[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:54

Oh nee Pien!!! Wat afschuwelijk!!!! Hij was nog zo jong... sterkte

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:49

Hallo allemaal,

Wat een vreemde dagen zijn het geweest. Eerst hadden we dinsdag het ontzettend verdrietige verhaal van Pien en Chico maar ondertussen gebeurde er hier ook van alles. Ik werd gebeld. Men had een paard gevonden. Dan schiet de schrik me door mijn lijf natuurlijk, of ze bij mij ontsnapt zijn, maar het was niet Callas. Een paard wat men niet kende. Het was gevonden bij de vakantiekolonie. Hij was heel lief, ze hadden de politie gebeld, en die kwam eraan maar die had gevraagd of ze het paard zo lang ergens konden opsluiten en zodoende belde men ons. We spraken af dat ze naar mij zouden komen lopen met het paard en ik zou hen tegemoet lopen. Ondertussen hielden we telefonisch contact. Het is maar een paar km van mij vandaan, dus ver lopen was het gelukkig niet. Even later gaat mijn phone. "Hij wil niet over het bruggetje" WTF? Leken en paarden, echt hoor! Tussen het vakantiekamp en ons loopt de beek. Daar ga ik met Callas doorheen. Over de beek liggen her en der planken bruggetjes van een 80cm breed, zonder reling en zeker 3m boven het water niveau. Never ever zou het in mijn hoofd opkomen om daar met een paard overheen te willen! Als hij schrikt, springt ie eraf en ligt ie 3m lager met 4 gebroken benen op de rotsen van de beek. Gelukkig dat het paard niet over het bruggetje wilde! Dus ik zeg wat nijdig, "nee je moet over de provinciale weg en daarom kom ik je tegemoet lopen". Sukkel. Maar ja dat zei ik er niet achteraan, want ik weet niet wat sukkel in het Frans is, hahaha. Om ze de pas af te snijden nam ik wel zo'n bruggetje en ik zag ze al aan komen lopen.

Twee mannen met een superlieve, bruine, E pony aan een touwtje. Ik kende hem niet. Een ruintje en zo te zien al erg op leeftijd. Die man dacht dat het paard van St. Rober kwam. Is niet zo gek dat is maar 1km, maar ik vroeg me af waarom ik daar nooit een paard had gezien dan? En daar zijn helemaal geen weilanden zei mijn intuïtie nog. Het dier was niet kreupel, wel een beetje mottig en hij had wat oppervlakkige bloedende krassen, maar niet dramatisch. Ik was bezig het halster om te doen en toen kwam er een pickup aangescheurd. (als je dat 40 jaar geleden had gezegd, had men niet aan een auto maar aan een platenspeler gedacht, LOL) Die reed ons eerst voorbij omdat wij ter hoogte van de beek liepen en de bergweg hoog boven ons loopt, maar toch zagen ze ons en blèrden achteruit weer terug. Een opgeluchte oudere man (die ik meende te herkennen, maar waarvan?) en een vrouw van een jaar of 35 kwamen uit de auto. Ze hadden de vermissing bij de gendarme aangegeven en die had ze naar het vakantiekamp verwezen. Wat bleek, door de Corona zijn er veel minder auto's, komt het wild dagelijks uit de bossen en zwijnen zijn de paarden bang voor en er liepen 3 paarden met een kudde schapen en alles was door het hek gejaagd. Hek plat. Twee paarden hadden ze zo weten te pakken die waren niet weggelopen, de schapen waren ze nog aan het zoeken, en dit paard was dus ook weggegaan. Hij bleek heel oud en slecht ziend. Ik denk weer, maar St. Rober heeft toch geen weilanden?

Maar goed, wat nu. Ze wilde niet teruglopen. Ik denk nog, die ene kilometer niet? Dat kan ik nog zelfs wel. Dus er moest een trailer komen. Ik kon mijn trailer niet aanbieden want die zit niet in de verzekering. Nee het was niet erg, de man van het stel, de vader, ging de trailer wel halen. Hij zou met een uurtje???? wel terug zijn. Dus ik zeg, "een uur? Als je wilt kun je je paard dan wel even bij mij in het land zetten en misschien wil je koffie? Ik woon op 3 minuten lopen en ik heb paarden". En ik wees naar waar ik woonde. Neuh hoefde niet, ze wachtte wel op haar vader tot die terug was. Kon het paardje grazen. Ik bied het nog een keer aan, maar ze keek me wat vreemd aan en sloeg het af. Dus ik vraag, waarom loop je niet naar St. Rober? Zegt ze, ik woon in St. Rogèr. Ik heb mijn hulp toen geen 3e keer aangeboden, want misschien herinneren jullie nog dat ik ooit nadat ik van Callas ben gevallen de 1e keer, op zoek was gegaan naar een rijbak? En dat die mensen mij, ook niet tegen betaling, geen gebruik wilden laten maken van hun rijbak, omdat het dagelijks zo druk bezet was en het veel te lastig in te plannen was, en dat ik een paar keer per week langs die bak kom nu al 4 jaar en dat ik daar nog nooit, never ever ever ever ever ever iemand heb zien trainen? En dat ik vermoedde dat die mensen geen dwarse tinker op hun terrein wilde met een ruiter die van haar paard gevallen was en dus kennelijk niet goed kon rijden? Dát was deze vrouw!!! Nu weet ik ook waar ik de man van herkende en zei herkende mij kennelijk wel vandaar die vreemde blik van haar. En daarom bood ik geen derde keer mijn hulp aan en ben ik zonder verder nog wat te zeggen naar huis gegaan. Hoe een slechtziende pony trouwens zo'n eind helemaal kan verdwalen weet ik niet, maar dwars door de bergen schijnt een houthakkersweg te lopen die het paard kennelijk heeft genomen. Eind goed, al goed.

