[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:41

aha een spanband dat is idd wel iets makkelijker misschien.

Boom is best groot qua omtrek (2 vastzetkettingen aaneen komen al niet helemaal er rond daar zit ook stukje strotouw tussen) en hooinet past er dus niet volledig rond.
Kan wel morgen proberen met strotouw te doen wat vleddertje net uitgelegd heeft.

The_Cat

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:43

En anders misschien met een nageltje wat proberen? Zodat je het er kan achter haken? Ziet er in ieder geval goed uit! Top bezig

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:43

Bekalken en bijzaaien doe je bij voorkeur in het najaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:45

The_Cat schreef:
En anders misschien met een nageltje wat proberen? Zodat je het er kan achter haken? Ziet er in ieder geval goed uit! Top bezig

Dat is ook een optie maar ben bang dat de paarden dan misschien zichzelf aan de nagel bezeren aangezien spirit's looproute om de boom heen gaat. Wil niet dat ze zich met schuren van hun hals of hoofd zichzelf openhalen aan een nagel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:49

geen net maar anders een krat ( bijvoorbeeld een doorgezaagd IBC vat of een kunststof kist ) als je wil dat je wei niet vol met hooi komt te liggen, dit is echt ontzettend gevaarlijk
weideonderhoud is zoals gezegd werd in het najaar, is dat voor jou dat werk of verhuurder?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:54

krat heb ik niet onmiddelijk ter beschikking. Had weide-eigenaar ook voorgesteld dat ik voor zo een witte vierkante waterton zou zorgen om water op te vangen voor drinkbak te vullen, maar dat wilden ze niet. Ze komen nu om de dag water brengen omdat hun eigen paarden dat ook moeten en het maar 300m verder rijden is naar mijn weides.

Weide-contract vermeld dat bij verlaten/opzeg van de huur de wei in nette staat moet zijn. Vandaar dat ik met haar zelf ga overleggen over het bijzaaien van de kale wei. Mijn paarden hebben deze namelijk zo kaal gegeten dat er veel zandplaatsen zijn gekomen en ben bang dat hier niet zo snel nieuw gras op gaat komen zonder bijzaaien.
+ veel remsporen waarbij het gras dus ook enorm beschadigd is geraakt. sommige poren zijn best diep ook.

Ohja ik heb dieren op de wei, ik denk aan konijn ofzoiets, zag dat er rond een weidepaal gegraafd is geweest. Best wel grappig echt zo rond de paal net of ze die paal willen losgraven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:03

Limo ik zou de weiden toch met draad en prikpalen wat gaan afzetten zodat gedeeltes rust krijgen en het bij kan komen. Dan groeit het gras wel weer.
Maak eens tekening van de wei zodat wij je misschien kunnen helpen met hoe praktisch indelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:04

Bijzaaien moet ook in het najaar gebeuren en dan mogen ze er een tijdje niet opstaan, heeft nu geen nut.

Maar heb je ook gevraagd of een kist/ krat voor het hooi mocht? In NL staat er zat op marktplaats, zal vast wel een Belgische site zij waar die te kop staan. Anders toch maar het hooi los gooien, dit is vragen om problemen. Hoe voeren de andere mensen hun paard hooi bij?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 22:09

de andere paarden op de weides in de buurt hebben geen hooi zag ik al. Maar die staan misschien snachts wel op stal, dat weet ik niet.
Ook die konnikers hebben geen hooi.

Denk dat vele het onnodig vinden hooi bij te voeren als ze op de wei staan.
De andere bij dezelfde verhuurder hebben hooi los op het gras maar vliegt weg bij wind en wordt ver uiteen doorgelopen. Dit probleem had ik ook toen ik het los op de grond gaf, spirit graafde in het hooi, rolde zich erin en limo duwde het hooi wel eens weg met zijn neus.
De plaats waar ze het hooi kregen is ook 1 zandbak geworden waar het gras niet meer groeit helaas.

