Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:30

Hier 3x per jaar ontwormen obv mestonderzoek, en 1x per jaar standaard preventief ivm bloedworm. Dat hebben we hier net gehad, idd de Pramox :j Miep is al 11 jaar schoon bij alle onderzoeken, Pinda tot twee keer geleden altijd wat spoelwormen. Dat werd elke keer minder en inmiddels schoon :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:34

Het is bij hipposupport 11 euro voor een mestkit en de bezorgkosten voor het opsturen komen er nog bij, rond 3 euro. (soms heb ik wat meer of minder mest erin. )
Als ze dan ontwormd moeten worden heb je de kosten van de wormkuur er ook bij dus dan is het zeker niet goedkoper.
Maar ik vind het wel prettig, je boeft ook niet perse elke keer te doen, je kan ook bijv. het voorjaar ontwormen, dan testen als je eigenlijk een volgende kuur wil geven.
De zomer is dw belangrijkste tijd.
Mijn dierenarts vraagt het dubbele voor onderzoek en dan moet ik het ook nog zelf brengen, wat me bijna een uur rijden kost.
Als dan blijkt dat er ontwormd moet, kan ik nog een keer een uur naar de dierenarts om een kuur op te halen.
En ze zijn niet goedkoop met de kuren ook.
Ik bestel wormenkuren uit het buitenland, zo krijg ik alles per post, veel makkelijker.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:27

Ik durf eigenlijk niet precies te zeggen wat het wormbeleid is, ik doe gewoon mee met stal. Volgens mij doen we een of twee keer ontwormen en een aantal keer mestonderzoek.

Qua voer vind ik krachtvoer ook niet zo nodig. Koda krijgt vitalbix (tegenwoordig gemixt met gehakseld hooi zodat hij wat meer kauwt erop) en verder onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Doet hij het super op, als hij ooit harder aan het werk gaat moet hij misschien wat extra maar gaat prima zo. Hij heeft hier ook echt geleerd met andere paarden samen hooi te eten, er zijn ruim voldoende voerplekken dat het niet noodzakelijk is maar ze staan toch graag samen. Wat ik dan wel weer interessant vind is dat de hele kudde de laatste weken weer iets minder hooi eet, ik denk omdat ze inmiddels allemaal hun hele vacht gewisseld hebben en daar minder energie voor nodig hebben?

Koda is ook ineens weer drukker, geen idee hoe het komt maar op zich prima. Ik merk met rijden dat hij vaak ongemerkt steeds wat harder gaat maar hij is ook prima terug te rijden. Afgelopen week heeft voor het eerst iemand anders echt gereden op hem, dat was enorm schattig om te zien. Hij was in het begin echt super voorzichtig (alsof hij twijfelde of hij wel mocht lopen). De ruiter was heel lief voor hem en na een paar rondjes begonnen ze elkaar beter te begrijpen :)

Verdien lachen als Feyre mee zou gaan naar de les, is het privé of groepsles?

CalipsoLover

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:08

Ik ontworm 4x per jaar, altijd om (ongeveer) de 3 maanden. Hebben het nu toch ook zitten, een van Marie's weidemaatjes heeft lintwormen dus ik ga morgen met de Equest pramox ontwormen. Heb bij Marie nog niks gemerkt maar als die het heeft dan is de kans toch groot dat ze het ook heeft. Ben wel een beetje boos om eerlijk te zijn, de andere eigenaar van het ander paard is ook niet blij want wij houden ons wel heel strikt aan het ontwormingsbeleid op stal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:05

Als het lintwormen zijn zal de vorige spuit waarschijnlijk toch niet geholpen hebben als het gewoon ivermectine was, dus waarom ben je dan boos?
Als je niet laat testen weet je niet welke wormen je moet bestrijden en kun je het verkeerde middel geven wat niet werkt.
En veel wormen zijn ook al resistent.

Wat lief dat Koda zo voorzichtig deed, misschien ook gewoon onzeker omdat het toch anders is.
Met de kou zijn ze vaak ook weer wat vlotter, misschien daarom?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:22

CalipsoLover schreef:
Ik ontworm 4x per jaar, altijd om (ongeveer) de 3 maanden. Hebben het nu toch ook zitten, een van Marie's weidemaatjes heeft lintwormen dus ik ga morgen met de Equest pramox ontwormen. Heb bij Marie nog niks gemerkt maar als die het heeft dan is de kans toch groot dat ze het ook heeft. Ben wel een beetje boos om eerlijk te zijn, de andere eigenaar van het ander paard is ook niet blij want wij houden ons wel heel strikt aan het ontwormingsbeleid op stal.