Een ander raar ding dat me overkwam was een vonk die oversloeg. Meestal is dat dan liefde op het eerste gezicht, maar nu was er meer paniek. Ik heb de paardjes hooi gevoerd voor de nacht en ik zet de hooivork terug in de baal hooi. Doe ik altijd zodat de enge punten niet uitsteken, ooit heeft een lieve hond van een vriendin zich rennend op een hooivork gespitst en het niet overleefd. Details zal ik jullie besparen. Sindsdien, zet ik nooit een hooivork op de grond, maar ram hem altijd in het hooi. Ik heb echter 2 hooivorken. Ik ramde per ongeluk de ene vork tegen de andere en ik zie zo een vette vonk overspringen! Paniek. Ik weet hoe een simpel vonkje stiekem kan gaan zitten broeien. Maar ik zag hem niet meer. Ik denk zal ik er een emmer water over gooien? Maar waar is die vonk terechtgekomen. Op de hooibaal dat wist ik zeker (ik heb het over zo'n groot pak van richting 150kilo) maar waar? Ik kan moeilijk die hele baal nat spuiten. Vriend was al naar bed, dus heb ik al dat hooi naar buiten gebracht. Midden op het erf gelegd. Als het vlam vatte dan kon het daar geen kwaad. Pfff. Ben een dik half uur aan het sjouwen geweest. Vreemde dingen kun je meemaken! Maar geen brand gehad.

En verder hadden we ook nog heel normale dingen. Zo ben ik dinsdag ook nog met mijn eigen paardjes gaan wandelen. Verklaring van de confinement op zak, met de 3 paardjes aan een trosje en een uurtje wandelen. En laten grazen. Heb er een oefening van gemaakt. Niemand mocht langs mij, ik had het stickje meegenomen, en iedere tien passen van mij mochten ze vijf hapjes grazen. Oeh wat is dat moeilijk als er zulk lekker gras staat. Callas is 1x geschrokken en dat was nog op ons eigen erf, maar verder ging het erg goed. Er is ook geen mens op straat door de Covid, dus dat is handig. In ieder geval werd mij deze oefening goed in dank afgenomen bij de schrokkoppen.

Woensdag was het 9 weken dat ik niet heb gereden. Nog 1 week wachten! En mijn airbagvest is onderweg. Afijn woensdag heb ik Callas gelongeerd. Wat ik al eerder schreef ik merk dat ik steeds meer Voest toch weer oppak en dat gaat me natuurlijker af dan TRT "longeren". TRT blijf ik wel doen met schrikken en vooral heb ik daarvan geleerd dat het paard zijn eigen ontspanning moet zoeken met enge dingen en daaruit door zijn eigen ontspanning, zijn beloning krijgt. En ik vind het steeds beter gaan. Wel had ik woensdagavond ruzie met haar. Als ik ze 's avonds naar stal haal, ligt er altijd wat lekkers in de voerbak. Dat weten ze. Dus rustig meelopen vanuit het weiland, is altijd erg moeilijk, er moet gedribbeld worden want o dat lekkere eten. Dat mag allemaal niet van mij, gewoon netjes volgen. Iedereen duikt dan als ik eindelijk op stal ben, in zijn voerbak en dan moet ik de halsters nog af doen. Dus moet men even een stapje terugdoen weg bij de voerbak zodat ik het halster kan afdoen. Dat kan Callas heel goed, maar woensdag wilde ze niet. Oei, toen werd ik heel streng en dat vond ze helemaal niet leuk. Toen werd ik nog strenger en toen ging ze achter in haar stal staan simpen. Echt ze kan zo tonen wat ze ervan vindt! Ze moet dan wachten tot ik zeg wanneer ze weer naar haar bak mag en ze vond mij duidelijk niet aardig. Tja.

