Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:50

Ik duik ook weer eens op :+

Hoe gaat het met Gelte's kootholte, korst al netjes weg? :) En inmiddels ook nog weer zelf weer wat meer aan het rijden?

Wat een leuke updates MirandaMalik *\o/* Apporteren is wel heeeeel tof, dat wil ik ook met Jip en Pinda :oo Malik ziet er goed uit, en lekker samen bezig zo. Jullie lijken samen met de Shets echt een gezellige boel :D

Kerstboomoutfits :)) Wat is Koda stoer zo in zijn eentje op buitenrit!

Jullie juf klinkt ook fijn CL, mooi dat zij jullie zo goed kan helpen :)

Jodym mag bijna weer rijden *\o/* Hier staat mijn dressuurzadel trouwens ook te koop, naast dat het Pinda niet meer past kan ik er op haar ook beduidend minder in zitten dan op Miep. Dus dat onderling verschil tussen paarden herken ik ook wel :j

Syd met praatjes :)) Ze is echt mooi in shape nu zeg! Dusty ziet er lief uit, mooi dat hij een nieuw huisje heeft gevonden :)

Rudi's hoofd bij het scheren :)) Guppie :(:) Maar wel een stopje, interessant om te lezen hoe dat aangeleerd wordt :j

Joya weer in mooie omgeving <3

Feyre de stoere buitenrittenpownie, heerlijk zo! Dat belooft inderdaad echt heerlijk onbezorgde ritten later :j

Mac is inderdaad wel iets teruggevallen, goed dat je even naar het voer kijkt :j Hier goede ervaringen met Speedibeet, maar dat moeten ze maar net lusten.

Hier is mevrouw Pinda nog steeds met verlof, ik verwacht volgende week weer wat op te pakken. Ze verveelt zich te pletter, beetje loswerken en wandelen vindt ze duidelijk niet genoeg bezigheid :') Ze is dat ook echt in terroristenmodus en doet met losgooien weer aan Shetlanderdrijven :))
Ik duik ook weer eens op :+

Hoe gaat het met Gelte's kootholte, korst al netjes weg? :) En inmiddels ook nog weer zelf weer wat meer aan het rijden?

Wat een leuke updates MirandaMalik *\o/* Apporteren is wel heeeeel tof, dat wil ik ook met Jip en Pinda :oo Malik ziet er goed uit, en lekker samen bezig zo. Jullie lijken samen met de Shets echt een gezellige boel :D

Kerstboomoutfits :)) Wat is Koda stoer zo in zijn eentje op buitenrit!

Jullie juf klinkt ook fijn CL, mooi dat zij jullie zo goed kan helpen :)

Jodym mag bijna weer rijden *\o/* Hier staat mijn dressuurzadel trouwens ook te koop, naast dat het Pinda niet meer past kan ik er op haar ook beduidend minder in zitten dan op Miep. Dus dat onderling verschil tussen paarden herken ik ook wel :j

Syd met praatjes :)) Ze is echt mooi in shape nu zeg! Dusty ziet er lief uit, mooi dat hij een nieuw huisje heeft gevonden :)

Rudi's hoofd bij het scheren :)) Guppie :(:) Maar wel een stopje, interessant om te lezen hoe dat aangeleerd wordt :j

Joya weer in mooie omgeving <3

Feyre de stoere buitenrittenpownie, heerlijk zo! Dat belooft inderdaad echt heerlijk onbezorgde ritten later :j

Mac is inderdaad wel iets teruggevallen, goed dat je even naar het voer kijkt :j Hier goede ervaringen met Speedibeet, maar dat moeten ze maar net lusten.

Pinda is nog steeds met verlof, ik verwacht volgende week weer op te gaan pakken onder het zadel. Ze vindt alleen loswerken en wandelen duidelijk te weinig entertainment, dus speelt de paddockterrorist en doet bij losgooien weer aan stunten en Shetlanderdrijven :))

MirandaMalik

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:50

Wow haha Pinda gaf wel een gemeen bokje! :D
Ze ziet er wel goed uit!
Ik las je post en toen nog een keer.. :D

Jaah het is een gezellige boel hier ook nog met de geitjes erbij. <3
Malik en ik hebben het nieuwe asfalt getest.
Leek net zo'n scene uit walking dead, niemand te zien!

