Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:02

heb je een budget van 6000???????

dat is even het dubbel van wat je eerst zei :)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:03

Ik zoek voornamelijk een paard tussen de 2000 a 3000 euro. Maar voor een echt '' droompaard '' wil ik zeker en vast iets boven op doen, tot max 6.000 euro ja. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:45

Adin schreef:
Jullie verpesten het topic wel een beetje met z'n allen vindt ik.......het gaat niet meer over bezochte paarden het zin alleen oeverloze discussies, al pagina's lang.
Beetje jammer.
Gelukkig zoek ik niet meer maar meelezen is op deze toon ook niet zo leuk meer.

Daar heb je gelijk in Adin, die post over potentie, totilas en whatever doe ik ook niet aan mee,
aangezien hier meerdere mensen toch in de lagere prijsklasse zoeken en veelal recreatief rijden :')

Maar omdat het over de lagere prijsklasse gaat zeg ik wel wat over sommige handelstallen en wijs op de do's en dont's (zonder af te kraken)
en geef ik wel het verschil aan tussen bemerkingen (wat toch vaak in deze prijsklasse voorkomt).
Veel mensen weten nl niet wat de bemerkingen inhouden en wat de risico's zijn, dus kan dat informatief zijn :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:00

die palamino anda is alleen zo duur vanwege de kleur.
geloof me ik val voor barokke paarden, met een mooie hals en wat ruimte in de gangen.
maar deze heeft zo op de foto's erg korte beweging, weinig schoudervrijheid, hele lange rechte achterbenen en heeft een ervaren ruiter nodig. Andalusiërs zijn vaak wel sensibel. kleur is leuk...maar verder
ik zou het afraden. zag laatst ook een witte vol papier fries, heel gaaf, maar ook zo duur, puur om de kleur.

arabiertje ik heb het idee dat jij je toch wel heel erg laat leiden door het uiterlijk. pas daarmee op he ;) dat is namelijk normaliter het minst belangrijk. tenzij je toch puur voor het plaatje wilt gaan.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:02

Arabiertje, wauw die is mooi ja!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:12

Nee hoor Moonprayer, voor mij is het karakter dit keer erg belangrijk. Maar als een paard mooi is, dan geef ik tot gerust toe! :) Maar een paard kopen op uiterlijk, daar heb ik me al heel erg in vergist. :9

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:15

Ik lees al een poosje mee. Kijken waar mensen op letten als ze een paard zoeken.
Sommige heb ik al contact mee gehad per PB.

Eerlijke vraag aan jullie: waarom krijg ik mijn kanjer niet verkocht? Ik vraag niet de hoofdprijs, zeker niet voor een goed huis. Het is een fijn en goed paard, maar toch geen kijkers gehad.
Mag ik jullie vragen waar dat aan zou kunnen liggen?
Het gaat om deze [EA-TK-PP] Mooie zwarte eyecather Kasparow x OOseven
Is het type paard? Te groot? Te zwart? Hij is veelzijdig en noem maar op. Wees kritisch want dan weet ik tenminste waar het aan kan liggen. Nu tast ik volledig in het duister zeg maar :)

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:19

@ dimple ik heb geen ideee, als ik een paard zou zoeken. Dan zou die van jou zeker in aanmerking komen! :D

Spaikey

@wreckh: De ruin klinkt goed hoor!

Even over dat elk goed gebouwd paard naar het Z te rijden is. Tja als ze gezond zijn waarschijnlijk wel maar als ze het karakter niet mee hebben wordt Z toch wel erg een erg hoge lat. Als je een minder goed gebouwd paard heb met een super karakter kom je in mijn ogen verder. Niet dat ik er ooit 1 in het Z heb gereden. Ben tot het M2 gekomen toen kon het paard het lichamelijk niet meer aan.
Een haflinger met spring talent, in mijn ogen kan het voor een Haf maar is niet te vergelijken met een KWPNer met talent.

Ik ben ook iemand die een braaf paard zoekt, in de zin van niet bokken/steigeren. Ik heb sinds 2008 nogal wat ijzerwerk in mijn bovenbeen en heup na de val van een paard. Dat wil niet zeggen dat ik geen paard met pit kan hebben ze mogen best lekker voorwaarts zijn hoor maar zeker geen smerige streken hebben. Daar ben ik gewoon de amazone niet voor.

vanavond ga ik voor de 2de keer naar het paard op Z2 niveau!!

