwikkeling als ruiter.

En precies dat is inderdaad het punt.
Ik kan ook een leuk stukje sturen met mijn paard, maar ik denk niet dat als het er opaan komt, ik kan voldoen aan de eisen om zo'n opleiding te kunnen volgen.
Wat nog meer een punt is: kun je de begeleiding krijgen om dit paard in de tijd tot het begin van de opleiding naar dat niveau te rijden dat gewenst is? Zowel het paard als de ruiter?

bertine37 schreef:
ik doe toch nog maar geen foto. :o sorry...

Waarom niet??

Het punt is dat JIJ met het paard moet kunnen en als ie zo braaf is dat JIJ dat paard blindelings vertrouwd, dan is het voor jou een goed paard! Dat is het enige wat telt!
Wanneer je mijn paard voor het eerst ontmoet, vindt je het zeer waarschijnlijk ook niks; totdat je erop gaat zitten en het paard aan het werk zet. Er zijn Bokkers die weten wat ik bedoel........

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:08

ha..ha...ik kan me voorstellen dat je nieuwsgierig wordt.

Ik doe nog even geen foto omdat ik mijn kinderen ook niet zo op het internet wil gooien. Die zitten er namelijk op. Bovendien is er al eens eerder een paard voor mijn neus weggekaapt door het forum.

Gelukkig staat hij dichtbij en ik heb wel het gevoel van, "ik wil er nu naar toe". Gelukkig mogen we zo vaak komen als we willen en dat geeft ons de kans om hem wat beter te leren kennen. Hij moet ook nog werken de komende weken op het bedrijf waar hij nu staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:16

Alleen al het feit dat ie bij Dolfing vandaan komt zou mij al weerhouden.. :o Sorry, maar heb niet veel positieve verhalen over die beste man gehoord en gezien qua paardenmateriaal en handel.. :n

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:05

Relaxed schreef:
Alleen al het feit dat ie bij Dolfing vandaan komt zou mij al weerhouden.. :o Sorry, maar heb niet veel positieve verhalen over die beste man gehoord en gezien qua paardenmateriaal en handel.. :n

Zullen we de beste man er even buiten laten ;)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:20

Hmm jongens jongens dat vind ik niet netjes. Jan is erg streng en ik heb er wel goede paarden vandaan zien komen. Ik denk dat dit paard nu nog niet geschikt is maar het heel snel kan worden. Ze heeft een goede springtechniek en is erg lief en ze wil je graag snappen. Ik heb het paard ervoor zien lopen en kan me helemaal voorstellen dat dat paard niet meer nageefelijk wil lopen. Als ik sommige van die ruiters zie rukken/plukken en prikken zou ik als paard ze er meteen afsmijten. Denk dat je met een rustige hand en veel vertrouwen dit zo oplost.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:42

Ik had na aanleiding van de reacties een heel verschrikkelijk paard in gedachte maar dat valt me alles mee. Paard is in basis absoluut niet goed, maar vind haar er wel leuk uitzien. Dat klapperen met het hoofd doen veel paarden als ze last van de tanden hebben en als het goed is kijkt een DA daar naar bij klinische keuring. Met veel lessen denk ik als ze lichamelijk niks mankeert dat het wel goed komt alleen Emma wanneer moet ze op welk niveau zijn? En wat moet ze kunnen in hoeveel jaar? Als je dit paard niet nodig had voor een opleiding zou ik zeggen als ze goed is en jij voelt je er prettig mee; doen. Alleen voor zo'n opleiding die denk ik in september gewoon begint? Zou ik niet een paard kopen die rondloopt als een net zadelmak dier, omdat je het je zelf dan onnodig veel moeilijker maakt als dat je een paard koopt die al wat puntjes in de L heeft waar je zo een goede B proef mee kan rijden. Ook dit is absoluut geen aanval maar een advies :)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:49

Nellekeee schreef:
Ik had na aanleiding van de reacties een heel verschrikkelijk paard in gedachte maar dat valt me alles mee. Paard is in basis absoluut niet goed, maar vind haar er wel leuk uitzien. Dat klapperen met het hoofd doen veel paarden als ze last van de tanden hebben en als het goed is kijkt een DA daar naar bij klinische keuring. Met veel lessen denk ik als ze lichamelijk niks mankeert dat het wel goed komt alleen Emma wanneer moet ze op welk niveau zijn? En wat moet ze kunnen in hoeveel jaar? Als je dit paard niet nodig had voor een opleiding zou ik zeggen als ze goed is en jij voelt je er prettig mee; doen. Alleen voor zo'n opleiding die denk ik in september gewoon begint? Zou ik niet een paard kopen die rondloopt als een net zadelmak dier, omdat je het je zelf dan onnodig veel moeilijker maakt als dat je een paard koopt die al wat puntjes in de L heeft waar je zo een goede B proef mee kan rijden. Ook dit is absoluut geen aanval maar een advies :)

