Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:30

LDRD schreef:
Ik denk dat wat betere comminicatie daar echt een heel stuk zou kunnen helpen.

Overigens zit/zat ik aan de verkopers kant, maar ook aan de kopers kant. Ook aan de kopers kant probeer ik me gewoon netjes te gedragen.
Mee eens, communicatie is altijd een lastig iets. Ook in de paardenwereld. Maar als iedereen zich zou proberen netjes te gedragen, zou dat al een hoop schelen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:30

goldenarrow schreef:
Oh, maar dat snap ik heel goed hoor Gini, en er zullen vast mensen zijn die dat doen. Misschien is het voor mij ook een beetje anders omdat wij ook potentiële klanten hebben uit het Midden-Oosten en die willen voornamelijk het idee hebben dat ze een goede prijs hebben. Als ik dan 10.000 voor mijn paard wil hebben moet ik hem daar dus voor 20.000 aanbieden, dat onderhandelen is voor hun een spelletje. Als ik dat hier in Nederland doe haakt iedereen direct af :+ Voor mij maakt het niet uit of mijn paard naar het Midden-Oosten gaat of in Nederland/België blijft (al heb ik liever dat laatste), maar voor de vraagprijs maakt dat wel degelijk een verschil. Voor het Midden-Oosten moet ik echt flinke onderhandelruimte hebben om mijn prijs te krijgen, in Nederland gaat er dan misschien 1000 vanaf. Maar dan kan ik dus niet overal mijn prijs bij zetten, want zo iemand uit het Midden-Oosten zal maar de advertentie tegenkomen met daar een veel lagere prijs, dan heb ik gelijk geen onderhandelruimte meer (en die hebben vaak contact met partijen die wél mijn Nederlandse advertenties kunnen lezen :P ). Dus mijn advertenties zullen nooit vraagprijzen bij staan, maar bel of mail me met een goed verhaal en we komen er wel uit. Mijn paarden zijn in ieder geval niet ineens 5k duurder omdat jouw budget toevallig wat groter is, of je moet uit het Midden-Oosten komen en we gaan nog flink onderhandelen :+

Ok, ik begrijp dat bepaalde gebieden bepaalde handelsmanieren vergen, daar weet ik te weinig van :D
Maar als ik als Belgische nu op jouw advertentie reageer met: "Die 3-jarige merrie interesseert me, wat is haar vraagprijs?" zou je me dan echt onbeleefd vinden? Dat is toch ook het belangrijkste stukje eerste informatie? Het kan dan de meest fantastische merrie zijn die echt helemaal bij mij zou passen, als de vraagprijs het dubbele van mijn max. budget is zal ik het met spijt toch moeten laten gaan. Wat heeft het dan voor zin dat ik eerst ga vragen 'hoe haar karakter is' en 'of ze al vaak in de hand gekomen is'. Dat zijn vragen die komen nadat de vraagprijs me niet afgeschrikt heeft. :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:33

Ik ben nooit kortaf geweest en heb ook vaak gedacht dat ik teveel informatie gaf. Maar ik heb mij wel vreselijk geïrriteerd aan dat gedrag om niet te reageren als iemand bericht stuurt ik vind het een stukje fatsoen om te antwoorden als je een reactie krijgt op je advertentie. Dat is niet alleen met verkoop van paarden maar met alles. Of een heel verhaal schrijven en dan alleen een bedrag terug krijgen :+ Maar goed het is algemeen bekend dat paardenvolk niet het makkelijkste volk is. De ervaringen op bijvoorbeeld pensionstallen is daar ook een voorbeeld van. Dus ergens snap ik mijn frustratie ook niet in de aankoop periode. Ik zit al zo lang in de paarden, had het kunnen weten :+

Gini

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:36

Dat klopt inderdaad wel, onbeleefd of kortaf reageren is natuurlijk niet hoe het zou moeten, dus daar kan ik me de irritatie dan wel weer voorstellen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:37