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:53

We hebben bingo *\o/*

Even in spoiler, maar hopelijk is het nu opgelost :D wormpjes in de mest dus. Gisteren ontworming gehaald en gegeven en vandaag zaten er dus wormen in zijn mest. Dus bedankt voor degene die zeiden dat ik hem moest ontwormen _/-\o_ ik had dat in april nog preventief gedaan dus ik had daar eigenlijk niet aan gedacht.
Spoiler:
Afbeelding

(Als iemand weet welke wormpjes dit zijn?)

Over 2 weken nog een keer een spuit erin en hopelijk word hij daarna weer lekker stevig :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:09

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:10

Kijk, dat is een hele duidelijke oorzaak waarom hij terugviel. Altijd lekker als iets zo duidelijk is. Goed dat je direct hebt ontwormd :j

Hahahaha Pinda de Shetlanderdrijver :') :') Wat een hilarisch filmpje!

Malik test nieuw asfalt, dat is weer eens wat anders!

Ik neem mogelijk zaterdag Feyre mee naar mijn (dressuur)les, mijn rijpaard is een beetje gehavend op het moment. Net op de plek waar ik mijn been heb zit een open plekje. Helemaal niet spannend, maar een enórm onhandige plek. Als dat niet goed dicht is dan moet Feyre maar mee naar les. De rem zit er soort van op en sturen kunnen we matig, dus wat wordt interessant :')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:23

Oehhhh wormpjesbingo :)) We fijn om een mogelijke oorzaak te vinden! Bloedworm is niet heel tof als het dat is, goed dat je daar nu wat aan kunt doen. Hopelijk trekt hij gauw weer bij.

Spannend Berdien! Ben benieuwd wat Feyre ervan vindt :))

Pinda's bokjes kunnen aardig gemeen zijn idd, en deze kan ze ook als je erop zit heb ik ondervonden :)) Het valt verbazingwekkend goed uit te zitten vooralsnog, gelukkig doet ze dit ook alleen nog onder het zadel als haar iets echt niet lekker zit. Ik hoop niet dat ze ooit uitvindt dat dit gelanceerde ruiters kan betekenen, ze is nl slim zat om dat in haar voordeel in te gaan zetten :Y)

Had blijkbaar een copy-paste blunder inderdaad, oeps! Dat zal me leren om dit soort updates tijdens andere activiteiten te doen := :+ Lekker suf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:34

Ja ik denk ook grote bloedworm.
Denk wel dat je je wat meer moet gaan verdiepen in je wormbeleid hoor, 1x per half jaar loop je achter de feiten aan.
Deze wormen zijn best heftig!

Feyre gaat naar dressuurles, spannend!

Gelukkig is het goed uit te zitten Vientje!
Hopelijk blijft dat zo ja..
Ach zo lijkt je bijleespost helemaal supergroot! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:51

Vientje schreef:
Pinda's bokjes kunnen aardig gemeen zijn idd, en deze kan ze ook als je erop zit heb ik ondervonden :)) Het valt verbazingwekkend goed uit te zitten vooralsnog, gelukkig doet ze dit ook alleen nog onder het zadel als haar iets echt niet lekker zit. Ik hoop niet dat ze ooit uitvindt dat dit gelanceerde ruiters kan betekenen, ze is nl slim zat om dat in haar voordeel in te gaan zetten :Y)

Oh die van ons zijn ook zo aan het bokken :D :D . Er zit echt niks scheef maar het is gewoon "die fase".
Combinatie van lekker in hun vel zitten en dan leuk-leuk-leuk. FF kijken of mijn ruiter dat ook vindt. :):)
Vervolgens moet je dan weer vertellen dat dat toch echt de bedoeling niet is, maar wel zo dat je eraan blijft rijden. Als je dan net aan 1 been hangt is dat wel eens lastig. _O-
Maar mn dochter heeft er nog net niet afgelegen **\O/** . Bij Mexx toch maar weer even de slof eraan. Hij vindt andere paarden ook TE leuk nu. De merrie Kenzo heeft dat niet nodig, maar bokt nu ook wel meer tegelijk met briesen en goede zin.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:57

Ohh ja zeker, vooral alle jonkies bij ons op stal zijn de laatste weken echt in feestmodus, heel herkenbaar :') En dan vooral het willen corrigeren maar dat dat heel moeilijk gaat als je er al achteraan vliegt zeg maar! Gelukkig nog net goed gegaan dus :))

