Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:28

Dat is mijn bouw ja ben ik bang +dikke reet+ holle rug. :')
Ook leuke spierzwakte, atrose in knieen en razendsnel rugpijn. Heerlijk lijf :D
Onderbenen waren in het verleden dramaaaa, kreeg altijd te horen dat paardlief beter aan dd hulpen moest. Maar helaas waren het onderbenen met eigen leven. Dit ondertussen redelijk onder controle, ik veer nu ook mooi in de enkels. Al vind ik dat ze nog stiller mogen, maar ben nogal perfectionistisch ben ik bang. :o

Door mijn spierzwakte krijg ik het ook steeds moeilijker als paard zich sterkt maakt, dan krijg ik lamme armen en lukt corrigeren niet meer. :')

Ik zit btw op elk paard net zo beroerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En meest recente van Zorro dus

Afbeelding

0000

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:58

Ik denk toch dat een passend zadel ook zou helpen. Je hebt het deel van je kuit waarmee je zou moeten kunnen drijven nog op het zweetblad liggen...met een stuk kortere zweetbladen (en dan automatisch de kniewrong mooier op een jou passende plek) kan je je paard toch veel beter bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:40

Dat denk ik ook... Dit kan toch ook niet lekker rijden zo heb je wel contact met je paard?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:04

Nou toevallig zat ik daar paar weken terug naar te kijken... toen dacht ik ook, zijn die zweetbladen eigenlijk niet veel te lang. :oo

Maar ja zal het er mee moeten doen, nieuw zadel is nu echt te duur. En bij wie koop ik die? Deze heb ik ook bij een heuse zadelmakerij gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:06

Afbeelding

Kijk zo zit ik bijvoorbeeld... Ik ben niet groot 1,67..

Ik heb mijn zadel gewoon van marktplaats :o

Daarna wel pasbaar laten maken maar lag eigenlijk meteen al goed.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:07

Ja dat lijkt mij stuk fijner zitten. :\

Edit:

Op bovenste foto zit ik 1 of 2 gaten langer. Is van langgg geleden. Maar dan nog kom ik niet heel ver onder zadel uit.

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 03:32

Om even terug te komen op Joker...dat is echt een aanrader als je met je zit wil bezig gaan. Zelf heb ik ook een les op Otto gehad maar dat is echt niet te vergelijken met hoe precies die Joker op je eigen houding reageert.

Afbeelding

Ik heb les van Marloes Oldenhuizing van Marado's Horsecare die heeft ook basis in Centered Riding. En echt super tof om te merken dat je lijf echt nog wel bewegingspatroon kan veranderen als je daar zo bewust mee bezig kan.
Heb het resultaat jammer genoeg nog niet te paard kunnen uitproberen vanwege blessures aan mijn kant.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:04

Nu we het toch over beenligging hebben....
Mijn instructrice moedigt mij aan om mijn onderbeen meer naar voren te leggen, zeker het binnenbeen wanneer ik om buiging vraag. Ik heb even geen foto, maar mijn been ligt dan meer naar voren dan het volgens de "dressuurzit" (schouder, heup, hak 1 lijn) zou moeten liggen.

Redenatie hiervoor is dat mijn been dan op de plek ligt waar hij in moet buigen, terwijl als hij wel op de juiste lijn ligt, ik op de verkeerde plek om buiging vraag.

Hoe staan jullie hierin? Is het echt zo dat ik hem net achter het voorbeen om buiging vraag? Moet hij niet over het hele lijf even veel buiging aannemen en dan maakt het niet uit waar ik om buiging vraag?
Vind het lastig, omdat ik altijd heb geleerd die lijn aan te houden, maar als er meerdere mensen zijn die hier de logica van inzien, ben ik bereid om het te proberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:18

Klopt wat jouw juf zegt

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:31

proven02 schreef:
Ik heb vandaag mee gereden op de masterclass van dressage pro bij Rien wat kan die vent toch lesgeven!!
Ik was zooo zenuwachtig had geen idee wat mijn paard ging doen maar ze deed het zo bizar goed. Alleen even kijken en daarna zo braaf he helemaal op mij gefocust braver dan thuis eigenlijk zelfs haha.

Super veel gehad aan zijn tips. Impuls was de belangrijkste dat moet echt veel meer daar moeten we continu op letten. Verder loopt ze heel erg op de voorhand en met haar hoofd dus ook laag dus ik moest ervoor zorgen dat haar hoofd wat hoger blijft en dan naar voren rijden zodat ze daar contact neemt. En we hebben ook nog de oefening bij de bakrand gedaan het schuin lopen zegmaar dat ging ook super goed en ze ging er meteen fijner van lopen.

Ben echt super blij kon ik maar altijd les krijgen van hem haha.

