Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lamarxhorse

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:05

Ja hier! Bij mij had die na de castratie ook een hele dikke zak! Die hebben ze twee keer moeten lek prikken om het zo maar te zeggen.
Conclusie was dat de wond te snel dichtging terwijl er nog veel wondvocht in zat. Na twee keer prikken is het uiteindelijk geheeld maar had er slapeloze nachten van

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:14

Wat een super leuk filmpje van Elano! Kippenvel en idd wat is die goed ontwikkeld zeg!
Vind die fotos en filmpjes van het strand echt het leukste!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:14

Zilver word in maart naar mijn werk gebracht voor beleren voor de wagen. Als ze dat braaf doet ga ik er op. Ik heb op mijn werk een bakrand en thuis niet. Ze is van 24 juni. Dus ze is dan iets jonger dan 3.

Sorry aurelia. Alleen maar merries gehad. Mijn paarden geven eenmaal nooit hengsten #VloekOpDeMerries :')

Puppy vind ik ook hoor! Haaf filmpje!

Renske leuk! Zit die van ons rond dezelfde tijd

Mooie fotos lamarxhorse knapperd

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:50

@ Elano: mooi filmpje! Hij is idd erg veranderd, in positieve zin uiteraard :)

@aurelia: sorry, geen ervaring mee, jack was al gecastreerd toen ik heb kreeg.

@lamar: wat is hij braaf! Ik vind het zelf nog een spannend iets, dat vastzetten :') Ligt meer aan mij dan aan jack. Komt voornamelijk door alle horrorverhalen die ik heb gehoord/gelezen hier op bokt.

@kabayo: Maar waarom begin je dan zo vroeg kabayo? Als ze dan nog geeneens 3 is? Vooral met zo’n groot paard.

Ik denk dat ik pas in het voorjaar (wanneer de avonden echt langer worden, dus wss pas april oid) met het begin begin, dus serieus grondwerk, begin van longeren en dat soort kleine dingen voordat ik daadwerkelijk aan het echte zadel- en ruitermak maken begin.

Daarover gesproken, weet/kent iemand een goeie begeleider/instructeur die mij daar bij kan helpen? Omgeving Tilburg. Die echt stap voor stap op een relaxte manier kan helpen met jack beleren. Ik had echt een (naar mijn idee) superfijne op het oog, maar die hebben het te druk -O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:58

Annikoe. Paarden verjaren per 1 januari he :P en ik doe heel rustig aan. Geen haast. Maar de friesian talent cup is wel al begin November. Je moet wel met iets goeds aankomen anders kan het net zo goed niet. En ik kan er nu al op zitten. Wat maakt het uit als daar nog een hoofdstel bij komt

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:09

Kabayo schreef:
Annikoe. Paarden verjaren per 1 januari he :P en ik doe heel rustig aan. Geen haast. Maar de friesian talent cup is wel al begin November. Je moet wel met iets goeds aankomen anders kan het net zo goed niet. En ik kan er nu al op zitten. Wat maakt het uit als daar nog een hoofdstel bij komt

Ja op papier ja. Maar bij jou is Zilver dan pas net 2,5. En er is een verschil met er een keer op zitten en al daadwerkelijk beginnen met rijden.
Maar goed, ieder z’n ding ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:15

Annikoe schreef:
Kabayo schreef:

Ja op papier ja. Maar bij jou is Zilver dan pas net 2,5. En er is een verschil met er een keer op zitten en al daadwerkelijk beginnen met rijden.
Maar goed, ieder z’n ding ;)

Klopt niet. Ze is nu 2 jaar en 6 maand oud. Maart is ze 2 jaar en 9 maand oud. Die laatste paar maanden boeid niet veel.

