Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:02

Ik vind de voer/supplement discussie erg interessant! :D

Jolynne schreef:
Anouk: Hij ziet er op bovenstaande foto toch nog oké uit of ziet hij er intussen al anders uit? Ik zou toch ook wel vaker ontwormen, mestonderzoek toont helaas veel dingen niet aan..en helaas heb ik dat zelf mogen ondervinden met de nodige gevolgen. Naarmate het kouder/frisser word geef ik de paarden altijd wat extra. :)

Dat klopt inderdaad, je ziet het nog niet echt maar ik voel als ik hem borstel dus zijn ribben weer als ik over die plek heen ga. En we zijn pas aan het begin van het koude seizoen dus ik wil niet afwachten tot het erger word.
Hier zie je het wel, maar dit is ook een moment opname misschien net een foto van het inademen dus zo ziet hij er niet constant uit hoor.
Afbeelding

Filmpje van hetzelfde moment;

Babootje schreef:
Verder valt me wel op dat je paard heel weinig krachtvoer krijgt. Waarom is dat? Ik zou toch minimaal een kilo voeren bij een jong paard in de groei naast wat hij allemaal nog krijgt. Met 300 gr per dag weet je niet of hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Omdat Vitalbix DC 60 gram / 100kg paard aanraad bij lichte arbeid. (https://vitalbix.com/vitalbix-daily-com ... 62da4-09e7) Dus ik ben uitgegaan van 500kg paard = 300 gram. Mac is 156 dus ik geloof niet dat hij aan 500kg komt + nu trainen we dus helemaal niet even 2 maanden dus dit zou volgens hun voeradvies echt oke moeten zijn.

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:15

Onthoud wel dat het paard in de groei is en zich warm moet houden tijdens het koude seizoen kan wel wat meer krachtvoer gebruiken naar mijn mening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:21

Zelfde mening. Er is ook lichtverteerbaar olierijk krachtvoer met weinig snelle suikers en veel vitE op de markt voor oudere of paarden die moeten bijkomen zonder heter te worden.
Je kunt inderdaad ook zelf olie bijgeven maar dan moet je dat eigenlijk weer fatsoenlijk uitbalanceren kwa (anti)oxitanten. Dat kan uiteraard allemaal prima, ik vind een zak open trekken domweg eenvoudiger :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:24

Ik vind ook dat je naar het paard moet kijken wat het nodig heeft ipv naar wat een fabrikant aanraadt.

Er wordt heel vaak teveel gevoerd, maar ook zeker te weinig. Een laagje spek in de winter is geen overbodige luxe als ze in de groei zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:28

Die van mij krijgt letterlijk niets behalve 50g mineraalvoer en beperkt hooi en is nog steeds in overconditie, het lijkt wel een Fjord _O-
Ze is wel vreselijk beledigd over de beperkte hoeveelheid hooi, maar meer is echt gewoon te gevaarlijk. Het is ook nog eens grofstengelig hooi dus hoe ze het voor elkaar krijgt on zo vet te blijven :roll:

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:42

Ik ga daarin mee, Marie krijgt hier ook (zeker in de winter) een schep krachtvoer per dag, wel maar 1 malig en dus geen 2x per dag zoals de meeste paarden. Als ik merk dat ze minder nodig heeft dan krijgt ze ook minder. Maar meestal krijgt zij wel een redelijke portie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:52

Zo is het ene paard het andere ook niet. Maar als een jong paard in de groei afvalt haal je dat slecht weer in. Ik heb inderdaad ook liever een klein laagje vet dan te mager bij een jong paard.

Mexx krijgt 2 x daags een 3/4 biks, 2 x ruim hooi (was altijd 3 x helaas) en omdat hij nog maar 2 x daags hooi krijgt en dus voor de eerste krachtvoerbeurt niet meer krijgt hij 2 x daags Daily plus van Pavo bij zijn krachtvoer gevoerd (dat kopen we zelf en voeren ze mee met de krachtvoerbeurt). We voeren zelf s middags nog een plak hooi bij omdat hij vaak om 14:00 zijn hooi al op heeft en dan tot 's avonds 10.00 niks meer heeft. Verder krijgt hij gekookt lijnzaad, om een stroverstopping te voorkomen. Hij eet namelijk ook zijn stro en dat zorgt weer voor wat droge mest. Sinds hij gekookt lijnzaad krijgt heeft hij ook mooie mestballen. Het is beter dan lijnzaad olie vind ik. En hij vindt het superlekker.
Het is helaas even niet anders. We staan bij een paar stallen op de wachtlijst die een beter voerbeleid hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:57

