Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:44

Jammer, dat er altijd eerst naar het negatieve gekeken word.

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:45

het negatieve is heel belangrijk he :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:46

Als ik elk paard moet laten staan, naar de hand van foto's ga ik er niet zo snel eentje vinden denk ik. Foto's zijn moment opnames... Kijken is niet kopen hé, kan goed zijn dat die best wel deftig loopt op een normaal bit... En als ik er dan niet ben geweest, en stel dat ie dan echt iets voor mij zou geweest zijn dan zou ik me dat gaan beklagen. Heb die 11 jarige flemmingh merrie ook de kans gegeven, mezelf teleurgesteld maar dat hoort er nu eenmaal bij. :) Als je niet gaat kijken, dan weet je het niet...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:48

Ik denk dat dit moet, wil je niet bedrogen uitkomen. Het gaat immers over veel geld en je wilt meestal wel een doel bereiken.
Immers bij het kopen van een paard moet je altijd een portie wantrouwen hebben, want er wordt veel gesjoemeld.

Klopt, arabiertje, maar ik zou geen honderde kilometers rijden (auto rijd niet op water), voor een paard dat al veel vraagtekens heeft op de foto die je gezien hebt, je moet al een selectie maken vind ik persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 20-12-11 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:49

maar op een gegeven moment ga je dat beu worden om elke keer teleurgesteld te worden en dan ga je wel selectiever zijn op foto hoor :)

moest er nu staan dat ze geen geweldig niveau had en dan met pelhalm gereden zou ik denken, ok dat kan wel. Maar M niveau en dan zo'n bit (de laatste foto verraad ook al dat het geen M niveau is) dan gaan de alarmbellen al heel hard rinkelen :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:51

Ik ga het er toch op riskeren, ik zie dan wel of ik teleurgesteld wordt of niet. :j Dat bit, is mijn grootste zorg absoluut niet... Braaf, correct, en een degelijke basis dressuur. De rest zien we dan wel. :P

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:52

Is het niet veel handiger als men voordat ze naar een paard gaan kijken, een filmpje opvragen van het betreffende paard onder het zadel? Dan heb je toch een veel beter beeld van het paard, en minder een 'momentopname'.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:53

degelijke basis dressuur door aan een pelhalm in een krulletje getrokken te worden?

woeps... wat noem jij een basis dressuur...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:59

chanel1985 schreef:
Dat vind ik ook, als ze een paardje als braaf en ideaal leerpaard aanbieden, maar er steekt wel een een keistraf bit in, dan klopt er al iets niet.
Want als het zo'n braaf paard is, waarom dan zo'n straf bit?

Het kan toch zijn dat het een braaf paard is maar dat hij verrot gereden is? Het gereden zijn zegt niets over het paard. Het zegt iets over de ruiter.

Daarom vind ik een al opgeleid paard niet gemakkelijk. Ik heb al genoeg eigen rijtechnische problemen waar ik tegen aan loop. En dan krijg ik óók nog eens die van een ander erbij. Daar word ik niet blij van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:00

Ik vind het zwarte paard een aansprekend dier. Lijkt een nuchter dier, heeft (als de tekst idd klopt) enige ervaring en zou dus een goed leerpaard kunnen zijn voor Arabiertje. Het bit en z'n nek geven me wel de indruk dat het misschien een sterk dier zou kunnen zijn, maar in hoeverre dat bezwaarlijk is..? Zal van de ruiter afhangen, de ene ruiter vindt dat geen probleem, de ander verschrikkelijk.

Arabiertje, als dit paard je aanspreekt gewoon een afspraak maken, natuurlijk moet je altijd kritisch blijven en blijf zeker vragen stellen, maar als je puur op ieder minpuntje in de advertentie ieder paard al laat staan heb je volgend jaar nog geen enkel paard proefgereden ;) Gewoon een afspraak maken dus, en dan maar kijken of het wel of niet wat is! Geheel vooraf voorspellen gaat toch niet!

Mocht het paard ver weg staan zou je misschien idd alvast een filmpje kunnen opvragen of telefonisch alvast wat vragen kunnen stellen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:02

Hmm, daar kan je in sommige gevallen gelijk in hebben, maar ik blijf wel bij mijn standpunt. Als het zo'n braaf paard is, hoeft er zo'n straf bit niet in, dat is altijd met een reden.

Ik denk dat een sterk paard niet het geschikte paard is voor arabiertje daar Siska ook een sterke pony is en ze daar problemen mee had.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:06

kijken kan geen kwaad.