Noeka

Vind het een zeer leuk paard, moest hij ouder geweest zijn had ik zeker eens willen komen kijken. Persoonlijk vind ik wel dat je weinig informatie hebt staan in je advertentie, hoe is zijn karakter? Hoe is hij bij het rijden? Waar heeft hij echt '' toekomst '' in? Dressuur, springen? komt hij goed overeen met andere paarden, verkeersmak, trailermak?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:21

Daar kan ik wel wat mee dames! Bedankt! :D Alle tips zijn welkom!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:22

moonprayer schreef:
die palamino anda is alleen zo duur vanwege de kleur.
geloof me ik val voor barokke paarden, met een mooie hals en wat ruimte in de gangen.
maar deze heeft zo op de foto's erg korte beweging, weinig schoudervrijheid, hele lange rechte achterbenen en heeft een ervaren ruiter nodig. Andalusiërs zijn vaak wel sensibel. kleur is leuk...maar verder
ik zou het afraden. zag laatst ook een witte vol papier fries, heel gaaf, maar ook zo duur, puur om de kleur.

arabiertje ik heb het idee dat jij je toch wel heel erg laat leiden door het uiterlijk. pas daarmee op he ;) dat is namelijk normaliter het minst belangrijk. tenzij je toch puur voor het plaatje wilt gaan.

Plus dat ik geen goede verhalen heb gehoord over die stal.. Zoals vele stallen met Andalusiers..

Ben ook nog opzoek naar een Andalusier, valt echt niet mee hoor!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:56

Arabiertje* schreef:
http://nl.kapaza.be/antwerpen/palomino- ... 502446.htm

Ver over mijn budget, alluwel ik max tot 6.000 euro wil gaan... Maar ik zeg het, wauw wat een paard! Misschien voor iemand die opzoek is naar zo een knappe bink? Tuurlijk, uiterlijk is niet belangrijk maar hij mag er echt wel wezen! <3 Voor mij is ie te jong. :P

Het kleurtje is leuk, voor de rest; nee dank u en zeker niet voor dat geld. Waarom rijdt ze met Pelham; omdat het net S&T lijkt..??
Beetje jammer; Mijn advies: Ga op zoek naar een GOED gereden paard...

Röntgenologisch keuren zou ik voor een paard v.a. 3500 euro zeker doen. Als je maar één paard hebt voor een goeddkopere ook. Dan weet je even hoe het zit daarbinnen, al zegt het niet alles; ze kunnen ook kreupel raken zonder dat je dat vooraf kunt zien of misschien zit er wel iets in waar ze nooit last van krijgen, maar je weet dan wel een beetje meer over hoe het zit daarbinnen. :)

Om nog even als trotse haflingerbezitster op de haf van Arabiertje terug te komen; ik vind het een heel erg leuke haflinger, met best veel talent VOOR EEN HAFLINGER. Voor een haflinger springt ze bovengemiddeld, in vergelijking tot het gemiddelde sportpaard beneden gemiddeld. Denk dat ik het zo heel realistisch verwoord heb.

Ik vind de discussies juist interessant. :D Valt mij wel op (ben er gewoon verbaasd over eigenlijk) dat toch zoveel mensen hier niet verder lijken te kijken dan een mooi kleurtje of een beroemde vader. Er zijn zat betaalbare en heel gewone Gribaldi's.

Enkele zoektips (misschien zit er nog wat bij waar je niet aan gedacht hebt):
Maak eens een realistisch wensenlijstje zonder op kleur te letten. Zoek dan op MP paarden die helemaal aan al jouw wensen voldoen. Vallen die binnen budget? Dan kun je gaan kijken en uitproberen. Kun je geen paarden vinden die aan je wensen voldoen binnen je budget; zorg dan dat je meer budget krijgt, je weet nu wel ongeveer hoeveel geld je nodig bent voor je droompaard, dus nu kan je gericht sparen. Andere optie: je verandert je wensenlijstje een beetje, dus: schroef de leeftijdgrens bij vookeur iets omhoog, doe de marge voor de stokmaat wat ruimer, Kijk eens kritisch naar je eigen niveau en mogelijkheden, bijvoorbeeld i.p.v. een Z2 paard kun je misschien ook veel leren van een ervaren M1,2 of Z1 paard.
Wat je NOOIT moet veranderderen aan je wensenlijstje: als je een Z dressuurpaard zoekt opeens gaan kijken bij een Z springpaard, als je een LEERpaard zoekt opeens een groen of net beleerd paard kopen of een ouder paard dat B geklasseerd is of alleen recreatief wat buiten gereden is.