Het paard moet per jaar 1 niveau omhoog, dus volgend zomer moeten we in de L zijn.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:55

emma525 schreef:
Nellekeee schreef:

Het paard moet per jaar 1 niveau omhoog, dus volgend zomer moeten we in de L zijn.

Oh dat is niet heel veel. En aan het eind Z?

Edit: eind jaar 2 moet je dan m² of l2 zijn? Dat maakt wel een wezenlijk verschil :p
Laatst bijgewerkt door Nellekeee op 28-04-12 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:58

Nellekeee schreef:
emma525 schreef:

Oh dat is niet heel veel. En aan het eind Z?

Dat kan, maar als je na het 3de jaar kiest voor management kan je stoppen bij M en de andere discipline in de L.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:00

Had mijn bovenstaande bericht even aangepast!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:04

Laatst bijgewerkt door yeye op 28-04-12 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:04

Zal het even via het papier opschrijven:
instructeur niveau 3: Of M2 dressuur + L springen (2de mag naar het M)
Of M springen + L dressuur (2de mag naar het M)
instructeur niveau 4: Of Z2 dressuur + L springen (2de mag naar het M/Z)
Of Z springen + L dressuur (2de mag naar het M/Z)
manager paardensportbedrijf: min. eisen van niv. III (mag ook van niv. IV)

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:10

emma525 schreef:

Duurt die opleiding 3 of 4 jaar? Je moet dus of minimaal M springen of minimaal M² dressuur in die tijd. In Deurne heb je denk ik veel goede begeleiding dus in principe moet het mogelijk zijn, maar je kiest voor de dressuur in ieder geval geen paard die het met 2 vingers in de neus doet. springen heb ik niet zoveel verstand van misschien dat ze wel zo een M parcours rondloopt. Zoals ik net als zei, ik ken t niveau van deurne niet maar maak het jezelf niet onnodig veel moeilijker. Een 11 jarig paard die al M is geweest zou mijns inziens een stukje makkelijker voor jezelf zijn.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:15

Nellekeee schreef:
emma525 schreef:

Duurt die opleiding 3 of 4 jaar? Je moet dus of minimaal M springen of minimaal M² dressuur in die tijd. In Deurne heb je denk ik veel goede begeleiding dus in principe moet het mogelijk zijn, maar je kiest voor de dressuur in ieder geval geen paard die het met 2 vingers in de neus doet. springen heb ik niet zoveel verstand van misschien dat ze wel zo een M parcours rondloopt. Zoals ik net als zei, ik ken t niveau van deurne niet maar maak het jezelf niet onnodig veel moeilijker. Een 11 jarig paard die al M is geweest zou mijns inziens een stukje makkelijker voor jezelf zijn.

Ik ga niet naar Deurne, veel te ver weg. Ben op moment met springpaarden bezig. Dus dat zou dan M of Z springen moeten worden. Opleiding duurt 4 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:18

emma525 schreef:
Ik ga niet naar Deurne, veel te ver weg. Ben op moment met springpaarden bezig. Dus dat zou dan M of Z springen moeten worden. Opleiding duurt 4 jaar.

Mijn vroegere instructrice geeft les aan de paardensportopleiding in Pesse en ik weet zeker dat zij ook een meer ervaren paard aan zou raden. Mijn Z2 paard wat ik toen verkocht zou ook ideaal zijn geweest, maar die moest dan weer net in het budget passen. je moet weten wat je aan zo'n paard hebt, aangezien ze 5 dagen per week een uur in les moeten lopen en ook met andere ruiters erop. Een paard wat nog nooit echt door is gereden blijft altijd een gok..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:20

Mensen ik ga er nu ook niet meer op in, ik ga dit weekend nog een keer met mijn instructrice kijken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:24

Nee, dit is voor zo'n opleiding geen ideale keuze. Een wat ouder en verder doorgereden paard is dan een betere aanschaf.
Als je de opleiding afgerond heb kan je altijd dan nog kiezen voor een onervaren paard om zelf op te leiden.