Het is toch de ruiter die er voor kiest met soon bit te rijden. Misschien loopt ie wel heel fijn op een normaal bit.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:08

Inderdaad, maar het roept vragen bij mij op. Waarom hebben ze dan geen foto's getrokken van het paard met een gewoon bitje, is imo beter omdat je dan zo geen vragen krijgt van waarom rij je met een straf bit, omdat hij te sterk is ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:16

Misschien vindt de huidige eigenaar zo'n bit wel extra stoer? Wie zal het zeggen :D Boel vreemde mensen op de wereld. Zonder te bellen voor meer info en/of een afspraak kom je er nooit achter en kun je wel thuis websites als Marktplaats, Bokt en Kapaza BLIJVEN afstruinen maar zoals gezegd heb je dan over een jaar nog geen paard. Er worden hier aannames gedaan die voor hetzelfde geld helemaal niet waar kunnen zijn.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:17

Nouja, ik vind het sowieso niet echt foto's die je neer zet bij een advertentie.
maar arabiertje zal er vast wel naar het bit gaan vragen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:18

Ieder zijn ding natuurlijk, heb in april ook een zoektocht gedaan naar een nieuwe pony en had vele eisen maar toch had ik vrij snel de perfecte pony, ondanks mijn selectieve kijk op verkoopsadvertentie's.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:20

Niet iedereen heeft altijd de persoon om foto's te trekken hé Chanel. Ik heb dat geluk nu wel dat er bij ons regelmatig foto's worden gemaakt, maar ik kon even goed ook nog maar enkel foto's hebben waar ik in het begin met ophaal-trens reed. En sorry hé, maar ik heb Siska wel geleerd om op een normaal bit te lopen. Dat bit is voor mij absoluut geen probleem, ga ook mee met de reactie van Nouks. Ligt meer en deels aan de ruiter als aan het paard zelf.

Ik ga hoogst waarschijnlijk pas kijken na zaterdag, ik ga het voorlopig houden op de paarden die ik nu op het oog heb. De vosse merrie, fairway en dan de paarden vanuit nederland. Moest het zijn dat ik dan nog niet echt overtuigd ben, dan kan ik nog verder kijken. Maar ik ga graag op m'n gemak naar een paard kijken, en deze ruin kan ik er echt niet meer tussen in plannen vrijdag, en zaterdag ook niet...

Heb al gebeld naar die ruin hoor, en heb gevraagd met welk bit hij nu gereden wordt. Heb verder ook nog andere vragen gesteld, zoals hoe hij is in omgang, bij het rijden, ... En ze leek mij daar wel een deftig antwoord op te hebben. Als ik ga kijken, dan zie ik hoe die echt is. Moet er wel wat km's voor over hebben, maar dat heb ik er gerust voor over... Ik denk dat het paard dat ik zogezegd zoek, niet naar me toe komt gelopen bij wijzen van spreken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:21

Samsie schreef:
Jammer, dat er altijd eerst naar het negatieve gekeken word.

Beter dat dan tig paarden verslijten omdat je niet kritisch en realistisch kijkt.
Sommige mensen kijken teveel door een roze bril hoor, dan kan het alleen maar tegenvallen, maar goed; Ieder mens moet zijn eigen fouten maken om te kunnen leren... Al hebben sommige mensen wel veel fouten nodig voor ze het leren vind ik...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:49

Helemaal mee eens. Ik ben ook zo iemand die te veel fouten heeft gemaakt. Had al veel eerder moeten leren, maar ja. Tijd kan je niet terug draaien.
1e paard wat ik zelf uitzocht was een KWPN-er. Deze had een rontg. bemerking. Haakje aan het hoefbeen. Wel DA gebeld, die was eigenlijk vaag. Ze kon er last van krijgen, maar dat hoefde niet. Uiteindelijk gekocht, maar nog geen 2 jaar later hinkte ze op 3 benen door de wei. Foto en het was flink verergerd dat haakje. Dus heb haar in laten slapen.
2e paard, een draver van 14, nog 4 jaar plezier van gehad, toen de ene na de andere blessure. Heb haar pensioen gegeven en ze is vorig jaar overleden.
3e paard, ik wilde een paard die braaf is, vooral met buiten rijden. Kom ik thuis met een paard wat beleerd is en daarna niet doorgereden. De meiden waar ik hem van kocht hadden er ook niet opgereden, dus ben er zelf niet op geweest. Uiteindelijk bleek dat paard niet geschikt voor mij, heb hem ong. anderhalf jaar gehad.
4e paard, draver van 6. Echt een schat, kwa karakter helemaal wat ik zocht. Was al gekeurd, dus niet over gekeurd. Maar niet goed opgelet. Hij bleek compleet verkeerd in elkaar te zitten, heb nog nooit zo een scheef paard gezien met zulke rare hoeven. Heb hem een jaar gehad, na veel DA bezoeken, fysio e.d. heb ik ook hem moeten laten gaan. Ik denk dat als ik dit paard door mijn eigen da had laten keuren hij er niet door was gekomen.