Donderdagochtend schrok ik me helemaal wezenloos. Ik kom op stal, ligt Callas. Nog steeds na de vele koliekaanvallen in dat ene jaar, en die ene erge koliekaanval waarbij ze op straat ging plat liggen en niet meer wilde opstaan, krijg ik de zenuwen als ze ligt. En zeker met het verhaal van Pien 2 dagen ervoor. Mijn ogen vliegen dan over de situatie, ik tel de hoopjes mest, gelukkig 3, het vaste aantal per nacht en hoe kijkt ze. Maar gelukkig was mijn angst ongegrond. Het prinsesje lag gewoon haar schoonheidsslaapje te doen en had zichzelf rijkelijk versierd met hooi. Heel schattig. Zie foto onderaan. Maar ze moest opstaan want het was voetenknip dag. Vriendlief lief aangekeken en hij heeft haar voeten weer mooi verzorgd. Nu hij er toch was daar misbruik van gemaakt en hem gevraagd of hij wat foto's van Callas' nieuwe hoofdstel wilde maken, want toen ik het de 2e keer probeerde kreeg ik het idee dat het kneep bij haar oren, maar mogelijk kwam dat door haar hoge pruik. En Ellen van Dabo had mijn opmerking daarover opgepikt, en wilde graag een nieuw kopstuk leveren. Wat een service! Dank Ellen! Maar ik wilde eerst graag haar pruik invlechten, kijken of het hoofdstel dan beter paste, en gelukkig was dat zo. Zie ook foto onderaan.

En als vriendje dan toch bezig was met foto's te maken, kon hij dan ook een filmpje van Callas maken terwijl ik haar met het bitloze hoofdstel 'mende' ? Tuurlijk geen probleem. Zie link helemaal onderaan na laatste foto. En wat doet ze het goed. En zo grappig, ze kauwt op het bit. Hahahah, maar er is helemaal geen bit. En ook als ik het hoofdstel uit doe, dan doet ze haar mond wagenwijd open, zoals ze altijd doet als ik het bit uitdoe, maar er is geen bit, hilarisch vond ik dat. Dat heb ik helaas niet op film staan, maar ik ben heel erg tevreden met mijn paardje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=YNi-KkLeD3Q

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:46

Het leven is bij jou altijd spannend :D
Mennen ziet er keurig uit, maar ik zou de neusriem iets hoger hangen. Kleurtje staat haar prachtig *\o/*

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:09

Mooi hoofdstelletje Monique, lekker fel! En ze doet het super zo aan de lange lijnen. Ik zou je hoofdstel wel wat gaatjes omhoog doen. De neusriem hangt nu best laag (en dat wil je niet met een bitloos hoofdstel). Er dienen twee vingers onder het jeukbeen en de neusriem te kunnen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:28

Wat maak jij toch altijd een hoop mee zeg! Weer een paard vinden!
Haha snap dat je een rolberoerte schrikt, als je haar ziet liggen. Heel herkenbaar.
Wat een knap filmpje, wat doet ze het braaf en wat staat haar hoofdstel haar goed! Vind haar ook prachtig, zoveel zwart. Vind dat altijd mooier dan van die witte Tinkers. Zoals jij lange lijnde ik ook jaren, maar met een schoftje ertussen werkt net wat fijner! Dan komen de lange lijnen niet op de grond. Voor Fly gebruik ik zelfs een paardenslof als lange lijn. Anders is hij zo lang! Heb hier een voorbeeld. Dit is wel met compleet tuig. Maar de strengen en het borst tuig hoeft natuurlijk niet. Gaat enkel om het schoftje. Sinds ik dat geprobeerd heb, lange lijn ik altijd zo. Afbeelding

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:06

Hi Mo,

Wat heb ik weer een hoop gemist en wat gaaaaaf dat je een huis hebt! (Toch?)
Ben benieuwd, waar is het ongeveer?

En je blijft inderdaad altijd wel bezig zo, haha! Hoe gaat het nu met jouw lijf? Gaat dat ook weer een beetje of?

En Pien, ook heel veel sterkte met jouw verlies in deze toch al gekke tijd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 14:27

Waratje en Jackytje, dank voor jullie opmerking. Ik zie het nu ook. Hangt gevaarlijk laag inderdaad precies op het kraakbeen gedeelte van haar neus. Ik ga het gauw omhoog hangen!

Mainat wat een geweldige foto van Fly! Wat een heerlijke pony is het toch. Ik werk ook wel met een schoffie inderdaad voor het gemak van niet loshangende leidsels. Ik wilde echter de eerste keren dat ik met Callas werk met het bitloze hoofdstel, grote stuurbewegingen kunnen maken in de hoop dat ze meteen goed begrijpt hoe het kaakgekruiste werkt. Met een schoffie kan ik die bewegingen minder groot maken. Als ik voel dat ze het echt goed snapt, ga ik met zeker met het schoffie erbij werken.

