Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:12

Alleen bij de eerste aanval begin vorig jaar had ie de schapen achter normale afrastering.
Bij de aanval in afgelopen december stonden ze al binnen een McSchaap afrastering.
Bij de eerst aanval in 1x 13 schapen gedood.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:58

Vanaf mei ‘24 ook subsidie voor Gelderse paarden houders op aanschaf wolfwerende afrastering.

Citaat:
14-02-2024 Gelderland: vanaf mei 2024 ook subsidie voor paardenhouders in de provincie Gelderland

GEDEPUTEERDE HAROLD ZOET SCHRIJFT;

<<"Altijd goed om je te laten informeren. Zo bracht ik afgelopen maandag een bezoek aan paardenpensionstalling Mariahoeve van Arjan Staadegaard in Renkum. Dit bedrijf bevindt zich midden in een wolven gebied en om deze reden heeft Arjan 3,5 km wolfwerend raster om zijn paarden aangebracht. Een flink kostenplaatje van 20.000 euro uitsluitend aan materiaal. Iedere 14 dagen in de zomer gaat hij dit stuk rond met de bosmaaier om begroeiing weg te maaien. In Gelderland zullen ook paardenhouders vanaf mei gebruik kunnen maken van de rastersubsidie.">
.

OPMERKING VAN WOLF EN PAARD =>

E 20.000 voor 3,5 kilometer is ~ E 0,57 ct materiaalkosten per strekkende meter. Dat lijkt ons vorstelijk aan de lage kant, óók bij upgraden van de bestaande afrastering…

.

Link naar bericht Harold Zoet:
https://www.facebook.com/harold.zoet/po ... 4YkmF2QHRl

.
Link naar een eerder bericht over deze 3,5 km afrastering
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 0070690434

Afbeelding
Bron wolven en paard
https://www.facebook.com/share/p/FzwMHX ... tid=K35XfP

En Harold Zoet, gedeputeerde provincie Gelderland
https://www.facebook.com/share/KULygQf9 ... tid=WC7FNe

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:14

Elke 14 dagen met de bosmaaier? Dat is toch nooit genoeg? Ik heb het idee dat ik sowieso elke 14 dagen al met de bosmaaier aan de gang ben.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:50

Sanet schreef:
Elke 14 dagen met de bosmaaier? Dat is toch nooit genoeg? Ik heb het idee dat ik sowieso elke 14 dagen al met de bosmaaier aan de gang ben.

???????

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:53

Even bovenstaande post van Tienus lezen. Daar staat het in waar Sanet op reageert.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 23:00

Arjan heeft geld zat dus even €20000 voorschieten was geen probleem.

Hij hoort iets, zoals pp/ track en doet het.
Niet zozeer omdat hij zo begaan is met paarden, maar puur zakelijk.
Het trekt mensen aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:45

Sanet schreef:

Gemiddeld misschien.
In de zomer wat meer en in de winter wat minder.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:47

Zeggen ze daar nu dat wolfwerend raster een koopje is?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:56

Mellow schreef:
Even bovenstaande post van Tienus lezen. Daar staat het in waar Sanet op reageert.

Ja dat begrijp ik , maar wat bedoeld sanet.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:59

pillow schreef:
Mellow schreef:

Ja dat begrijp ik , maar wat bedoeld sanet.

Dat dat in haar ogen niet frequent genoeg is en vaker zou moeten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:13

Yes, dat bedoelde ik.
Ik ben nu in de zomer met mijn laagste lint op 20-30cm al elke 2 weken aan het bosmaaien.. en dan doe ik eerst ook nog helemaal met de zitmaaier erbij langs, dat scheelt een hoop tijd. Wij hebben maar net iets meer dan 2 hectare. Dat red ik in een dag wel (ochtend 2,5/3uren, middag idem, beetje afhankelijk van waar ik ben als het tankje leeg is en wanneer m’n draad op is en hoeveel slakken er ontploffen tegen mijn vizier aan :D ). Maar dan tril ik wel de rest van de avond. Lijkt mij niet te doen om een lagere omheining goed vrij te houden helemaal niet met zulke mega lange einden aan omheining in de zomer.
Nu in de winter hoef ik uiteraard niet bezig, gelukkig, want dat is meer moerasmaaien dan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:20

Sanet schreef:
Yes, dat bedoelde ik.
Ik ben nu in de zomer met mijn laagste lint op 20-30cm al elke 2 weken aan het bosmaaien.. en dan doe ik eerst ook nog helemaal met de zitmaaier erbij langs, dat scheelt een hoop tijd. Wij hebben maar net iets meer dan 2 hectare. Dat red ik in een dag wel (ochtend 2,5/3uren, middag idem, beetje afhankelijk van waar ik ben als het tankje leeg is en wanneer m’n draad op is en hoeveel slakken er ontploffen tegen mijn vizier aan :D ). Maar dan tril ik wel de rest van de avond. Lijkt mij niet te doen om een lagere omheining goed vrij te houden helemaal niet met zulke mega lange einden aan omheining in de zomer.
Nu in de winter hoef ik uiteraard niet bezig, gelukkig, want dat is meer moerasmaaien dan.