Met de Pramox kun je beter nog even wachten tot de eerste nachtvorst geweest is, dan ben je ook meteen klaar tegen de dazeneitjes.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:33

Ik ben altijd redelijk streng in mijn ontwormingsbeleid, op al die jaren tijd nog nooit een paard met wormen gehad. Heb ook geen idee waar die ene het nu vandaan moet hebben, maar die staat hier ook nog niet zolang. Ik heb de laatste keer met een redelijk zware ontworming ontwormd, maar weet de naam niet meer (geen ivermectine). Hier heeft het al enkele nachten gevroren :brr: Zei nog laatst dat het hier al zo koud is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:44

Soms is het domme pech.
Ik heb een keer een 2 jarige met resistente wormen gehad, de rest van de groep had niets. Het beleid was prima. Na een schapenmiddel was het toen gelukkig weer opgelost.
Ook niet alle paarden zijn even goed beschermt door hun immuun systeem sommige paarden zijn ook gewoon nooit erg betroffen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:21

Misschien equimax Calipsolover?

Nee mijn shet is ook totaal niet gevoelig voor wormen, ook niet toen hij jong was, Malik wel.
Maar Malik staat ook op een ander weiland waar al vaak verschillende paarden hebben gelopen dus dat kan ook veel invloed hebben.

Psvanlot je bedoeld horzeleitjes neem ik aan.
Mijn dierenarts vindt dit trouwens laat zat want het klimaat veranderd wel, de vorst laat te lang op zich wachten en de horzels zijn nu niet meer actief.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:08

Zou wel kunnen Miranda! DA heeft gezegd dat het niet erg is om 2 keer een straffe ontworming na elkaar te geven. Mest is weg voor onderzoek. Zojuist de Equest Pramox gegeven. Tot nu toe heeft Marie nog niks raars in haar mest. Het is idd een beetje pech hebben...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:27

Vandaag Pinda's eerste freestyle les sinds bijna een jaar weer, en ze deed zo goed haar best <3
Afbeelding

En Miep had er vanmorgen ook weer zin aan, die was knetter :oo :+:

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:36

Ooooh leuk hoor Vientje <3 Miep mag er ook zijn!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:47

Knappe olle moeke he :+: Maar ze heeft ook een andere kant, dit was 10 minuten later, maf beest :') <3
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:50

Ohhhh ik ben helemaal verkocht <3
Ik ben gek op schimmels.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:59

<3 <3
Hoe oud is Miep nu? Rij je nog vaak met haar?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:22

Calipso, hopelijk is ze er dan straks vanaf, stomme wormen.

Pinda en Miep zijn knap! <3

Malik heeft vandaag ook lekker gelopen! :))

Afbeelding
Afbeelding

Ook weer even met zadel, ging best wel goed.
Het lastige is, het schuift wat naar voren, maar de vulling is heel zacht en moet nog wat inzakken.
Dus ik ga even aankijken of het wat beter gaat als hij het wat vaker op heeft gehad.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:06

Anouk_H schreef:
We hebben bingo *\o/*

Even in spoiler, maar hopelijk is het nu opgelost :D wormpjes in de mest dus. Gisteren ontworming gehaald en gegeven en vandaag zaten er dus wormen in zijn mest. Dus bedankt voor degene die zeiden dat ik hem moest ontwormen _/-\o_ ik had dat in april nog preventief gedaan dus ik had daar eigenlijk niet aan gedacht.
Spoiler:
[ [url=m/7PRjfP.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Als iemand weet welke wormpjes dit zijn?)

Over 2 weken nog een keer een spuit erin en hopelijk word hij daarna weer lekker stevig :)

Dit zijn bloedwormen...de gewone.Grote bloedworm is al jaren uitgestorven.
De jonge bloedwormen zijn rood

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:55

Geerke ze komen minder voor maar zijn niet uitgestorven.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:56

Knappe Malik loopt er lekker ontspannen bij, ziet er fijn uit zo! Hij heeft met zijn Arabierenrug geen heel makkelijk model qua zadels lijkt me? Tenminste, alle Arabieren die ik gereden heb waren een uitdaging op dat vlak :)

Miep wordt alweer 23 jaar, we rijden nog 2x in de week gemiddeld. Meestal half uurtje stappen of een buitenritje van een uurtje, soms een stukje plat door de bocht in draf of galop want rustig aan doen staat niet in haar woordenboek :)) Zo'n lekker dier is dat he, blije diva :)

Gisteren op paard van instructrice mogen oefenen, als Pinda later groot is wil ik haar ook zo fijn voor mekaar hebben <3 Scherp maar nuchter en heel eerlijk, en heel correct afgericht. Heel confronterend en leerzaam, hopelijk een beetje bewustzijn meegenomen van mijn lijf wat bij Pinda het ook makkelijker gaat maken. Dinsdag maar weer eens proberen hoe het onder het zadel gaat met Pinda'tje :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:04

Wat een mooie leeftijd Vientje, leuk dat ze nog gereden wordt. Hoe lang heb je der al?

