[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:40

Nog nooit gehoord dat iemand het paard uitzocht op boommaat. Dier kan toch ook nog enorm veel breder worden? Ik kocht een 8-jarige met boommaat 29 en 2 jaar later was ik 5 zadels verder en had hij een boommaat 35.

Mijn paarden staan heel snel rondom op ijzers, omdat ik altijd over de weg naar een bak moet rijden. Zonder ijzers houden ze geen hoeven meer over. En ik vind het fijner om op grasland proppen te kunnen draaien, want dan hebben ze toch meer grip als het gras wat nat is en ik kleine voltes moet draaien. Maar als iemand anders ze zou kopen met een bak bij stal, dan kunnen ze prima van de ijzers af.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:41

Ja ik zeg toch ook nergens dat ik dat abnormaal vind ofzo, maar ik zou er wel naar vragen moest ik een paard willen kopen die 4-kant beslaan is. Over die stand dat is jouw mening. Mijn merrie haar stand is verbeterd zonder, maar ieder paard en iedere hoef is anders, maar is dit zo abnormaal om daar naar te kijken voor je een paard gaat opzoeken. Ik laat een leuk paard echt niet staan omwille van beslag, maar ik houd wel rekening met de kosten ervan en als een ander paard die ik ook leuk vind prima zonder kan dan zal ik eerder die 2de kiezen, want dat bespaart me wel 480€ per jaar en als je meerdere paarden hebt telt dat, althans voor mij toch en nee ik koop geen paard op boommaat, maar als je een paard koopt en je moet al 2000€ meer gaan neertellen voor materiaal omdat het jouwe niet past dan hou je daar toch rekening mee.
Jullie zijn oftewel steenrijk zodat jullie voor ieder van jullie paarden beslag en op maat zadel kopen of jullei hebben 1 paard waardoor dat dit ook maar een eenmalige aankoop is.
Laatst bijgewerkt door betadine op 21-11-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 15:42

Kwa boom en zadel ben ik nooit bang ik heb een wow en tot nu toe op elk paard weer pas laten maken. Voor mn jonkie ligt er ook al weer een wow klaar :D

Over de ijzers wat een onzin inderdaad, hoe komen mensen toch bij die rare ideeën, waarom zou je daar extra opletten of extra naar vragen? . Bijna elk wedstrijdpaard staat 4 kant op ijzers vooral in het buiten seizoen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:49

Ik zei toch ook dat ik een paard niet laat staan omwille van beslag, maar als dat beslag er op ligt omwille van afwijkende hoeven dan weet ik het graag. Ik haal ze er liefst af omdat ze met meerdere op de weide lopen en als dan blijkt dat het paard niet zonder kan dan moet je daar toch ook al rekening mee houden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 15:52

Ik let wel op de voeten maar als ik fotos bekijk niet of ze ijzers om hebben, heb al jaren dieren die rond om beslagen zijn en die staan gewoon op het land met meerdere paarden nooit problemen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:52

Dus het zadel en 4 kant op ijzers is gewoon een geldkwestie :Y) zeg dat dan ipv die rare gedachten...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:55

betadine schreef:
Jullie zijn oftewel steenrijk zodat jullie voor ieder van jullie paarden beslag en op maat zadel kopen of jullei hebben 1 paard waardoor dat dit ook maar een eenmalige aankoop is.

Ehm :')

Een goed passend zadel hoeft niet per se op maat gemaakt te zijn, kan ook tweedehands. En natuurlijk is het belangrijk om te weten/constateren dat een paard ongelijke hoeven heeft of hoeven heeft die om welke reden dan ook extra zorg nodig hebben... Maar dat is een heel ander verhaal. Een paard afrekenen op vierkant beslag vind ik vreemd.

Ik heb 3 tot 4 paarden, waarvan in elk geval de sportpaarden vierkant op ijzers staan en ze staan ook allemaal samen in het land. Heb nog nooit last gehad van beschadigingen, zeker geen beschadigingen die ze zonder ijzers niet hadden opgelopen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:57

Een goed passend zadel hoeft inderdaad geen splinternieuw zadel te zijn.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:03

Iemand die ik even via pb wat vragen kan stellen betreft aanschaf van een paard??

