Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:07

Ik heb een vraag :)

Inmiddels gaat de discussie al een groot aantal berichten over prijzen, vraagprijzen, budget en dergelijke. Hoewel zeer relevant, wijkt het ergens wel af van het idee van het topic, het proces van het kopen van een paard delen. Ik zie bijvoorbeeld heel veel verkopers reageren.

Als iedereen het oké vindt af en toe deze zijstraat toe te staan vinden wij dat ook prima, maar het is voor ons ook mogelijk deze discussie te splitten naar een nieuw los topic waar men uitgebreid hierover kan praten. Ik hoor graag hoe jullie daarover denken, het mag ook via PB uiteraard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:13

Dat zegt wel wat inderdaad als er nog contact is!

De aankoop van mijn paard verliep verre van soepel. Uiteindelijk de verkoop rond gekregen, toen bleek dat de eigenaar toch wel spijt had van de verkoop. Alleen had hij de pech dat ik door bleef drammen op de aankoop. En dat bleek voor mij een hele goede zet te zijn geweest. Ik heb echt een fantastisch paard aan haar. Zijn vrouw stuurde mij laatst wel foto's toen het veulen van mijn merrie een jaar oud was en ik stuur zo nu en dan ook foto's naar haar. De eigenaar vroeg wel of ik hem op de hoogte wilde houden van eventuele wedstrijd resultaten. En dat zal ik ook zeker doen. Ik vind het contact houden best leuk. Met mijn vorige 2 paarden heb ik dat niet gehad.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:15

RianneH schreef:

Inmiddels gaat de discussie al een groot aantal berichten over prijzen, vraagprijzen, budget en dergelijke. Hoewel zeer relevant, wijkt het ergens wel af van het idee van het topic, het proces van het kopen van een paard delen. Ik zie bijvoorbeeld heel veel verkopers reageren.

Als iedereen het oké vindt af en toe deze zijstraat toe te staan vinden wij dat ook prima, maar het is voor ons ook mogelijk deze discussie te splitten naar een nieuw los topic waar men uitgebreid hierover kan praten. Ik hoor graag hoe jullie daarover denken, het mag ook via PB uiteraard.

Volgens mij hoort het allemaal bij het aan willen kopen van een paard. En wie weet dat zowel kopers als verkopers tot andere inzichten kunnen komen daardoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:22

Ik denk dat het inderdaad nuttig is als kopers en verkopers hun visie geven over dit onderwerp, zodat er van elkaar geleerd kan worden. Of dat in dit topic moet?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:53

Exact daarom de vraag ;) Zoals ik zei, als iedereen het oké vindt vinden wij dat ook.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:10

Ik vind het ook juist fijn om er over te sparren :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:40

Als toekomstig koper voegt deze discussie voor mij echt wat toe, zeker omdat ik vind dat het heel respectvol gaat. Zolang het niet mensen overstemt die andere dingen willen bespreken, dan zou het in dit topic moeten kunnen blijven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:34

RianneH schreef:

Het is toch wel een essentieel onderdeel van het kopen van een paard.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:23

Ik vind deze discussie ook geen probleem, best goed als het geluid van beiden kanten gehoord wordt.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:53

Zijn er hier ook mensen die voor het eerst een eigen paard kopen :)? Dus niet sinds kinds af aan al een pony hebben... Hoe hebben jullie je hierop voorbereid? Lijkt me een grote stap.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:33

Is er iemand die zin heeft om mee te kijken naar een filmpje? Wat jullie eerste bevindingen zijn? :D
Ik ben daar niet geweldig in, ik ben eerder iemand die het moet voelen :+ Maar ik had graag dat iemand met een getrainder oog eens zou meekijken :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:37

Ik wil altijd even meekijken hoor :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:07

Er waren al eerder een paar die zich aanboden om filmpjes te kijken, even het topic teruglezen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:03

Dat is weet ik veel hoeveel pagina's terug toch? haha!
Ik snap best wel dat Farjen het opnieuw vraagt :j

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:38

Ik wil ook best voor je kijken als het nodig is.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:52

Farjen schreef:
Is er iemand die zin heeft om mee te kijken naar een filmpje? Wat jullie eerste bevindingen zijn? :D
Ik ben daar niet geweldig in, ik ben eerder iemand die het moet voelen :+ Maar ik had graag dat iemand met een getrainder oog eens zou meekijken :)

Ik wil ook wel meekijken!

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:04

ebi_tempura schreef:
Zijn er hier ook mensen die voor het eerst een eigen paard kopen :)? Dus niet sinds kinds af aan al een pony hebben... Hoe hebben jullie je hierop voorbereid? Lijkt me een grote stap.

Over iets meer dan 2 weken komt mijn merrie (als de keuring goed is) en zij is dan mijn eerste paard in mijn volwassen leven. Vroeger als kind (van 0-6 jaar) pony’s gehad, maar dat is zo jong dat het bijna niet te vergelijken is. Voor mij was het wel een stap, maar wel een logische. Ik wilde het zo graag en heb de keuze gemaakt toen alle andere hokjes afgevinkt waren en het echt een verstandige financiële keuze was.

