Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:01

Jongere dieren heb ik wel goede ervaringen mee, ja. Die slechtere verhalen waren allemaal oudere dieren die bij nieuwe eigenaar met pensioen of actief pension mochten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:34

AylaB schreef:
upendo schreef:
Ik vraag me af of een manege een paard die nog 2 keer per dag 5 dagen per week loopt weg gaat doen voor zo weinig geld wel. :)

Om even realistisch winsttechnisch/financieel te kijken.

Daar heb je absoluut gelijk in. Ik zal het eens navragen aan mijn moeder hoeveel ze nog mee rijd; zij heeft daar een lease paard, dus weet dat beter. Misschien kan ik aan de hand daarvan een realistischer bedrag schatten.

Het is niet alleen de beweging die meespeelt, ook de huisvesting wennen ze aan. Kende iemand die kocht een manegepaard, altijd in een stand gestaan en ook wat ouder. Beest kwam in een box op dezelfde manege, wist gewoon niet wat ze aanmoest met de ruimte en minder zicht op andere paarden, gaf echt veel stress :( . Ik vind het echt heel lief dat je het beste wil voor dit paard, maar de vraag is of je haar straks echt gelukkiger maakt met betere leefomstandigheden. Oude bomen moet je niet verplanten zeggen ze weleens.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:36

Ik heb 5 jaar terug een tuigpaardmerrie gekocht voor 3500 euro. Wel wat ril maar braaf onder het zadel: kon mee in de springlessen, liep caroussel in 2 teams en de dressuurlessen. Was toen 5 jaar dat we haar kochten, ik heb haar nogsteeds heb er ondertussen een veulen uitgefokt en rij L1 dressuur met haar. Het loopt dus echt heel erg uiteen hoor qua prijzen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:39

Tegenwoordig is het voor maneges heel lastig om betrouwbare manegepaarden te vinden ivm de hogere prijzen/vraag, verwacht dus niet dat je haar voor maar 2000 euro meekrijgt, daar kopen ze geen nieuwe voor terug. Ik verwacht minimaal het dubbele eigenlijk, ook al is het een ouder paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:25

Nee joh ik zie op het moment meerdere maneges afstand doen van de oudere +24 voor een symbolisch bedrag. Ruim 2000 euro dat moet je ook niet uit willen geven. Ik zou zelf zeggen zo rond de 500 en dan is het klaar.

Maneges moeten uiteindelijk ook verjongen en ik zie veel maneges nu ook mindere met lessen ivm vraag/aanbod en dan heb je dus minder pony's nodig en dan gaan de oudjes als eerste.

En je zag vorig jaar en jaar ervoor dat maneges jonkies kochten die ze nu zachtjes aan opgeleid hebben of aan beginnen ook dat speelt mee. Die waren vorig jaar/jaar ervooe in verhouding natuurlijk betaalbaarder.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:58

Ik zou ook denken dat zo'n oud paard van die leeftijd dat misschien nog 10 uur mee loopt in de lessen niet genoeg meer zal opbrengen om alle kosten van het paard te dekken voor de manege. Ik zou denk ik maximaal € 1.500,00 willen betalen en dat is al behoorlijk wat.

Mijn eerste paard was 5, een manegepaard. De manege stopte ermee en mijn ouders hebben haar voor mij gekocht. ƒ 2.000,00 in 1979, niet te vergelijken met nu natuurlijk. Ze is uiteindelijk 17 jaar geworden, kreeg een vreselijke koliek en was helaas niet meer te opereren. Met rijden was ze voor mij niet de makkelijkste, maar in de omgang was ze onwijs lief! En als ik in het donker 8 kilometer langs de weg reed en haar met gehandicaptelessen mee liet rijden en dan weer in het donker die 8 kilometer terug, was het een engel!
Na haar heb ik een paar jaar geen paard gehad, toen kocht ik een oudere merrie van de gehandicapten over. 20 jaar, 17 jaar in die manege rondgelopen en het hele manegeleven moe. Dat was in 1997, ze kostte ƒ 1.000,00. Ik gunde haar sowieso 1 jaar pensioen, al was het maar weidegang en 's nachts op stal. Zij had ook jaren op stand gestaan. Ze had waarschijnlijk wel artrose en ze had af en toe een bloedneus als ze zich behoorlijk inspande. Ik wist het en nam het op de koop toe. Ik reed er wat recreatief mee langs de weg en de eerste maanden was ze zo blij en fris, dat ik niet eens alleen op kon stappen, ze moest goed voor me worden vastgehouden. Ze leefde echt helemaal op. Na een jaar liep ze niet lekker, laten onderzoeken bij de DA en ja, artrose. Aangepast beslag, inspuiten bestond nog niet. Op de buut en tijdje en daarna kon ik weer rustige kortere ritjes maken. Na zo'n 2 jaar kwam de bloedneus af en toe terug, tot het op een keer bleef druppelen. Laten onderzoeken en het bleek een tumor in een bijholte in haar hoofd te zijn. Toen heb ik haar laten gaan.

