de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:44

Wat een draken allemaal.. Weides die gesloopt worden, tenenbijters.. Haha! Klinkt allemaal erg puberig!

Ik heb dinsdag maar eens gelongeerd, mevrouw was niet vooruit te branden.. Morgen avond maar weer een poging.. Mssn hengstig, maar dat weet ik niet. Ach, we zien t wel.
Als ze ietsje beter loopt onder het zadel, ga ik ook eens naar les.. Maar voor nu gaat het nog prima :) Die 4 x dat ik erop gezeten heb. De eerste galop moet nog gaan plaatsvinden, maar dat wil ik pas doen als er iemand bij is en ze nog iets meer balans heeft dan nu. Komt vanzelf een keer :) Ik heb alle tijd..

Ofwel, tot augustus volgend jaar, dan wil ik aan keuringen en bestgaande meegaan doen :))

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:18

Haha, stoute merrie Abercrombie! ~~}>

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:48

Mmm...Anneruth is wel heel stil...zou dat betekenen dat ze wel of juist niet zich opgegeven heeft voor de onderlinge :D

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:58

Ik meld me ook weer eens. Ik lees trouw jullie verhalen bij. Fijn te horen dat er meerdere wat stout en fris zijn! Hier nog 1.
Anneruth gaat starten begrijp ik ;-)

Hier nog stééds moeite met de linkergalop....ik word er een beetje moedeloos van. 4 weken geleden de chiropractor geweest voor de 2e behandeling van dr bekken. Sinds 1,5 week weer echt aan het rijden. Linker galop gaat echt met milimeters beter, maar ik weet niet of dat komt door de behandeling of omdat ik dr steeds beter ga kennen en meer preciezer weet wat ik moet doen om dr goed aan te laten galopperen. Verder verstapt ze zich achter af en toe onder het zadel in stap en draf. ...slappe achterhand? Bekkenprobleem? Veearts/chiropractor weet het eigenlijk ook niet echt. Zo jammer. Want verder geniet ik top van dr. Ze is super lief in de omgang, kan uren stilstaan met tutten, nuchter onder het zadel. Buitenrit vind ze ook helemaal leuk. ...maar ik word zo moedeloos van die galop. Ze bouwt dan spanning op, dat vind ik dan ook zo sneu. Verder groeit wel alles door onder het zadel zeg maar. Aanleuning, overgangen, schakelen, oefeningen gaan allemaal beter. Kan zo starten, maar als ze niet linksom galoppeert heb ik niks in de ring te zoeken natuurlijk

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:23

is ze wel rijtechnisch recht?
Mijne is daar ook heel gevoelig op, heb gelukkig een juf die een krack is in rechtrichten en basis maar t is bij jonge paarden gewoon lastig maar noodzakelijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:31

Galoppeert ze aan de longeerlijn of los wel gewoon linksom?

Klinkt zo inderdaad alsof ze niet recht is en daardoor moeite heeft (om balans te houden, zeker met iemand erop) in de linkergalop.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:48

Lastig anonymous! Ik heb zelf ook het gevoel dat het wel eens kan komen vanuit het niet rechtgericht zijn van het paard. Valt ze bijvoorbeeld één kant heel erg op de buitenschouder of binnenschouder?

Ik kom even mijn onwijs fantastische gevoel met jullie delen... WOW! George had ik vanochtend mee naar mijn nieuwe instructie (instructrice bij mijn opleiding, dus kent mijn manier van rijden wel maar niet mijn paard), beetje methode a la van der Schaft/Hamminga ofwel Duits, neigen naar klassiek opleiden. Ik heb al lang interesse in de biomechanica van een paard en denk ook dat wanneer je het rijden vanuit hier benaderd er hele mooie dingen kunnen ontstaan. Via mijn opleiding was ik wel eens bij verschillende de Bodt-achtige instructeurs geweest, maar nooit mijn heil daarin volledig gevonden.

Vanochtend gereden bij mijn nieuwe instructie, en wat er werd George ruig! Hij liep met zoveel schoftlift, balans, recht op twee teugels, activiteit en gedragenheid rond. Bizar! Zodra ik iets van voren sloot en hem uitnodigde meer te gaan 'zitten' deed hij dat perfect! Het waren weliswaar enkele passen, maar wat een gaaf gevoel! Ik had ook echt het gevoel dat hij zoveel meer paard was, zo ruig draven terwijl hij normaal van die ponypasjes maakt, en ook zo vreselijk goed de zaken oppikken. Op een gegeven moment zei ze: "Ja, nou dit is wat het is. Je paard loopt in een perfecte balans en met voldoende oprichting, neusje op de loodlijn, maar veel meer mag hij nog niet gaan zitten voor zijn leeftijd... Niks meer aan doen dus!". Je kunt begrijpen dat ik helemaal in de wolken ben, wat een gaaf gevoel geeft George. Ineens lijkt mijn puppy vele malen meer mogelijkheden in zijn lijf te hebben dan ik ooit had durven dromen. Instructie vroeg ook of ze hem niet mocht kopen, ze was helemaal weg van hem en zocht een dergelijk paard voor zichzelf. Al met al, wat een complimenten!