En nu ben ik net een klein kind die zich in moet houden om niet nu alvast de hele epplejeck leeg te kopen *\o/*

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:56

Sosha schreef:
Als je een paard voor 6500 wilt verkopen, vind ik dat je een röntgen keuring niet kunt weigeren.
Ik zou er als koper iig voor bedanken. Ik denk dan zal er heus wel iets zijn waar je bang voor bent.

En stel dat je het paard zou willen verzekeren is het bij een bepaald bedrag zelfs verplicht om röntgenologisch te laten keuren en foto's te kunnen overleggen. :j

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:03

ebi_tempura schreef:

Yep, ik! Vooral veel inlezen en vragen om advies bij vrienden met paarden. Wat mij vooral heel erg heeft geholpen is om op een rijtje te zetten voor jezelf wat je zoekt qua paard. Klinkt logisch, maar ga wat verder dan de leeftijd, stokmaat, ras, kleur e.d. Meer: wat is je doel met het paard en welke karaktereigenschappen vind je belangrijk. Wil je na een maand niet rijden zo weer kunnen opstappen, moet hij door iedereen (ook niet paardenmensen) hanteerbaar zijn, zoek je een vurig paard met veel karakter, wil je de sterren van de hemel rijden in een bepaalde tak of zoek je meer allround. Dat soort dingen.

En verder qua voorbereiding, geld sparen en een stalling en dierenarts zoeken. Veel meer heb ik nog niet gedaan. Zie eerst wel met wat voor paard ik dadelijk thuis kom en ga me daarna wel weer verdiepen in wat dan nodig is zoals een tandarts en zadelpasser e.d.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:25

Cheyenne0252 schreef:
ebi_tempura schreef:

Over iets meer dan 2 weken komt mijn merrie (als de keuring goed is) en zij is dan mijn eerste paard in mijn volwassen leven. Vroeger als kind (van 0-6 jaar) pony’s gehad, maar dat is zo jong dat het bijna niet te vergelijken is. Voor mij was het wel een stap, maar wel een logische. Ik wilde het zo graag en heb de keuze gemaakt toen alle andere hokjes afgevinkt waren en het echt een verstandige financiële keuze was.

En nu ben ik net een klein kind die zich in moet houden om niet nu alvast de hele epplejeck leeg te kopen *\o/*

Leuk, ik deel de blijdschap met je! Ik kan me echt héél goed voorstellen hoe t is om eindelijk zo'n droom waar te maken. Ik heb zelf 4 jaar geduldig onderzoek gedaan naar een specifiek hondenras tot ik eindelijk in de gelegenheid was er een te kopen. Idd ook meteen van alles gekocht en gedaan :') Was altijd bang dat 'ik' niet voor een hond zou kunnen zorgen. Zo'n grote verantwoordelijkheid brengt onzekerheid met zich mee. Nu bijna 3 jaar verder en ik denk dat ik beter voor mn hond zorg dan menig moeder voor zn kind _O-

Hoelang was je bezig met de voorbereiding? Hiermee bedoel ik de tijd tussen het willen van het paard en het echt in de gelegenheid zijn om er een te kopen? En wat doe je dan in de tussentijd... lessen, leasen...

Mijn angst is dat ik van alles verkeerd ga doen en veel niet snap van het paardeneigenaar zijn. Komt vast vanzelf, maar ben altijd graag 100% voorbereid op alles. Er komt ook echt niks tot ik me er goed in heb verdiept en meer ervaring heb opgedaan. Of ik spring gewoon in t diepe over een paar jaar. Ik weet het niet.

Ben benieuwd naar je merrie!

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:40

Liiesjjj schreef:
Yep, ik! Vooral veel inlezen en vragen om advies bij vrienden met paarden. Wat mij vooral heel erg heeft geholpen is om op een rijtje te zetten voor jezelf wat je zoekt qua paard. Klinkt logisch, maar ga wat verder dan de leeftijd, stokmaat, ras, kleur e.d. Meer: wat is je doel met het paard en welke karaktereigenschappen vind je belangrijk. Wil je na een maand niet rijden zo weer kunnen opstappen, moet hij door iedereen (ook niet paardenmensen) hanteerbaar zijn, zoek je een vurig paard met veel karakter, wil je de sterren van de hemel rijden in een bepaalde tak of zoek je meer allround. Dat soort dingen.

En verder qua voorbereiding, geld sparen en een stalling en dierenarts zoeken. Veel meer heb ik nog niet gedaan. Zie eerst wel met wat voor paard ik dadelijk thuis kom en ga me daarna wel weer verdiepen in wat dan nodig is zoals een tandarts en zadelpasser e.d.

Bedankt voor de tip. Had idd nog niet nagedacht over wat ik nou echt met het paard wil doen. Ik wil een paard omdat dit een van de weinige dingen zijn wat mij echt ontspant en tegelijkertijd ook energie geeft. Een specifieker doel heb ik niet echt... Ik zal er over na denken.