Dit voelt zo herkenbaar helaas, de hele avond en dag erna je lijf voelen van die kl*te bosmaaier :') ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 01:08

Zichtmelding Kootwijk, 2e melding van afgelopen avond. Eerder op de avond iets noordelijker gespot. Thv Nieuw Millingseweg en Asseltseweg.

Citaat:
Kootwijk
Gelderland
14-2-2024
Tijdstip 22.17 uur
Zichtmelding wolf op het park Berkenhorst.

Wolvenmeldpunt GW 31617018889
#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/CzJpka ... tid=K35XfP

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:03

Onali schreef:
Arjan heeft geld zat dus even €20000 voorschieten was geen probleem.

Hij hoort iets, zoals pp/ track en doet het.
Niet zozeer omdat hij zo begaan is met paarden, maar puur zakelijk.
Het trekt mensen aan.

En dan doet iemand zijn best de paarden te beschermen krijgt ie zo een typisch nederlandse afgunstige reactie....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 10:12

Of ik ben lokaal en ken hem.

Zoek voor de gein eens op Mar.iahoeve hier op Bokt.
Alles wordt gesloten.
In die omgeving is hij berucht, hij intimideert of maakt seksuele advances naar zijn jongere vrouwelijke stalgenoten.

Heeft 0,0 met afgunst te maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:41

Citaat:
15 februari 2024/Nederland
Flink meer wolvenaanvallen in Friesland. 'Meer wolven betekent niet automatisch meer schade'

In minder dan een maand tijd zijn in Friesland meer dan tachtig schapen gedood door wolven. Bureau BIJ12 ziet het aantal meldingen van wolvenaanvallen deze winter rap toenemen. Hoe kan dat?
Volgens Lelieveld is het Drents-Friese Wold één van de natuurgebieden waar “snel werk gemaakt moet worden van betere bescherming. Vooral omdat de roedel die hier leeft, gewend is om schapen te eten….
”Volgens ons moet er snel werk van gemaakt worden om het roedel gedeeltelijk of helemaal te verwijderen - er worden voortdurend ook beschermde schapen aangevallen, en juist als nog weinig houders maatregelen hebben kunnen nemen is het duidelijk dat het probleemwolven zijn.

In Friesland ging het tussen half december en begin januari om 83 dode schapen, blijkt uit de nieuwste dna-uitslagen van BIJ12. Het bureau dat voor de overheid wolvenzaken afhandelt, kreeg meldingen van schapenhouders uit onder meer Hoornsterzwaag, Jubbega, Makkinga en Appelscha.
Zij krijgen een tegemoetkoming in de schade van de provincie.

Cijfers
Op de lijst van schademeldingen valt op dat het aantal gemelde wolvenaanvallen in Friesland in november, december en januari fors hoger ligt. In deze periode kreeg BIJ12 tussen de 23 en 30 meldingen per maand. In andere maanden komt dit aantal bijna niet boven de 10 uit.
In november ging het om 53 dode schapen. In december en januari ligt dat aantal op respectievelijk 101 en 76. Bij deze laatste twee cijfers moet wel gezegd worden dat BIJ12 nog niet alle dna-uitslagen van deze maand binnen heeft.
Of al deze dieren door wolven gedood zijn, moet dus nog worden vastgesteld.