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:03

Hhmm interessant. Ik durf het eigenlijk niet zo om ze met ijzers achter bij elkaar te zetten. Op zich als ze proper gedaan zijn zou het geen extra schade mogen aanrichten omdat het dan mooi afgerond is, maar in praktijk heb ik toch wel al vieze wonden mogen aanschouwen door ijzers.
Sowieso zou ik het paard van mijn dromen er niet voor laten staan dat nu ook weer niet, maar ik weet graag op voorhand waar ik aan begin. En als ik een paard ga bekijken met vierkant beslag dan is dat wel een vraag die ik zou stellen ... of dat daar een specifieke reden voor is. Tegenwoordig zie je meer en meer paarden zonder ijzers in de ring, maar in het outdoor seizoen zijn ze natuurlijk wel handig om die knopjes op te draaien.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:04

Ik kan enkel zeggen ja natuurlijk wil je voor elk paard weer een passend zadel als daar wat geld bij moet moet dat. Kan je dat niet betalen moet je geen paard kopen, je kan via een goede zadelmaker altijd wel een goed tweedehandszadel krijgen die aangepast kan worden maar persoonlijk vind ik niet dat je daar op kan beknibbelen.

pb gerust papegara

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:14

Ja maar ik besteed liever die extra kosten aan iets anders dan aan dat ene paard met een hoge schoft en vierkant beslag. Ik neem liever een paard in huis dat meteen de sport in kan zonder speciaal zadel voor hoge schoft te gaan moeten uitzoeken en zonder om de 8 weken 80€ neer te tellen. Als die mensen me dan zeggen dat het dus voor wedstrijden is dan weet ik ook dat ze bij thuiskomst met een gerust hart er af kan halen, maar als het door bvb overgevoeligheid is dan gaat dat niet zomaar.
Mijn paarden komen niets te kort en als het nodig is kan ik al die poespas betalen, maar om er vrijwillig aan te beginnen...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:20

Ik vind passende bekapping/beslag en een passend zadel een van de belangrijkste dingen voor een paard. Ik zou een paard niet laten staan omdat hij ijzers nodig heeft en een zadel voor een hoge schoft. Het zijn geen gebreken of zo?

Een passend zadel heeft een paard sowieso nodig, er hoeft maar 1 zadel te passen en die vind je wel. En al koop je een paard met goede hoeven zegt dit nog niet dat dat paard op den duur geen ijzers nodig zal hebben.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:20

Maar die hoge schoft maakt toch niets uit, je zal voor elk paard wat je aankoopt toch geld moeten uitgeven voor een passend zadel hoge schoft of niet.

Nu heb ik geen dier met extreem hoge schoft maar beide hebben ze een duidelijke schoft zoals bijna elk dressuur gefokt paard.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:26

Ik heb de paarden ook altijd grotendeels 4 kant op ijzers gehad. Ik rij veel over de weg. Dat soort kosten moet je gewoon incalculeren. Een Wow is natuurlijk wat extreem in aanschaf maar heb voor mezelf ook wel ingecalculeerd dat er een nieuw zadel moet komen. Net als dekens ed. Je zult altijd zien dat het net niet past.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:31

Een wow is inderdaad een flink bedrag in aanschaf maar als je naar het groeien van jonge dieren al ruim het dubbele moest besteden aan aanpassen weer een nieuw wol zadel rug problemen etc etc dan liever eenmalig de kosten van de wow :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:44

Oké mischien was mijn reactie niet helemaal terecht.
ik weet gewoon graag waar ik aan begin en haat het om mijn geliefde materiaal te vervangen. Zo loopt mijn merrie met een barnsby van 10 oud waar ik geen afscheid van kan nemen. Het zadel ligt haar perfect (zonder bontje en dergelijke) en ziet er ook nog super uit. Onlangs kocht ik er nog een kieffertje bij voor dressuur en dan zou ik het gewoon zonde vinden moest dat niet passen op mijn nieuw paard, maar blijkbaar ben ik daar dus de enige in :o
en verder vind ik het belangrijk dat een paard ook zonder ijzers kan.
Laatst bijgewerkt door betadine op 21-11-12 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:45

ik heb een bates zadel (verwisselbare boom)
wat ik ervan gezien heb zijn deze goed aan te passen op verschillende soorten paarden.
IJzers hoeft voor mij ook niet zo tenzij ze het echt nodig hebben.
sommige hebben brokkelvoetjes en anders hebben keiharde voetjes en het dus niet nodig.

gelukkig zijn ze niet allemaal het zelfde zou snel saai worden

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:52

Wat zoek jij eigenlijk betadine?

Als je een fijn zadel hebt snap ik dat je wil dat die weer past maar ik zou daar geen leuk dier voor laten staan :D Een zadel krijg je makkelijker weer dan HET paard :j

Bij enkel een verwisselbare boom word inderdaad snel de ilussie gewekt dat het dan altijd aan te passen is maar juist de aanpastheid van de boom en kussens in combi is zo belangrijk. Het ene paard heeft een veel voller kussen nodig dan een ander, mijn ervaring bij de bates en ook de wintecs is dat ze dan alnog niet genoeg zijn aante passen helaas.