Mexx eet de hele dag door. Vooral dat hele korte stro met veel graantjes erin. Onze merrie is geen stro eter. Die krijgt ongeveer hetzelfde als Mexx gevoerd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:58

Mijn jonkie krijgt
0800 1 kg graanvrij
0830 buiten op het gras, met een grote portie hooi
1500 binnen grote portie hooi
1700 1 kg graanvrij scheut olie
1800 grote portie hooi
2200 grote portie hooi.

Ergens over de dag krijgt ze van mij 3 handjes graanvrij geweekt met 50ml lijnzaadolie en Eggersman.

Hier doet ze het goed op. Graanvrij krijgt ze behoorlijk wat, maar doordat er geen granen in zitten is het snel te laag in vita/min.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:06

fransje23 schreef:
Soulmate ken ik wel , ze sponsorde voorheen onze endurancecompetitie.
Muscle force heeft als basis rijstkiemolie, heb ik voorheen ook wel gegeven aan mijn van een blessure herstelde oudere paard. Ik kocht dan gewoon een fles rijstolie bij Albert Heijn.
Wel oppassen bij wedstrijden want de werkzame stof staat op de dopinglijst.
Een product met dezelfde basis is Hippalgo body builder.

Ja dat had ik inderdaad ook al begrepen uit de omschrijving. Ik moet echt zeggen dat ik het bij Mexx goed kan zien. Hij is goed gegroeid, vooral ook in de bovenlijn en vult bij de schouders ook goed op.
Ik vind dat belangrijk, want we zitten er tenslotte wel 3 x per week op.

@PS van Lot. Zo zouden wij ook graag met onze paarden willen staan!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:26

Ik blijf dat voeren een heel ingewikkeld iets vinden, ik heb er gewoon te weinig verstand van en als ik mezelf probeer in te lezen roept iedereen wat anders of is de informatie mij gewoon te ingewikkeld. Wij moeten alles zelf doen dus voeren om de beurt 1 keer per dag. Savonds na het werk krijgen ze dus hun brok en ondertussen worden alle hooinetten gevuld en dan zien we ze dus 24u later pas weer.

Ik ben dus inderdaad echt op zoek naar een zo compleet mogelijk voer dat ik in 1 keer kan geven. Zodra er geroepen word dat verhoudingen scheef liggen en er vanalles bijgevoerd moet worden om het recht te trekken word het mij echt te ingewikkeld. Dus asjeblieft gooi maar met ideeën wat ik zou kunnen gaan voeren ik wil het echt graag goed doen!!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:38

Als je gewoon standaard voert dan zit je niet vlug scheef in verhoudingen. Dat ga je pas krijgen met bijvoeren van stoffen.

Met een voldoende gewone basisbrok en goed hooi moeten ze in principe prima af kunnen.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:41

Timmie krijgt nagenoeg onbeperkt hooi (moet delen met de kudde dus geen ongecontroleerde vreetpartij), verder krijgt hij een halve schep Equifyt herbs, met een wortel, en een schep vitaminen. Deze laatste ben ik gaan geven na zijn wormbesmetting op advies van de vee arts. Verder krijgt hij van de stalhoudster 's avond een klein prutje, omdat ze regelmatig een zandkuurtje geeft wil ze graag continuiteit daarin voor alle paarden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:15

Ik voer niet via schema bij mijn honden niet en paarden ook niet.
Syd was op de vorige stal veel te dik terwijl ze een arme musli kreeg.
Afbeelding

Toen ze in training stond kreeg ze hooi en mais. Op de dagen dat ze werkte nog zemelen, musli en brok.
Nu krijgt ze dagelijks een basis brok en hooi uiteraard en de dagen dat ze werkt halve schep zemelen halve schep Bietenpulp en een schep sport brok in dr bal en ziet ze er op en top uit.