Waar let je op als je een advertentie op MP bekijkt:
Bekijk eerst even vluchtig de foto's: Spreekt het paard je aan, dan lees je de advertentie. Voldoet het aan je eisen, bekijk de foto's nog eens. Let op met wat voor bit het paard gereden wordt; geen gewone trens: zoek verder (tenzij het een Z paard is die met S&T gereden wordt, ik zou dan wel een filmpje vragen dat ze het paard met een gewone trens rijden, aangezien jij dat ook zult moeten; je start meestal niet meteen Z...), hoe zit de ruiter, heeft het paard de mond open, hoe ziet het teugelgebruik eruit op de foto's, waar en hoe heeft de ruiter de handen?
Ziet dit er goed uit, bekijk je nog even de andere advertenties van deze verkoper, bekijk die foto's ook even goed; hoe worden die paarden gereden?
Stuur een mail met vragen ie je nog hebt en vraag om een filmpje. Dit filmpje ga je goed bekijken en stuur je ook even door met de link naar de advertentie naar je instructrice, je stalhoudster en je vriendin. Vinden zij het ook een mogelijk geschikt paard voor jou? Zoja, dan bel je even om te vragen of het paard er nog is en je lags kunt komen. Vraag of je het paard zelf mag poetsen en opzadelen en vraag of het mogelijk is je eigen zadel mee te nemen en te kijken of dat past. Stel het zou passen; dan hoef je bij het uitprberen niet aan een ander zadel te wennen (maar dit kan je ook de tweede eer dat je gaat proberen doen hoor).

Als je er bent met je instructrice mee, dan doe je het paard zelf het halster aan in de box, neemt het mee naar de bak waar het los kan. Je bekijkt het paard op stand en je laat het vrij bewegen, beide kanten op in alle gangen. Je haalt het zelf uit de bak, gaat het poetsen en hoeven krabben (vind je dat eng, dan vraag je of de verkoper de hoen even uit wil krabben) en dan opzadelen. Let op of het zadel goed past, met welk bit wordt het paard gereden en durf kritische vragen te tellen (b.v. waarom rijdt je hem met dit bit?). Dan laat je eerst de verkoper (of iemand die daarbij hoort) erop rijden. Alle gangen beide kanten op. Staat het paard je nog steeds aan, dan stap je er zelf op. Ga gewoon lekker rijden en neem de tijd, ook al voel je je wat opgejaagd en gespannen omdat iedereen erbij staat. Voel je iets waar je aan twijfeld, laat danje instructrice er ook nog even op. Wil je een verkeersmak paard? Laat dan als jij klaar bent de verkoper er weer op om een stukje langs de weg te gaan. Observeer goed wat het paard doet.
Zelf afzadelen en als het gevoel positief is afspreken dat je die week nog een keer komt rijden.
In de tussentijd ga je je instructrice vragen wat zij ervan vond. Misschien heeft zij nog tips, kritische puntjes waar je nog even op moet letten e.d.

De tweede keer proberen:
Dan ga je er meteen zelf op en ga je na het rijden zelf even uitstappen langs de weg (verkoper moet wel mee!!). Is het gevoel dan nog positief, dan ga je afspraken maken over de prijs, keuringen (wie betaald bij afkeuren e.d.), proeftijd etc. Als je geen proeftijd kan krijgen, vraag dan of de verkoper het paard op gereserveerd wil zetten voor een week en dat jij het paard dan nog een paar keer komt proberen. De meeste mensen hebben hier geen problemen mee. Laat het paard altijd keuren door een dierenarts die jij kiest, ook als het ver weg is, kies dan zelf een dierenarts of kliniek in de buurt. Vraag of de verkoper er bezwaar tegen heeft als je de afspraken zwart op wit zet, in de vrm van een contractje of dat de verkoper zelf een contractje op wil stellen om misverstanden te voorkomen. Dit kan via de mail verstuurd worden en ondertekend worden als je weer komt rijden of het paard op komt halen/ het paard gebracht wordt.

Vat allemaal dingen die je wel weet, maar zo doe ik het altijd. :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:59

Eerst even alles bijgelezen.

