Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:08

Wij gaan keuren *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:55

Spannend Lieser. Heel veel succes! Wanneer gaat de keuring plaatsvinden?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:01

Oh spannend! Ik ga duimen Lieser! Hopelijk is de lange zoektocht dan voorbij....

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:01

Success Lieser! Ik ga duimen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:03

Spannend Lieser!

Mila336

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:28

Door alle enthousiasme helemaal vergeten hier te posten dat mijn nieuwe 9 jarige springgefokte (te klein gebleven) KWPN merrie 2,5 week geleden is goedgekeurd en sindsdien al lekker bij mij op stal staat <3 .
Sinds ons nieuwe zadel er is hebben we al dressuurles gehad, een aantal keer in de bak én in het bos gereden en ze doet alles zo braaf! Ze ligt elke nacht lekker in haar stalletje dus ze voelt zich ook al op haar gemak. Genieten!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mila336 op 17-10-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:32

Gefeliciteerd Lieser, spannend nog wel voor de keuring!

Wat een vriendelijke uitstraling, Mila, wat is het voor afstamming?

hier ook donderdag keuren, en dan hopelijk met paard naar huis.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:40

Volgende week woensdag. Eerder lukte niet vanwege agenda-dingen bij de dierenarts, de verkoper en/of ons.
Ik hoop zo dat de dierenarts niks geks vindt ...

Mila336

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:44

Oehlala schreef:
Gefeliciteerd Lieser, spannend nog wel voor de keuring!

Wat een vriendelijke uitstraling, Mila, wat is het voor afstamming?

hier ook donderdag keuren, en dan hopelijk met paard naar huis.

Ze is een zambesi (x heartbreaker) x fuego du prelet.

Spannend voor iedereen die gaat laten keuren, succes!

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:27

@Eef_Bam

Lastig, ik zal zeker met dit in mijn achterhoofd een goede overweging maken.

Het is nu een beetje 50/50. Aan de ene kant wil ik de gok wagen (dus drukke manege/pension stal zoeken om haar oude omgeving na te bootsen en voorlopig voldoende actief blijven) maar ik vind het wel lastig om de goede keus te maken.

Ik wil er niet voor zorgen dat ze extreem onder de stress zal lijden. Maar aan de andere kant, vind ik de manier waarop ze nu wordt gehouden ook niet ideaal.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:34

Jet schreef:
Ik zou ook denken dat zo'n oud paard van die leeftijd dat misschien nog 10 uur mee loopt in de lessen niet genoeg meer zal opbrengen om alle kosten van het paard te dekken voor de manege. Ik zou denk ik maximaal € 1.500,00 willen betalen en dat is al behoorlijk wat.

Mijn eerste paard was 5, een manegepaard. De manege stopte ermee en mijn ouders hebben haar voor mij gekocht. ƒ 2.000,00 in 1979, niet te vergelijken met nu natuurlijk. Ze is uiteindelijk 17 jaar geworden, kreeg een vreselijke koliek en was helaas niet meer te opereren. Met rijden was ze voor mij niet de makkelijkste, maar in de omgang was ze onwijs lief! En als ik in het donker 8 kilometer langs de weg reed en haar met gehandicaptelessen mee liet rijden en dan weer in het donker die 8 kilometer terug, was het een engel!
Na haar heb ik een paar jaar geen paard gehad, toen kocht ik een oudere merrie van de gehandicapten over. 20 jaar, 17 jaar in die manege rondgelopen en het hele manegeleven moe. Dat was in 1997, ze kostte ƒ 1.000,00. Ik gunde haar sowieso 1 jaar pensioen, al was het maar weidegang en 's nachts op stal. Zij had ook jaren op stand gestaan. Ze had waarschijnlijk wel artrose en ze had af en toe een bloedneus als ze zich behoorlijk inspande. Ik wist het en nam het op de koop toe. Ik reed er wat recreatief mee langs de weg en de eerste maanden was ze zo blij en fris, dat ik niet eens alleen op kon stappen, ze moest goed voor me worden vastgehouden. Ze leefde echt helemaal op. Na een jaar liep ze niet lekker, laten onderzoeken bij de DA en ja, artrose. Aangepast beslag, inspuiten bestond nog niet. Op de buut en tijdje en daarna kon ik weer rustige kortere ritjes maken. Na zo'n 2 jaar kwam de bloedneus af en toe terug, tot het op een keer bleef druppelen. Laten onderzoeken en het bleek een tumor in een bijholte in haar hoofd te zijn. Toen heb ik haar laten gaan.

Dit om maar aan te geven dat ik positieve ervaringen heb met het overnemen van manegepaarden en ik vermoed dat AylaB dat ook gaat hebben met het paard dat ze een goede oude dag gunt. Je verwachtingen zijn laag, je gunt het dier een fijne tijd, ik verwacht dat die het bij jou zeker gaat krijgen! Je kent het paard best goed en ik vermoed dat hij jou ook nog wel herkent, dan komt het wel goed hoor!