Gini schreef:
goldenarrow schreef:
Oh, maar dat snap ik heel goed hoor Gini, en er zullen vast mensen zijn die dat doen. Misschien is het voor mij ook een beetje anders omdat wij ook potentiële klanten hebben uit het Midden-Oosten en die willen voornamelijk het idee hebben dat ze een goede prijs hebben. Als ik dan 10.000 voor mijn paard wil hebben moet ik hem daar dus voor 20.000 aanbieden, dat onderhandelen is voor hun een spelletje. Als ik dat hier in Nederland doe haakt iedereen direct af :+ Voor mij maakt het niet uit of mijn paard naar het Midden-Oosten gaat of in Nederland/België blijft (al heb ik liever dat laatste), maar voor de vraagprijs maakt dat wel degelijk een verschil. Voor het Midden-Oosten moet ik echt flinke onderhandelruimte hebben om mijn prijs te krijgen, in Nederland gaat er dan misschien 1000 vanaf. Maar dan kan ik dus niet overal mijn prijs bij zetten, want zo iemand uit het Midden-Oosten zal maar de advertentie tegenkomen met daar een veel lagere prijs, dan heb ik gelijk geen onderhandelruimte meer (en die hebben vaak contact met partijen die wél mijn Nederlandse advertenties kunnen lezen :P ). Dus mijn advertenties zullen nooit vraagprijzen bij staan, maar bel of mail me met een goed verhaal en we komen er wel uit. Mijn paarden zijn in ieder geval niet ineens 5k duurder omdat jouw budget toevallig wat groter is, of je moet uit het Midden-Oosten komen en we gaan nog flink onderhandelen :+

Ok, ik begrijp dat bepaalde gebieden bepaalde handelsmanieren vergen, daar weet ik te weinig van :D
Maar als ik als Belgische nu op jouw advertentie reageer met: "Die 3-jarige merrie interesseert me, wat is haar vraagprijs?" zou je me dan echt onbeleefd vinden? Dat is toch ook het belangrijkste stukje eerste informatie? Het kan dan de meest fantastische merrie zijn die echt helemaal bij mij zou passen, als de vraagprijs het dubbele van mijn max. budget is zal ik het met spijt toch moeten laten gaan. Wat heeft het dan voor zin dat ik eerst ga vragen 'hoe haar karakter is' en 'of ze al vaak in de hand gekomen is'. Dat zijn vragen die komen nadat de vraagprijs me niet afgeschrikt heeft. :D

Dat dus! En als de vraagprijs al in de advertentie had gestaan dan had de mail over karakter ed direct geschreven kunnen worden ipv eerst te moeten achterhalen of er überhaupt een match kan ontstaan :)*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:37

LDRD schreef:
Het is hier al gesuggeert : wil je dat voorkomen dan kan je als koper ook vragen of het paard past binnen jouw budget :j .

wyoming schreef:
Dat zou ik dus echt nooit doen. :+

Denk dat de paarden spontaan rond de budget prijs kosten.

Ik snap sowieso niet waarom er zo vaag over een prijs voor paard wordt gedaan.

Misschien wil de verkoper een beetje gevoel krijgen over de vraag. Als er erg veel reacties komen op de advertentie stemt ie daar dan de vraagprijs op af. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen als je af en toe een paard verkoopt. Een ervaren handelaar weet wel wat zn paard waard is.
Verhaal van goldenarrow snap ik ook.
Verhaal van Hutcherson vind ik absurd. Hou het paard maar lekker denk ik dan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:41

