Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:42

Prijzen nu zijn wel erg gunstig :j

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:48

Klopt, maar heb nog wat dierenartsrekeningen die eerst komen helaas. Heb ook geen haast dus als ik volgende winter pas slaag is dat ook helemaal prima! Wil de uitgaves iets verspreiden :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:01

loulou schreef:
Zojuist onder voorbehoud van klinische keuring een knappe vos gekocht <3

Heb nog geen betere beelden dan dit helaas

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat is zeker een leuke vos! Wat is het er voor een?

FB, wil je een kwpnér of een Iberisch paard?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:38

Iberisch paard weer! Ben na Peet zo verliefd op ze geworden dat ik niet anders meer wil <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:33

Snap ik helemaal haha, zal mijn ogen openhouden voor een leuke Lusi. Op de Lusitano keuring in September lopen er vaak ook leuke bij. Wellicht interessant voor je.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:13

Elisa2 schreef:
loulou schreef:
Zojuist onder voorbehoud van klinische keuring een knappe vos gekocht <3

Heb nog geen betere beelden dan dit helaas

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat is zeker een leuke vos! Wat is het er voor een?

Hitmaker x Ferdinand, een 7 jarig ruin

Hij is al op de foto geweest, dus hij hoeft alleen nog klinisch. Dus hopelijk staat hij volgende week bij mij op stal!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:14

KletsKoekje schreef:
Ik heb hier nog geen pony gepost, wel in de paard aan huis topic, misschien heb je het daar gezien Alja :)

We hebben in september deze super leuke pony voor mijn 7 jarige dochter gekocht. Ze zijn echt geweldig samen en ik ben ook echt verliefd haha.

En via Marjan kregen we tip dat haar buurman een leuk veulen heeft staan. Daar hebben we nu een 1 jarige gekocht met v. Kantjes Only. We hopen als opvolger voor mijn dochter in de toekomst. Ze komt 1 maart, dan hebben we net de sleutels van het nieuwe huis waar ze komen te staan.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een leuke pony! ik ben dol op bontjes <3

leuk kleurtje ook, de jaarling

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:07

Leuke nieuwe pony's en sommige voorzichtig op zoek. Inderdaad veel visjes, ik heb zelf nog nooit iets anders gehad als vos of vosbont.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:34

Elisa2 schreef:
Snap ik helemaal haha, zal mijn ogen openhouden voor een leuke Lusi. Op de Lusitano keuring in September lopen er vaak ook leuke bij. Wellicht interessant voor je.

Bedankt!! Ook voor de tip! Ga even kijken of ik dan vrij kan krijgen, al is het om naar knappe lusi’s te kijken <<)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:45

Wat een knap vosje (zelfs koffievos denk ik of is het daar gewoon donker) en wat een uberleuke pony en veulen!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:07

Er zijn hier vast mensen die kunnen meedenken hierin; ik wil komend jaar een pony aanschaffen voor mezelf, om straks als extra pony naast mijn sportpaard te kunnen rijden. Nu twijfel ik aan de leeftijd. Ik wilde uit gaan kijken naar een d- of e-pony van 0-3 jaar, onbeleerd. Maar ik weet niet of onze "kudde" optimaal is voor de ontwikkeling van een veulen. Het dier zou hier samen komen staan met twee KWPN'ers van 6 en 16 jaar oud. Heeft er iemand ervaring met het op laten groeien van een veulen bij oudere paarden, of is het slimmer om een jaarling/tweejarige aan te schaffen?

Daarnaast, weet iemand ongeveer de prijzen van een simpele d- of e-pony, merrie of ruin, 0-3 jaar onbeleerd, type NRPS, NWR, etc.? Ik zie wisselende dingen (of geen prijsindicaties).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:13

De opvoeding en ontwikkeling is in een gemengde kudde vaak juist veel fijner dan in een opfok. Het hangt wel veel samen met karakter, en geslacht. Ruinen, zowel jong als oud, zijn vaak een stuk speelser. Dus ik zou geen jonge ruin/hengst (castreren kan pas als beide ballen er zijn, maar vruchtbaarheid is soms wel al eerder), bij 2 saaie merries zetten. Een jonge merrie speelt veel minder (meestal alleen even rennen zo nu en dan), en past vaak nog makkelijker.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:58

Kan inderdaad prima. Precies wat hierboven gezegd wordt.
Opfok is prima, gemengde kudde is ook prima.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:03

Thansk beide! Zou bij voorkeur inderdaad een merrie worden. Mijn merrie (de 6-jarige) kan best speels zijn. De ruin van mijn zus een stuk minder, dus is voor beide fijn als er een jong dier bij komt. Ik hoop rond de carnavalsvakantie genoeg reserve budget te hebben opgebouwd, maar dat ligt aan de prijzen tegen die tijd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:04

Hangt er wel een beetje van af hoe speels de 6 jarige is een idd eerder een merrie dan een ruin.

