Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:48

Djoena ik ga toch niet 30x zelfde verhaal typen

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:51

tita schreef:

Kopiëren plakken, met aanpassingen per advertentie? :p

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:01

tita schreef:

Je hoeft niet je hele levensweg te beschrijven hoor :P

Kan toch in een paar zinnen, voor mij niet veel moeite, maar anders even een keer verhaaltje typen en daarna copy paste.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:04

Als potentiele koper kan je toch gewoon fatsoenlijk communiceren? En dan duurt het 5 minuten om wat te typen ipv 10 seconden, wat maakt het uit als je daarmee dichterbij je droompaard komt?
Wie weet wat je hebt laten schieten met je principes :+ .

Ik heb meerdere paarden verkocht, maar heb me dood geërgerd aan het onfatsoen als mensen reageerden. Op onliners reageerde ik verder helemaal niet.
Reden ook om het niet gelijk over een prijs te hebben is dat ik altijd op zoek was naar een passend thuis en de prijs 'vloeibaar' was daardoor.

Sosha

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:11

Ik denk dat het voor de koper ook beter is als die wat vertelt over wensen en ervaring.
De verkoper kan dan ook beter inschatten of het dier bij de koper past.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:16

goldenarrow schreef:
ikke schreef:
Dat is toch ook niet zo moeilijk. Dan geef je aan: dit is mijn budget; heeft het nut dat we verder praten?

Dit. Ik krijg echt alleen maar vragen van mensen die van alles een prijs willen weten en nooit tot koop over zullen gaan.

Maar eigenlijk wordt er toch gewoon naar hetzelfde gevraagd? De eerste interesse is de prijs, ook in het zinnetje van ikke. Dus omdat het net wat sappiger verpakt is, is het wel oké. En als iemand gewoon vraagt: wat is de prijs?, dan is het niet oké. Ik vind dat het best onnodig moeilijk maken. Je verkoopt iets, dan is het toch niet zo gek dat mensen willen weten aan welke prijs. Ik snap die gevoeligheid bij verkopers daarover niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:42

Gini, er is een heel scala aan mensen die alleen maar voor de fun willen weten wat de vraagprijs is. Ook hele volksstammen willen een video, gewoon voor de fun/nieuwsgierigheid. Als verkoper heb je daar soms bijna een dagtaak aan.
O.a. daarom ben ik ook nooit scheutig met een vraagprijs. Als ik eerst weet wat mensen ongeveer zoeken, dan weet ik ook of er een match zou kunnen zijn.
En als je op zoek bent naar een bepaald soort paard, dan weet je ook in welke prijsklasse je moet denken natuurlijk als zoeker. Heel veel verschillen van de vraagprijs kan het dan toch ook niet?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:42

tita schreef:

Het hoeft geen A4 te zijn :P _O-
Het past allemaal in max 10 zinnen en copy past bestaat inderdaad ook nog.

Als ik als verkoper berichten krijg met "prijs?" dan gooi ik er zo 1000 euro bovenop :x
Als de potentiele koper niet serieus is dan reageer ik zelf ook niet serieus.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:47

Tja wees als verkoper dan duidelijk en zet gewoon een prijs in je advertentie. Ik heb toen contact gehad met een verkoper klikte goed in het mail contact. Paard leek leuk. Tot je de vraagprijs hoort. Ver boven budget. Zonde van mijn tijd en van de verkoper. Denk ik zet je vraagprijs online dan zal je voornamelijk mensen uit die prijscategorie krijgen (op een paar uitzonderingen na) ik vind dat vage gedoe over een vraagprijs altijd zo bijzonder. Wees gewoon duidelijk, hoe moeilijk kan het zijn..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:50

Het is hier al gesuggeert : wil je dat voorkomen dan kan je als koper ook vragen of het paard past binnen jouw budget :j .

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:57

MISTRAL94 schreef:
Tja wees als verkoper dan duidelijk en zet gewoon een prijs in je advertentie. Ik heb toen contact gehad met een verkoper klikte goed in het mail contact. Paard leek leuk. Tot je de vraagprijs hoort. Ver boven budget. Zonde van mijn tijd en van de verkoper. Denk ik zet je vraagprijs online dan zal je voornamelijk mensen uit die prijscategorie krijgen (op een paar uitzonderingen na) ik vind dat vage gedoe over een vraagprijs altijd zo bijzonder. Wees gewoon duidelijk, hoe moeilijk kan het zijn..