Afbeelding

Ze krijgt nu VSL vitamine e selenium en lysine als supplement bijgevoerd omdat ik merk dat ze het trainen soms best pittig vind en merk nu al dat ze het langer volhoudt.

Mijn oudere merrie is een moeilijker geval die is echt niet dik te krijgen al komt ze eindelijk op de nieuwe stal mondjes maat aan zou ik haar echt lekker vol willen zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:04

PSvanLot schreef:
Als je gewoon standaard voert dan zit je niet vlug scheef in verhoudingen. Dat ga je pas krijgen met bijvoeren van stoffen.

Met een voldoende gewone basisbrok en goed hooi moeten ze in principe prima af kunnen.

Zo'n standaard vind ik ook het beste. Een complete brok. Met een kilo per dag krijgen ze alle nodige vitaminen en mineralen binnen in de goede verhoudingen.
Van hooi weet je niet altijd wat er in zit. De voedingswaarde is heel afhankelijk van het perceel weiland en de snede. Maar zo'n brok heeft ook een standaard samenstelling v.w.b. de voedingswaarde en ik vind altijd wel dat jonge paarden, blessuregevoelige paarden of oudjes wat extra nodig kunnen hebben.
Daarom geef ik eens suplementje bij dat daarvoor geschikt is.

Mais en bietenpulp zijn alleen maar dikmakers zonder bijzondere voedingswaarde. Dat voer ik in principe niet. Mais zeker niet (bevat veel suikers). Bietenpulp kan als aanvulling op ruwvoer en als vulling maar er zit niet veel voedingswaarde in.

Pavo Daily Plus is een structuurvoer, dat ik voer als aanvulling op de brok, omdat ze de hooibeurt niet voor de krachtvoerbeurt krijgen. Goed voor de speekselaanmaak en ze moeten meer kauwen en doen dus ook langer over de maaltijd. Dit was op advies van de DA omdat Mexx soms zoveel stro wil eten.
Verder krijgen ze afhankelijk van de hoeveelheid werk dat ze doen nog een muesli, waar dan de supplementjes en het gekookte lijnzaad bij gaan.

Mexx kreeg ook een paar handjes haver (ongeplet) 'voor de lekker' door de muesli, maar daar ben ik even mee gestopt, want hij is op dit moment heel heel stout. Echt zo'n fase. Het is vooral speelgedrag, maar dat moet hij niet doen met een ruiter op zn rug.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:37

En welke standaard complete brok voer jij dan Babootje?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:16

Een gewone basisbrok, daar kan een paard in principe gewoon op vooruit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:29

Ik voer mijn beide paarden vrijwel gelijk:
In de winter onbeperkt hooi in de paddock en 's nachts ook onbeperkt hooi. 's Avonds krijgen ze beiden een bekertje Pavo Vital. Na het werk krijgt het jachtpaard dan een schepje muesli met magnesium en olie en Feyre krijgt een beetje Pavo Vital met een lading kruiden voor haar CPL.

Meer niet :D En daar doen ze het beiden meer dan prima op. Nou is Feyre dan niet echt standaard, zij mag bijvoorbeeld heel veel soorten (kracht)voer gewoon niet hebben ivm de CPL. Pavo Vital gelukkig wel, en daar doet ze het ook super op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:11

Een kilo brok is te weinig voor het gemiddelde paard om alles te geven wat hij nodig heeft, dan moet je ongeveer het dubbele geven. (1 kilo=300kilo paard)

Sommige paarden hebben meer nodig dan de ander om het goed op te doen.
Bij mij doen ze het allemaal goed op de vitaminebrokjes, daarvan krijgen ze 1 eierdopje (dat is mijn voerschep) per 100kilo paard. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:37

Babootje schreef:
Mais en bietenpulp zijn alleen maar dikmakers zonder bijzondere voedingswaarde. Dat voer ik in principe niet. Mais zeker niet (bevat veel suikers). Bietenpulp kan als aanvulling op ruwvoer en als vulling maar er zit niet veel voedingswaarde in.
]

Eigenlijk spreek je jezelf tegen. Dik worden paarden juist door de hoge voedingswaarde, dat zit er dus wel degelijk in :)

Maïs zal ik niet snel voeren maar bietenpulp kan heel nuttig zijn. Vezelrijke, hoge voedingswaarde, suikerarm en het heeft een prebiotisch werking, goed voor de darmflora.