Ik zou je dan vragen even te bellen, want ik weer niet of jij het paard voor jezelf koopt of dat jij een tussenpersoon bent voor een buitenlandse koper. En dat zou verschil maken of ik 10.000 zeg of 20.000 (om dan uiteindelijk op 10 uit te komen). Dan weten we gelijk aan beide kanten wat we aan elkaar hebben, of het iets voor jou is, of ik me er ook prettig bij voel. En als budget en vraagprijs te ver uit elkaar liggen kan ik zelfs nog meedenken of ik niet iets anders heb staan wat mogelijk geschikt is of iemand ken die mogelijk iets heeft staan. Je zal dan de eerste niet zijn die reageert op een advertentie van 1 paard en uiteindelijk met een ander weg gaat :))

Maar ook genoeg mensen die dan niet willen bellen, maar ook nooit meer iets van zich laten horen. Of die alleen maar op een dwingendere manier om de prijs gaan vragen. Ik maak bijna nooit mee dat ik iets verkoop aan mensen die niet willen bellen, die zijn in mijn ervaring toch erg vaak gewoon niet serieus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:54

Ah ok, dat zou ik als koper een leuke gang van zaken vinden, dus ik zou het zeker niet erg vinden als je dit telefonisch wilt bespreken. Maar ik zou niet willen dat iemand zich beledigd voelt met mijn oprechte vraag.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 13:01

Nee hoor, ik probeer altijd wel serieus te antwoorden, maar daarin spiegel ik wel een beetje aan de koper. Als jij dus een heel kort bericht stuurt, stuur ik geen boekwerk aan info, als jij een lang bericht stuurt met veel info dan zal ik dat ook doen.

We zien nu de laatste tijd gewoon best vaak mensen die hier goedkoop Arabiertjes willen opkopen om ze dan in het Midden-Oosten voor veel geld te verkopen. Daar wil ik niet aan mee werken. Zekerheid heb je nooit, maar ik kan dat toch beter inschatten via een belletje dan via de mail.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:39

wyoming schreef:
LDRD schreef:
Het is hier al gesuggeert : wil je dat voorkomen dan kan je als koper ook vragen of het paard past binnen jouw budget :j .

Dat zou ik dus echt nooit doen. :+

Denk dat de paarden spontaan rond de budget prijs kosten.

Ik snap sowieso niet waarom er zo vaag over een prijs voor paard wordt gedaan.

Bevriende boeren aan de bar van de manege zeiden in de gulden-tijd al tegen mij,toen ik op zoek was naar een paardje,dat ik niet vantevoren moest zeggen dat ik er 5000 voor over had,omdat dan alle paarden ineens 5000 zouden kosten! (dat was in die goede oude tijd heel erg veel).

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:56

Ik ben dus een van die randdebielen die vier uur heen en terug in de auto heeft gezeten, zonder eerst om de prijs te vragen. :+ Had een gelukje want pony viel ruim binnen budget, had ik ook wel correct ingeschat maar had toch lelijk de deksel op mijn neus kunnen krijgen. Dus ga nooit meer naar een paard kijken zonder te prijs te weten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:22

Ik stoor me er niet zo aan eigenlijk. Ik vind het echter wel fijn om vooraf het budget van de potentiële koper te weten. Ik heb wel eens een paard gehalveerd qua prijs omdat die geïnteresseerde me meer aansprak dan een andere. Omhoog doe ik niet maar ik pas wel naar beneden aan als het me aanspreekt.

Oh, degenen die iets meer dan: prijs? Sturen krijgen misschien dan ook wel een iets lagere prijs te horen eigenlijk, geloof ik, als ik eerlijk moet zijn. Korte vragen = meestal de hoge kant van mijn "ergens tussen dat en dat moet ie opleveren" prijs.

En prijs is ook afhankelijk van snelle of trage verkoop, iemand die op afbetaling betaalt en langer dan een jaar er over gaat doen betaalt de vraagprijs, degene die snel handelt daar wil ik rustig zakken.

Dus ja, budget van te voren weten is prettig. Ik probeer het bij een klik altijd wel mogelijk te maken, daarom is afbetaling ook gewoon mogelijk tenzij ik er geen goed gevoel bij heb.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:07

Toen ik zelf verkoper was vond ik het ook vervelend om berichtjes te krijgen die alleen over de prijs gingen. Terwijl de prijs bij mij er zelfs bij stond.

