Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:18

Ben eigenlijk bang dat ik van hem nooit een foto/film zal kunnen plaatsen waar men hem "fijn over de rug" vind lopen. Maar maakt niet uit.
Hij liep stukken echt heerlijk.los van voren en fijn actief. Die momenten nu in de training verder uit gaan bouwen. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:27

Waarom denk je dat MirjamAlvaro? Wel fijn dat hij stukken wel heel goed voelde! :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:37

Ik heb hem denk ik al te ver verpest om hem ooit nog echt goed te krijgen met doorzitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:29

mirjamalvaro schreef:
Ik heb hem denk ik al te ver verpest om hem ooit nog echt goed te krijgen met doorzitten.

Daar geloof ik niet in eigenlijk, ik zie hier op deze foto echt wel verbeterpunten voor je houding en zadel, en die zullen invloed hebben hoe hij lopen kan,daar kan je nog winst uit halen ben ik zeker van

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:54

Dat zou leuk zijn, heb vaak het idee dat ik het gewoon niet kan en het ook nooit ga leren. :o

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:59

Als combinatie verval je snel weer in oude patronen, maar ik geloof zeker net als Knollentuin dat er vanaf deze foto gezien ruimte voor verbetering is!
Goed doorzitten is eigenlijk klein lichtrijden en voor een ruiter flink hard werken als je dat niet gewend bent, veel mensen blijven 2 dimensionaal doorzitten, vangen het op en neer bewegen en het voor achter bewegen (voor een deel) op en de rest niet, de rest moet dan het paard op zien te vangen en die zal daar altijd meer of minder de rug extra voor moeten aanspannen.

Leuk Kimmetjuh dat de cursus zo goed bevalt en je daardoor fijn bezig bent met je paard! +:)+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:20

Dank.
1e prio is nu weer 20 kilo afvallen. Dan zou ik ook weer beter in zadel moeten kunnen zitten.
Als ik dan ook weer de energie heb weer flexchair oefenen voor de romp stabiliteit.

En ga volgende keer ff kijken voor beugels 1 gaatje langer of ik dan nog stabiel zit. (Dat wou ik vorige keer vlak voor de wedstrijd niet doen :') )

Blijft knutselen hoe ik nou toch moet zitten. |o

Zor denk, laat alles nou maar. Zo moet het:
Afbeelding
Geen ruiter, geen werk. :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:33

Ik zie een aantal dingen, je zadel lijkt achterover te liggen, dat met de maat van je billen zet je te ver achter op de lepel , je zou je benen moeten indraaien, interne rotatie van je been tov heup zodat je met het plattere deel van je bovenbeen langs je zadelblad komt te liggen en daarmee kantel je je bekken ook meer naar de juiste positie. Beugels langer lijkt mij ook en dan je been verder naar achteren leggen.
Zoals het beeld nu op deze foto zie en daar ben ik voorzichtig mee hoe ik het zeg want foto's kunnen Rotter overkomen dan dat het werkelijk bewegend eruit ziet, is dat het paard hier gehinderd wordt in z'n bewegen door de ruiter, ik zie er terugwerkende hand zit en energie in. En dat moet je zien te veranderen, dan kan je paard ook echt over de rug en zacht in de hand worden

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:13

Zadel heb ik eerder achter verhoogd, maar dan gaat het voor weer knellen.
Afbeelding

Zonder
Afbeelding

Laatste keer had ik zadelmaker al gevraagd het zadel recht te leggen. Heeft hij achter dus ook serieus flink verhoogd.

Ik ga dat roteren been morgen eens proberen of dat lukt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:56

Vandaag geprobeerd;
Bovenbeen meer te draaien, geloof niet dat ik dat goed deed, want mijn bovenlichaam ging dan naar voren :o? Nog ff op knutselen dus.
Beugels 1 gat langer, in stap en galop zat ik fijn. Draf lichtrijden stond ik voor mijn gevoel op mijn tenen. Maar misschien kwestie van wennen.
Doorzitten niet gedaan, had geen zin aangezien meneer niet voldoende wou ontspannen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:57

Wat fijn dat je zo open staat voor feedback Mirjam, dat spreekt voor je! En uiteraard ook dat je er gelijk mee aan de slag gaat. :)

Je paard lijkt niet de gemakkelijkste bouw te hebben voor een zadel en die lijkt ook vanaf de foto niet helemaal lekker passend. Niet met foam eronder en niet zonder. Het lijkt ook een zadel waardoor je echt 'bovenop' je paard zit en niet echt lekker 'close contact', dat maakt grote bewegingen uitzitten ook moeilijker. Dat werkt niet in jullie voordeel.

Ik heb persoonlijk doorzitten als oefening echt zwaar onderschat en moet je als ruiter ook gewoon echt trainen in kleine en ontspannen stukjes. Ga daarom ook met de rest mee dat als je wat optimaliseert er echt nog wel winst te behalen is in het ontspannen doorzitten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:03

Ja Zor is erg rondgeribt, korte rug en ik weer dikke reet. Dus lastig met zadels. Toen we dit zadel kochten was ik ben ik bang nog veel dikker (maat 46, nu 38)
Heb nog niet DE zadelmaker gevonden eigenlijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:05

Oh ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Mijn haf is ook kort, rondgeribt, geen schoft en ik ben redelijk slank maar wel lang dus in een 17" gaat bij mij ook niet.