Miranda, blijft het zadel met dekje niet wat beter liggen? Het oogt er zo hoog op te liggen?

Wat een lekker paarden weer is het! Vandaag heerlijk gereden, heb een nieuw zadel, het andere was te klein geworden. Het ligt helaas nog niet top, dus woensdag even laten kijken.

Volgende week ga ik eens wat balkjes op de grond leggen als ik aan het rijden ben, kijken wat ze daarvan vindt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:25

Chique ding is die Malik toch :)
Ik weet even niet meer of je wel of niet al erop zat, maar als het zadel moet zakken heb je ruitergewicht nodig. Nu gaat het inderdaad naar voren en omhoog en dan zet de vulling zich ook verkeerd.
Bij zo‘n jonkie had de zadelmaker de vulling wat harder moeten ‚hameren‘ tot de lucht er meer uit is.
Wat is voor merk?

Het is wat met de zadels he. Ik zit nog met smart te wachten op een postuur verandering. Op dit moment ben ik echt nog van koudbloedmodellen afhankelijk. Ik verwacht (hoop) op zich nog wel ietsiepietsie meer vorm.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:46

Een echt goed passend zadel op een driejarige is zo goed als onmogelijk. Ze groeien en veranderen zoveel.

Mijn driejarige was wel zo extreem schraal dat ik eigenlijk niet anders verwacht had dan dat ze er snel uit zou groeien.

Vorige week donderdag zadelmaker geweest en woensdag komt ze weer. Even wat puzzelen met der.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:49

Vannacht waarschijnlijk nachtvorst! Maar inderdaad komt steeds later en wat nou als nachtvorst helemaal niet komt?

Leuk vientje, wat doen jullie precies tijdens freestylen? En confronterend maar ook heel goed om op een goed gereden paard te rijden! Even voelen 'hoe het ook alweer hoort' en waar je naartoe wil werken :)

Leuke foto's van Malik, hij ziet er goed uit!

Koda heeft inmiddels iets meer vorm dan toen ik mijn zadel kreeg, er is wat schoft zichtbaar en hij is niet meer alleen bol, heb over 3 weken afspraak staan bij countrymill om te laten checken.

En vandaag eindelijk een paar rijfoto's laten maken, er was een vriendin mee en die wilde wel wat foto's maken met mijn camera. Koda was vandaag wat afgeleid, er gebeurde veel rondom de bak en op de track (nieuw paard gekomen), maar hij kan daar steeds beter tegen. Mijn handhouding is wel om te huilen, dat is er ooit ingeslopen en is zo lastig om vanaf te komen....

Het viel mij vandaag op de foto's trouwens op dat Koda zijn achterbeen vaak net iets sneller is dan zijn voorbeen in draf, kan dat met onbalans (jongigheid) te maken hebben? Of zou dat een andere oorzaak hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:55

Dat klopt Ps dat is bijna geen doen, ik ga het liefste voor het principe waar balance zadels op gebaseerd zijn (laagjes). Helaas kan ik dat nu niet aangezien we al maximaal breed nodig hebben met een dun dekje. Ik kan gelukkig zelf aanpassen maar het is echt een gedoe als je van een ander afhankelijk bent. Ik moet steeds uitbalaceren met de vulling omdat een milimeter ongelijke ontwikkeling op zo‘n ton meteen alles uit evenwicht legt. Een beetje schoft en vorm is handiger.
Finesse maakte als 7 jarige nog een keer een flinke veranderingssprong. Dat was wel even vervelend want dan denk je het achter de rug te hebben met je zadels :+

Vandaag niet kunnen rijden, ik heb gisteren mijn voet zeer gedaan. Hopelijk is het morgen weer goed.
Zaterdag door de mist gereden, brrrr niet fijn :brr:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:58

Leuke foto‘s s1993. Grappig hoe veel groter je bent dan je paard maar dat dit onder het zadel amper op valt.
Wat bedoel je met het snellere voorbeen?