Echte paardenvrienden zou mooi zijn tegen die tijd. Ben altijd erg op mezelf gericht en de paarden. Zo kom ik tot rust. Misschien tijd om wat te gaan netwerken, niet mijn sterkste kant :') Wat vertrouwde contacten die helpen met de aankoop en een goede instructie voor als het paard er is is wel een vereiste.

Wanneer ben jij van plan een paard te halen?

Ik wil eerst een rustiger en stabieler leven. Ik geef dit 3 jaar. Wat doe ik hier eigenlijk, ben veelste vroeg bezig ;)

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 06:48

ebi_tempura schreef:
Bedankt voor de tip. Had idd nog niet nagedacht over wat ik nou echt met het paard wil doen. Ik wil een paard omdat dit een van de weinige dingen zijn wat mij echt ontspant en tegelijkertijd ook energie geeft. Een specifieker doel heb ik niet echt... Ik zal er over na denken.

Echte paardenvrienden zou mooi zijn tegen die tijd. Ben altijd erg op mezelf gericht en de paarden. Zo kom ik tot rust. Misschien tijd om wat te gaan netwerken, niet mijn sterkste kant :') Wat vertrouwde contacten die helpen met de aankoop en een goede instructie voor als het paard er is is wel een vereiste.

Wanneer ben jij van plan een paard te halen?

Ik wil eerst een rustiger en stabieler leven. Ik geef dit 3 jaar. Wat doe ik hier eigenlijk, ben veelste vroeg bezig ;)

Alleen maar goed toch om er nu al rustig over na te gaan denken. Tegen de tijd dat het dan zover is, is het makkelijker om gerichter te zoeken. En het netwerken zou je goed van pas kunnen komen. Durf ook mensen te vragen om mee te gaan kijken of filmpjes te bekijken. Ik heb gemerkt dat ze het alleen maar mooi vinden om deel te zijn van de zoektocht. Het is toch iets speciaals. Een eigen paardje

Ik wil niet te voorbarig zijn, maar ik denk dat ik gister mijn match gevonden heb. Een vierjarige merrie, tuigpaard. Ze heeft altijd op het land gestaan en er was vrij weinig met haar gedaan. Nu drie maanden onder het zadel. Rijtechnisch dus nog een hele uitdaging, maar ik zocht dan ook meer op karakter en gebruiksdoel dan op niveau.

Want wat ik ook gemerkt heb: de ‘eisen’ die je op voorhand stelde, zijn niet meer zo belangrijk als je een klik voelt. Zo wilde ik geen jong paard, geen merrie en al helemaal geen tuigpaard :Y) maar je wordt verliefd.. tuurlijk moet het beessie wel gezond zijn, daar zou ik niet snel een compromis op doen.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:33

ebi_tempura schreef:
Leuk, ik deel de blijdschap met je! Ik kan me echt héél goed voorstellen hoe t is om eindelijk zo'n droom waar te maken. Ik heb zelf 4 jaar geduldig onderzoek gedaan naar een specifiek hondenras tot ik eindelijk in de gelegenheid was er een te kopen. Idd ook meteen van alles gekocht en gedaan :') Was altijd bang dat 'ik' niet voor een hond zou kunnen zorgen. Zo'n grote verantwoordelijkheid brengt onzekerheid met zich mee. Nu bijna 3 jaar verder en ik denk dat ik beter voor mn hond zorg dan menig moeder voor zn kind _O-

Hoelang was je bezig met de voorbereiding? Hiermee bedoel ik de tijd tussen het willen van het paard en het echt in de gelegenheid zijn om er een te kopen? En wat doe je dan in de tussentijd... lessen, leasen...

Mijn angst is dat ik van alles verkeerd ga doen en veel niet snap van het paardeneigenaar zijn. Komt vast vanzelf, maar ben altijd graag 100% voorbereid op alles. Er komt ook echt niks tot ik me er goed in heb verdiept en meer ervaring heb opgedaan. Of ik spring gewoon in t diepe over een paar jaar. Ik weet het niet.

Ben benieuwd naar je merrie!

Ik ga mee met de tips van Liesjj en qua wat ik in de tussentijd heb gedaan. Ehmm ja alles haha. Verzorgen, leasen, ‘helpen’ bij iemand en daardoor 7 paarden verzorgen en trainen, met vriendinnen mee naar hun lease/eigen paard. En zo beetje bij beetje vergaar je super veel kennis. Het zal altijd anders zijn met een eigen paard, paarden kunnen zoveel hebben _O-

Maar ik heb nu echt wel het idee dat ik er helemaal klaar voor ben, alle praktische zaken zijn uitgezocht en geregeld. En ik heb gemerkt dat er ook een stukje loslaten bij hoort, je hebt niet alles in de hand en kunt niet alles voorbereiden. Ik heb een mega toffe stal gevonden en gereserveerd, maar ik kan de kleine details van hoe het daar reilt en zeilt nu nog niet ervaren, dus let it gooo hahaha

Ik stuur je even een pb met een foto van haar :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:39

Bedankt voor degenen die ik mocht pb'en :D ik zit op mijn werk nu dus ik reageer later op jullie advies :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:06

Gefeliciteerd Cheyenne !
Dat zullen 2 lange weken worden ;-)