Wat bij rondgeribt fijn is, is een vlakker zadel (geen diepe zit) waarbij je dichter op je paard zit. Dan zit je veel stabieler en zal het zadel minder/niet schuiven. Ook een singel zonder elastiek (ik zoek nog een fijne, dat terzijde) is stabieler dan 1 met elastiek.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:13

Singel zonder elastiek krijg ik niet aangesingeld met mijn spierzwakte :o
Zadel schuift bij hem inderdaad ook snel. En als hij een kant lenden vast zet hang ik gewoon scheef :=

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:28

Mijn beugels zijn ook onlangs een gaatje langer gegaan en ik rij de eerste 10-15 min zonder beugels om ervoor te zorgen dat ik nu niet ga sta in de beugels. Wie weet helpt dat!
Heb je eigenlijk ook les Mirjam?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:43

Hmm denk niet dat ik zonder beugels durf. :o
Ik had 1x pm les van Frenk Jespers. Maar sinds december niet meer.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:48

Je kunt altijd los stappen zonder beugels als je draf niet durft?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:50

Dat wel ja :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:13

Ik vind dit topic altijd interessant om te lezen en Mirjam respect voor hoe fanatiek jij bezig bent en je ondanks dat het niet altijd simpel is jezelf toch steeds weer probeert te verbeteren.
Misschien een leuke tip, ik heb laatst een clinics gehad van Roos Dyson met het mechanische paard Joker en dat was onwijs leerzaam. Ze kan je enorm helpen met leren voelen wat je met je lijf moet doen om makkelijk mee en in balans te zitten. Zeker als je niet helemaal een geschikt paard hebt om zonder beugels op te rijden oid kan joker heel handig zijn.

En betreft het gevoel dat je op je tenen staat met lichtrijden, blijf je wel dicht bij je paard? Veel mensen gaan best wel hoog staan en gooien zichzelf wat naar voren daarin. Kleiner gaan staan kan helpen en maakt het rijden ook nog eens makkelijker omdat je meer verbinding bewaart met je paard.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:36

Roos Dyson heb ik clinic bij gereden met Zorro. Was niet zo'n succes. Zorro raakt snel in de stress wat hier helaas ook gebeurde. Hij heeft nog 2 weken flink last gehad van de spieren.
Daarom doe ik ook geen clinics meer, komen er altijd slechter uit dan we in gaan.
Erg lastig dus.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:38

Heb je toen ook op joker gezeten? Want je hoeft dus niet perse een paard mee dat is het fijne.

Want begrijp dat helemaal hoor, dat is ook de reden dat ik bij heel veel instructeurs geen clinics wil rijden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:43

Ze had joker toen niet bij. :n
Wel eerder op mechanisch paard gezeten, weet niet meer bij wie dat was. Toen deed ik alles goed, probleem is bewegend paard ben ik bang. :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:48

Ik vond de mechanische ook best eng in eerste instantie haha. Heel raar gevoel (het ziet er ook redelijk idioot uit trouwens :') ) maar vond het echt onwijs verhelderend. Is het niet ook een stukje spanning dat altijd wel meespeelt dan, dat je jezelf toch bewust of onbewust wat vastzet? Zo moeilijk dit soort dingen, heel herkenbaar hoor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:59

Ik zal onbewust vast aanspannen ergens. En ik weet dat ik mijn rechterheup altijd scheef heb, ook met lopen en staan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:07

mirjamalvaro schreef:
Dat zou leuk zijn, heb vaak het idee dat ik het gewoon niet kan en het ook nooit ga leren. :o

Goed zitten is natuurlijk wel te leren maar het is met jouw bouw wel verrekte moeilijk. Ik herken je probleem nl heel erg Mirjam. Als ik het zo op de fotoos bekijk heb ik een beetje dezelfde bouw als dat jij hebt (inclusief de 20 kilo die ik ook wil afvallen O:) O:) ). Naar verhouding korte stevige pootjes en een langer lijf (excuus als ik het fout heb)
En goed zitten met die bouw is wel rete moeilijk. Volgens mij is het echt de meest ongunstige bouw voor paardrijden, en al helemaal als je een rondgeribt paard hebt is werkt deze bouw enorm tegen. Door het hoge zwaartepunt en de korte pootjes zit je altijd meer bovenop je paard en ipv dat je je benen mooi om je paard kan sluiten, steken je onderbenen doordat de knie boven het breedste punt van de buik zit heel gauw af en met een beetje pech gaan die onderbenen ook een eigen leven leiden |(

Ik weet uit ervaring dat core stability oefeningen enorm kunnen helpen. Ga je nog niet zo van zitten als iemand met lange dunne benen en een lager zwaartepunt, want je blijft meer "op" ipv "om" je paard zitten, maar je bereikt dan wel het maximaal haalbare in meezitten en veren. Maar goed, door medische ellende is het bij mij de laatste jaren ook niet van corestability oefeningen gekomen en dan is de zit weer het kind van de rekening. Gelukkig rij ik nog in de klasses dat je mag lichtrijden, doorzitten moet ik echt weer voor aan de slag met mijn eigen lijf.

En de tip van Knollentuin, het been draaien, die krijg ik ook altijd van mijn instructrice. Het werkt zeker maar is wel iets waar ik mijzelf continue aan moet helpen herinneren en het wel weer gauw vergeet als ik teveel met mijn paard bezig ben. Ikzelf vind dat het fijnste om in de galop te oefenen maar dat is misschien omdat de galop de fijnste gang van mijn paard is waar ik het makkelijkst naar ontspanning kan toewerken. Als ik het doe merk ik dat mijn hele zit fijner wordt, ik mijzelf makkelijker lang kan maken, meer in het middelpunt van het zadel blijf zitten, voor me ga kijken ipv naar mijn paard.