Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:24

Hier wordt aangereden wild ook door de boswachter terug het bos in geplaatst, maar dat wordt niet dicht bij een weg 'over het hek' gegooid. Zij mogen het gebied zelf in en het wordt verspreid c.q. nooit op dezelfde plek neergelegd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:26

tienus63 schreef:
Misschien moeten ze het wil maar laten liggen op de plek waar het gevonden wordt, mits het veilig ligt. En niet meer op vaste plekken leggen zodat de dieren een associatie met auto’s of trekkers en mensen krijgen.

Het ligt bij aanrijdingen veelal langs de weg. Hier worden de reeën dan wel eens in de berm geschoven, maar de wegen zijn hier erg smal, dus het is geen verstandig idee ze daar te laten liggen.

Laatst had een boer hier een dood, half aangevreten ree (door wolf) in het land liggen, kan je niet laten liggen als je de boel moet gaan maaien of je koeien wilt weiden. Dus ik snap de knekel plekken wel.

Mist

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:29

Valwild zou ook aan dierentuinen gegeven kunnen worden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:30

SusanH schreef:
Loretta valwild wordt al lang voor de wolf terug aan de natuur gegeven. Ook andere dieren leven er van. Wat is jouw voorstel dan? Mee met de rendac?

Ik weet dat die praktijk al jaren bestaat.
Alleen kun je je serieus afvragen of dat nog wel handig is nu er wolven lopen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de mensengeur die er toch altijd aan komt te zitten ondanks dikke handschoenen.

Het gaat er om dat er wolven zijn die tam worden. Voor het gemak krijgen de fotografen de schuld. Maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden die je op zijn minst open moet laten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:30

tienus63 schreef:
Misschien moeten ze het wil maar laten liggen op de plek waar het gevonden wordt, mits het veilig ligt. En niet meer op vaste plekken leggen zodat de dieren een associatie met auto’s of trekkers en mensen krijgen.

Nou, dat wordt hier op de Veluwe gezellig langs de weg. Nee dat kan echt niet met zoveel aanrijdingen met wild. Ze leggen het bewust in een rustgebied.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:31

Mist schreef:

Waarom, genoeg kleine aaseters die er van eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:37

Idd ook voor andere dieren is het belangrijk groot en klein. En bodemleven. Het is niet voor niks dat ze het terug geven aan de natuur.

DubbelFun

Dierentuinen zijn heel kritisch op wat de dieren te eten krijgen juist omdat ze in een gesloten omgeving zitten.
Ik weet uit mijn werkverleden dat zelfs het stro voor o.a. de tijgers bestraald werd om vrij van kiemen/ongedierte te zijn.

Loretta

Wintu schreef:
Mist schreef:

Waarom, genoeg kleine aaseters die er van eten.

Maar de vraag is. Zorgt dit huidige beleid er voor dat de wolf tam gemaakt wordt?
De wolf is immers niet gek en heeft een hele scherpe neus.

Ik zeg niet dat het zo is, want een wolvenkenner ben ik niet (sterker nog, die hebben we in Nederland waarschijnlijk niet eens)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:40

SusanH schreef:
Idd ook voor andere dieren is het belangrijk groot en klein. En bodemleven. Het is niet voor niks dat ze het terug geven aan de natuur.

Dat is dus ook het lastige eraan. Door de komst van de wolf is alles veranderd. Eigenlijk kun je je af gaan vragen of die wolf wel zo handig is in onze beperkte kwetsbare natuur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:43

Ik denk dat de gevolgen van valwind al dan niet verplaatsen nu de wolf er is, niet eens besproken is bij de theoretici.
Aan de ene kant ook logisch, zij hebben de wolf nooit eerder meegemaakt in Nederland en de situaties waarin ze de wolf bestudeerd hebben zijn niet te vergelijken met Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:45

Overigens lijkt wolf eerder een jager dan een aaseter en wordt aas waarschijnlijk pas gegeten als het dier iets mankeert of als er niets meer te jagen valt.
Niet dat ik een kenner ben, maar dit is uit buitenlandse onderzoeken naar voren gekomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:51

Dat schijnt inderdaad zo te zijn.
De lagere in rang mogen van een kadaver vreten.
De top dieren willen het graag warm.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:52

Ik ben nog aan het bijkomen van de statistische modellen, maar tot nu toe kom ik bij de theoretici in het afgelopen jaar enkel dingen tegen over:
- ontwikkeling en verspreiding van ziektekiemen rondom de wolf,
- en het berekenen waar wolven het meest vee aanvallen (met als conclusie dat ze het niet helder kunnen krijgen, maar grote voorspeller is vee op grasland 8)7 ).

