Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:47

Nou ja, als je een paard wilt verkopen, gebruik je in ieder geval het woord sensibel niet meer :D

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:48

Ik vind mijne ook sensibel en ze test beleefd nieuwe ruiters uit, ben je handig en snel genoeg, dan is het na twee a drie keer, jammer lukt niet en is ze braaf. Wordt ook geen rodeo, maar wel op haar tempo als het lukt, ga je dan klemmen dan wordt het paniek, rem je netjes terug dan gaat ze zoet aan het werk
Wellicht paard met veel go ipv sensibel Dees

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:39

Mag ik mij hier ook melden?
Nadat ik mijn once-in-a-lifetime paard helaas heb moeten laten inslapen door koliek wil ik toch weer voorzichtig op zoek naar een nieuwe vriend voor het leven.

Ik had vrijdag avond mijn "droompaard" gevonden, zou vandaag als eerste gaan kijken maar helaas was hij zaterdag verkocht. Ik baal als een stekker want hij was gewoon precies wat ik zocht ;(

Dus ik blijf uitkijken naar het perfecte paardje voor mij.

Wat ik ongeveer zoek.
Het liefst een spanjaard, maar een leuke (kruising) van heel wat anders kan ook.
Ruin/hengst, ik ben geen merrie mens
Paard met veel body
Liefst niet te groot, rond de 1.60 is voor mij prima
Leeftijd heb ik geen voorkeur in
Het allerliefst een vos maar mocht het plaatje kloppen kijk ik wel door de kleur heen.
Paard hoeft echt puur basis gereden te zijn, niks geks ofzo.
Ik zoek vooral een nieuw maatje voor het leven om zelf wat "dressuurmatig" mee te hobbelen en fijne buitenritjes te maken.

Mochten jullie wat weten hoor ik het natuurlijk graag :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:06

Voor mij staan gevoelig/sensibel en braaf toch apart van elkaar, het eerste is karakter (in grote mate aangeboren dus) het tweede is opvoeding. Een gevoelig paard kan hartstikke braaf zijn en een paard dat nuchter van aard is kan door aangeleerd gedrag staatsgevaarlijk zijn.

Hoe je het dan ook interpreteert, een braaf paard gaat bij correct opstappen niet zomaar in rodeomodus. Ergens van schrikken en ff aandribbelen of een stapje opzij kan, het blijven levende wezens uiteraard, maar bokken wil zeggen dat er iets niet helemaal klopt ;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:42

[code][/code]
_Tarzan schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Nadat ik mijn once-in-a-lifetime paard helaas heb moeten laten inslapen door koliek wil ik toch weer voorzichtig op zoek naar een nieuwe vriend voor het leven.

Ik had vrijdag avond mijn "droompaard" gevonden, zou vandaag als eerste gaan kijken maar helaas was hij zaterdag verkocht. Ik baal als een stekker want hij was gewoon precies wat ik zocht ;(

Dus ik blijf uitkijken naar het perfecte paardje voor mij.

Wat ik ongeveer zoek.
Het liefst een spanjaard, maar een leuke (kruising) van heel wat anders kan ook.
Ruin/hengst, ik ben geen merrie mens
Paard met veel body
Liefst niet te groot, rond de 1.60 is voor mij prima
Leeftijd heb ik geen voorkeur in
Het allerliefst een vos maar mocht het plaatje kloppen kijk ik wel door de kleur heen.
Paard hoeft echt puur basis gereden te zijn, niks geks ofzo.
Ik zoek vooral een nieuw maatje voor het leven om zelf wat "dressuurmatig" mee te hobbelen en fijne buitenritjes te maken.

Mochten jullie wat weten hoor ik het natuurlijk graag :D

En wat is je budget Tarzan? Zo weet ik even niks. Weet alleen een 5-jarige Friese sterruin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:03

Welkom Tarzan,

Er zijn wel veel Spaanse paarden in omloop.

Zelf zoek ik een betrouwbare Epony of een klein paard. Niet te oud, niet te jong en niet duurder dan 10000

Sommige paarden bokken nou eenmaal, dat kan ook gewoon vrolijkheid of heetheid zijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:07

Autumn, een Fries hou ik absoluut niet van :=
Budget ligt aan het paard, maar liefst niet te hoog.

Klopt zijn veel Spanjaarden in omloop maar niet allemaal even mooi :Y) Paard moet mij meteen aanspreken anders hoef ik niet te gaan kijken. Paardje dat ik gezien had was alles wat ik zocht maar helaas!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:51

Eens flynhigh, ik denk dat gelijk rodeo een medische oorzaak heeft of daarna is ontstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:01

pantarhei schreef:
Eens flynhigh, ik denk dat gelijk rodeo een medische oorzaak heeft of daarna is ontstaan
Mwah, het kan van alles zijn, zeker bij een jonkie kan er ook sprake zijn van simpelweg nog niet helemaal comfortabel met opstappen. En ik ken er ook een die het eng vindt als je erop klimt vanaf een mounting block, die vliegt dan ook bokkend weg, terwijl er niets aan de hand is als iemand hem vasthoudt en je een voetje geeft. Dier is gewoon heel erg highly strung, maar mankeert niets.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:16

Ik vind groen wel ander verhaal, dan kan het ook gebrek aan vertrouwen zijn, of te snel zijn gegaan
Kan overigens nog lang een flink stuk spanning blijven geven

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:20

pantarhei schreef:

Hoeft niet per se. Heb er een gehad die kerngezond was, in de bak als een zonnetje liep, zowel met als zonder zadel/bit. Ook met springen kon je er een kind opzetten (en mij, als onzekere ruiter).