In het najaar komen de paarden op een 3e stuk wei te staan (van september tot maart zal dat zijn) dus is inzaaien van de kale wei geen probleem hoor.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-05-19 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:10

Art_Ificious schreef:
de andere paarden op de weides in de buurt hebben geen hooi zag ik al. Maar die staan misschien snachts wel op stal, dat weet ik niet.
Ook die konnikers (?) hebben geen hooi.

Denk dat vele het onnodig vinden hooi bij te voeren als ze op de wei staan.
De andere bij dezelfde verhuurder hebben hooi los op het gras maar vliegt weg bij wind en wordt ver uiteen doorgelopen. Dit probleem had ik ook toen ik het los op de grond gaf, spirit graafde in het hooi, rolde zich erin en limo duwde het hooi wel eens weg met zijn neus.
De plaats waar ze het hooi kregen is ook 1 zandbak geworden waar het gras niet meer groeit helaas.

Dan zou ik het los in de stal voeren, dan wennen ze er maar aan, waait het niet weg en dat daar geen gras groeit maakt niet uit
Zo wennen ze aan de stal, je hebt geen gevaarlijke situaties met een open net op de grond en het waait niet door de wei. Toch kijken voor een oplossing want als het straks meer regent wordt het echt blubber en hooi en blubber door elkaar is echt vies en zo krijgen ze zand binnen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:13

Is een slowfeeder container ook geen optie dan? Google daar maar eens op, lijkt mij ook nog eens reuze handig met vullen en verplaatsen.
Wel zorgen voor een zand vrije ondergrond.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 22:15

in stal ligt ook hooi. Maar het is puur oor limo dat ik dit nu zo doe. Hij durft de stal niet in, loopt nog vaak gespannen rond ook, als ik hem wil benaderen voor wortel ofzo te geven zie ik zijn kaken gespannen zijn en stap hij weg (zie foto ôp vorige pagina dat is limo als die gespannen is,bij ontspanning is zijn hoofd zachter beter kan ik het niet uitleggen), kan hem sinds het deken amper nog benaderen wat best frustrerend is ook omdat ik hem zo niet meer goed kan onderzoeken op teken ofzo.
Tevens is de hals ook enorm hard opgezet. Misschien is hij enkel zo gespannen als ik in de buurt ben en ben ik dus een negatieve factor ineens, geen idee maar vind het geen fijn beeld.Was dus wel blij toen hij daarstraks ging rollen en spelen met spirit.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:33

Als zijn hals zo hard gespannen is, en je dat stijve lopen omschrijft, in combinatie met dat verse nieuwe gras, kijk je wel uit met hoefbevangenheid?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:46

sylva schreef:
Als zijn hals zo hard gespannen is, en je dat stijve lopen omschrijft, in combinatie met dat verse nieuwe gras, kijk je wel uit met hoefbevangenheid?

Hals is niet continu gespannen. Enkel als hij die gespannen blik heeft.
Hij liep gisteren eerst vrolijk in draf naar me toe oortjes erop en zachte uitstraling. En even later wou hij geen toenadering van mij hebben en liep hij steeds gespannen weg, zelfs als spirit bij me stond en wortels at kwam hij nog steeds niet. Wel steeds in draf om me heen rennen maar niet komen. Dat ben ik niet gewoon. En dat speelt al de hele maand april zo sinds die kreupelheid eigg.

