Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:15

Ik begin me naar aanleiding van dit topic trouwens ook sterk af te vragen hoe veilig het nog is om komend voorjaar of van de zomer nog een vakantie met mijn paard te plannen. Alle aantallen aangevallen dieren lijkt nu weg echt vreselijk snel toe te nemen. :=

Ik vind het ook zo vreselijk om te zien dat er meerdere dieren aan gort gescheurd worden maar niet eentje echt volledig opgegeten wordt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:17

Als je de theoretici gelooft, kun je prima het bos in als je je paard maar ten alle tijde onder controle hebt.
Maar de wolf doet niets, het ligt aan je paard en aan je rijkunsten als je paard aan de kletter gaat.

Als je de lokale bevolking vraagt, zullen zij zeggen, dat kan nog wel, maar ga vooral niet alleen.

Wintu

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:22

Ik vraag me af in hoeverre valwild aantrekkelijk is voor een wolf. Het zijn geen aaseters. Als ze schapen half aangevreten laten liggen, dan geloof ik er niet zo in dat ze aangereden valwild gaan eten. Heb niet het idee dat ze daar hongerig genoeg voor zijn. Dus die associatie met de mens en eten, nee gaat er hier niet in.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:23

@tienus63 Die mensen kunnen de boom in haha. Als ik zie hoeveel er wordt uitgemoord aan dieren van mensen kan ik me daar echt niet in vinden.

Fijn dat de locale bevolking aangeeft dat het nog kan. Ik kan sowieso niet alleen gaan met een paard met verlatingsangst, maar daar was ik wel voor aan het trainen en mijn idee was om voor het eerst met vriend op een mountainbike de bossen in te gaan einde zomer. Maar ik ga er toch nog eens goed over nadenken en kijken hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:26

tienus63 schreef:
Afanaisa91 schreef:
Ik ben nog aan het bijkomen van de statistische modellen, maar tot nu toe kom ik bij de theoretici in het afgelopen jaar enkel dingen tegen over:
- ontwikkeling en verspreiding van ziektekiemen rondom de wolf,
- en het berekenen waar wolven het meest vee aanvallen (met als conclusie dat ze het niet helder kunnen krijgen, maar grote voorspeller is vee op grasland 8)7 ).

Slechts één studie hield zich bezig met aas, maar dat was puur om ze dmv een middel wat ik ken als ontwormingsmiddel misselijk te maken, en zo te leren geen vee te pakken.

Wat viel je op wbt de ontwikkeling en verspreiding van ziektekiemen?

Kom ik op terug als ik het netjes kan verwoorden.
Het ging me als leek wel om behoorlijk veel verschillende ziektes waar de wolf qua verspreiding bij onderzocht wordt.

DubbelFun schreef:
Afanaisa91 schreef:
Slechts één studie hield zich bezig met aas, maar dat was puur om ze dmv een middel wat ik ken als ontwormingsmiddel misselijk te maken, en zo te leren geen vee te pakken.
Is dat niet een menselijke denkwijze aan dieren toe bedichten??
Daar is een mooi/duur woord voor, maar dat ben ik even kwijt :o

Bij die studie kwam het vanuit de operante conditionering, maar eens dat er veel en vaak vermenselijkt wordt rondom de herintroductie van de wolf. Zeker als ze straks ook DA zorg kunnen verwachten…

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:29

Meld je gewoon aan bij een alert groep via het nummer in de openingspost in dit topic of een nummer dat in de meldingsberichten in dit topic staan.
Geen wolf heeft alert groepen voor heel Nederland.
Meldingen wolven in Westerveld doet het deel noord Nederland.
MWiW meldt alleen de aanvallen na contact en toestemming van de betrokken eigenaren.

Ik denk dat er in buurtapps in Nederland meer rond gaat dan deze groepen melden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:32

tienus63 schreef:
Als je de lokale bevolking vraagt, zullen zij zeggen, dat kan nog wel, maar ga vooral niet alleen.

@celebi: Lokaaltje hier :) Wat Tienus zegt met als aanvulling; zorg dat je voor de schemering weer 'thuis' bent en ook dat je paard veilig gestald is.