Toename valt op
„De toename is ons zeker opgevallen”, zegt woordvoerder Christian Jansen van BIJ12. „Niet alleen in Friesland, maar bijvoorbeeld ook in Drenthe. Daar is het deze weken bijna dagelijks raak. De oorzaak is voor ons moeilijk te duiden. Dat laat ik over aan ecologen.”
De roedel in het Drents-Friese Wold kreeg er dit jaar zeven nieuwe welpen bij. Houdt de stijging van het aantal wolvenaanvallen verband met de uitbreiding van de roedel? „Ja en nee”, zegt Glenn Lelieveld, expert van de Zoogdiervereniging en coördinator van het Wolvenmeldpunt. „Meer wolven betekent niet automatisch meer schade. Het ligt complexer.”
Zo speelt volgens Lelieveld de cultuur van een roedel de grootste rol. „Op de Veluwe zijn groepen wolven actief die helemaal geen schapen eten. Het is maar net wat nieuwe welpen wordt aangeleerd. De wolven in het Drents-Friese Wold leren dat duidelijk wel. Schapen staan hier op veel plaatsen ook onvoldoende beschermd. Als het continu beschikbaar is, leren de wolven daar gebruik van te maken.”
Daarnaast ziet Lelieveld in binnen- en buitenland dat vee in het najaar en in de winter meer risico loopt. Wolven zouden sneller een schaap aanvallen, omdat het jonge wild in de bossen rond deze tijd zich moeilijker laat pakken. „Het jonge wild is nu wat groter en rent harder.” Een andere mogelijke verklaring is volgens de deskundige de voedselbehoefte van de wolvenwelpen. „Die is rond deze tijd ook groter dan in de zomer.”

Beschermen, beschermen, beschermen
Vorige maand bleek uit een data-analyse van BIJ12 dat aangevallen dieren in Nederland vrijwel nooit achter een deugdelijk, wolfwerend hek staan. Hoewel schapenhouders daar subsidie voor kunnen krijgen, vinden veel schapenhouders dit ondoenlijk en te arbeidsintensief.
Volgens Lelieveld is het Drents-Friese Wold één van de natuurgebieden waar snel werk gemaakt moet worden van betere bescherming. Vooral omdat de roedel die hier leeft, gewend is om schapen te eten. „Er wordt natuurlijk ook gesproken over het beheren van wolven, maar uit onderzoek blijkt dat dit juist tot meer schade leidt. Beschermen, beschermen, beschermen. Dat is de enige oplossing voor dit probleem.”
https://lc.nl/friesland/ooststellingwer ... EqRXYByHJ8

Bron geen wolven in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/nQmvq7 ... tid=WC7FNe

Lc.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:55

Onali schreef:
Of ik ben lokaal en ken hem.
Zoek voor de gein eens op Mar.iahoeve hier op Bokt..

Iets minder 'lokaal', maar niet minder onbekend ;(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 11:17

Ik ben ook niet meer zo lokaal, maar heb genoeg gehoord toen ik dat nog wel was :+

Was wel fijn want wij zijn zo wel aan hele leuke stalgenoten gekomen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:23

tienus63 schreef:
Citaat:
15 februari 2024/Nederland
Flink meer wolvenaanvallen in Friesland. 'Meer wolven betekent niet automatisch meer schade'

In minder dan een maand tijd zijn in Friesland meer dan tachtig schapen gedood door wolven. Bureau BIJ12 ziet het aantal meldingen van wolvenaanvallen deze winter rap toenemen. Hoe kan dat?
Volgens Lelieveld is het Drents-Friese Wold één van de natuurgebieden waar “snel werk gemaakt moet worden van betere bescherming. Vooral omdat de roedel die hier leeft, gewend is om schapen te eten….
”Volgens ons moet er snel werk van gemaakt worden om het roedel gedeeltelijk of helemaal te verwijderen - er worden voortdurend ook beschermde schapen aangevallen, en juist als nog weinig houders maatregelen hebben kunnen nemen is het duidelijk dat het probleemwolven zijn.

In Friesland ging het tussen half december en begin januari om 83 dode schapen, blijkt uit de nieuwste dna-uitslagen van BIJ12. Het bureau dat voor de overheid wolvenzaken afhandelt, kreeg meldingen van schapenhouders uit onder meer Hoornsterzwaag, Jubbega, Makkinga en Appelscha.
Zij krijgen een tegemoetkoming in de schade van de provincie.

Cijfers
Op de lijst van schademeldingen valt op dat het aantal gemelde wolvenaanvallen in Friesland in november, december en januari fors hoger ligt. In deze periode kreeg BIJ12 tussen de 23 en 30 meldingen per maand. In andere maanden komt dit aantal bijna niet boven de 10 uit.
In november ging het om 53 dode schapen. In december en januari ligt dat aantal op respectievelijk 101 en 76. Bij deze laatste twee cijfers moet wel gezegd worden dat BIJ12 nog niet alle dna-uitslagen van deze maand binnen heeft.
Of al deze dieren door wolven gedood zijn, moet dus nog worden vastgesteld.