@sjol heb jij nog foto's/filmpjes gemaakt toevallig? :o

Héé beetje laat, maar was ontzettend leuk om jou te zien. Wij zeiden na afloop nog tegen elkaar dat er nog wel een combinatie zoals jij bij hadden mogen zitten, want daar leren wij ook het meeste van. Vond het iets teveel gericht op Z en hoger. Echt super stoer dat je het gedaan hebt, leuk paardje ook. Dank je wel!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:32

Fijn knollentuin, bevestiging van jou! Ik vertrouw mn instructrice, maar blijf toch graag kritisch.
Dank je wel!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:48

Ik heb altijd geleerd dat binnenbeen bij/net voor de singel moet liggen om er omheen te buigen. :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:18

Dat klopt toch ook mirjamalvaro? Wat ik geregeld zie is dat mensen die schouderbinnenwaarts rijden juist het binnenbeen naar achteren leggen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:35

Op de bovenste foto lijkt je zadel niet zo achterover te kiepen Mirjam.
Op de onderste foto kom je echt in stoelzit te zitten en dat is wel heel zonde.

Mijn binnenbeen komt bij buiging vragen iets naar voren en buitenbeen iets terug zodat je in totaliteit wel in balans blijft.
Of een aanwijzing wel of niet klopt ligt heel erg aan het moment en de combinatie op dat moment.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:32

Vandaag weer gereden, met deze beugellengte. En kon naar mijn idee wel been beter aanleggen met doorzitten. Helaas geen foto oid als ik erop zit.
Nu nog mijn bekken beter leren kantelen in het zadel. Zonder paard lukt dat perfect, dus moet het met paard toch ook kunnen.
Word vervolgt. :')Afbeelding

Op de 3 jarige heb ik weer een hele andere, verkeerde houding. Hier leg ik mijn been naar achteren ipv naar voren. Ook wazig van mijzelf. :o?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:50

Heb je foto van de 3 jarige met zadel?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:53

Hij staat er wel aller charmanst bij :')
Afbeelding

Met mij erop (4x er pas op dus niets geweldigs)

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:49

Ja maar het is hier wel allerduidelijkst waarom je naar voren valt en je benen terug, de bouw van je paard en de vorm van dit zadel maken gewoon dat je niet anders zitten kan .

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:55

Bijft lastig die zadels.
Nu is deze pony voor de verkoop dus we doen het er maar mee.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:20

Als ik een conclusie mag trekken uit bovenstaande berichten, dan is het wel dat het vaak een mega klus kan zijn om een zadel te vinden die zowel voor de ruiter als het paard fijn zit en ligt. Hier ook een mega zoektocht geweest; paard zelfs een rugblessure gehad en bijna 3/4 kwart jaar uit de running geweest door gedoe met zadels (en een vervelende zadelmaker). Nu een heel fijn zadel gevonden in de Kent en Master S line. Zit als een huis! :j

Ik denk verder dat geen enkele ruiter 100% perfect op zijn/haar paard zit. Kijk maar naar Edward Gal; die heeft prachtige kapstokken van een voeten, maar rijden als de beste! Laat je niet ontmoedigen; het komt vast goed :)

Ikzelf moet er altijd aan blijven denken los te blijven en te ontspannen in mijn nek. Door mijn oude whiplash willen ze nog wel eens vast gaan zitten.

Mijn houding:
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:26

Klopt denk ik wel, ook een goede zadelmaker vinden is een hele moeilijke. :\
Maar dat lijkt alles in de paarden, instructie, hoefsmid, tandarts etc.

Nek vast zetten is ook lastig probleem denk ik? Ik zet (denk ik) snel mijn onderrug vast. :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:21

jillaroo schreef:
proven02 schreef:
Ik heb vandaag mee gereden op de masterclass van dressage pro bij Rien wat kan die vent toch lesgeven!!
Ik was zooo zenuwachtig had geen idee wat mijn paard ging doen maar ze deed het zo bizar goed. Alleen even kijken en daarna zo braaf he helemaal op mij gefocust braver dan thuis eigenlijk zelfs haha.

Super veel gehad aan zijn tips. Impuls was de belangrijkste dat moet echt veel meer daar moeten we continu op letten. Verder loopt ze heel erg op de voorhand en met haar hoofd dus ook laag dus ik moest ervoor zorgen dat haar hoofd wat hoger blijft en dan naar voren rijden zodat ze daar contact neemt. En we hebben ook nog de oefening bij de bakrand gedaan het schuin lopen zegmaar dat ging ook super goed en ze ging er meteen fijner van lopen.

Ben echt super blij kon ik maar altijd les krijgen van hem haha.

@sjol heb jij nog foto's/filmpjes gemaakt toevallig? :o

Héé beetje laat, maar was ontzettend leuk om jou te zien. Wij zeiden na afloop nog tegen elkaar dat er nog wel een combinatie zoals jij bij hadden mogen zitten, want daar leren wij ook het meeste van. Vond het iets teveel gericht op Z en hoger. Echt super stoer dat je het gedaan hebt, leuk paardje ook. Dank je wel!