Wow, wat heb ik toch een fijn paard en wat geniet ik er onwijs van! <3

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:46

Gaaf toch. Lekker genieten :j

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:58

Wow dat klinkt goed!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:02

Hier ook weer even een update, ook hier verhuisd naar een andere stal waar gable veel meer naar buiten kan.
En er is ook prachtig de gelegenheid om buiten te rijden.
Na alle ellende van niet passende zadels nu een heel klassiek zadel met weinig poespas.
Het zit netjes op mijn merrie en ik zit er fijn in.
Het rijden gaat steeds een stukje fijner en we begrijpen elkaar steeds beter.
Verder is het een hele lieve vriendelijke merrie.
Ja ben nog steeds blij met haar.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:07

Nee ze is niet recht. Ze heeft linksom moeite ook in draf, ze heeft moeite met die buiging. Ik ben ook veel bezig met rechtrichten. Aan de longeerlijn of los galoppeert ze ook bijna nooit linksom, rechtsom gaat dr veel makkelijker af. Onder het zadel krijg ik het beter voor elkaar dan aan de longe. Onder het zadel kan ik beter voelen wanneer ze er in draf echt goed doorheen is. Misschien wil ik ook wel teveel, voor haar op dit moment zeg maar....

Klinkt fijn picassox, fijn is dat.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:57

vandaag 1 van mijn laatste wedstrijden met Phoebe in de B gehad. Ze was superbraaf. Er stonden allemaal potten met bloemen op de hoeken, maar ze liep er zo langs. Echt heel fijn. In de 2e proef was ze weer wat op en ging ik zelf nog een keer de verkeerde kant op (dom dom). Maar 1e proef 192 en 2e 197 -2, dus 195. Maar 1e proef was ik 3e en 2e proef was ik 2e! Mooi 3 winstpunten erbij. Teller staat nu op 28 wp!
Nog 1 wedstrijd gepland in de B en dan over naar de L1!

Na de wedstrijd heb ik Phoebe gelijk verhuist naar de nieuwe stal. Daarna snel Jazzy (moeder van Phoebe) opgehaald. Phoebe was wat onwennig, maar Jazzy ging gelijk hooi eten en dan is ze gelijk thuis! Vreetzak, hahaha. Morgen de shet nog over brengen en dan nog al mijn spullen. En dat zijn er heel veel, pffff

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:05

Mijn 4 jarige vandaag stok kreupel uit de wei maar alleen in draf? :(

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:12

Hoefzweer?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:45

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:19

Hoef voelt niet warm. Lijkt eerder van boven te komen. Verrekking ofzo.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:21

Ik zou even een paar dagen wachten om te kijken hoe het zich hersteld. Anders toch voor de zekerheid even de DA er bij halen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:24

Ja was ik ook van plan. Heb nog nooit een paard met een hoefzweer gehad trouwens. Mocht dat t zijn hoop ik dat ze niet heel gevoelig is daar voor.

Mijn stalgenoot heeft haast elke 2 maanden wel een hoefzweer bij dr paard.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:22

Hou je ons op de hoogte? Hoop dat het snel weer opknapt!

Ik twijfel heel erg of ik me opgeef voor een onderlinge wedstrijd op 12 december hier in de buurt.. :o Iedereen zegt doen maar ik ben nogal een schijtluis en kweek gigantische zenuwen van te voren :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:34

Herkenbaar Ketly ;-). Ik ga nog niet op pad. Eerst wat basale dingen 100% goed hebben. Dan voel ik me ook zekerder.

@Abercrombie: beterschap voor je paard! Vervelend altijd als ze iets hebben.

Gefeliciteerd met jullie resultaten voor de starters onder ons +:)+

@Anonymous: wat vervelend dat de linker galop nog niet wil. Heb je ook al dubbele longe geprobeerd? Dan kan je haar misschien wat beter bedienen.

@Setteli & Jessica: veel plezier op jullie nieuwe stal!

@Piccasox: klinkt erg goed zeg! Geniet ervan :j :).

Gideon had het druk vandaag. Eerst weer een schriktraining. Was super leuk. Je bent even van huis, een andere omgeving, even de focus van de dressuur af. En ik heb hem vandaag geschoren. Hij is dan echt heel braaf. Blijft gewoon stil staan, lijkt het zelfs haast lekker te vinden. Behalve zijn oortjes :+ toen hebben we de praam er even bij gehad.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:36

Haha fijn dat ik niet de enige ben :D Ik heb nog even de tijd dus geef me alleen op als ik er 100% achter sta.

Wat fijn dat hij zo braaf is met scheren! Hoeveel grams deken heb je er nu op?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 07:50

Hij heeft nu een dikke Staldeken van Anky op 360 grams met een 0 grams regendeken. De ankydeken is wel al een paar jaar oud en vaak gewassen dus of hij nu nog de officiële warmte afgeeft? Dat zal wel iets minder zijn geworden. Laat het ruim 250 gram zijn ofzo?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:50

Abercrombie, wat vervelend zeg! Hopelijk knapt ze snel weer op!

Anneruth, klinkt als een leuke dag! Fijn dat hij zo braaf was met scheren. :j

Ik ben gisteren verhuisd. Vond het zelf wel wat spannend en dat gaf ik door aan Gibbie die vervolgens de trailer niet op wilde. :o Maar binnen 5 minuten stond ze er alsnog op dus braaf paard *\o/* en stom baasje. :')
Op nieuwe locatie aangekomen, apart in een paddock gezet naast 3 van hun pony's. Uiteindelijk 1 pony erbij gelaten en op wat gegil na niks aan de hand. Toen pony 2 erbij gelaten maar die vond dat ze pony 1 moest beschermen dus die ging er elke keer tussen staan. Wederom weer wat gegil en wat konten gedraai maar al snel stonden ze fijn met z'n drietjes. Ze gaan deze week rustig de rest introduceren bij haar, voel me er heel goed bij. Ben gisteravond ook nog even langs geweest en ze stond heel rustig van haar hooi te eten en had net zulke praatjes als altijd. :+:

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:52

Ook al verhuisd, wat een verhuizers :D. Fijn dat het zo goed ging Kaitlyn +:)+. Veel plezier op je nieuwe stal.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:53

Ik ben gewoon zenuwachtig om naar stal te gaan vandaag. Ik hoop zo dat ze weer rad is.