Benthhh, ja je hebt veel gemist. En ja, we zijn enorm blij met ons nieuwe huis. Helemaal op ons lijf geschreven, we willen verhuizen!!! Maar ja dat mag niet met de confinement. Heb jij al een huis gevonden in Frankrijk? Mijn lijf gaat na 9 weken steeds wat beter. Ik kan al bijna goed slapen op beide zijden van mijn lijf en mijn rug doet het redelijk goed. Het was altijd al beroerd, het is gelukkig niet veel beroerder geworden, LOL.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:12

Fijn dat het hoofdstel toch wel past hoor. :-)
Leuk het filmpje, mij viel ook de lage neusriem op, maar dat is hierboven ook al gezegd haha. Callas is mooi! Ik hou er ook wel van, overwegend zwart, minder wit ;-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:29

Jeetje Mo, bij jou is het leven nooit saai als ik dat zo lees! Gaaf filmpje van de bitloze Callas, Ik heb alleen het idee dat je verschillende commando's gebruikt voor gaan stappen. Klopt dat of hoorde ik het niet goed? Dat lijkt me best verwarrend voor haar. En dat kwastje onderaan haar maantop, ik vind het hilarisch! Overigens zit je neusriem natuurlijk te laag zoals anderen al opmerken, maar volgens mij zit het niet op het neusbeen, maar net daaronder, meer zoals een ouderwetse lage neusriem zit ( naar mijn idee hoor). Niet goed, maar niet zo schadelijk als op het kraakbeengedeelte. Als je hem mega strak zou hebben zou ze slechter kunnen ademen, maar dat zie ik nu niet hoor. Twee vingers onder het jukbeen lijkt me wel beter, maar dat zal wel minder rechtstreeks werken denk ik, ik denk dat je daar niet raar van op kan kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:31

Dank jullie wel allemaal.

Ik heb genoten van je filmpje Monique, Callas is echt wel heel erg braaf. Bijzonder verhaal van het loslopend paard.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:26

Nou Mo, als je “straks” helemaal gesetteld bent in jullie nieuwe huis heb je genoeg verhalen voor een deel 2 van jouw boek! ;)
Blijft spannend daar in Viva la france!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 13:19

Hi Daboellen ;-) Ik had graag een tinker met een zwarte staart gehad... Dus nog zwarter in het geheel, maar je kunt niet alles hebben.

Hi Jet, het zal best kloppen dat ik weer niet consequent ben, mijn valkuil. Ik gebruik idd Voorwaarts en Allez. Het is hetzelfde in twee talen. Ik hoop dat Callas tweetalig is ;-)

Hi Namiro, dat zou grappig zijn, maar ik denk dat het veel van hetzelfde wordt. Altijd maar paarden vinden hahahah en altijd maar schrikken, wordt saai.

Hi Pien, nou vandaag was ze niet zo braaf.

Ik heb dezelfde oefening als gisteren weer gedaan, dus 'mennen' of lange lijnen, met de neusriem twee gaatjes omhoog en dus twee vingers onder haar jukbeen. Maar vandaag had ze er he-le-maal geen zin in, of ja, ze had juist héél erg veel zin, maar niet in wat ik wilde. Wat ik wilde was dat ze net zo lief was als gisteren, maar ze is geen robot en iedere keer als ik de neus richting stal draaide, was ze bijna niet te houden. Goed dat ik die neusriem omhoog had gedaan want ze trok zo hard dat ik nu wel snap dat je dat kraakbeen stuk neus kunt breken. Of misschien was ze daarom gisteren wel zo lief.
Ze schrok ook nog een keer van een auto die beneden langs de berg reed. Sinds een maand is dat al niet meer gebeurd, alleen de buren, verder komt er hier niemand, dus dat was spannend. Ze deed een schrik en draaide zich meteen om naar mij, dat was goed.
Maar ze was erg fanatiek. Ze stopte wel op HO, dat wel maar ik moest wel heel veel druk erop houden. Gelukkig liet ze zich erg goed sturen, dat vind ik heel fijn dat ze dat kaakgekruiste zo goed oppakt, maar ze hing enorm op mijn handen. En dan te bedenken dat je met lange lijnen veel meer invloed hebt als met teugels als je erop zit.

Hm. Dat belooft niet veel goeds voor echt rijden onder het zadel. Dus sowieso ga ik doen wat ik me voorgenomen had, met bit erbij. Sturen is dus geen probleem. Wel een probleem is het gaan hangen en als ze dus energiek is, wel willen stoppen, maar met erg veel hulp.

