Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:01

Ketly, die van jou is ook wel erg goed gelukt :D
Maar zelf hoef ik geen aparte kleur, ben zelf niet zo van de palomino/valk (al vind ik de donkere wel mooi)/dubbel verdunde. Ook de bruine en zwarte houd ik niet zo van :+ (Ik ben gewoon apart :') )

Een goeie vliegenschimmel kan ik daarentegen wel weer prachtig vinden hoor, maar als ik écht mocht kiezen ga ik het liefst voor een standaard vos :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:06

Haha tarzan, ik heb dus wel een vos. Geen Spaanse, maar gewoon kwpn. Maar in die zoektocht aantal paarden gezien wat het allemaal niet was. Elke keer als grapje dat we gewoon graag vos met 4 witte benen en bles wilden, maar ja goed paard heeft geen kleur.
Tot mijn moeder zei, omdat dit haar laatste paard werd, dat ze liever langer zocht en wel die vos kocht. Oké mam, wat jij wilt. Week later advertentie van vos merrie met 4 witte benen en bles. Nog week later stond die hier thuis, bijna helemaal volgens de eisen en goedgekeurd.
Dus ik heb heel fout wel een paard gekocht met kleur als eis. :') met veel mazzel, want het was wel de 1e eis die af zou vallen als het nodig was haha

Ik ben niet bang trouwens, maar stap nooit ergens als 1e op met zoektocht. Altijd eerst voor laten rijden. Ik vertrouw echt niemand op hun woord, als die zo braaf is kunnen ze wel iemand vinden om voor te rijden. Mijn lijf is me meer waard.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:09

_Tarzan schreef:
Ketly, die van jou is ook wel erg goed gelukt :D
Maar zelf hoef ik geen aparte kleur, ben zelf niet zo van de palomino/valk (al vind ik de donkere wel mooi)/dubbel verdunde. Ook de bruine en zwarte houd ik niet zo van :+ (Ik ben gewoon apart :') )

Een goeie vliegenschimmel kan ik daarentegen wel weer prachtig vinden hoor, maar als ik écht mocht kiezen ga ik het liefst voor een standaard vos :+

Haha qua kleur zelfde hier, geef mij maar gewoon een degelijke schimmel, die kleurtjes hoeft echt niet. Toch heb ik al 3x een valk aangeboden gekregen terwijl dat niet zo'n standaard kleur is in de PRE's en sommige mensen écht op zoek zijn er naar. Ik zeg dan wel eens dat het echt grappig zou zijn als de enige persoon in de wereld die perfect oke is met een schimmel, een valk koopt :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:11

Oh ik ben juist wel van de kleurtjes.. :D Ik zou zo graag een cremello willen! <3
Misschien als tweede paard.
Maar ik doe ook veel fotoshoots met gaaf tuig, dat staat gewoon beter op een witte of zwarte dan op een vos. Dat vind ik te standaard, is geen koningspaard. :Y)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:14

MyWishMax, ik heb ook geen haast met zoeken, dat scheelt.
Wel grappig dat jullie ook een vos zochten. En ja ik weet een goed paard heeft geen kleur maar voor sommigen wel :')

En voor het juiste paard kijk ik echt niet naar de kleur, maar ik heb ze alleen nog niet voorbij zien komen. Al vind ik ook lang niet alle vossen mooi hoor! Gewoon een roodvos met bles is prima, die voeten kijk ik niet naar :')

Kiwiaa, dat heb ik dus met mijn mini pony, iedereen vind hem geweldig maar ik heb hem puur uitgekozen omdat hij de enige was die mij aansprak, ik wilde eigenlijk -hoe verrassend- een vosje en werd dus een palomino :+

Zou inderdaad een goeie zijn als jij dan net een valk koopt _O-

Captain, koningspaard _O-
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 10-05-21 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:17

Ik zocht er ook niet specifiek naar maar toen ik zijn foto zag wist ik het bijna wel meteen <3 Mijn vorige paard was saai bruin zonder sokjes en een kolletje maar die had dan weer veel meer uitstraling qua bouw. Maar uiteindelijk is het karakter wat echt telt uiteraard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:19

Ik wilde bijvoorbeeld eigenlijk gewoon geen zwarte of donker bruine. Dat vond ik veel te standaard. Dan liever een normale bruine, maar eigenlijk liefst vos.
Het moet idd voor de rest wel passen, maar kleur is plus punt. Maar nee, niet elke vos is mijn smaak haha. Maar dat heb je sowieso met paarden. Ik heb echt wel paarden bezichtigd en zelfs gekocht die vanaf de foto's niet mijn smaak waren of me niet perse aanspraken. Maar die in het echt wel veel beter voor de dag kwamen.

