[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:56

Ik heb destijds ook geinformeerd bij Marien voor een botcyste operatie voor mijn paard. Deze was zelfs nog iets goedkoper dan de kliniek waar ik altijd naar toe ga (Bodegraven). En de apparatuur meer geavanceerd, want de operatie zou daar staand gebeuren, onder voortdurende rontgenologische monitoring.
Ik heb destijds toen wel voor Bodegraven gekozen omdat voor mij het reizen ivm de nazorg er dan natuurlijk ook nog bijkwam. Het is nogal een eind vanuit Den Haag. In Bodegraven werd het paard wel op de tafel geopereerd door Teun Sterk, ook een topchirurg.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:06

Nogal off topic, maar zijn er eigenlijk ook vrouwelijke chirurgen? Hoor eigenlijk altijd mannen namen in die context?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:33

Raamzicht schreef:
Nogal off topic, maar zijn er eigenlijk ook vrouwelijke chirurgen? Hoor eigenlijk altijd mannen namen in die context?

ja hoor die zijn er zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:00

Raamzicht schreef:

Jaaa! Katja Winderickx is een geweldige orthopeed voor paarden. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:58

bobje26 schreef:
Raamzicht schreef:

Jaaa! Katja Winderickx is een geweldige orthopeed voor paarden. *\o/*

Helemaal mee eens. Katja is ook onze vaste arts, buiten een ontzettend goede dierenarts ook een ontzettend fijn mens.

On topic: Ik ben heel benieuwd wat er uitkomt bij Limo. Ik denk dat je een goede richting hebt gekozen, Art :)

Oakland1990

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:41

Elodie Dufay schijnt ook goed te zijn. Werkt(e) overigens bij/voor equitom

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 17:42

Vandaag de nieuwe wei volledig mestvrij gemaakt. Limo heeft echter platte mest, te weinig hooi gegeten? Hij durft namelijk na het wegtrekken van de balk niet meer echt in de stal te komen.
Ze hebben nu 24/7 het stuk met het gras. En hebben daar al een favoriete plaats. Daar staat een eik in de wei en deze biedt schaduw en natuurlijke schuilmogelijkheid tegen regen. Bijkomend geeft die ook zicht op de wei aan de overkant waar (?) konikers staan (voor fjorden lijken ze mij te fijn qua hoofd).

Limo lijkt zich beter te voelen. Heb hem zien rollen, ondanks dat blijft het wel spannend als het deken wat schuift of hij met zijn staart het deken tegen zijn been aanslaat. En hij speelt ook weer met spirit.

Afbeelding
Afbeelding
Hooinet heb ik dus ook op hun eigen gekozen rustplekje gelegd. Limo heeft er inmiddels ook al van gegeten.
En spirit wandelt ook gewoon rond de boom heen. Beetje obstakelparcours hihi.
Afbeelding
Afbeelding

Ben tevens aant denken voor vastzetten ook deze boom te gebruiken. Dat kan limo niet wegtrekken. Maar ik wil dan wel voor de veiligheid een strotouw om de boom heen doen en daaraan vastzetten zodat het bij grote trekkracht wel breekt als het touw met paardenknoop niet meteen losglijdt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:47

Heb je de mogelijkheid om de slowfeeder wat hoger op te hangen? Is iets veiliger.

Verder ziet het er wel echt prachtig uit, volgens mij kom je tot rust als je daar bent :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 18:04

ruitje schreef:
Heb je de mogelijkheid om de slowfeeder wat hoger op te hangen? Is iets veiliger.

Verder ziet het er wel echt prachtig uit, volgens mij kom je tot rust als je daar bent :)
née voorlopig niet.
Ze eten nu tevens ook gewoon vanuit de open bovenkant.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:09

In dat geval leg je beter het hooi gewoon los op de grond. Dit is echt vragen om ongelukken.

De dunnere mest kan ook gewoon komen doordat hij vooral meer gras eet. Onze paarden raken hun hooi ook bijna niet meer aan.