Maar op FB mag er bijvoorbeeld geen vraagprijs meer staan. Hier op bokt zet ik meestal wel de vraagprijs erbij. Hetzelfde bij Marktplaats.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:01

FB werken ze wel met kleuren dacht ik. Maar MP, Sporthorses ed is het prima om duidelijkheid te scheppen en een vraagprijs neer te zetten :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:05

Gini schreef:
goldenarrow schreef:
Dit. Ik krijg echt alleen maar vragen van mensen die van alles een prijs willen weten en nooit tot koop over zullen gaan.

Maar eigenlijk wordt er toch gewoon naar hetzelfde gevraagd? De eerste interesse is de prijs, ook in het zinnetje van ikke. Dus omdat het net wat sappiger verpakt is, is het wel oké. En als iemand gewoon vraagt: wat is de prijs?, dan is het niet oké. Ik vind dat het best onnodig moeilijk maken. Je verkoopt iets, dan is het toch niet zo gek dat mensen willen weten aan welke prijs. Ik snap die gevoeligheid bij verkopers daarover niet.

Ik snap niet dat de koper niet even de moeite wil nemen om gewoon even kort een fatsoenlijk verhaal te typen eigenlijk. Als ik mijn paard aan jou verkoop wil ik graag weten wie ik voor me heb, wat iemand voor plannen ermee heeft en wil ik een beetje een idee hebben van hoe hij gehouden wordt. Als jij mij alleen maar vraagt "Wat is de vraagprijs?" dan komt dat op mij over alsof je niet per se interesse hebt in MIJN specifieke paard, maar dat je gewoon puur alleen maar de prijs wil weten om het te weten en that's it. Dat komt misschien ook wel omdat er dan 99/100 keer nooit meer een reactie komt, of iemand toch niet meer geïnteresseerd blijkt (en vooral bij de lagere prijsklasses gek genoeg).

Stuur mij een net en fatsoenlijk bericht, vernoem daar eventueel jouw budget in en dan kunnen we kijken of we daar uitkomen. Als het gevoel goed is, maar het budget misschien niet toereikend is voor de vraagprijs, dan ben ik echt niet de beroerdste om daar dan wat vanaf te doen. De prijs komen we altijd wel uit, maar dan verwacht ik van een potentiële koper zelf ook wat inzet.

Maar ik heb dan ook de 'luxe' dat ik meerdere paarden te koop heb in diverse prijsklassen en dat ik ook eventueel iets anders aan kan bieden dat binnen budget en eisen past waarvan er misschien geen advertenties online staan. Paarden die in principe te koop zijn, maar waarvan het ook geen probleem is als ze hier nog 3 jaar staan en waar dus niet actief mee geadverteerd wordt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:09

ikke schreef:
Hutcherson schreef:
Ik vond het bloedirritant als in de advertentie stond :alleen bellen... Of 'prijs na bezichtiging' oid.
Dan wist je dus niks of het dier uberhaupt in je buddget past en dan moest je er dus al tijd in stoppen (bellen, vragen stellen of zelfs langsgaan) voordat je duidelijkheid had.
Zelfs in advertentoes stond dat er niet gereageerd werd op vragen over de prijs. Vind dat toch wel prioriteit nummer 1 om te beoordelen of een paard mn tijd waard is wat dat betreft. Of eigenlijk de verkopers.

Dat is toch ook niet zo moeilijk. Dan geef je aan: dit is mijn budget; heeft het nut dat we verder praten?

Zo deed ik dat uiteindelijk ook inderdaad. Maar kreeg vaak een reactie terug als: hahahaha, nee dat gaat in de verste verte niet lukken. Kreeg dan altijd de behoefte om terug te typen: geef dan gewoon de prijs weer zodat ik geen kostbare tijd kwijt ben en ook niet te kakken wordt gezet door een verkoper die een geheim maakt van de vraagprijs.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:31

En ik kan me dan weer niet voorstellen dat je 'vaak' zo'n reactie krijgt van een verkoper. Dat zal best eens gebeurd zijn, dat geloof ik.
Maar ook dat is een stuk onfatsoenlijke communicatie vanuit de verkoper.