Dus wijze les, twijfel of iets negatiefs waar ik niet mee om kan gaan, of geen ervaring mee heb, dan laat ik het paard staan. Zou oerstom zijn als ik nu weer met een fout paard aankom. Hebben paard en ik allebei niks aan.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:55

Maar arabiertje wat is nu eigenlijk je doel met het paard? Waarom zoek je geen paard die nog in wedstrijdconditie is op M/Z niveau? Als ze verreden zijn dan heb je er ook geen leerpaard aan. Die foto's van dat dikkere, zwarte paard zijn toch geen gezicht, wat kun je daarvan leren? Er zijn genoeg oudere paarden te vinden die nog wel op correct M/Z niveau worden gereden waar je veel meer aan hebt. Ik heb het idee dat je geen flauw benul hebt van waar je naar moet kijken, (het ene paard een nog meer bizarre keus dan het ander om het even grof te zeggen) dus ik zou de ervaren mensen in dit topic om tips vragen, misschien weten zij wel iets staan. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou het sneu vinden voor jou en het paard als je met een mismatch komt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:08

Ik denk dat het erg belangrijk is om eens te kijken wat je wilt.
Een recreatiepaard waar af- en toen eens een wedstrijdje mee gereden wordt hoeft mijn inziens niet perfect te zijn. Zoals ik al eerder schreef; perfecte paarden bestaan niet. Wanneer je dit wel zoekt, kun je beter direct stoppen. Wellicht dat sommigen in dit topic daarom (in deze tijden van overschot) nog steeds geen paard hebben aangeschaft na maanden zoeken.

Krijg zelfs het idee dat sommige mensen het leuker vinden om te zoeken, te kijken en te proefrijden dan daadwerkelijk een paard te kopen :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:13

Ik vind het vreselijk, die zoektocht. Ik doe het echt niet voor mijn plezier. En mijn paard hoeft niet perfect te zijn. Heb ik al vaker gezegd. Maar hij moet wel gezond zijn. Een paard met een stalgebrek is niet zo een probleem, aangezien ik de paarden maar weinig op stal heb staan. Schoonheidsfouten of gewoon niet mooi is voor mij ook geen probleem.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:21

Stalgebrek is voor mij juist wel een probleem. Ik erger mij daar verschrikkelijk aan.
Piephak(je) o.i.d. zou weer geen probleem zijn.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:33

wat een discussie is er gaande.
ik ben er wel mee eens dat elke redelijk correct gebouwd paard Z moet kunnen lopen. alleen veel ruiters kunnen het niet. maar daar gaat dit topic verder ook niet over.

Ik ga binnenkort bij een 3 jarige ruin kijken. ik weet er niet veel van. Hij staat de koop bij Frits Minnebo en daar heb ik mijn andere paard ook gekocht. hij zegt over dit paard is echt wel een beter paard. hij is 1.72 met goede beentechniek. net onder het zadel etc.

hij heeft zelf ook meerdere paarden staan wat echt leuke wedstrijd paarden zullen zijn. zoals een 3 jarige wonderboy. en die valt ook zeker in de normale prijsklasse.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:20

Arabiertje* schreef:
Ik ga het er toch op riskeren, ik zie dan wel of ik teleurgesteld wordt of niet. :j Dat bit, is mijn grootste zorg absoluut niet... Braaf, correct, en een degelijke basis dressuur. De rest zien we dan wel. :P

Siska was toch ook braaf, correct en had een degelijke basis dressuur? :')
Ik denk zoals vele anderen dat je toch eens goed moet nadenken over wat voor paard je zoekt.
Je laat hier paarden zien waarvan ik zo kan zeggen :'je bent puur op het uiterlijk afgegaan'.
Die zwarte van stal Jansen vd hout, die zag er al niet fijn gereden uit.
En die zwarte die je gisteren plaatste, dat zie je toch direct dat hij niet op een deftig niveau gereden word.
Ik snap trouwens ook niet waarom je nu al constant met paarden gaat proefrijden, terwijl Siska nog niet verkocht is.
Sebiet vind je het paard van je dromen en dan moet je hem mss laten staan omdat je er geen 2 kan houden...
Maak een deftig lijstje op, en ga niet zo hard op het uiterlijk af. Want ik denk toch dat het écht het belangrijkste is dat je nieuwe paardje braaf en correct is ipv alleen maar enorm knap.