Maar nu ik zelf koper ben, vind ik het ook irritant dat prijzen er niet bij staan. Ik snap niet dat mensen niet alle info even toevoegen aan een advertentie of een filmpje erbij zetten. Scheelt zoveel gedoe. Hoeveel nummers ik wel niet heb opgeslagen in m'n telefoon op bijv. "zwarte merrie" of "nrps" :')

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 06:45

Haha ja hier hetzelfde.
"Zwarte merrie" "vos 3 jaar"
En dan lezen ze de berichten maar geen antwoord :roll:

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:32

Ik heb zelf verschillende zoektochten gehad en als koper vind ik het ook irritant als er geen prijs genoemd wordt in de advertentie. Als je een paard wil verkopen heb je een (vraag)prijs in gedachten, waarom daar geheimzinnig over doen.
Verder wat info over karakter, stokmaat en evt. klassering in de sport, dan kun je als koper kijken of je een afspraak wil maken. Dat scheelt iedereen veel tijd volgens mij.
Ik lees dat verkopers het onbeschoft vinden als je alleen de prijs vraagt, maar ik vind het onbeschoft als er geen prijs staat en een verkoper zou aan mij vragen welk budget ik heb.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:52

Als ik een prijs noem tegen een koper en die geeft aan dat het boven budget is, vraag ik soms wel naar het budget. Reden? Omdat ik graag wil dat mijn paarden goed terecht komen ben ik bereid in bepaalde gevallen water bij de wijn te doen. Als ik weet wat het budget is, dan kan ik ook zeggen of het enige kans van slagen maakt, want ik ga natuurlijk ook geen paard ver onder de werkelijke waarde weg doen. Kans dat ze dan in een oogwenk weer te koop staan is dan reëel namelijk.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:17

LDRD schreef:
Als ik een prijs noem tegen een koper en die geeft aan dat het boven budget is, vraag ik soms wel naar het budget. Reden? Omdat ik graag wil dat mijn paarden goed terecht komen ben ik bereid in bepaalde gevallen water bij de wijn te doen. Als ik weet wat het budget is, dan kan ik ook zeggen of het enige kans van slagen maakt, want ik ga natuurlijk ook geen paard ver onder de werkelijke waarde weg doen. Kans dat ze dan in een oogwenk weer te koop staan is dan reëel namelijk.

Als ik denk dat het verschil onderhandelbaar is zou ik eerst het paard willen zien. Wil ik tot koop overgaan dan ga ik met de verkoper praten of we het eens kunnen worden.
Een verkoper kan dan ook een inschatting maken of zijn paard goed terecht komt, hoewel ik dat weinig tegen ben gekomen helaas.
Een budget noemen ga ik niet doen, ik zou ook aan jou kunnen vragen wat je uiterste prijs is, maar dat doe je dan waarschijnlijk ook niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:31

Tsja, dan gaat zoiets nooit lukken. Gemiste kans wellicht voor een potentiele koper. Mij maakt het niet uit, verkopen doe ik toch wel en ook aan een goed adres.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:32

Ik snap dat niet iedereen exact de prijs noemt,maar een indicatie is wel fijn.

Normale of Hoge prijsklasse geeft al wat richting.

Heb wel eens gebeld voor een 4 jarige Gelderse.

Geef aan interesse te hebben in hun paard en vraag aan welke prijs ik moet denken.

Verkoper: dat zeggen we niet. Geef maar aan in welke prijsklasse je zoekt.

Ik: tot ca eur 8000,00

verkoper: ha ha, nou je komt niet eens in de buurt. Wens je veel succes.

Voelde me niet echt blij na zo'n gesprekje.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:41

boemel schreef:
Ik snap dat niet iedereen exact de prijs noemt,maar een indicatie is wel fijn.