Maar zelfs olle moeke van 23 had vorige week blije stuiters onder het zadel, ik wilde draven maar ze kon alleen nog maar blij konijntje spelen. Moest heel hard om haar lachen want haar bolle hangbuikje zit daarbij wat in de weg zeg maar dus het idee was heel enthousiast maar de uitvoering kwam niet helemaal uit de verf :') Nog niet onder het zadel een puur feestvierende Pinda gehad, maar ik sluit het zeker niet uit voor de toekomst natuurlijk...soms zet ze ineens wel aan (vooral een bepaalde diagonaal is favoriet), als je op tijd corrigeert is ze voor nu dan nog ^) en bedenkt zich braaf weer. Hopen dat dat zo blijft :+

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:05

MirandaMalik schreef:
Ja ik denk ook grote bloedworm.
Denk wel dat je je wat meer moet gaan verdiepen in je wormbeleid hoor, 1x per half jaar loop je achter de feiten aan.
Deze wormen zijn best heftig!

Ik las altijd dat preventief ontwormen slecht is en geen zin heeft als er geen wormen zijn waardoor er heel veel resistentie ontstaat.. maar vanaf nu ga ik gewoon iedere 3(?) maanden ontwormen hier heb ik wel van geleerd hoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:11

Mijn DA zegt tot 5 jaar regelmatig preventief, daarna kun je naar gelang de situatie het toe laat (schone weides) minderen. Tot 4 jaar schijnen paarden extra gevoelig te zijn voor bloedworm daarna hebben ze meer resistentie opgebouwd.

Filmpje van Pinda ga ik zo even bekijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:32

We doen ontwormen meestal o.b.v.een wormtest. Maar in het najaar sowieso een groene Equest erin.
Verder geef ik regelmatig een kuurtje Verm-X. Gewoon ook omdat ze daar zo goed van gaan uitzien. :D :D
Hier dus weinig 'last' van wormen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:36

Equest heb ik nu inderdaad ook gebruikt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:38

Vientje is dubbel en dwars terug :D
Leuk filmpje! Een yihaaa Pinda

Ontwormen was duidelijk geen overbodige luxe, Anouk
Fijn dat deze klootzakjes dood zijn }:)
Straks herhalen voor de larven en dan kun je er voor de winter weer tegen. Dan zijn wormen over het algemeen in rust dus heb je niet acuut een nieuwe fikse besmetting.

Management en gevoeligheid van het paard bepalen de frequentie. Jonge, oude en zieke dieren zijn gevoeliger voor flinke besmettingen.

Is wel een goede reminder, moet ook even een kuur Pramox voor Joya halen bij de dierenarts. Ze doen gelukkig niet heel lastig bij ons. Krijg zeker in het najaar de kuur zo mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:40

Ik ontworm 2x per jaar: als ze in april/mei het gras op gaan (weilanden hebben dan lang braak gelegen) en als ze in het najaar (oktober/november) de paddock op gaan met Pramox. Dat gaat tot nu toe heel goed :j Ik geloof niet zo in de onfeilbaarheid van wormtesten namelijk, maar wil ook zeker niet te veel ontwormen.

Een jaar geleden had een paard in de paddock ineens spoelwormen, waarschijnlijk de jaarling. Toen hebben ze allemaal wel een extra kuurtje gehad, ondanks dat de paddock elke dag wordt uitgemest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:45

Berdien schreef:
Ik ontworm 2x per jaar: als ze in april/mei het gras op gaan (weilanden hebben dan lang braak gelegen) en als ze in het najaar (oktober/november) de paddock op gaan met Pramox. Dat gaat tot nu toe heel goed :j Ik geloof niet zo in de onfeilbaarheid van wormtesten namelijk, maar wil ook zeker niet te veel ontwormen.

Zo doe ik het ook :j
Bij wormtesten heb je vals negatief als je test in het verkeerde stadium van hun cyclus. Ze scheiden niet continu eitjes af.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:47

Ik ontworm ook enkel na mestonderzoek.
Mijn oudere paard in 7 jaar tijd 1x ontwormd. Mijn jonkie heeft pech, die is zwaar bloedworm besmet geweest en komt behoorlijk moeilijk van de wormen af.
Die is bij mij al 3x ontwormd met Equest groen en 3 weken terug met Pramox, Equest blauw.