Als er meer en beter gecommuniceerd werd tussen potentiele kopers en verkopers zou er vaker wat vlotter een goede match kunnen zijn. Nu laten kopers toch vaak potentiele matches voorbij gaan, omdat ze zelf niet willen communiceren of er anderzins niet iets meer voor over hebben (denk aan reistijd o.i.d.).
Je gaat op zoek naar je droompaard (neem ik aan), maar wil daar zo min mogelijk energie in steken lijkt het. Dat wringt een beetje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:33

goldenarrow schreef:
Gini schreef:

Ik snap niet dat de koper niet even de moeite wil nemen om gewoon even kort een fatsoenlijk verhaal te typen eigenlijk. Als ik mijn paard aan jou verkoop wil ik graag weten wie ik voor me heb, wat iemand voor plannen ermee heeft en wil ik een beetje een idee hebben van hoe hij gehouden wordt. Als jij mij alleen maar vraagt "Wat is de vraagprijs?" dan komt dat op mij over alsof je niet per se interesse hebt in MIJN specifieke paard, maar dat je gewoon puur alleen maar de prijs wil weten om het te weten en that's it. Dat komt misschien ook wel omdat er dan 99/100 keer nooit meer een reactie komt, of iemand toch niet meer geïnteresseerd blijkt (en vooral bij de lagere prijsklasses gek genoeg).

Stuur mij een net en fatsoenlijk bericht, vernoem daar eventueel jouw budget in en dan kunnen we kijken of we daar uitkomen. Als het gevoel goed is, maar het budget misschien niet toereikend is voor de vraagprijs, dan ben ik echt niet de beroerdste om daar dan wat vanaf te doen. De prijs komen we altijd wel uit, maar dan verwacht ik van een potentiële koper zelf ook wat inzet.

Maar ik heb dan ook de 'luxe' dat ik meerdere paarden te koop heb in diverse prijsklassen en dat ik ook eventueel iets anders aan kan bieden dat binnen budget en eisen past waarvan er misschien geen advertenties online staan. Paarden die in principe te koop zijn, maar waarvan het ook geen probleem is als ze hier nog 3 jaar staan en waar dus niet actief mee geadverteerd wordt.

Maar waarom moet de koper eerst met een budget komen en niet de verkoper met een vraagprijs? Ik zie het zo al voor me. Paard staat te koop, verkoper heeft 10.000 euro in gedachte als prijs. Ik kom als kopertje af en zeg: hoi, ik heb een budget van 15.000 euro, kunnen we praten?
Ik denk dat iedereen wel kan zien hoe dit verhaal verder zal gaan? :+

Ach ja, kijk, ieder zijn mening en zijn manier van handelen, maar ik vind het heel gek om iets te willen verkopen en dan super geheimzinnig te gaan doen over de prijs. Het niet vermelden in de advertentie vind ik al raar, maar kan ik ergens nog begrijpen. Maar beledigd zijn of het irritant vinden als iemand je contacteert met de vraag wat de prijs is van hetgeen je verkoopt, vind ik echt helemaal crazy. :o

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:34

O, dat is wel erg lomp van de verkoper, Hutcherson!

Ik vind het ook niet netjes om alleen de prijs te vragen. Het is een kleine moeite om er even een beleefd verhaaltje van te maken. Zoals Sosha zegt, doe ik het ook: ik vertel wat ik zoek in een paard, wat ik kan bieden en stel vragen, waaronder 'wat is de vraagprijs?'.

Aangeven wat je budget is, zou ik niet snel doen. Lijkt me niet zo goed voor je onderhandelingspositie. Dat is natuurlijk anders als je geen specifiek paard op het oog hebt en informeert bij een stal die meerdere paarden te koop heeft.
Edit: Wat Gini in de eerste alinea schrijft, dus ;)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:40

LDRD schreef:
Het is hier al gesuggeert : wil je dat voorkomen dan kan je als koper ook vragen of het paard past binnen jouw budget :j .

Dat zou ik dus echt nooit doen. :+

Denk dat de paarden spontaan rond de budget prijs kosten.

Ik snap sowieso niet waarom er zo vaag over een prijs voor paard wordt gedaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:51

Oh, maar dat snap ik heel goed hoor Gini, en er zullen vast mensen zijn die dat doen. Misschien is het voor mij ook een beetje anders omdat wij ook potentiële klanten hebben uit het Midden-Oosten en die willen voornamelijk het idee hebben dat ze een goede prijs hebben. Als ik dan 10.000 voor mijn paard wil hebben moet ik hem daar dus voor 20.000 aanbieden, dat onderhandelen is voor hun een spelletje. Als ik dat hier in Nederland doe haakt iedereen direct af :+ Voor mij maakt het niet uit of mijn paard naar het Midden-Oosten gaat of in Nederland/België blijft (al heb ik liever dat laatste), maar voor de vraagprijs maakt dat wel degelijk een verschil. Voor het Midden-Oosten moet ik echt flinke onderhandelruimte hebben om mijn prijs te krijgen, in Nederland gaat er dan misschien 1000 vanaf. Maar dan kan ik dus niet overal mijn prijs bij zetten, want zo iemand uit het Midden-Oosten zal maar de advertentie tegenkomen met daar een veel lagere prijs, dan heb ik gelijk geen onderhandelruimte meer (en die hebben vaak contact met partijen die wél mijn Nederlandse advertenties kunnen lezen :P ). Dus mijn advertenties zullen nooit vraagprijzen bij staan, maar bel of mail me met een goed verhaal en we komen er wel uit. Mijn paarden zijn in ieder geval niet ineens 5k duurder omdat jouw budget toevallig wat groter is, of je moet uit het Midden-Oosten komen en we gaan nog flink onderhandelen :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:51