Mijn rijden staat sowieso even 'on holt' en mocht het er volgend jaar nog van komen dan ga ik zeker niet meer alleen (met paard) het bos in of de hei op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:34

DubbelFun schreef:
Net opgezocht... antropomorfisme :)

En dat doen de berichten in de media ook, vrouwtje/moeder ->teef, mannetje/vader ->reu of rekel. Namen geven, zorgen voor hun gehandicapte zusje, babies ->jongen, zwanger -> drachtig.
Onbewust pikken onwetende burgers alle positieve woorden op omtrent de wolf.
En zolang zij niet in eigen kring of vanuit eigen professie te maken hebben met de wolf, geloven ze dat het wel meevalt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:35

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:45

Bij ons zit een nieuw vestigingsgebied van kraanvogels.
Sinds een jaar of twee worden ze regelmatig hier gezien, slapen doen ze in natuurgebied net in Drenthe.
Hier is landbouwgebied met aangelegde natuur. En hemelsbreed km of vier van beschermde natuurzone, grens riviertje Drenthe/overijssel.

Maar ik lach altijd in mezelf, ondanks landbouw imo dankzij de landbouw veel natuur, broed gebied van rode wouw, kwartels in de weilanden en tussen de bloembollen velden. Blauwe kiekendieven en nu dus ook kraanvogels.
Wolven nog niet gevestigd.
Wel goudjakhals, zelf gezien in november 2019, tevens toen op een andere dag gezien door buurtgenoot in het bos zelf.
Imo zijn boeren en hun wijze van beheren niet slecht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:51

Wintu schreef:
Nou volgende plan gaat in werking. Stiltegebieden in het DFW, is wandelaars niet meer welkom.

https://rtvdrenthe.nl/nieuws/16255536/p ... -afwijking

Hier is al veel afgezet met hekjes, maar het 'verwilderen' van het DFW is dus begonnen.

Dat is niet anders als op de Veluwe daar heet het recreatieve zonering. Minder paden, uitbreiden van rustgebieden voor wild.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:42

Celebi schreef:
Ik begin me naar aanleiding van dit topic trouwens ook sterk af te vragen hoe veilig het nog is om komend voorjaar of van de zomer nog een vakantie met mijn paard te plannen. Alle aantallen aangevallen dieren lijkt nu weg echt vreselijk snel toe te nemen. :=

Ik vind het ook zo vreselijk om te zien dat er meerdere dieren aan gort gescheurd worden maar niet eentje echt volledig opgegeten wordt.

Kop Noord-Holland zit je nog wel oké

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:45

Naar de Achterhoek, Zeeland, Noord Limburg of bijv Texel zou ik nog wel met paard op vakantie durven. In Limburg, de Achterhoek en Zeeland zijn ze wel gezien maar zitten geen gevestigde wolven. Op Texel zitten ze zeker weten niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:17

Dan moet ik mijn plannen geheel omgooien haha. Waddeneilanden ga ik niet doen met mijn paard op de boot. Trailers zijn al niet zijn sterkste punt en dan ook nog op een stil staande trailer. :+

Ik ga altijd naar Kootwijk, Vierhouten of Nunspeet, maar dat zijn wel plekken die ik steeds vaker hier voorbij zie komen nu.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:36

Wintu schreef:
Ik vraag me af in hoeverre valwild aantrekkelijk is voor een wolf. Het zijn geen aaseters. Als ze schapen half aangevreten laten liggen, dan geloof ik er niet zo in dat ze aangereden valwild gaan eten. Heb niet het idee dat ze daar hongerig genoeg voor zijn. Dus die associatie met de mens en eten, nee gaat er hier niet in.