Dankjewel, dit vind ik wel leuk om te horen. Zo’n succes verhaal! Blij dat het voor jullie zo goed heeft gewerkt *\o/*

Ik ben in mijn manege periode van zo’n 5 jaar altijd dol op haar geweest! Heb daarna altijd aan haar gedacht en gezegd dat als ik ooit een paard zou kopen, dat zij dat dan was! Ongeacht haar leeftijd :)

Heb tot vorig jaar een verzorg pony gehad die een mooie leeftijd heeft bereikt waar we het ook rustig aan mee deden (vooral veel wandelen). Het heeft mij ook nooit uit gemaakt dat ze oud was en ik niet weinig kon rijden, ik hield van haar en dat was alles wat er toe deed. En dat heb ik ook bij de pony van de manege!

Dus hopelijk pakt alles goed uit en staat zij volgend jaar ergens op een landje te genieten van haar laatste jaren!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:20

Gefeliciteerd Mila, wat een knapperd en ze heeft idd wat al gezegd is een super lieve uitstraling.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:05

Even een vraagje aan de meer ervaren paardenkopers hier: wat geef ik op als beoogd doel bij de aankoopkeuring? Is dat recreatief of amateur sport? Mijn dochter gaat ook springen met het paard en ze wil wedstrijden springen en dressuur rijden, maar grofweg op manegepaard-niveau.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:40

Als je de wedstrijden in wil gaan, zou ik minimaal amateur sport zetten. Recreatief wordt door veel dierenartsen hier toch gezien als ‘af en toe een wandeling of wat hobbelen in de piste met veel stap’.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:44

Basis sport. Die gezondheid die ze daarvoor verwachten wil je ook hebben als je alleen recreatief gaat rijden.

Mijn dierenarts keurt een recreatie paard precies hetzelfde als 1 voor de sport trouwens. Juist omdat buitenrijden, zelfs met wat lessen en lage wedstrijden helemaal niet minder zwaar hoeft te zijn en soms zelfs zwaarder als gewoon 'sport' training. Plus dat je dus ook wilt dat het paard goed blijft op manege niveau, als je begrijpt wat ik bedoel. Daar wil je wel een gezond paard voor hebben en niet 1 die al een beperking heeft en je heel goed moet trainen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:25

Bedankt!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:57

mijne wordt morgen ook gekeurd, mensen hier nog praktische tips?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:13

Lieser: Idd, wat MWM zegt, gewoon een sportkeuring. Een paard is goed of een paard is niet goed. Als ie goed is kan ie sporten en recreatie, is ie niet goed, kan ie beide niet. Geldt ook voor bemerkingen. Ik zeg helemaal niet dat je een paard bij elke bemerking moet laten staan, maar als een bemerking een belemmering is voor de sport, is ie dat ook voor recreatie.

Wat een leuk dier Mila! Supervriendelijk hoofd!. Heel veel plezier ermee!

Spannend Oehlala! Heel veel succes vandaag! Ben heel benieuwd wat het geworden is! Praktische tip, blijf je gezond verstand houden en laat je niet leiden door emotie/roze bril. Wees bij de keuring als dat kan en vraag gewoon alles waar je over twijfelt aan de DA. Geef aan de verkoper duidelijk van te voren aan wat bij jou dealbreakers zijn. (positief aankoop advies kan in mijn ogen nog steeds betekenen dat er wel iets is waar jij op afknapt. Zo heb ik altijd als eis naast een positief aankoop advies, de eis dat het dier ook opgenomen moet worden door de verzekering, dat de deal dan pas rond is en dat geef ik vooraf aan bij de verkoper).

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:16

Liesser hoe is jouw keuring gegaan?

Mijne is er met vlag en wimpel doorgekomen, en staat op stal, straks mag ze op de wei en kennis maken met de anderen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:29

@ Lieser: ik zeg altijd dat ik verwacht dat het paard een Z dressuurproef moet kunnen lopen. Elk gezond paard zou dat in principe moeten kunnen ook.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:39

Oehlala schreef:

Mijne is er met vlag en wimpel doorgekomen, en staat op stal, straks mag ze op de wei en kennis maken met de anderen.

Gefeliciteerd!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:30

Oehlala schreef:

Wij zijn pas woensdag aan de beurt ...

Gefeliciteerd Oehlala *\o/*

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:32

Lukasje schreef:
@ Lieser: ik zeg altijd dat ik verwacht dat het paard een Z dressuurproef moet kunnen lopen. Elk gezond paard zou dat in principe moeten kunnen ook.

Elk paard misschien wel, elke ruiter (lees: ik) misschien niet :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:34

Maar de keuring gaat om het paard ;) Dus moeten ze dat qua gezondheid gewoon aankunnen. Dat een ruiter het nooit gaat redden of wil maakt niet uit.

Gefeliciteerd oehlala!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:39

Alhoewel een keuring voor ruiters ook niet zou misstaan :+