Slechts één studie hield zich bezig met aas, maar dat was puur om ze dmv een middel wat ik ken als ontwormingsmiddel misselijk te maken, en zo te leren geen vee te pakken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:55

Volgens mij heb ik hier ook weleens genoemd, net als de beren tijdens de zalmtrek.
Een overvloed aan zalmen en de alfa dieren vissen iedere zalm die ze maar pakken kunnen, vreten er alleen de ingewanden of bepaald deel van de ingewanden en de rest van de zalm blijft liggen.
Die mogen opgevreten worden door de lagere in rang, maar pas wanneer de alfa’s genoeg hebben en zich terugtrekken uit de rivier bedding.

Nu we het over beren hebben, de Twix commercial, ik denk niet dat die gewaardeerd wordt in landen waar ze overlast door de beren hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:56

Afanaisa91 schreef:
Ik ben nog aan het bijkomen van de statistische modellen, maar tot nu toe kom ik bij de theoretici in het afgelopen jaar enkel dingen tegen over:
- ontwikkeling en verspreiding van ziektekiemen rondom de wolf,
- en het berekenen waar wolven het meest vee aanvallen (met als conclusie dat ze het niet helder kunnen krijgen, maar grote voorspeller is vee op grasland 8)7 ).

Slechts één studie hield zich bezig met aas, maar dat was puur om ze dmv een middel wat ik ken als ontwormingsmiddel misselijk te maken, en zo te leren geen vee te pakken.

Wat viel je op wbt de ontwikkeling en verspreiding van ziektekiemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:57

Afanaisa91 schreef:
Is dat niet een menselijke denkwijze aan dieren toe bedichten??
Daar is een mooi/duur woord voor, maar dat ben ik even kwijt :o

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:58

Humanificatie?

DubbelFun

Net opgezocht... antropomorfisme :)

pillow

Wintu schreef:
Het was de afgelopen dagen al rustig rond het DFW. Hier in de buurt geen schapen meer.

9 en 11 februari in Elsloo en 13 februari in Appelscha

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:02

Mist schreef:

In Oost en Weststellingwerf wordt aangereden reewild en damherten vaak naar Felida in Nijeberkoop gebracht. Een roofdieren opvang.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:03

Ik geloof niet dat wolven tam worden door valwild. Wolven worden minder schuw doordat ze co tuni met mensen in aanraking komen en dan keer op keer bevestiging krijgen dat wij niet gevaarlijk zijn. En natuurlijk door domme mensen die ze voeren vanuit een auto :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:07

Ik denk dat het ook niet perse wenselijk is om aangereden wild bij de weg te laten liggen, want dat trekt beesten juist weer aan naar de weg met misschien nog meer schade tot gevolg. Mochten wolven erop af komen dan beter ook niet naar de wegen en auto's toe lijkt me?

Ik zie het al voor me dat ze leren dat op bepaalde wegen soms dieren worden aangereden en ze daar dus op wacht liggen tot het gebeurd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:09

SusanH schreef:
Ik geloof niet dat wolven tam worden door valwild. Wolven worden minder schuw doordat ze co tuni met mensen in aanraking komen en dan keer op keer bevestiging krijgen dat wij niet gevaarlijk zijn. En natuurlijk door domme mensen die ze voeren vanuit een auto :+

Zou kunnen. Het probleem is echter dat niemand het echt weet. En weten we wel -zo zeker dat de wolven vanuit de auto gevoerd zijn.

Er zijn nooit eerder wolven in zeer dichtbevolkte gebieden geweest. Alles omtrent de wolven in Nederland is 1 groot experiment. Maar als je al kijkt naar de ellende die we nu hebben dan is het erg zorgelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:14

Bovenal is een wolf een intelligent en nieuwsgierig dier.
Zoals hier boven ook al opgemerkt wordt, de geur van mensen is bekend, of ze de hondenkoekjes en stukken vlees die vast en zeker door nieuwsgierige mensen toegeworpen worden vanuit auto’s of uit de rijen mensen die toe staan te kijken, alles bevestigt voor de wolf dat de mens niets doet.