Op de een of andere manier waren degene die in de advertentie en filmpjes echt geweldig waren om te zien in het echt altijd degene die tegen vielen. Ik kijk dus makkelijker door slechte foto's heen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:24

Ik wilde vorig jaar het allerliefst een vosje met 4 witte benen en een kleine bles. Het werd een vosje met 3 witte benen en een kleine bles, dus kwam eigenlijk precies thuis met wat ik zocht.
Nu een fjord, dus dat is weer heel iets anders :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:30

Ik wilde een haflinger maar kwam thuis met een zwarte tuiger :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:32

Ik heb zo’n gave pony gezien, alles wat ik zoek alleen hij heeft een lichte overbijt. Zij zeggen dat hij er geen last van heeft en gewoon alles kan. Is er iets waar ik op moet letten?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:36

Fly_high: oh dat is wel echt klein ja, als je zelf wat groter bent is dat vaak toch net niet mooi. Maar als hij verder aan al je eisen voldoet zou ik het zelf serieus overwegen. Hoewel voor mij 1.65 eigenlijk ook wel het minimum was, dus snap je twijfel.

Grappig dat er hier zoveel mensen vos willen. Ik wilde allesbehalve een vos, gewoon zwart/bruin/schimmel, liefst zo min mogelijk wit. Kwam thuis met een vos met 4 witte benen :Y) . Maar ja verder wel echt een leuk, braaf, en ik denk talentvol paard. Dus moet maar even wennen aan de kleur. Intussen wel al de neiging om naar hem te verwijzen als "die rooie" :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:37

Ik wil een Iffraaj, bij voorkeur in dezelfde kleur als hij, maar kom wss thuis met een grote Lope De Vega met ramskop. :))

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:54

Mooie combi ja, Mkango :D

Nou ja, ik heb te veel ellende gezien bij proefrijden , dus zou het zelf niet meer zo doen ( zelf als eerste opstappen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:57

Ik zat vroeger ook op kleuren te zoeken. Maar als je er eenmaal een hebt waar je een goede band mee gekregen hebt,dan merk je dat de kleur er helemaal niet toe doet en ga je hem ook vanzelf heel mooi vinden. Vroeger was er wel veel bijgeloof wat betreft verschillende kleuren. Zo zouden vossen nogal heet zijn,misschien naar analogie van roodharige mensen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:59

Zo leuk om te lezen wat iedereen zoekt en uiteindelijk mee thuis komt :')
Ik vind het ook erg grappig dat toch veel mensen een vos als voorkeur hebben, normaal zijn de vossen niet zo in trek heb ik het idee.

Anjali, daar heb je helemaal gelijk in, het karakter moet ook gewoon kloppen, vandaar dat ik zeg dat een mooie schimmel ook zeker welkom is :D

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:01

xSCWx schreef:
Ik heb zo’n gave pony gezien, alles wat ik zoek alleen hij heeft een lichte overbijt. Zij zeggen dat hij er geen last van heeft en gewoon alles kan. Is er iets waar ik op moet letten?

Ik heb zelf een pony gehad met een lichte overbeet. Wel kwestie van echt ieder jaar tandarts, maar dat lijkt me vanzelfsprekend (ook bij 1 zonder overbeet). Zolang je het goed onderhoudt en goed in de gaten houdt, wordt het niet erger. Je tandarts weet vaak wel hoe en wat.
Succes :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:03

Daarom zeg ik ook dat kleur als 1e afviel als de rest van de eisen wel klopte. Maar hey, als ik uit 2 paarden moest kiezen die allebei aan de eisen voldeden en de ene had mijn voorkeur kleur en de andere 1 die ik niet zo mooi vond, dan is die kleur wel de doorslaggevende factor. :')

Ik ben ook nooit alleen maar naar vossen gaan kijken, maar naar alles wat aan de eisen voldeed. Zelfs als ik ze niet aansprekend vond op de foto, want dat zegt weinig.

Overbeet zou ik overleggen met Da.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:12

anjali schreef:
Ik zat vroeger ook op kleuren te zoeken. Maar als je er eenmaal een hebt waar je een goede band mee gekregen hebt,dan merk je dat de kleur er helemaal niet toe doet en ga je hem ook vanzelf heel mooi vinden. Vroeger was er wel veel bijgeloof wat betreft verschillende kleuren. Zo zouden vossen nogal heet zijn,misschien naar analogie van roodharige mensen?

Daarom heb ik geen vos, ik heb al rood haar dus dat komt vast niet goed :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:18

anjali schreef:

Eens :D Ook ik zocht een vos (mijn vorige merrie was ook een vos <3) en ik wilde geen witte. Je raad het al, er staat nu een witte op stal :')
Vanwege de kleur wilde ik eigenlijk niet kijken, maar iets trok me. Onder het zadel bleek dat gevoel nog sterker. En dan tja, om een kleur laat ik een paard echt niet staan. Gelukkig maar want ik ben hartstikke blij met hem <3
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 10-05-21 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Over kleurtjes gesproken vind ik mijn huidige paard perfect, donkerbruin neigend naar zwartbruin in de winter en lichtbruin in de zomer (nou eigenlijk is het brown maar dat wordt niet officieel erkend) zonder aftekeningen, ik blijf haar kleur elke dag bewonderen <3
Wat ik mooi vind is of geen aftekeningen of juist veel wit, zo'n triest eenzaam sokje hoeft van mij niet :P en dan absoluut geen zwart, roodbruin of oranje vos hoe je die tint dan ook hoort te noemen. Het liefst heb ik een schimmel maar gewoon bruin, donkerbruin of (donker)vos kan ik ook geen nee tegen zeggen :o aparte kleurtjes, vooral bont en enkel verdund, vind ik hartstikke mooi maar ik ga er niet extra voor betalen dus de kans dat ik er zo'n een koop is niet zo groot ;)