Voor het poetsen aan die boom zou ik er trouwens gewoon voor kiezen om een oog in de stam te draaien. Mocht je extra zekerheid willen hebben voor los komen kun je altijd nog een strotouwtje aan dat ook maken en dan daar je halstertouw aan vast maken.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 01-05-19 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:10

Als daar een been in blijft hangen heb je echt een groot probleem. Je moet zo'n net niet op de grond willen leggen. Leg dan nog liever het hooi gewoon los.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 18:13

Spelen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:36

Is het daar zoveel kouder? Hier is het echt 18 graden en Diva stond vanmorgen vroeg al onder haar delen te zweten :+

Dunne mest krijgen ze vaak van gras, als het niet te lang duurt is het niet zo erg maar wel even in de gaten houden zeker met de wormen in et achterhoofd.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:41

Hier 13-14 graden met koude wind, best koud vind ik.

Wanneer is de afspraak, dan kan ik duimen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:54

Misschien nog wat platte mest ivm het ontwormen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:03

Hier ookmaar 11/12 graden. De mijne heeft ook haar deken weer/nog op. Komende nacht wordt het hier ook onder de 10 graden (ik dacht zelfs 4 := )

Dat plekje rond die boom lijkt me inderdaad wel heel fijn voor ze, ook van de zomer en ze hebben wat te zien, haha!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:09

Dat hooinet is vragen om ongelukken, of hoger hangen of hooi los op de grond. Die netten snijden pezen en banden door tot op het bot dus je bent gewaarschuwd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:26

Ze hebben wel al goed hun best gedaan op het gras zo te zien, er is niet veel meer om te eten :D Dat zal de paarden beide goed gedaan hebben, als ik limoncello zo zie lopen vind ik er eigenlijk niks bijzonders op aan te merken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:28

Ze zien er prima en happy uit Art :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:16

Heleennn schreef:
Ze hebben wel al goed hun best gedaan op het gras zo te zien, er is niet veel meer om te eten :D Dat zal de paarden beide goed gedaan hebben, als ik limoncello zo zie lopen vind ik er eigenlijk niks bijzonders op aan te merken.
stukje op de film is het kaal gegeten stuk. Had bij het uitmesten van de wei de toegang tussen beide weiden open staan en ze renden ineens de kale wei op.

Dit is op de gras wei, al is hier niet zo hoog gras wel veel weegbree en paardenbloemen.
Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:34

bigone schreef:
Dat hooinet is vragen om ongelukken, of hoger hangen of hooi los op de grond. Die netten snijden pezen en banden door tot op het bot dus je bent gewaarschuwd.

Echt niet laten hangen Art, hier zijn zoveel andere oplossingen voor.

Ze zien er verder goed uit :)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:38

Anders hooinet strak met open kant om de boom heen binden, dan loop je veel minder risico, zonder ijzers zullen ze niet zo snel in de mazen hangen...maar banden / open kant los wel

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 21:23

Vleddertje1 schreef:
Anders hooinet strak met open kant om de boom heen binden, dan loop je veel minder risico, zonder ijzers zullen ze niet zo snel in de mazen hangen...maar banden / open kant los wel

euhm dit begrijp ik niet helemaal? Strak met open kant om de boom binden???

Ik kan natuurlijk proberen het hoger te hangen, maar ik geraak niet hoger zonder ladder of iets stevigd om op te staan, en heb mijn auto nog niet (volgende week normaal).
Heb het tevens in een net omdat ze anders het hooi door de wei lopen/rollen en erop mesten dus teveel gaan verspillen.

Even een vraagje, ik zag tussen het gras veel oud gras wat dus droog is en makkelijk loskomt. Kan dit blijven liggen of gaat het juist het nieuwe gras verstikken?
Op het kale deel moet ik nog heel wat mest oprapen, maar daarna wil ik die ook wat bijzaaien of eerst bekalken, moet even navragen of dat mag en wanneer dan de beste periode is. Dan hebben ze volgende lente een nette wei met hopelijk iets langer beschikbaarheid tot goed gras.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:26

[/quote]
euhm dit begrijp ik niet helemaal? Strak met open kant om de boom binden???

Dus niet vastklikken aan touw, maar je net zelf rond de boom vastbinden...zodat de opening waar je het hooi in doet strak tegen de boom ligt...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:40

Je kan ook een grote riem (eventueel iets met rek op) door de bovenste mazen weven en dan rond de boom vastmaken. Je hebt bv van die riemen om iets op een aanhangwagen de binden met zo'n ijzeren systeem om het strak te trekken zonder te veel kracht. Zou dat niet kunnen werken? Dan kan je het zo hoog hangen als jij het krijgt en gaat je rug er niet aan.