Toename valt op
„De toename is ons zeker opgevallen”, zegt woordvoerder Christian Jansen van BIJ12. „Niet alleen in Friesland, maar bijvoorbeeld ook in Drenthe. Daar is het deze weken bijna dagelijks raak. De oorzaak is voor ons moeilijk te duiden. Dat laat ik over aan ecologen.”
De roedel in het Drents-Friese Wold kreeg er dit jaar zeven nieuwe welpen bij. Houdt de stijging van het aantal wolvenaanvallen verband met de uitbreiding van de roedel? „Ja en nee”, zegt Glenn Lelieveld, expert van de Zoogdiervereniging en coördinator van het Wolvenmeldpunt. „Meer wolven betekent niet automatisch meer schade. Het ligt complexer.”
Zo speelt volgens Lelieveld de cultuur van een roedel de grootste rol. „Op de Veluwe zijn groepen wolven actief die helemaal geen schapen eten. Het is maar net wat nieuwe welpen wordt aangeleerd. De wolven in het Drents-Friese Wold leren dat duidelijk wel. Schapen staan hier op veel plaatsen ook onvoldoende beschermd. Als het continu beschikbaar is, leren de wolven daar gebruik van te maken.”
Daarnaast ziet Lelieveld in binnen- en buitenland dat vee in het najaar en in de winter meer risico loopt. Wolven zouden sneller een schaap aanvallen, omdat het jonge wild in de bossen rond deze tijd zich moeilijker laat pakken. „Het jonge wild is nu wat groter en rent harder.” Een andere mogelijke verklaring is volgens de deskundige de voedselbehoefte van de wolvenwelpen. „Die is rond deze tijd ook groter dan in de zomer.”

Beschermen, beschermen, beschermen
Vorige maand bleek uit een data-analyse van BIJ12 dat aangevallen dieren in Nederland vrijwel nooit achter een deugdelijk, wolfwerend hek staan. Hoewel schapenhouders daar subsidie voor kunnen krijgen, vinden veel schapenhouders dit ondoenlijk en te arbeidsintensief.
Volgens Lelieveld is het Drents-Friese Wold één van de natuurgebieden waar snel werk gemaakt moet worden van betere bescherming. Vooral omdat de roedel die hier leeft, gewend is om schapen te eten. „Er wordt natuurlijk ook gesproken over het beheren van wolven, maar uit onderzoek blijkt dat dit juist tot meer schade leidt. Beschermen, beschermen, beschermen. Dat is de enige oplossing voor dit probleem.”

Bron geen wolven in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/nQmvq7 ... tid=WC7FNe

Lc.nl

Jawel.

Op Europees niveau is er een significante associatie aangetoond tussen het aantal wolven en het aantal aanvallen op vee in een gebied.

Het zal best dat er veel meer nuanceringen meespelen, en dat als je maar ver genoeg inzoomt op de Veluwe, dat je daar de uitzondering op de regel tegenkomt. Maar op veel grotere schaal wordt vee vaker aangevallen naar mate er meer wolven in de buurt leven.

Dit antwoord van Lelieveld vind ik absoluut niet objectief.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:26

Lelieveld is sowieso niet objectief..... heeft iets met geld verdienen te maken.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:43

Fijn idee z’n verhalen ontkracht kunnen worden door het werk van z’n collega’s ~~}>

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:47

Esperanza schreef:
Lelieveld is sowieso niet objectief..... heeft iets met geld verdienen te maken.

Wat is zijn verdienmodel dan? Ik hoor dat vaker , maar heb nooit de uitleg gelezen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:55

Over zijn objectiviteit durf ik niets te zeggen. Maar ik heb wel ervaren dat 'dé' waarheid een subjectief iets is. Maar net hoe je dingen ervaart. En ik merk dat we hier in Drenthe wel erg veel wolven hebben die de uitzondering op de regels zijn van wat o.a. Glen Lelieveld stelt over normaal wolvengedrag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:31

Welke roedels op de Veluwe pakken dan geen vee? Aan alle kanten van de Veluwe zijn nu schapen en andere dieren gepakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:30

Zichtmelding ‘t Harde
Citaat:
't Harde
Gelderland
15-2-2024
Tijdstip 6.50 uur
Wolf schoot voor een auto langs op de Schietweg (tussen de Bovenweg en Stadsweg) in' t Harde.

Wolvenmeldpunt GW 31617018889
#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/vPST1V ... tid=K35XfP