Afgelopen zondag naar 2 paarden geweest. Samen met een goede vriendin een rondje Nederland gedaan :D . Beide eigenaren heb ik inmiddels al laten weten dat hun paarden het voor mij helaas niet gaan worden.

De eerste merrie was een grootramige merrie. Zeer braaf maar wel wakker met nette bewegingen. Haar te korte hals en minder aansprekende hoofd had ik me overheen kunnen zetten maar ik had niet het gevoel dat dit mijn paard zou kunnen zijn.

Het tweede paard was een zeer aansprekende, maar wel veel te schrale merrie. Ze leek eerder een 2,5 jarige en wordt aankomend jaar toch al 5. Ik zag binnen 2 seconde een enorme schiefel, "oooh," reageerde ze verbaasd alsof ze dit niet wisten toen ik hierover een opmerking maakte. Ze was nog nooit geënt en hiervan waren ze ook niet op de hoogte. Ik zoek echt naar een onbeleerd paard, was ze toch al gelongeerd, zadel op, bit in etc. Overigens was het wel een aansprekende merrie met goede papieren maar het verhaal klopte van geen kant. Ik kreeg hier een onderbuik gevoel van. En dat betekent dat ik rustig verder ga kijken.
Ik heb geen haast, ik geloof in het lot en er komt vast wel iets op mijn pad.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:00

DaisNBenj schreef:

Dat zijn er veel! Ben alleen van Nederland, dus wil eerst hier even kijken..
Wat ik zoek is een jong paard van 3-5 jaar, liever geen schimmel/wit en een beetje luxer type.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:02

@Lante: _/-\o_ :j +:)+

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:04

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:09

2 vind ik eigenlijk echt te jong, mijn minimale is echt 3 jaar. Wel bedankt voor het mee denken hoor!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:10

Ik kijk maar even mee :j Heb je pb'tje gestuurd, kwestie van het topic niet vol te zetten
met link's :') .

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:18

@ dimple. Ik vind hem leuk! Ik zou wel eens nieuwe foto's proberen, wat deftige. B.v. los met een hoofdstel aan, een foto waarin hij wat meer 'showt' oid. Verder vind ik die foto waarvan het gezicht v.d. ruiter is weggehaald echt niet kunnen. Is misschien persoonlijk maar het toont wat armoedig. Misschien nog wat info van de hengst, linkje naar afstamming? Leuk paard, ik ben al voorzien maar hij is zeker de moeite waard. oh ja, staat er nu dat hij wél schreeuwt als hij alleen is? succes.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:26

Nee gelukkig schreeuwt hij niet, getver foutje. Kan het niet meer wijzigen :(

Foto's had ik inderdaad als tip ontvangen. Waardeloos eigenlijk, want ik maak zelf foto's voor mensen die hun paard te koop zetten en die scoren daar goed mee en heb van mijn eigen paard zulke but foto's }:0 ^)

Dank je wel!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:55

Dimple: Ik vind de foto's niet echt spreken. Hij lijkt een iel nekje te hebben. Paar vlechten erin en dan mooie stand foto's maken. Ook de rijfoto's vind ik niet echt fijn tonen. Ook een omschrijving van het karakter vind ikzelf altijd wel prettig.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:56

maakt wel een groot verschil, goede foto's :)

niet té goed dat je het niet in real life weer kunt laten zien. Ik kreeg een keer de vraag, toen mijn paard te koop stond "loopt hij zoals op de foto" ik wist niet zo goed wat ik met deze vraag aan moest := kennelijk waren ze ook al vaak teleurgesteld door Goede foto's en een slecht lopend paard. tja :j dat werkt ook weer niet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:00

@Dimple

vind met name de laatste foto's de mooiste. Beetje jammer van de standfoto waarop hij helemaal nat is en wat onderstandig staat. Van een paard van 1.75 (ook de royale maat kan een probleem zijn ;) ) verwacht ik persoonlijk een ruige, stoere bok.
De rijfoto's zijn inderdaad een beetje 'tja' met dat weggepoetste hoofd. Schaamt de ruiter zich ervoor dat ze erop moest rijden?
Verder vraag ik me af wat nu de prijs is? Tussen de 4000 - 6000 euro is erg ruim. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die meer als 4000 euro gaan betalen als dat blijkbaar je minimum is.