Zou ik erg jammer vinden. Dat betekent misschien dat ik met bit moet blijven rijden en dat betekent dan dat ze alleen fijn voor mij werkt als 'pijn' of ongemak van het bit haar dwingt. We gaan het zien. De pasen zit ertussen maar mijn airbagvest is onderweg. Volgende week woensdag is het 10 weken geleden dat ik van de ladder viel. Hoop dat het fijn weer is, dan ga ik eindelijk weer rijden!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:49

Mo, ik snap dat van voorwaarts en allez hoor, dat dat hetzelfde is en dat Callas dat wel zal snappen, maar de eerste keer zeg je: Ja, dan klik je, daarna zeg je voorwaarts. De volgende keer klik je alleen maar, de derde keer klik je, zeg je voorwaarts en daarna allez, de vierde keer weer een klik en voorwaarts... Het zijn kleine verschillen en de kans is heel groot dat Callas dat gewoon snapt hoor, toch zou ik er zelf denk ik één woord voor maken.

Dat ze nu minder goed reageerde is niet heel gek hoor, op dat deel zijn ze toch wat minder gevoelig dan lager op de neus. Heb je nog gekeken of de release wel snel genoeg kon? Als dat niet zo is, kan ik me voorstellen dat ze tegendruk gaat geven en gaat hangen. Als dit zo blijft als je langelijnt, zou ik dat ook eens proberen met bit en twee lange lijnen. Dat zal wel heel wat van je vergen, maar misschien kan je haar zo gevoeliger voor bitloos maken.

Duimen dat je Airvest woensdag binnen is als je erop wil/mag/kan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 14:49

aha, dus nog meer inconsequentie. Ik zal kijken of ik mezelf erop kan betrappen, dat zal een begin zijn.

Ze was vandaag om te beginnen veel drukker dan gisteren. Het waaide flink, dat helpt goed om druk te doen ;-) En er was een schrik, waarna ze altijd al ernstig alert blijft en maar liefst gewoon naar haar box wil.
Ik kon niet releasen want ze luisterde niet. Ik heb wel een paar keer geprobeerd juist te geven om meer te kunnen nemen, maar dat werkte niet. Het sturen ging wel heel goed, maar het stoppen kon ik niet releasen.
Met bit en lange lijnen heb ik veel gedaan en ik weet dat ze dan ook gaat hangen, maar dan heb ik meer te vertellen.

Na het oefenen had ik ze voor het huis gezet, staat lekker lang gras en toen we buiten zaten te lunchen kwam het prinsesje eens kijken wat ze voor lekkers rook. Mooi moment om ze door te zetten naar het hoge land, omdat ze maar een uurtje of zo op het lange gras mogen staan. Callas en Shadow dachten daar beslist anders over en het heeft toch wel wat voeten in de aarde gehad om ze naar het hoge land te krijgen. Ik had natuurlijk gewoon halsters kunnen halen, maar ik dacht ik doe het wel even met de kuif. Mwah. En ook nu waren ze dwars. Alle drie. Dus ik denk dat het aan het frisse weer ligt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:25

O ja, ik had er even niet bij stilgestaan dat het bij jullie wel eens meer zou kunnen waaien dan gister, hier is het vandaag echt een zomerse dag. Vanavond zal het wel snel afkoelen, maar voor nu is het mij hier eigenlijk al weer te warm :D .

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:55

Haha heel herkenbaar om ze effe bij hun manen te grijpen om ze naar n ander stuk te delegeren.
Vaak loopt het dan anders waardoor we alsnog een halster komen n pakken.. :D .
Hier is het vandaag winderig en koud na een zon overgoten weekend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 13:00

Hoi Sandra, ja wat kunnen paarden dan str*-eigenwijs zijn. En zo dwars dan. En totaal niet willen meewerken. En ondeugend. En ja, had ik dan maar gelijk inderdaad wat je zegt die halsters gehaald, maar ja, dat is weer een eind lopen terug naar stal om die te halen. En tegen de tijd dat ik dan weer terug zou zijn, dan zijn ze al weer een heel eind verder in de tuin en waarschijnlijk nóg stouter. Ach ja, geef ze eens ongelijk...

Hi Jet, ja hier in de bergen kan het soms een heel ander weertype zijn dan op het platteland. Bijv we kijken nu naar de temperaturen van ons nieuwe huis en hier en daar is het steevast 3 graden per dag warmer. Toen we op 29 maart daar het voor het eerst gingen kijken, stonden de irissen al vol in bloei. We zijn nu 2.5 week verder en hier zitten ze nog in de knop. Een bergklimaat is vaak veel grimmiger en dus loopt de natuur hier achter. Ik verlang naar die warmte daar, voor mij kan het niet warm genoeg zijn! Heerlijk! We hebben hier hittegolven gehad dat het 's morgens om 11 u al richting 40 graden was. Iedereen klagen, maar ik vind het heerlijk. Niet dat ik vol in die zon ga liggen bakken, maar warmte om me heen is fijn. Ik ben net een hagedis...

