slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:08

vroeger zeik ik altijd dat ik een paard NOOOOOOOOOOOOIT naar de slacht zou brengen, totdat de dag kwam dat ik een keuze moest maken.
nouja, de dag. er gingen een aantal dagen vooraf. ik heb me in beide keuzes bediept en heb uiteindelijk voor de slacht gekozen. om verschillende redenen. ten eerste is slacht snel en pijnloos (voor zover wij dat kunnen weten natuurlijk). mijn paard lag in de bak en kon niet meer lopen wegens een verlamming. wanneer je een paard in laat slapen moet je wachten tot hij opgehaald wordt, vreselijk beeld lijkt me dat. iets wat ik absoluut niet aan kon. mij is ook verteld dat paarden als het ware 'stikken' wanneer ze ingeslapen worden. ze krijgen een slaapmiddel en vervolgens een middel wat alles stopzet. op de dieren dit wel of niet merken weet ik niet, maar het gaf mij geen goed gevoel.
ik heb het absoluut niet voor het geld gedaan want dat was op dat moment geen eens een optie. het ging mij erom dat ze snel uit haar leiden was verlost. (er kwam een noodslager)
maar iedereen mag zelf de keuze maken en heeft een eigen mening, en dat is maar goed ook Knipoog het is een van de moeilijkste keuzes in mijn leven geweest. een 3 jarig paard, het leven begon net te bloeien en het was al weer voorbij. dat zat mij het meeste dwars.
(ik eet overigens geen paardenvlees)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:13

ow pel wat naar. wat me erg naar lijkt is dat het terplekke is gebeurd.dat is toch nog weer anders dan naar het slachthuis brengen denk ik. die plaats blijft altijd zwart denk ik.

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:55

Ik vind het ook naar voor je, maar ik had het zelfde gedaan als het nodig was. Ik begrijp je verdriet het is nooit leuk om een pony zo kwijt te raken. Ach gut

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:58

Ik snap de redenatie "ik moet er niet aan denken dat iemand mijn paard opeet" nooit zo goed. Nee, je paard laten inslapen, met een grijper op een vrachtwagen laten kwakken en dan tot lijm laten verwerken, dat is een mooi alternatief.
Als ik ooit de keus zou hebben zou ik voor de slacht kiezen. Zeker na het lezen van de topics van mensen van bokt die de slachtexcursie hebben gedaan.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:04

Voor mij is het nu zeker wat ik zou kiezen als het moment daar is.
Ik ben bij de laatste excursie geweest en heb alles van begin tot eind meegemaakt.

Niets waardiger voor mijn paard als Meneer Van Veen en zijn personeel. Ik zal hem daar heen brengen en bij het schieten blijven.

Als hij niet meer vervoerd kan worden, wil ik net zoals bij Pel, gaan voor een noodslachting. Ik hoop dat hij dan mee kan naar Van Veen voor verwerking in plaats van dat hij opgehaald moet worden door Rendac.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:05

Ik moest er eerst nooit aan denken om mijn paard te laten slachten. Maar hoe meer ik er over nadacht, hoe prettiger ik het vond voor het paard.

Bij inlaten slapen:
- ligt je paard op het erf, om opgehaald te worden.
- word vaak niet op een al te vriendelijke manier met de grijpen in de vrachtwagen gesmeten.
- paard ligt vaak nog te vechten tegen het inlaten slapen (ze willen nog niet dood)

Bij slachten:
- je kan rustig afscheidt nemen, en hem er zelf naar toe brengen.
- Er wordt een kogel door de kop geschoten, en hij is in 1 keer dood. Dus ligt niet nog minuten achter elkaar te krampen en te vechten.
- En wordt gelijk afgevoerd.

Trouwens je kan er zelf voor kiezen of een paard voor consumptie weg gaat. Je kan je paard laten doodschieten op de slachterij, en dan wordt hij daar in de put gedaan. Dan gaat hij dus niet het slacht traject door.

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:48

Citaat:
ziggy_janetIk moest er eerst nooit aan denken om mijn paard te laten slachten. Maar hoe meer ik er over nadacht, hoe prettiger ik het vond voor het paard.

Bij inlaten slapen:
- ligt je paard op het erf, om opgehaald te worden.
- word vaak niet op een al te vriendelijke manier met de grijpen in de vrachtwagen gesmeten.
- paard ligt vaak nog te vechten tegen het inlaten slapen (ze willen nog niet dood)

Niet mee eens, ik ben met mijn paard naar de kliniek gegaan, en heb hem daar laten inslapen, ik vindt het idd ook niets om het thuis te doen, en we waren al zo vaak in die kliniek geweest dat hij daar onderhand ook thuis was.
Daar is het super rustig gegaan, en idd hij wordt daarna weggesleept maar daar ben ik niet bij geweest.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:44

nik sis vervelende dan een paard dat in zn eigen stal is ingeslapen dr uit moeten slepen en over het erf naar de openbare weg te slepen.
Om het vervolgens nog een dag onder een zijl te zien liggen voordat een lompe boer met een vrachtwagen het kadaver komt opkrijpen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:13

christel: Maar niet alle paarden kan je meer naar de kliniek vervoeren als het zover is.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:34

ziggy_janet schreef:
christel: Maar niet alle paarden kan je meer naar de kliniek vervoeren als het zover is.

maar dan kan je ze ook niet meer naar de slacht vervoeren. en heb je dat slepen dus alsnog.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:40