Dit om maar aan te geven dat ik positieve ervaringen heb met het overnemen van manegepaarden en ik vermoed dat AylaB dat ook gaat hebben met het paard dat ze een goede oude dag gunt. Je verwachtingen zijn laag, je gunt het dier een fijne tijd, ik verwacht dat die het bij jou zeker gaat krijgen! Je kent het paard best goed en ik vermoed dat hij jou ook nog wel herkent, dan komt het wel goed hoor!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:07

Wat een mooie verhalen Jet <3 Wat een liefde spreekt eruit.

Ik wilde mijn lease manegepony toendertijd kopen dat was zo’n 22 jaar geleden. Maar de manege eigenaar vroeg er veel te veel geld voor en had een jaar later spijt, want toen werd de pony onbruikbaar in de lessen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:13

Dank je Ineke, ik ben ook altijd gek geweest op en met de paarden die ik gehad heb en met het paard dat ik nu nog heb.

Die manege eigenaar zal zich wel voor de kop hebben geslagen achteraf, erg jammer voor de pony!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:19

Ineke2 schreef:
Wat een mooie verhalen Jet <3 Wat een liefde spreekt eruit.

Ik wilde mijn lease manegepony toendertijd kopen dat was zo’n 22 jaar geleden. Maar de manege eigenaar vroeg er veel te veel geld voor en had een jaar later spijt, want toen werd de pony onbruikbaar in de lessen.

Dan was onze manegebaas indertijd slimmer.

Alle paarden waren te koop en tegen normale prijzen, mits je bleef als pensiongast. En als je, om welke reden ook, je paard weer terug wilde verkopen, kreeg je een normale prijs voor je paard terug.
Er zijn daar de nodige paarden verkocht en weer terug gekocht maar ook andere pensionpaarden over genomen voor de manege. Daar zaten "beruchte exemplaren" blij :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:54

Wij gaan maandag voor de 2e keer naar een 14-jarige merrie kijken. Zowaar een paard gevonden dat dochter en ik alletwee leuk vinden :) .
Geen Freiberger maar een KWPN. Geen idee wat het met Freibergers is, maar zowel Equinize als Aquatherapy reageren nergens op :?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:02

Dat is heel raar ja Lieser, dat je geen enkele reactie terug krijgt.. hopelijk is de kwpn er jullie dan gegund en verloopt de 2e bezichtiging positief maandag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:48

Spannend Liezer ik duim mee voor jullie

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:52

Wat leuk Lieser! Ben benieuwd.

Ik ben al heel lang niet meer op zoek.. maar ben sinds vandaag wel officieel eigenaresse van mijn veulen :D Dus toch wel een beetje een nieuw paard gekocht!

Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:58

Gefeliciteerd Ketly, dat gaat hard he?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:32

Gefeliciteerd Ketly! Knap veulen!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:27

Bedankt! Het voelt als de dag van gisteren dat ze werd geboren en nu is het alweer een kleuter. Ben onwijs blij met haar :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:45

Leuk Ketly!!

Het is wat rustig hier. Wie is nog op zoek naar wat?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:42

Meelezer, ik ben eigenlijk nog helemaal niet actief opzoek maar ben nu iets leuks tegengekomen :P
Iemand die ik kan PB'en die mee wil kijken naar een advertentie?
Ik ben zelf nog een onervaren koper :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:52

Ja hoor, kom maar op

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:57

Leuk dier hoor Ketly, kwam hij niet uit je vorige merrie oid? Zoiets meende ik mij te herinneren?!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:06

Ja volgens mij wel...

Wij waren niet op zoek en hadden er ineens een New forest merrie bij :')

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:08

Flevolander schreef:
Leuk dier hoor Ketly, kwam hij niet uit je vorige merrie oid? Zoiets meende ik mij te herinneren?!

Ja dat klopt! Zij is altijd mijn droompaard geweest maar kwamen er helaas samen niet uit. Even kopieren en plakken en dan krijg je dit :+

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:03

Ketly schreef:
Wat leuk Lieser! Ben benieuwd.

Ik ben al heel lang niet meer op zoek.. maar ben sinds vandaag wel officieel eigenaresse van mijn veulen :D Dus toch wel een beetje een nieuw paard gekocht!

[ [url=m/j5dvAp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zU8ofj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weer een stapje verder :j proficiat dan met je knappe meid.

En nu starten met de opleiding; je hebt er drie jaar voor :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:40

Bedankt Ikke! Ze staat in een top opfok waar ze lekker op kan gaan groeien en paard mag zijn <3

Ik ben ook erg benieuwd of hier nog zoekers zijn!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 23:25

Kwa opvolger voor m'n huidige paard wil het niet lukken. Waarschijnlijk ben ik te kritisch. Inmiddels heb ik er wel een A pony bij.