Gisteren wilde ik het bit aan het nieuwe Dabo-hoofdstel maken, want ik hoop dat ik deze week weer kan rijden, als is het maar stap of zo, maar dat bit is al vanaf 2015 niet meer van dat hoofdstel af geweest en dat is een westernhoofdstel dat met leertjes vast zit. Super ingenieus, even simpel als briljant, maar ja, als het dan los moet zitten die leertjes al 4,5 jaar op dezelfde plek, niet los willen. Dus bij de kachel gelegd, dat het leer indroogt en vandaag kon ik het wel losmaken.

Het is een schaartrensje, (nu zeg ik het goed, hoera) en het heeft een leren kin"kettinkje". Nu was het al uitvogelen hoe het zat met de bithangers, moet de clip nu aan het bit of aan de ringen? Moet het "gespje" nu aan de binnenkant of buitenkant. Veel variaties geprobeerd en ik vond dat het gespje dan aan de buitenkant moet zitten.

Die hele puzzel kostte me een minuut of 5 en het grote moment daar, hoe zou het in Callas' mond hangen. LOL, ze heeft verhoudingsgewijs een klein hoofd, dus toen ik het hoofdstel om haar oren hing, hing het bit ergens bij haar hoeven. Op zijn kortst versteld, ging nét het allerlaatste gaatje en weer ingehangen en yay het hing gelijk goed. Qua mondhoeken dan. Want waarom hing dat kin'kettinkje' zo raar helemaal naar beneden te bengelen. Ik heb toch een hele tijd staan staren, en Callas bleef maar kauwen op het bit, eer ik door had wat ik verkeerd had gedaan...

Ik moest zo lachen om mezelf, ik heb staan gieren van het lachen in haar manen. Ik had het bit ondersteboven gehangen!!!!! Dus de bakstukken had ik aan de scharen vastgemaakt! Ik heb me echt bescheurd! En vandaar dus dat de bakstukken zo verschrikkelijk kort moesten, want met de lengte van de scharen zit je al zowat bij haar ogen...

Echt ik ben zo'n nul met hoofdstellen en riempjes en gespjes. Werk al 30 jaar met één-oortjes daar hoef je niets aan vast te maken. Je doet het bit in, hoofdstel om één oor en je bent klaar. Geen neusriem, geen keelriem, geen nix...

Goed taak van vandaag om dat bit voor eens en voor altijd goed aan het hoofdstel vast te maken...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:32

Haha, Mo in gevecht met een bit, of eigenlijk: met een BIT *\o/* . Wel herkenbaar, niet voor mezelf, want ik ben er normaal gesproken heel scherp op. maar ik zie anderen ook het bit achterstevoren of ondersteboven aan de bakstukken doen, vreselijk gezicht vind ik dat, ze rijden daar dan ook nog mee... En vinden het gek dat het paard/de pony niet doet wat ze willen... Gelukkig had jij het snel door en kan je nu als het rustig weer is en je lijf goed voelt lekker gaan oefenen met erop en dan met bit en bitloos tegelijk!

Ja, die clipjes doe je aan de ringetjes van het vaste bakstuk. Dan ligt het bit stabieler. En de gesp aan de buitenkant, zoals eigenlijk bij alle onderdelen waar een gesp zit als het goed is.

Jullie lockdown is nog weer behoorlijk verlengd zag ik, aan de ene kant zal het nodig zijn, maar aan de andere kant lijkt me dat voor veel mensen die in Frankrijk wonen erg lastig. Hebben jullie hier nog weer extra hinder van?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:38

Jet schreef:
Haha, Mo in gevecht met een bit, of eigenlijk: met een BIT *\o/* . Wel herkenbaar, niet voor mezelf, want ik ben er normaal gesproken heel scherp op.
LOL maar geen scherp bit toch Jet *\o/* Ik wilde dat ik mijn eigen gezichtsuitdrukking had kunnen zien. Ik zat zo te staren, van dit is zo heel erg fout, maar wat heb ik nu fout gedaan, zooooo stom, hahaha.

Voor mij is de lockdown een bijkomend voordeel. Ieder nadeel hep sun foordeel. Want de rust op straat lijkt me heerlijk om weer te kunnen gaan beginnen met Callas. Er is bijna niemand op straat, geen verkeer, moet ideaal zijn om met haar weer te kunnen starten na 10 weken!

Morgen is het tien weken en ik wacht op het pakketje met het airbagvest. Het is onderweg staat er bij de track en trace, maar dat is een vrij vaag begrip... Ik heb vriendje in ieder geval al geclaimd voor het veldje morgen als het pak aankomt. Afspraak was al vanaf januari toen ik er op de eerste dag van het jaar afviel, dat ik niet meer zonder hem zou gaan rijden. Dus dat blijft staan. Ik klim trouwens ook niet meer op ladders zonder dat hij erbij is...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:05

Mo, nee geen scherp bit natuurlijk, daar zou ik waarschijnlijk sowieso iets van zeggen ( doe ik dus ook als het bit niet goed zit hoor).