Wolven hebben geen voorkeur voor aas, maar als ze honger hebben laten ze het zeker niet liggen.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=31097

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:39

Kortom zolang een wolf bij (landbouw/huis)dieren kan komen, zal ie voor de makkelijke snack gaan.
Beloning is groter dan de hinder voor hem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:16

Hier grens Brabant Limburg Nederweert/Someren is de gevestigde foetsie.
Hopelijk blijft dat zo. Dus hier kun je makkelijk op vakantie nog.
Maar met paarden zit je dan wel weer met dazen van begin juni tot begin september.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:18

Loretta schreef:
Daar gaan we weer. Iemand kon het weer eens niet laten om wolven te voeren.

https://www.gld.nl/nieuws/8097402/wolf- ... jk-gevoerd

En het toont ook weer eens aan waarom de wolf in Nederland zo'n slecht idee is.
Mensen die het niet kunnen laten wilde wolven te voeren. Ook dat hebben "deskundigen" over het hoofd gezien. De praktijk is nu eenmaal weerbarstig.

Ik zou zeggen lekker laten voeren!
En dan idd eens lekker een hap uit de mens nemen en ze dan geschoten gaan worden.
Zo kom je er ook van af

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:23

3 dag op rij dode schapen binnen de McSchaap, omgeving Appelscha.
Citaat:
14 februari 2024
Aanval schapen Appelscha, gemeente Ooststellingwerf, provincie Friesland
Aanval wederom in wolfwerend raster. We zijn In afwachting van meer info.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Afbeelding
Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:40

journee schreef:
Wintu schreef:

Wolven hebben geen voorkeur voor aas, maar als ze honger hebben laten ze het zeker niet liggen.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=31097

Heb niet het idee dat ze honger hebben hier.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:08

Popstra schreef:
Loretta schreef:
Daar gaan we weer. Iemand kon het weer eens niet laten om wolven te voeren.

https://www.gld.nl/nieuws/8097402/wolf- ... jk-gevoerd

En het toont ook weer eens aan waarom de wolf in Nederland zo'n slecht idee is.
Mensen die het niet kunnen laten wilde wolven te voeren. Ook dat hebben "deskundigen" over het hoofd gezien. De praktijk is nu eenmaal weerbarstig.

Ik zou zeggen lekker laten voeren!
En dan idd eens lekker een hap uit de mens nemen en ze dan geschoten gaan worden.
Zo kom je er ook van af

In het linkje van mijn post hierboven wordt verteld dat wolven al eten van 'valwild'. (aangereden wild wat door de boswachter op verschillende plekken in de natuur wordt achtergelaten) Dus feitelijk worden wolven al gevoerd. Boswachters hebben al eerder hun zorgen geuit over het feit dat wolven de knekelvelden goed wisten te vinden en ook al de associatie leken te leggen van: auto = vlees.
Dus als we ergens met een vinger naar moeten wijzen...

Er worden nu eenmaal veel dieren in Nederland aangereden en die zijn een makkelijke prooi, dat gaat echt niet veranderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:33

tienus63 schreef:
Aanval Lheebroek, aantal dode en gewonde dieren nog niet bekend.

Citaat:
14 februari 2024
Aanval schapen Lheebroek, gemeente Westerveld, provincie Westerveld
Aanval op schapen in Lheebroek. Nadere info volgt zsm.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

[ [url=m/C2Dbz7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21rRrT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/4i3fyD ... tid=WC7FNe

Inmiddels is bekend dat er 2 dode en 2 gewonde schapen zijn.
De schapen stonden binnen een McSchaap.
Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:04

De schapenhouder in Appelscha heeft al 6x dode schapen gehad door bezoek van de wolf cq wolven.
Begin vorig jaar, afgelopen december, eind januari en nu drie dagen achter elkaar.
Zijn dieren staan in een McSchaap.

Daar word je toch echt moedeloos van als dierhouder. Je wilt je dieren beschermen, maar hoe dan?!
Enige is ophokken in een potdichte of binnen een veilig traliehok.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:13

3 dagen achter elkaar vind ik wel wat van eerlijk gezegd. (zonder verdere informatie te hebben over de situatie of aantallen). Maar dan prop je ze toch wel 'tijdelijk' ergens in een stal? Een boer in de buurt? Makkelijker als je 20 schapen nog over hebt dan wanneer het er 80 zijn natuurlijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:20

Ik neem aan dat ze die scenario’s wel bedacht hebben.
Achtergrond info weet ik verder niet.
Dit was eenvoudig na te te gaan op openbare bronnen op sociale media.