Mijn ervaring is overigens dat jaarlingen vaak goedkoper zijn, dus wellicht als het niet uit maakt interessanter.... Kun je wellicht betere kwaliteit kopen voor je geld.

Daarbij wel een dingetje... Het management.... De meeste pony's worden dik van niks, dus goed opletten dat je niks koopt wat gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Of je moet je huidige paarden ook al schraal houden....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:54

Vandaar inderdaad meer richting het sport type. Twee jaar geleden genoeg ellende gehad met hoefbevangenheid van mijn Welsh, al was daar waarschijnlijk het gras niet de directe oorzaak. Ze staan hier overdag op de wei en 's nachts op stal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:26

Gemengde kudde is in mijn ogen ideaal voor opgroeien, maar wel dusdanig gemengd dat er ook minimaal 1 leeftijdsgenootje is. Een veulen, jaarling of twenter zou ik zelf nooit alleen met 2 oudere paarden plaatsen. Dan zou ik eerder een 3-jarige kopen die binnenkort ook in het werk gaat en spelen niet meer de enige bezigheid is om de energie kwijt te kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:17

Met Oji eens dat het voor jonge paarden fijn is om een ander jong paard te hebben om mee te spelen. Hoeven niet precies dezelfde leeftijd te zijn dus als de 6 jarige nog speels genoeg is zou het prima kunnen.

Prijzen zijn best lastig, een te klein gebleven paard is wellicht interesanter prijstechnisch dan een NRPSer.

Leuk Loulou, ik heb nog niet veel nafok van Hitmaker gezien.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:47

Hier helaas na overlijden van 1 van de nieuwe aanwinsten ook weer rustig aan opzoek. Wegens veel pech laatste maanden dus ook aangepast budget dus ik denk in 3 mogelijkheden momenteel.
- makkelijke wat oudere pony / paard voor mijn bijrijdster
- mini/shet
- spaans veulen

Het moet hoe dan ook een dier zijn waar ik zelf voorlopig trainingstechnisch weinig omkijken naar heb maar die wel leuk in de kudde past zodat er geen 1 alleen achter blijft.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:56

Audesta schreef:
Hier helaas na overlijden van 1 van de nieuwe aanwinsten ook weer rustig aan opzoek. Wegens veel pech laatste maanden dus ook aangepast budget dus ik denk in 3 mogelijkheden momenteel.
- makkelijke wat oudere pony / paard voor mijn bijrijdster
- mini/shet
- spaans veulen

Het moet hoe dan ook een dier zijn waar ik zelf voorlopig trainingstechnisch weinig omkijken naar heb maar die wel leuk in de kudde past zodat er geen 1 alleen achter blijft.

Heb je al oo boktmarkt gekeken? Daar staan 3 tinkermerries te koop, een leuk D-pony, een Oekraïense warmbloedruin, …

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:15

oji schreef:
Gemengde kudde is in mijn ogen ideaal voor opgroeien, maar wel dusdanig gemengd dat er ook minimaal 1 leeftijdsgenootje is. Een veulen, jaarling of twenter zou ik zelf nooit alleen met 2 oudere paarden plaatsen. Dan zou ik eerder een 3-jarige kopen die binnenkort ook in het werk gaat en spelen niet meer de enige bezigheid is om de energie kwijt te kunnen.

Ja, daar twijfelde ik inderdaad over.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:10

Mijn jonge merrie thuis in de (kleine) merrie kudde gehouden en dat was heel fijn.

Voor een ruin is het wel anders denk ik, die zijn inderdaad speelser. Voor mijn hengstveulen had ik 2 opfokmaatjes geregeld voor thuis, maar helaas werd mijn veulen maar 3 weken oud. Ik heb toen alles afgeblazen.

De vos wordt morgen gekeurd, nog even spannend dus! Hij hoeft gelukkig alleen klinisch. Foto's waren recent en al beoordeeld door mijn dierenarts.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:04

Speelse is echt zo verschillend. Heb nu twee ruinen staan die staan je aan te gapen 2 en een 3 jarige beide al van veulen en nooit speels geweest. De andere 3 jarige is echt een speelse clown en heb nog een 5 jarige dat is ook nog zo'n speelse

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:44

Ik meld me ook even. Ik ben op zoek maar ik heb wel harde eisen. En dat maakt het niet makkelijk. Gelukkig heb ik geen haast maar na het wegvallen van een van mijn paarden, wil ik de kudde weer aanvullen. Ik zoek een ruin, tussen de 8 en 12 jaar oud ongeveer, schofthoogte 1.52-1.60 ongeveer, geen spanjaard, draver of koudbloed. Absoluut betrouwbaar en bomproof, niet heet of ril, met een nette basis, mag engels of western zijn. Budget is ruim genoeg voor een gezond paard met een nette basis. En geen stalgebreken. Wel gezond en zonder bemerkingen (keuren voor de sport) Dus wie wat weet…..ik hoor het graag!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:42

Vosje is goedgekeurd *\o/*

Afbeelding