Tot je naar buiten ging. Dat kon het ene moment goed gaan, het andere moment kon ie halverwege de rit bedenken dat ie een carrière als rodeopaard wilde en was ik dankbaar dat er een westernzadel op lag.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:21

Ik was even wat de moed verloren, zelfs geen paarden die ik de moeite vond om maar naar te gaan kijken (toegegeven, ik bén moeilijk en als ik op foto denk bwa meh, dan ga ik niet 2-3u in de auto zitten voor 'misschien valt het mee') of steevast 10k boven budget, hoe dan. Maar nu toch twee hele toffe spanjaarden op het oog. Hoop bij beide deze week te kunnen gaan kijken. <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:38

Kiwiaa, dat heb ik dus ook, ze moeten op de foto al aanspreken anders hoef ik niet gegaan kijken haha! Spannend dat je weer naar 2 gaat kijken! :) Wat zoek je? Vriendin van mij heeft een leuke Spanjaard te koop maar is voor mij helaas te klein en smal (of ik ben te zwaar :') )

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:43

Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde zoek als jou, maar wel wat meer maat (dacht zelf aan rond de 1.65 minstens, ben zelf 1.76). Liefst een PRE. Ik wil er terug mee starten (geen specifieke doelen, gewoon zien waar we uitkomen) en mijn buitenritjes geef ik ook niet op.

En ja voila dat dus. Ik voel mijzelf er ook een beetje kak bij om zo te gaan kijken als je al niet echt overtuigd bent van de filmpjes/foto's, het voelt dan wat als tijdverlies voor zowel mijzelf als de verkoper. Langs de andere kant kan ik me ook wel inbeelden dat ik soms zo wel eens een tof paard zou kunnen laten staan. Maar ik heb ook wel niet alle tijd van de wereld om heel NL en BE af te rijden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:52

Haha ik snap je helemaal hoor!
Dan is die van die vriendin niks, kan wel leuk bewegen, echt een leuk dier alleen minstens 10cm te klein voor mij, best jammer!

Er staan best wat Spanjaarden te koop maar veel zijn niet wat ik zoek. Sowieso zijn de vosjes ver te zoeken helaas.

Die waar ik eigenlijk zou gaan kijken was gewoon echt precies het plaatje wat ik zocht dus baal echt als een stekker!

Misschien ga ik volgende week nog naar een Spanjaard kijken, staat nog niet ‘officieel’ te koop geloof ik.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 23:03

Nee 'kleine' spanjaarden zijn relatief makkelijk te vinden, het is eigenlijk ook gewoon een redelijk klein ras hé. Ik maak het mijzelf graag moeilijk _O-

Vos is ook nog niet zo lang toegelaten dacht ik, dus logisch dat je dat niet zo vaak ziet. Maar ik stuur je even een Pb, een kennis van me fokt specifiek op vosse PRE's misschien heeft zij nog wel wat staan.

Wel jammer inderdaad dat hij zo vlak voor je neus verkocht is :( hoop dat die andere iets is! Wel fijn in elk geval dat hij nog niet officieel te koop staat, dan heb je toch net wat minder druk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 00:10

Mkango schreef:
pantarhei schreef:
Mwah, het kan van alles zijn, zeker bij een jonkie kan er ook sprake zijn van simpelweg nog niet helemaal comfortabel met opstappen. En ik ken er ook een die het eng vindt als je erop klimt vanaf een mounting block, die vliegt dan ook bokkend weg, terwijl er niets aan de hand is als iemand hem vasthoudt en je een voetje geeft. Dier is gewoon heel erg highly strung, maar mankeert niets.

Ik denk dat het in dat geval aan de leeftijd en gebrek aan ervaring lag, het paard bouwde zo te zien bijna overal spanning mee op. Toen de verkoper er daarna op reed straalde hij echt ongezonde spanning uit :n Ik heb trouwens nog specifiek aan de verkoper gevraagd of een krukje / voetje geven / tenminste vasthouden misschien nodig was en ze zei nee want die is zo braaf... Er zijn genoeg jonkies van 4 die zelfstandig opstijgen prima kunnen hebben dus zo gek was het op zich niet. Maar achteraf gezien toch heel stom van mij :')