Ja, dat het nu heel rustig is bij jullie, is wel bijkomstig mooi inderdaad. Ik ben benieuwd wanneer je airbagvest komt! En wijs besluit om niet meer zonder manlief in de buurt spannende dingen te gaan doen }> .

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 06:58

Tja die leertjes zijn een goede uitvinding . Je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat je teugels los kunnen gaan ;) .
Ik zie je al voor me met je uitdrukking op je gezicht zo van wtf huhhhhh ? :)
Gelukkig heb je het uigevogeld hoe het in elkaar moet zitten.

Nu nog je airbagvest en je kunt weer na maanden n rondje op Callas gaan rijden **\O/** .

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:48

Oh Mo je kunt weer BIJNA! *\o/* en dat met je mooie nieuwe hoofdstel en airvest. Super leuk!
Hier gaat vptje heel heel goed. We zijn nu wat knopjes er echt op aan het zetten, zoals verzamelen, verruimen (heel moeilijk), goed stelling en buiging aannemen. Heel hard werk zegt ze :P. En voor mij ook, want na mijn laatste behandeling vd voet zit ik niet meer zo goed.. Heel lastig

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 13:24

Hi Jet, vest arriveerde woensdag. Manlief was vandaag bij de training aanwezig en duidelijk werd dat dat niet zonder kan. Zometeen meer.

Hi Sandra, dat airbagvest is nog een storie op zich, en precies wat je zegt "n rondje op Callas rijden", want meer was het niet. Zometeen meer.

Hi Sintara, wat gaaf dat het zo goed gaat met VP, ik ben jaloers!

Want...

Het ging gewoon niet. Als in helemaal niet. Was het de rug? Nee, gelukkig niet. Was het de duizeligheid waar ik bang voor was dat dat me dwars zou zitten, nee gelukkig ook niet. Waren het mijn ribben, nee, ook niet.

Het ging gewoon niet met Callas. Wat een fiasco en een teleurstelling! Ik weet het nu zeker ik wil er een ander paard bij. Of in het nieuwe huis ga ik op maneges buitenritten maken voor de echte ontspanning. Wat een geze*k zeg! Ik ben het zat om me iedere keer in te moeten leven in wat voor Callas eventueel eng is of niet.

Wat is er dan gebeurd Mo? Nou, weer gevallen, maar niet erg. Maar ik baal wel zo ontzettend.

Ik had gisteren het airbagvest ontvangen toen de paardjes al in het land stonden, dus besloten we dat vandaag de dag zou worden. Alles picobello voorbereid. Vest op maat gegespt. Kaakgekruist teugels aan geclipt. Bit er goed ingehangen, alleen kin'kettinkje' zat niet fijn meer moet ik iets anders op vinden. Schoen (die ooit opengeknipt was door de brandweer na de eerste val) weer opnieuw getaped. Callas ingevlochten. Tweede paar teugels aan het bit op zijn scherpst. Callas was superlief met poetsen en opzadelen. Zoals ze altijd is. Ik had het vest al aan en had gemeten hoe lang de veiligheidsriem moest zijn. Helemaal perfect allemaal. Ik ga met Callas en de shetjes naar het veldje, waar beneden op de helling mijn vriend aan het harken was. Hij kwam omhoog zoals afgesproken. Shadow gaat onder het draad door. Dat was even een downer, maar ook weer opgelost en ik ben gewoon gaan grondwerken/oefenen met touwhalster over het hoofdstel heen.

Volgen keurig. Halthouden achter mij als ik stop en uit mijn bubble blijven, toppie. Achterwaarts een 10. Longeren, keurig reageren op alle commando's, echt als mijn vriend het gefilmd had, waar hij helaas niet aan heeft gedacht was het een voorbeeldfilmpje geweest op commandotraining. Wat een braaf paard en het waaide nog wel best heftig. Wat was ik tevreden. Tien weken oefenen heeft zijn vruchten afgeworpen. En dan nu het grote moment. Rijden!!!!

Ik ga naar het opstapblok, heb de teugels van het kaakgekruist vast, ik stap op, zit nog niet eens goed, heb mijn teugels nog niet eens goed vast en meteen vette paniek. Als in heel vette paniek. Als in ongecontroleerd trillen en willen vluchten. Ik stond toevallig in een hoek. Kon haar daar heen draaien, gilde naar mijn vriendje die niet doorhad dat er een ramp stond te gebeuren, en hij was met een paar grote stappen bij me. Maar ook hij kon haar niet stil krijgen en dus draaiden we om hem heen. Ik wist niet wat er aan de hand was. Zat er iets in de pad van het zadel, zat er een wesp onder? was ze gestoken? Wat ik wel wist, was dat we dit niet in de hand hadden en ik er beter af kon gaan. Ik had nog de tegenwoordigheid van geest om mijn veiligheidsvestriem los te klikken. Ik stap af en Callas vlucht achterwaarts van ons weg. Mijn vriend kon haar ook niet houden en werd meegesleurd en ik viel natuurlijk om, omdat ik nog niet goed was afgestapt en ook de teugels vast had en ook weer werd meegetrokken. Maar me gelukkig geen pijn gedaan. En vriendje was sterk en boos en Callas stond stil.