Ben wel geweest, maar je moet niet je fototoestel vergeten en je telefoon zo ongeveer al helemaal vol hebben staan met foto's.
Vond het ook jammer dat er niet meer combinaties waren zoals jij gewoon herkenbare problemen en oplossingen. Wel gaaf en stoer dat je daar hebt gereden.
Weet verder niet meer veel van de clinic, was te druk daar :o en mijn hoofd lag nog thuis :o :D

Overigens zijn korte pootjes op paarden onhandig, lange ook :+ (zeker als je dan ook nog toevallig pony's hebt, oeps, hoewel Toobs meer lijf heeft dan menig paard van 1.75, hij heeft gewoon korte pootjes)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:57

Maar weer eens met de billen bloot. Filmpje is niet ge-edit, er zijn korte stukjes waar ik uit beeld ben want de cam stond op de paal :P
We hebben momenteel wel 80 problemen, maar de grootste is de aanleuning die ontzettend onrustig is op het moment. Vandaag heb ik er aan gewerkt om hem niet zomaar een paar pasjes vooruit te zetten maar echt vooruit te rijden tot hij vooruit denkt om zijn neus er meer uit te rijden en hem naar de hand toe te rijden. Ook veel op de volte gereden, mede om een beetje binnen het beeld van de camera te blijven.

Tips zijn welkom, het voelt even niet zoals het moet en ik hoop dat we snel weer in het ritme gaan komen.
Het begint voor mijn gevoel toch wel tijd te worden dat hij wat meer 1 paard gaat worden ipv voorhand voor en achterhand 2 km later. Zien jullie hier vooruitgang in, want ik vind eigenlijk weinig verschil, maar misschien ben ik wel te kritisch.

Zijn stap zal wel nooit een goeie worden, die neigt momenteel meer naar 2 takt zie ik, toch maar weer over die (eindeloze) balkjes opwarmen elke dag.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:20

_Nelleke_ schreef:
miss_lizje, volgens mij kijkt men net een beetje over je post heen door de drukte van de masterclass. :+ Wat fijn dat je het rijden hebt opgepakt! Je paard ziet er goed uit. Mag ik vragen wat de reden van de fysio is voor het elastiek?

Het filmpje is ook lastig te beoordelen, vind je paard net iets over het tempo lopen maar wellicht heeft dat een reden? Neusje eruit vind ik dan weer niet zo erg :)

De reden heb ik volgens mij al ergens eerder in het topic genoemd. Ik heb van vandaag een stukje film zonder elastiek.Stelt niet veel voor maar ben benieuwd wat jullie het verschil vinden? Afgelopen 2 weken geen les gehad door ziekte van instructeur, maar die is gelukkig weer opgeknapt en van de week dus weer les.

@Iriscope: Moeilijk filmpje om te beoordelen omdat sommige stukken wat te ver weg zijn voor mij om iets nuttigs over te zeggen (denk dat ik gezien mijn eigen niveau al helemaal geen nuttige bijdrage kan leveren). Vind het er helemaal niet verkeerd uit zien.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:24

miss_lizje; dank je wel!

Over jouw filmpje: Ik denk dat de houding van je paard daar het grootste deel helemaal niet verkeerd is, maar dat je er naar toe moet werken dat hij daar loopt en voorwaarts neerwaarts is. Ik zie je met je been heel veel werken, maar zie een paard dat niet voorwaarts denkt. Mede door de los-vast teugels krijg ik het idee dat hij in een houding loopt zonder dat je aanleuning hebt.
Ik zou hem er liever eens goed doorheen rijden, vooruit rijden tot hij niet alleen wat sneller gaat, maar ook echt voorwaarts denkt. Daarin hem zelf een constant contact bieden en het maakt mij dan niet uit waar hij dan loopt, als jij maar een constant contact hebt zonder dat je teugels af en toe nog flapperen.
Als hij dan goed vw-nw is dan gaat hij je hand wel op zoeken en vertrouwen op die aanleuning. Van daar uit kun je hem dan gaan uitschuiven.

Nu zie ik, denk ik, dat jij hem heel graag daar wil hebben en hem dus de ruimte geeft, maar hij loopt daar enkel zonder dat er enige druk en dus contact met de teugels is. Ik herken het heel erg, omdat ik er zelf ook heel hard tegen aan blijf lopen.

Wie weet zit ik er naast, maar ben benieuwd hoe je het zelf voelt en ziet.

Wat het elastiek betreft; ik ben er geen voorstander van, want het elastiek geeft mee en leert je paard dat als hij gaat hangen hij meer ruimte krijgt. Daarbij kan het elastiek er niet voor zorgen dat jij een stillere aanleuning krijgt, dat moet vanuit jouw handen en vw-nw denken komen.
Ik denk zeker dat de houding die je (denk ik) wil bereiken, van lang en laag met neus eruit, goed voor je paard is. Maar zelf zou ik liever 4 weken zonder rijden en hard moeten werken om hem dan daar te krijgen zonder elastiek, dan nu de korte weg zoeken met elastiek en eigenlijk je aanleuning nog niet oplossen.