Dan kan je wel een noodslachting laten doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:00

ik kan me voor beide methodes wel indenken waarom iemand het zou doen.

als ik zelf de keus zou hebben,zou ik voor het slachten kiezen.
snel,en ik vind het verwerken bij de rendac net zo'n 'naar' idee als het verwerken in vlees,dus dat zou me niet veel uitmaken.
cremeren vind ik erg veel geld.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:05

ziggy_janet schreef:
Dan kan je wel een noodslachting laten doen.

ja dat kan idd. maar het slepen en nog een tijdje aan de weg liggen heb je nog steeds of je het paard nou op stal laat slachten of op stal laat inslapen, dat maakt dan niet uit.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:06

Dat weet ik.
Maar dan verkies ik slachten nog boven in laten slapen. Het paard merkt er niets van, en is gelijk dood.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:07

Mag ik vragen hoe dat werkt, zo'n noodslachting op locatie? Wordt er dan ook met een pistool in het hoofd geschoten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:25

ziggy_janet schreef:
Dat weet ik.
Maar dan verkies ik slachten nog boven in laten slapen. Het paard merkt er niets van, en is gelijk dood.

heb ik iets gemist in deze discussie??is een paard wat je in laat slapen niet meteen dood dan?
Dan lijkt het me tijd om een goede dierenarts te zoeken...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:33

Maanling schreef:
Mag ik vragen hoe dat werkt, zo'n noodslachting op locatie? Wordt er dan ook met een pistool in het hoofd geschoten?

Er wordt sowieso nooit een pistool gebruikt. Hier zijn speciale apparaten voor waar een pin in zit. Deze pin beweegt met een gigantische snelheid de schedel in en is er weer net zo snel uit.

Ook met een noodslachting zou je paard nog voor consumptie gebruikt kunnen worden.
Dit ligt helemaal aan de situatie. Maar de slager kan je paard dus gewoon vervoeren naar de slachterij.
Dan heb je dus geen last van het feit dat er een kadaver ligt aan de kant van de weg.

Overigens gebeurd een noodslachting altijd onder toeziend oog van een dierenarts.

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:03

geerke schreef:
ziggy_janet schreef:
Dat weet ik.

heb ik iets gemist in deze discussie??is een paard wat je in laat slapen niet meteen dood dan?
Dan lijkt het me tijd om een goede dierenarts te zoeken...

hihi idd dat zou je dan wel moeten doen Knipoog

Maar ik snap dat je niet altijd een keus hebt om te kiezen tussen slachten en laten inslapen, ik bedoelde alleen maar dat er altijd gesleept moet worden met een paard. Geslacht of ingeslapen.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:30

Als het om onze 29 merrie zou gaan zouden we voor het inslapen kiezen & cremeren!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:54

Mistic schreef:
Maanling schreef:

Er wordt sowieso nooit een pistool gebruikt. Hier zijn speciale apparaten voor waar een pin in zit. Deze pin beweegt met een gigantische snelheid de schedel in en is er weer net zo snel uit.

Ook met een noodslachting zou je paard nog voor consumptie gebruikt kunnen worden.
Dit ligt helemaal aan de situatie. Maar de slager kan je paard dus gewoon vervoeren naar de slachterij.
Dan heb je dus geen last van het feit dat er een kadaver ligt aan de kant van de weg.

Overigens gebeurd een noodslachting altijd onder toeziend oog van een dierenarts.

Gebeurt dat tegenwoordig nog?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:59

ma_rie_tje schreef:
je moet ze ook wel eerst dood maken voordat je ze op de BBQ legt!

Nee joh, is hetzelfde als met paling. Ze moeten nog een beetje springen als ze het vet raken Vingers aflikken

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:02

maikeltje schreef:
ma_rie_tje schreef:
je moet ze ook wel eerst dood maken voordat je ze op de BBQ legt!

Nee joh, is hetzelfde als met paling. Ze moeten nog een beetje springen als ze het vet raken Vingers aflikken

ojee daar gaan we weer Haha!
ik duik maar gauw mijn bedje in voor ik hier weer omrol van het lachen Clown

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:08

Volgens mij moet er aan bepaalde voorwaarden voldaan kunnen worden bij een noodslachting ivm het verbloeden, dan mag het dacht ik.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:14

beantsje schreef:
Gebeurt dat tegenwoordig nog?

Yup, niet vaak maar er gebeuren zeker nog noodslachtingen.
Inderdaad onder toeziend oog en met meerdere standaarden en voorwaarden.
Maar het is een optie.

Ook om je paard thuis te laten slachten (in niet nood) maar dat kost wel redleijk veel.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:28

Bij ons op stal hebben wij een mooi systeem als er een paard wordt ingeslapen al blijft het altijd erg verdrietig.
Als het paard overleden is hebben wij een harde plaat wat achter de trekker wordt gedaan.Met 3 a 4 mensen schuiven wij de plaat onder het overleden paard en leggen een deken over hem heen zo wordt het paard bij ons weg gesleept en apart gelegd (bij ons op het terein) totdat rendac het ophaalt.Als je bij de chauffeur aangeeft dat je er bij wilt zijn bij het ophalen doen ze dat heel netjes(mijn ervaring).
Tuurlijk zullen er ook chauffeurs bij zitten die dat heel anders doen.
Ik heb trouwens geen probleem met slachten mitst het bij een goed slachthuis gebeurd.