Daarstraks vervoer kunnen regelen en kliniek gebeld of we zondagnamiddag al mogen komen met limo. Het is allemaal geregeld :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:59

Wat fijn dat het vervoer en de onderzoeken geregeld zijn!! Ik ga voor je duimen dat er iets uitkomt wat gemakkelijk op te lossen is!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 23:42

Ohja mijn zus wou proberen mezelf schuldgevoelens aan te praten.
Ze vroeg of ik al wat wist van limo. En ze zei ook misschien voelt limo zich niet goed op de wei, of komt het omdat je hem zelf bekapt.
Maw mij de schuld geven van alles en eigg ook zeggen dat ik niet de juiste keuze gemaakt heb om de paarden te verhuizen. (zou me niks verbazen als ex-stal genoten hierachter zitten om mijn zus me dat aan te praten, grootste deel waren roddelaars namelijk)
Ze moest eens weten hoeveel dit onderzoek mij gaat kosten, als ze zo graag mij de schuldgevoelens wil geven zal ik haar de rekening wel presenteren. Mijn ma zei al niet op ingaan.

Ik heb het er best moeilijk mee want ik heb echt alleen het beste voor met mijn dieren. En dan gaat je bloedeigen zus je zo schuldgevoelens aanpraten...
Het heeft de hele dag door mijn hoofd gespookt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:47

Of het was gewoon een oprechte vraag van haar, dat kan ook toch?

Ik vind het niet zulke gekke vragen eigenlijk.

Ik hoop voor je dat je maandag wat duidelijkheid krijgt.
En een richting die je een wat langere tijd kunt volgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 23:49

Femke_Tweety schreef:
Of het was gewoon een oprechte vraag van haar, dat kan ook toch?

Ik vind het niet zulke gekke vragen eigenlijk.

Ik hoop voor je dat je maandag wat duidelijkheid krijgt.
En een richting die je een wat langere tijd kunt volgen.

Née als je haar zou kennen dan weet je dat het puur gaat om mij schuldgevoelens/twijfels te geven. Ze heeft namelijk altijd we ergens kritiek op als ik iets beslis/doe voor mijn dieren.
Terwijl ze zelf niet eens zo lief is voor haar paard (lees ze raakt enorm snel gefrustreerd als iets niet gaat zoals zij wil).

ALs het iets is wat met training op te lossen zou zijn. Dan weet ik echt niet wat ik moet doen. Ik heb na dit onderzoek helemaal geen geld voor degelijke training van Limo. Degelijk is dan namelijk niet 1x per week een lesje aan huis. Dat gaat dan niet helpen vrees ik.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 01:34

Eerst maar eens afwachten wat ze maandag zeggen, dan pas verder gaan kijken!
Ben heel benieuwd hoe en wat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:28

Liever 1 les per week en dan wel goede les en begeleiding dan niks doen.
Maar wat Saskia ook al zei, wacht eerst het onderzoek en uitslag af en maak dan een plan van aanpak. Nu op de zaken vooruit lopen heeft niet veel nut

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:42

Ik blijf het toch wel erg vinden dat je echt je laatste centen moet uitgeven nu.. ik zou toch serieus overwegen om te verkopen als er niks uitkomt.. dan kan je weer verder met die centen en evt een ervaren paardje erbij. Maar eerst het onderzoek afwachten..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:28

Laat je niet gekmaken Art :(:) stap voor stap.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:46

Idd stap voor stap. En goed nadenken wat jij wilt! Het moet wel leuk blijven.

Ik zou zelf wat meer uitkijken met je negatief uitlaten over anderen op internet. Over de zadelmaker, equitom, je vorige stal en stalgenoten, je zus, featherlight, etc. Dit gaat je op den duur alleen maar tegenwerken en die negatieve gedachtes brengen niets op.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:22

Wacht eerst die onderzoeken maar af. Ik lees nu al zo lang dat je het gevoel hebt dat er iets mis is met limo, dat gevoel heb je vast niet voor niks. Het zal me echt verbazen als hier niks uit komt.

En dan kijk je dan maar verder. Als je weet wat er aan de hand is kun je dan een plan van aanpak maken.

Wat betreft je zus, probeer je eigen plan te trekken. Je gevoel volgen is altijd goed, en jou gevoel zegt dat er iets mis is.

Komt hier niets uit en houdt je gevoel je wel voor de gek, dan weet je dat en is dat ook een les.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:09

Veel succes alvast!