Kwa ijzers snap ik je ook goed ik heb ze beide nu ook nie op ijzers staan Up gaat volgend jaar eerst gekeurd worden komt ze daar goed doorheen dan gaat ze op ijzers voor de merrie keuring

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:55

Ik kocht een paard die geen hoge schoft had, voor het oog geen moeilijke rug, maar in 5 jaar tijd, ben ik ook 4 zadels verder en talloze uitgeprobeerd voor langere tijd. :D Maar alsnog laat ik er geen één voor staan.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:55

olijf schreef:
betadine schreef:
Die vos heeft wel een hoge schoft zo te zien dus mag je daar mischien ook al een op maat zadel gaan bijrekenen en is ook 4 kant beslagen dan zou ik toch ook al naar de reden vragen.
Verder wel een leuk dier op het eerste gezicht.

Hoop paarden staan 4-kant op ijzers... hoeft toch niet perse een rare reden te hebben? Tenminste hier wel.
En goed passend zadel moet je altijd hebben of hij nou een hoge schoft heeft of niet... beetje vreemde redenen om een paard niet te bekijken.
Edit* staat niet bij dat je niet zou gaan kijken, sorry!

Voor paarden die naar het HK gaan zijn voor zelfs verplicht, en ik denk dat 95% van de wedstrijd paarden in de zomer helemaal rondom staan puur voor de kalkoenen om niet onderuit te gaan.. Beetje aparte gedachten maar vooruit

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:02

Neen maar dat zei ik ook hé, dat ik er niet pressé een paard voor laat staan. Maar ik zou er wel over nadenken. Het ging ook over die vos hé, mensen spraken van die vos, ik zie zo al op foto dat mijn materiaal niet zou passen, die heeft echt wel een hoge schoft. Ze spraken over zijn prijs startbod 2000, jah reken daar dan nog maar een aangepast zadel bij. Verder niets negatief en hierbij wil ik dus ook niet zeggen van ga niet kijken want ..., Neen meer in de zin van, als je gaat kijken overweeg dan ook al maar extra kosten voor aangepast materiaal en vraag ook waarom hij vierkant staat, niets mis mee toch ?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:06

ja wij hebben ook wel eens een paard te koop gehad rond op ijzers maar kreeg er wel elke keer vragen na en als wij bandages op de foto aan hadden dan mankeerde het paard wel wat aan zijn benen.terwijl er niks aan de hand was maar wij gewoon een mooi plaatje wouden.
maar ik denk ook dan 50 % van de ruiters een niet passend zadel kopen voor hun paard.
als het er niet meer zijn.
wij zijn hier altijd heel precies mee met het zadel.
maar veel mensen vergeten ook dat het kanaal van het zadel breed genoeg moet zijn voor het paard zijn ruggenwervel want daar zit ook veel verschil in.
want zie er genoeg die een zadel hebben met z'n smal kanaal dat er nog geen 2 vingers tussen passen en dan denk ik van denk ik na zit je lekker op de ruggenwervel van je paard te rijden met zoveel kilo dit gaat toch op te duur pijn doen of wat dan ook

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:09

Bij enkel een verwisselbare boom word inderdaad snel de ilussie gewekt dat het dan altijd aan te passen is maar juist de aanpastheid van de boom en kussens in combi is zo belangrijk. Het ene paard heeft een veel voller kussen nodig dan een ander, mijn ervaring bij de bates en ook de wintecs is dat ze dan alnog niet genoeg zijn aante passen helaas.

Kwa ijzers snap ik je ook goed ik heb ze beide nu ook nie op ijzers staan Up gaat volgend jaar eerst gekeurd worden komt ze daar goed doorheen dan gaat ze op ijzers voor de merrie keuring[/quote]

Ik heb dat dan weer met een WOW zadel zo is er in de paarden en in de zadels voor ieder wat.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:14

Ik ben geen pietje precies met zadels, maar ik rijd ook op verschillende paarden en vaak ook jongere die geen eigen zadel hebben. Dan gaat dat niet om voor ieder een zadel te kopen. Wel let ik er op dat het kwaliteit is en dat het goed past. Ik heb nog nooit drukplekken gehad en leg het enkel op een paard waar op het past. Zal dan ook enkel A merken kopen omdat die erop voorzien zijn om een algemeen goede pasvorm te hebben. Moest je weten hoeveel testen die zadels ondergaan voor ze in de winkel liggen...
Daarom ook liever een goed passend standaard zadel als eentje door zadelpasser aangepast. De eerste heeft veel meer testen overleeft en het tweede enkel de zadelpasser op jouw paard. Genoeg verhalen over aangepaste zadel die uiteindelijk toch niet blijken te passen naar behoren.