Joya krijgt:

7.30 pluk voordroog en een handje basisbrok
9.00 op de wei, kort gras inmiddels
16.30 pluk voordroog en handje basisbrok
Als ik kom vul ik haar hooitas met ongeveer 12 kg voordroog voor de rest van de avond en de nacht.

Ze krijgt daarnaast momenteel: 60 gram Marstall Force, twee Subli handjes dieetmix voor de lekker en 300 gram, 1 voerschep, Dengie Hi-Fi melassevrij.
Gedurende de winter worden dat 3 scheppen dus een kleine kilo. Dan voer ik ook een hand lijnzaadbrok als correctie qua ca/p.
Als ze hard gewerkt heeft krijgt ze iets meer muesli.
Ze is momenteel weer redelijk in model, ze had model regenten na het verplichte rust. :')

Ik reken regelmatig het rantsoen door met mijn rantsoencalculator. Voedingswaarde van alles wat ik geeft heb ik ingevoerd. Daarmee heb ik een grote lijn maar kijken blijft belangrijk.

Qua verhoudingen moet je ook niet te angstvallig zijn zolang je dingen met mate voert hoef je niet meteen te corrigeren. Bij een scheut olie heb je geen extra vitamine E nodig, bij een schepje luzerne geen zemelen etc.

Krachtvoer draagt weinig bij qua warm houden. Paarden krijgen het warm door het proces van verteren van vezels in metname de blinde darm. Krachtvoer wordt relatief snel verteerd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:04

Malik heeft in ieder geval wel stevige billen. :))

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:04

fransje23 schreef:
Babootje schreef:
]
Eigenlijk spreek je jezelf tegen. Dik worden paarden juist door de hoge voedingswaarde, dat zit er dus wel degelijk in :)

Misschien een beetje verkeerd verwoord, maar zowel mais als bietenpulp bevatten weinig tot geen hoogwaardige voedingsstoffen. Mais is vooral een dikmaker. Dat koolhydraten/suikers geeft. Goed voor het vetmesten van koeien. Bietenpulp is vooral een "vuller". Een aanvulling op ruwvoer, geeft weinig suiker maar ook weinig hoogwaardige voedingsstoffen. Goed voor de darmen, dat wel, maar dat is in principe alle ruwvoer wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:19

Bietenpulp bevat evenveel calorieën als haver maar het wordt langzaam verteerd.
Het is eigenlijk juist een ruwvoer met veel calorieën.
Mijne vinden het niet te vreten dus das makkelijk, ik hoef het niet te voeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:25

Berdien schreef:
Meer niet :D En daar doen ze het beiden meer dan prima op. Nou is Feyre dan niet echt standaard, zij mag bijvoorbeeld heel veel soorten (kracht)voer gewoon niet hebben ivm de CPL. Pavo Vital gelukkig wel, en daar doet ze het ook super op.

Jeetje dat is ook wat. Zo jong nog en dan CPL. Ja dan moet je inderdaad erg opletten met voeding.
Maar dat is sowieso met koudbloeden wel aan de orde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:29

Babootje schreef:
Misschien een beetje verkeerd verwoord, maar zowel mais als bietenpulp bevatten weinig tot geen hoogwaardige voedingsstoffen. Mais is vooral een dikmaker. Dat koolhydraten/suikers geeft. Goed voor het vetmesten van koeien. Bietenpulp is vooral een "vuller". Een aanvulling op ruwvoer, geeft weinig suiker maar ook weinig hoogwaardige voedingsstoffen. Goed voor de darmen, dat wel, maar dat is in principe alle ruwvoer wel.

Wat bedoel jij dan met hoogwaardige voedingsstoffen?
Vitamines en mineralen?

Energie is energie, brandstof en voor de meeste paarden is langzaam vrijkomende energie het beste. Bij granen, zeker verwerkt komt de energie relatief snel vrij waardoor de bloedsuikerspiegel ook stijgt.

Bietenpulp is prebiotica dus nog beter voor de darmen dan de meeste andere ruwvoeders.