Als koper weet je wat een paard in jouw speelveld gemiddeld kost. Als jij dus iets ziet zou je moeten weten wat dat ongeveer zou moeten gaan kosten en of dat binnen jouw budget zou moeten vallen. Dan is gelijk vragen naar de vraagprijs dus toch niet nodig?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:57

Diegene die hier zeggen, noem je budget zitten vast in de verkopers rol :') Al zou een paard lager dan het budget van de verkoper zijn, dan gooit menig verkoper de prijs wel omhoog als je het budget van iemand weet. Wanneer je als koper een prijs weet is het aan jezelf om in te schatten of je tot een overeenkomst kunt komen qua prijs. En of je dus contact met de verkopende partij op kunt nemen.

Ook uitgebreide informatie sturen maakt echt niet dat een verkoper tot een reactie komt. Ik stuurde altijd bericht met wat ik zoek, wat mijn plannen en wensen zijn. Ik wacht op een aantal verkopers nog steeds op een reactie.. (februari/maart was dit al) onfatsoenlijk om niet te reageren terwijl iemand wel zijn best naar jou doet, maar goed. Ik vond mijn hele zoektocht vreselijk. Werd met mijn neus op de feiten gedrukt wat een vies wereldje de paardenwereld eigenlijk is. 15 jaar geleden kocht ik het laatste paard. Maar dit was echt vreselijk. Ben blij dat ik hopelijk voor heel wat jaren er weer vanaf ben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:01

En zo is niet alleen een zoektocht vreselijk, maar ook een verkoop vreselijk.

Ik denk dat wat betere comminicatie daar echt een heel stuk zou kunnen helpen.

Overigens zit/zat ik aan de verkopers kant, maar ook aan de kopers kant. Ook aan de kopers kant probeer ik me gewoon netjes te gedragen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:02

LDRD schreef:
Als koper weet je wat een paard in jouw speelveld gemiddeld kost. Als jij dus iets ziet zou je moeten weten wat dat ongeveer zou moeten gaan kosten en of dat binnen jouw budget zou moeten vallen. Dan is gelijk vragen naar de vraagprijs dus toch niet nodig?

Ben ik het niet mee eens. Mijn instructrice vertelde vorige week, dat een lesklant van haar een paard zocht. Een ruin geloof niet de jongste meer papier weet ik eigenlijk niet meer ( ze heeft het allemaal wel verteld maar ik ben het alweer vergeten). B met een paar winstpunten. Geen vraagprijs in de advertentie maar wel 15.000 euro willen hebben. Ik zou in eerste instantie denken, dat zo'n paard binnen mijn budget zou vallen.. Mensen zien momenteel echt dollartekens en vragen soms echt waan prijzen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:08

En zo kan je natuurlijk genoeg voorbeelden aandragen, ook van kopers die totaal niet reëel bezig zijn.

Laat het, ga door en wees aardig in plaats van naar en kortaf, zowel als koper als als verkoper.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:12

MISTRAL94 schreef:
LDRD schreef:

Ben ik het niet mee eens. Mijn instructrice vertelde vorige week, dat een lesklant van haar een paard zocht. Een ruin geloof niet de jongste meer papier weet ik eigenlijk niet meer ( ze heeft het allemaal wel verteld maar ik ben het alweer vergeten). B met een paar winstpunten. Geen vraagprijs in de advertentie maar wel 15.000 euro willen hebben. Ik zou in eerste instantie denken, dat zo'n paard binnen mijn budget zou vallen.. Mensen zien momenteel echt dollartekens en vragen soms echt waan prijzen.

Zo kan ik er andersom ook wel een paar noemen hoor :+ Dan is het dus blijkbaar geen match. Betekent dat dan dat je dus maar geen moeite hoeft te doen bij andere verkopers? Voor jou is het misschien maar gewoon 'een paard', voor mij is het vaak een paard dat ik al vanaf de geboorte ken, die ik opgevoed heb en een band mee opgebouwd heb, waar een hoop tijd in zit. En dan vind ik die 5 minuten die je doet over een berichtje maar een kleine moeite :)