En toen werd ook duidelijk wat haar zo had laten schrikken. Het airbagvest. Jawel, dat kan ook nog. De clips maken plastic ratelgeluidjes. O ja, dat hadden we lang geleden ook, met de zadeltassen. En met mijn lange westernjas. Wat een gez*ik. Dat vond ook mijn vriend en die heeft het vest op haar zadel gelegd en is met Callas gaan rennen aan de hand. En stoppen. En rennen. En stoppen. En schudden, rammelen, kloppen met het vest op het zadel. En het schudden boven haar hoofd en rammelen. Ze werd iets minder paniekerig, maar niet veel. Haar laten snuffelen aan het vest, tegelijk geluid maken. Voor haar gezicht, geen probleem, maar bij het zadel, paniek. Pff.

Ik ben toen weer gaan longeren met het vest over het zadel, dat zakte naar 1 kant natuurlijk en Callas ging keurig als een banaan over de longeercirkel, maar dan wel de verkeerde kant stelling en buiging. Echt een hogeschooloefening die maar weinig paarden zo goed kunnen uitvoeren. Ik heb een minuut of 10 gelongeerd op beide handen en toen de vaart er wat uit leek en het niet meer zo paniekerig was zijn we gestopt. En haar even laten stilstaan en gelegenheid gegeven te kauwen en te ontspannen. Afsluiten op een goed moment en lekker ontspannen naar stal terug, toch?

Mwah. We gingen met ons vijven terug naar stal om af te zadelen en ik had het vest op haar zadel laten liggen expres. Dat was meerdere keren reden tot schrikken, waarbij ik heel boos ben geworden omdat ze in mijn bubble kwam. Uiteindelijk veilig op stal gekomen. Nog weer laten snuffelen, herrie mee gemaakt, maar ze was niet happy.

Dus rijden... ja 1 rondje, zoals Sandra zei. Maar dan geen rondje buitenrit, maar een rondje van 10 meter minicirkel.

Not funny. Not happy. Ik ga haar uiteraard de komende tijd met het airbagvest longeren en trainen op de trt. Net zo lang tot ze het ok vindt. Maar dit soort situaties gaan natuurlijk terug blijven komen. Er zal altijd wel wat nieuws zijn. Trt zegt dat je een paard niet aan iedere situatie hoeft te laten wennen, maar dat je hem een handvat moet geven om zichzelf te ontspannen bij angst. Dat ontspannen bij angst zijn beloning is. Zouden er ook paarden zijn waarbij dat gewoon niet werkt?

Het had zo leuk kunnen zijn weer rijden, maar het is wel erg lastig om nu vol goede moed toch weer verder te gaan met haar. Rijden zal dus niet gaan tot het veilig is om met het veiligheidsvest te kunnen rijden. Wat een bizarre tegenstrijdigheid.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:40

Ohhhh wat een domper! Ik denk dat je idd een goede beslissing neemt om er mee te stoppen qua rijden. Rijden hoort leuk te zijn! Of althans een verbetering qua stijgende lijn met z’n tweeen te worden. Callas wil gewoon geen combinatie vormen. Die is te zeer in zichzelf als er wat gebeurd en dan ook niet meer tot reden vatbaar. Dat maakt het zo eng! Het is vaak wel vervelend als een paard schrikt (vind ik want ik ben een bange scheiterd) maar als een paard daarna vlot hersteld, dan is het nog te overzien. En minder wordt qua schrikken. En idd rekening met je houdt ook al schrikt een dier. Dat alles doet Callas niet, als ik het zo lees. Ze is gewoon te bang en denkt dan niet meer aan andere. Waarom ze zo is weet ik niet, maar denk echt erfelijk. Ik weet echt zeker dat jij met jouw doorzettingsvermogen meerdere bange paarden zou kunnen helpen, maar dat het verstandig is om idd een ander rijpaard te kopen of te huren of bij te rijden. Dit is niet prettig. Heel veel sterkte en hoop dat de blauwe plekken en spierpijn morgen meevallen. Baal wel want je hoopt toch elke keer dat het lukt. Maar ja. Hoe dan ook ik vindt je nog steeds een ontzettende doorzetter!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 13:46

Hi Mainat, ja, het is wel erg ontmoedigend moet ik zeggen. Maar ik zeg niet dat ik stop met op haar te rijden. Ik kan pas rijden als zij gewend is aan het airbagvest. Wanneer dat moment daar is, weet ik nog niet.