Normale of Hoge prijsklasse geeft al wat richting.

Heb wel eens gebeld voor een 4 jarige Gelderse.

Geef aan interesse te hebben in hun paard en vraag aan welke prijs ik moet denken.

Verkoper: dat zeggen we niet. Geef maar aan in welke prijsklasse je zoekt.

Ik: tot ca eur 8000,00

verkoper: ha ha, nou je komt niet eens in de buurt. Wens je veel succes.

Voelde me niet echt blij na zo'n gesprekje.

Dat is gewoon kinderachtig en dom van deze verkoper.
Straks heeft hij wel een paard binnen jouw budget te koop, wedden dat jij dan niet gaat reageren bij deze ********

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:44

En dat is ook natuurlijk helemaal niet nodig als je als verkoper zo reageert.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:51

LDRD schreef:
Tsja, dan gaat zoiets nooit lukken. Gemiste kans wellicht voor een potentiele koper. Mij maakt het niet uit, verkopen doe ik toch wel en ook aan een goed adres.

Dat voelt voor mij niet als een gemiste kans, ik ga gewoon naar de volgende.
Voor een verkoper is het meer een gemiste kans, vooral als je een goed adres belangrijk vindt, dat kun je alleen beoordelen als je een koper ziet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:53

Nou, het kan wel degelijk een gemiste kans zijn. Als je een geweldig dier op die manier kunt kopen tegen een mooie scherpe prijs, lijkt mij dat niet verkeerd. De vraag is of het alternatief dat je koopt of die dezelfde kwaliteit zal hebben of wellicht toch wat minder.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:57

LDRD schreef:

Zo zouden er meer moeten zijn. Mijn ervaring is dat er veel mensen zijn die tegenwoordig meer voor het geld gaan. Mijn laatste paard kocht ik 15 jaar geleden. Ik vind de tijden echt veranderd.

Heb toen ook contact gehad over een paard. Goed tehuis was heel belangrijk, belangrijker dan de prijs. Dacht nog dat zie je niet veel meer. Ze had een heel goed gevoel over ons contact. Ze kreeg op maandag en woensdag kijkers (was zondag). Zeg kan ik dan dinsdag komen kijken in de hoop dat de mensen van maandag haar niet kopen. Dat vond ze wat teveel van het goede. Maar als ik zou zeggen ik koop haar (ongezien) zou ze de mensen van maandag af bellen en haar maandagochtend brengen. Zeg wil je dan niet weten hoe ik in het echt ben? Wil je mij niet zien rijden? Misschien heb ik wel helemaal geen klik met het paard. Dan is het paard ook niet gelukkig.. Nou ja als ik dat niet wilde dan moest ik maar wachten tot de andere kijkers geweest waren. Uiteindelijk hebben de kijkers van die dag (die ze even voor het gemak niet genoemd had) haar gekocht. Ik snap best dat niet iedereen een goed tehuis belangrijk vind. Maar zeg het dan gewoon. Ik wil snel verkopen, of diegene die het hoogste bod doet koopt het paard. Hang niet een heel mooi verhaal op. Ik ben een gevoelsmens ik zou dat wel belangrijk vinden maar snap ook dat niet iedereen er zo in staat. Maar zo moeiijk is het toch niet om te zeggen, zo doe ik het? Dan weet je als koper ook hoe het ervoor staat. Ik ben echt van mening, dat eerlijkheid het langst duurt. Maar goed auto en paarden handel en eerlijkheid gaan vaak niet samen :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:03

Eens Mistral, eerlijkheid duurt het langst, zo is het.

En ik ben er trots op dat alle nieuwe eigenaren van paarden die ik ooit verkocht heb er zonder uitzondering superblij mee zijn/waren. Ik heb ook met allemaal nog regelmatig contact (en dat initiatief komt niet van mij, ik zeg altijd: je koopt mij er niet bij), zelfs als ze zelf de paarden allang niet meer hebben.