Begin december moet ze weer getest worden, geloof niet dat het dan weg is. Ze krijgt dan sowieso een Pramox tegen de horzeleitjes.
Maar dan moet het wel een keer gevroren hebben, anders eten ze de horzeleitjes alsnog op. Die moeten kapotgevroren zijn.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:49

Hier ook voorjaar en najaar alleen veulens in het begin volgens schema. Mijn dierenarts zegt ook dat mest onderzoek een moment opname is en ze vaker vals negatief geven.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:16

De mijne had een paar weken terug ook flinke rode bloedworm besmetting. Dat kwam er bij mestcontrole uit. Na Ivermectine kuur was ze na 2 weken weer schoon. Bij jonge paarden kan het soms ineens hard gaan met wormen.
Hier op stal ook na de eerste vorst Pramox, doen we volgende week.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:31

Sosha schreef:
De mijne had een paar weken terug ook flinke rode bloedworm besmetting. Dat kwam er bij mestcontrole uit. Na Ivermectine kuur was ze na 2 weken weer schoon. Bij jonge paarden kan het soms ineens hard gaan met wormen.
Hier op stal ook na de eerste vorst Pramox, doen we volgende week.

Ik hoop ook dat het gaat vriezen, maar het weer wisselt zo.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:35

Je moet gewoon vaak genoeg testen.
Dan krijg je echt wel een goed beeld van wat er gaande is daarbinnen.
Bij Malik vinden ze ook altijd wel wat, alleen niet altijd hoge aantallen dus dan moet je na een maand weer testen.
Je bent er sowieso eerder bij als je de eitjes telt.

Als ze op het gras staan worden ze gewoon regelmatig besmet.
Ik mest de wei uit maar toch heb je eerder een besmetting als op de paddock.
Mijn ponnies staan niet op het gras en hebben ook niet zo vaak een besmetting.
Spoelwormen heb je vooral de eerste levensjaren, heeft Malik ook gehad.
Deze zomer had hij ook summersores, dat zegt iedereen owjee maar dat is alleen omdat het zichtbaar is, het zijn maar een paar larfjes op de lip.
Van binnen krioelt het met van alles en nog wat. :=
Als je paard van het voorjaar ontwormt is op een niet optimaal moment, kan hij een maand later al flink vol zitten en dan tot het bijna winter is..dat loopt wel op!
Het lastige is dat je echt niet direct merkt dat ze teveel wormen hebben, Malik ziet er nooit slecht uit maar hij had soms best al een flinke besmetting!
Bij mij hebben ze een paar dagen geleden pramox gehad.
De oudste ponnie vindt dat heerlijk!
Malik niet, die heeft daarna zijn brokjes niet opgegeten. :')
Ik wacht ook niet meer tot de eerste nachtvorst, die komt te laat naar mijn zin.
Ik ben niet bang dat ze nu nog horzeleitjes binnen krijgen.
Sowieso weinig horzels hier.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:22

Wormtest heb ik nog nooit laten doen hoeveel kost zoiets? Ben je niet hetzelfde geld kwijt als wanneer je gewoon meteen een kuur haalt?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:24

Waar ik het laat doen 14 euro. Ik wil gewoon niet onnodig wormenkuren geven, vandaar dat ik het laat doen.

Mijn ruin had echt nooit wormen. Die werd 4x per jaar gecontroleerd en was altijd schoon.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:27

Om het risico op resistentie tegen ontwormingsmiddelen tegen te gaan wordt geadviseerd om regelmatig mest te controleren en dan alleen te ontwormen als het echt nodig is m.u.v. de jaarlijkse pramox na de eerste vorst. Er zijn paarden die het hele jaar niet ontwormt hoeven te worden, andere uit dezelfde wei weer wel. Dus het kan iets meer kosten, maar ontwormen als het niet nodig is, brengt dus ook risico's met zich mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:25

Vraag is of we überhaupt nog nachtvorst krijgen..
Ik heb het wachten ook bijna opgegeven!

Mestonderzoek doet mijn stalgenoot voor bijna iedereen.
Betalen we een paar euro voor.
Weinig echte wormbesmettingen bij ons op stal alleen de jongere en zwakkere paarden.