Eef_Bam schreef:
Fly_high: oh dat is wel echt klein ja, als je zelf wat groter bent is dat vaak toch net niet mooi. Maar als hij verder aan al je eisen voldoet zou ik het zelf serieus overwegen. Hoewel voor mij 1.65 eigenlijk ook wel het minimum was, dus snap je twijfel.

Het mooie maakt mij niet zoveel uit, ik maak me meer zorgen of het dan wel eerlijk is tegenover het paard :? zal ze niet meer blessuregevoelig zijn doordat ze een grotere rugtas moet sjouwen? Ik ben wel fit en qua zitmaat zou het sowieso kunnen (ik heb proefgereden in 17,5 inch springzadel dat zo te zien prima paste), maar door mijn lengte blijf ik aan de zware kant uiteraard ongeacht hoe slank ik eruit zie. Ik zou het liefst aan het paard willen vragen hoe het bevalt van zijn kant, jammer genoeg kan het niet :( ze liep heel braaf haar rondje en ik heb er paar sprongetjes mee kunnen maken, maar betekent het daadwerkelijk dat ze er geen last van heeft of dat ze gewoon eerlijk en vergevingsgezind is en niet meteen durft te klagen bij ongemak...?

Zij is bijna 5 en ziet er volgroeid uit dus ik verwacht niet dat ze nog gaat groeien, hooguit een centimeter ofzo en nog wat uitzwaren. Het andere jonkie dat ik gekeken heb is ook niet veel groter maar wel jonger en nog flink overbouwd, daar kan makkelijk een centimeter of 5-6 bij dus groot zat.

Ik ben sowieso een tikje overgevoelig wat mijn lengte en gewicht betreft :( ooit in mijn manegejaren werd ik flink gepest omdat ik te groot zou zijn voor paarden in het algemeen (Oostblok he :') ) en als mijn paard iets lichaamelijk mankeert, een balk pakt of überhaupt ergens moeite mee heeft onder het zadel dan is mijn eerste gedachte altijd dat het door mijn lompe, grote lijf komt... Misschien moet ik maar een reus van minstens 175 kopen :')

Sherivey

Mijn droompaard was (en is nog steeds) een zwarte Arabier.
Maar aangezien die nogal wat kosten, puur en alleen voor de kleur, heb ik die droom opzij gezet. Ga niet €5000 betalen voor een jaarling/tweejarige, die als schimmel/bruin/vos de helft gekost zou hebben :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:22

Grappig de voorkeuren voor kleuren.

Met een fries had ik weinig keus, zwart haha.
Maar ik ben echt mega fan van donkerbruin!

Bont ben ik ook fan van, maarrrr ik vind dat er weinig mooie bonte zijn. De meeste hebben teveel wit, zwart bont vind ik prachtig als er niet teveel wit is, vos of gewoon bruin bont vind ik dan weer net niets, maar donkerbruin bont met gedoseerd wit, daar gaat mijn hart wel sneller van kloppen haha

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:29

Ik ben ook rustig op zoek, wat mij erg opvalt op marktplaats is de vaak aangeboden PRE, Cruzado’s en Spaanse paarden. Deze hebben vaak een erg kort afgeknipte staart, maar wel lange manen. Iemand een idee waarom dit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:41

Merries in spanje worden vaak geschoren, manen en staart. Staart duurt uiteraard langer om bij te groeien dan staart.
Misschien daarom?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 12:34

Fly high, ik snap je dillemma, lastig!
Wat zeggen de mensen om je heen ervan? Misschien eens meningen vragen bij anderen, maargoed jouw gevoel moet natuurlijk ook kloppen. Ik ga ook kijken bij een die net aan de kleine kant is maar op de filmpjes met ruiter vind ik het meevallen dus wil toch wel gaan kijken.

Dilan, zwarte arabieren zijn inderdaad zeldzaam, als ik ze tegenkom stuur ik ze altijd naar een vriendin, zij is gek van arabieren haha en heeft er zelf 2 haha (bruin en vos).

ivy, ja een fries is weinig te kiezen aan, dan is het puur de bouw, opleiding en klik :D
Bont houd ik dan weer totaal niet van := Kan sommige wel mooi vinden maar niet voor mijzelf haha!

Balou, wat robijn zegt, ze worden vaak helemaal geschoren in spanje dus dnek ook daarom.

Wel veel mensen op zoek naar een spanjaard zo te lezen.