Ik heb vandaag in ieder geval weer drie paarden gezien, allemaal prima dieren maar of mijn toekomstige topper er ook tussen zit blijft de vraag :? Nummer 1 heb ik klik mee maar die is aan de (te) kleine kant, nummer 2 heeft topkarakter en meer dan voldoende kwaliteit maar is heel groen en net een tikje apart te rijden, nummer 3 is echt een geweldig springpaard maar onwijs onzeker en kijkerig en daar hou ik niet zo van :( Ik voel me zo hopeloos nu omdat ik eigenlijk de meeste klik heb met een paard dat objectief gezien het minst geschikt is :') dat slaat toch nergens op? Grote paarden blijf ik onprettig te rijden vinden, jammer genoeg heb ik een lichaam dat ik niet bepaald graag op een E-pony zie :+

Morgen ga ik weer kijken, ik hoop nog steeds de pit van een kleintje in een normale maat (lees: alles boven 160cm) paard te vinden :o

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 00:13

Fly_high: hoe klein is die te kleine dan, en hoe erg voldoet hij verder wel/niet aan je eisen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 00:24

Eef_Bam zij zou volgens de verkoper 164cm moeten zijn maar ik gok meer richting 159-160cm. Mijn huidige merrie is eigenlijk net dezelfde maat maar dan wel heel robuust gebouwd, zo'n tank op korte poten zeg maar :P en deze is gewoon normaal gebouwd voor haar stokmaat en daardoor naar mijn idee een flink stuk smaller.

Verder voldoet die letterlijk aan 100% van mijn eisen: jonge merrie, springgefokt en met wat parcourservaring, braaf, niet kijkerig met springen, lief in omgang, wel heel scherp aan het been en met veel bloed. Dressuurmatig nog heel groen maar dat boeit mij niet echt eerlijk gezegd ;)

Als ze groter is geweest heb ik haar vandaag nog gekocht. Maar zo blijf ik aarzelen :?

De andere paarden zijn objectief gezien beter maar de klik is een twijfelpuntje :?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:18

Kiwiaa schreef:
Nee 'kleine' spanjaarden zijn relatief makkelijk te vinden, het is eigenlijk ook gewoon een redelijk klein ras hé. Ik maak het mijzelf graag moeilijk _O-

Vos is ook nog niet zo lang toegelaten dacht ik, dus logisch dat je dat niet zo vaak ziet. Maar ik stuur je even een Pb, een kennis van me fokt specifiek op vosse PRE's misschien heeft zij nog wel wat staan.

Wel jammer inderdaad dat hij zo vlak voor je neus verkocht is :( hoop dat die andere iets is! Wel fijn in elk geval dat hij nog niet officieel te koop staat, dan heb je toch net wat minder druk.

Jij zoekt een grote spanjaard die lastig te vinden zijn en ik zoek een kleur die zeldzaam is bij de spanjaarden, leuke zoektocht beide _O-

Ach een mooie schimmel laat ik niet staan voor de kleur, maar het totaal plaatje moet kloppen.
Ik ben meer van de korte flinke buffels met korte poten :')

Fly high, oh balen zeg dat je zo twijfelt! Maar is de stokmaat echt een 'probleem'?
En snap dat je geen paard koopt als je niet meteen die 'klik' voelt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:49

Hoe jong is ze ? Die groeit nog wel wat.

En echt: regel nummer 1: stap nooit als eerste op n paard zonder m ohz gezien te hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:47

Getup schreef:
Hoe jong is ze ? Die groeit nog wel wat.

En echt: regel nummer 1: stap nooit als eerste op n paard zonder m ohz gezien te hebben.

Ligt er aan. Heb ik bij Titane wel gedaan. Had wel foto's ohz gezien, maar was op de dag van kijken niemand om hem te rijden.

Had wel een longe eraan, omdat er ook geen omheining om het bakje zat.

En dan ben ik nog niet eens een held in het zadel. Als je dat wel bent, durf je misschien ook nog sneller erop te stappen voor je iemand anders hebt zien rijden :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:44

_Tarzan schreef:
Kiwiaa schreef:

Jij zoekt een grote spanjaard die lastig te vinden zijn en ik zoek een kleur die zeldzaam is bij de spanjaarden, leuke zoektocht beide _O-

Ach een mooie schimmel laat ik niet staan voor de kleur, maar het totaal plaatje moet kloppen.
Ik ben meer van de korte flinke buffels met korte poten :')

Fly high, oh balen zeg dat je zo twijfelt! Maar is de stokmaat echt een 'probleem'?
En snap dat je geen paard koopt als je niet meteen die 'klik' voelt.

Ik dacht dat mijn zoektocht destijds onmogelijk was maar dat is ook gelukt <3 Ook al kwam ik met iets thuis waar ik niet naar op zoek was :+ Ik zocht een warmbloed (liefst met een leuk kleurtje/iets aparts) met veel ervaring. Ik kwam thuis met een halve koudbloed, een 3 jarige hengst.. :D Maar het leuke kleurtje heb ik wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:49

Friezen zijn ook warmbloeden, Ketly. :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:55

In ieder geval wel een ander soort warmbloed dan ik in gedachten had :+