Er is natuurlijk veel verschil in paarden he. Mijn pony bleef in het land lopen tot 4.5 jaar . Die was puppy. Zilver is al erg volwassen. Ze gaat ook drachtig volgend jaar. Mede doordat ze dan een beetje een "stop" heeft op groeien. Geeft ze de "groei" aan het veulen om zo te zeggen. Anders groeit ze uit de kluiten zeg maar

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:21

Ik doelde ook op 1 januari, dat ze dan pas 2,5 is. Niet in maart, dat snap ik ook wel. Maar ik ga geen discussie voeren, ik wil geen dooddoener zijn in dit topic :)

Dus mocht iemand een goede trainer weten, ik hoor het graag! :)

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:21

Annikoe dan is het zeker aan te raden het met zn tweeen te doen ik deed het ook met iemand erbij en had het touw om een paal heen geslagen en einde vast met de hand, dus niet vast. De een bleef erbij de ander ging hem poetsen. Dan zie je ook zijn reactie direct en wat hij doet als hij druk voelt. Als je wel alleen bent kun je ook proberen om er eerst een strotouwtje tussen te gebruiken daar maak je het touw dan aan vast, deze trek je zo los zonder grote gevolgen voor je paard uiteinde van touw hou je dan met de hand vast zodat die niet direct los is. Ik had de horrorverhalen ook gelezen en gezien maar viel mij dus ontzettend mee..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:24

Hier verjaren ze ook per januari.
Puzzle is officieel ook pas in juni jarig.
Olivia wordt eind februari 2, die zal komend jaar ook licht aan het werk gaan ivm keuring.
Zo lang je ze geen 6 dagen per week kei hard laat werken. :+
Puzzle is al aan het werk omdat hij anders veel te vet wordt, dat is ook ongezond.
Maar hij loopt max 3x per week.
En niet vergeten dat ze aangespannen anders belast worden.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:32

Bedankt lamar, dat is bij mij denk ik ook het geval. Hopelijk wordt het snel beter. Hoe lang heeft het nog geduurd?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:40

Bij mij is die gewoon op zijn eigen verjaardag een jaar ouder. In mijn wereld is 2,5 2,5 en 3 is 3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:42

Toen ik nog bij een handelaar sport paarden reed was 1 januari ook de dag dat ze ouder werden.
Mijn eigen paarden hebben echte verjaardagen :)

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:43

28-4 geholpen.
11-5 eerste keer geprikt en antibiotica en 13-5 opnieuw geprikt en verdoofd.
Vanaf 19-5 mei ging het toen beter.
Kortom 3 weken ben ik er wel mee bezig geweest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:45

Jorie is nu al praktisch volgroeit en zijn koppie kan nu ook al dingen steeds beter verwerken. Desondanks dat doet ie hooguit twee keer per week wat. Vanaf mei mag ie beginnen met slepen. Dan gaat ie eerst gedeeltelijk kaal qua vacht en dan mag ie lekker beginnen met werk.

Jorie werd hoefbevangen na zijn castratie, maar als nog was ie in twee weken herstelt.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:53

Bij elano was de castratie gewoon goed gegaan ook het genezen ging super. Dus ik heb ook geen ervaring met dikke zak(ken).

Elano verjaart ook gewoon op zijn geboorte dag.. Anders zijn de paarden die in februari geboren zijn 'net zo oud' als de paarden die geboren zijn in november.. In mijn ogen toch een heel verschil. Moet er niet aan denken dat ik nu op Elano zou rijden nu hij 2 jaar en 8 maanden is. Zal mij een biet wezen hoe volwassen of puppy hij eruit ziet. :P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:04

Bij Puzzle ook geen problemen gehad met de castratie.
Die heeft na zijn castratie amper zwelling gehad.
Hij is liggend gecastreerd.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:06

Dex had na zn castratie ook een (beetje) gezwollen zak.
Het viel mij toen op dat het zo hard aanvoelde.
Dit was wss gewoon bloedstolsel wat het lichaam zelf moet opruimen.
Dit duurde 1 tot 2 weken geloof ik.
Maakte me toen ook zorgen maar alles is goed gekomen.
Veel beweging is iig erg goed, staat hij veel buiten aurelia?

Hier wordt Dex ook gewoon op 28 maart 3 jaar.
Tot die tijd ga ik er zeker niet op zitten.
Waarschijnlijk wordt het ook voorjaar/ zomer als ik langzaam ga beginnen.
Ik wil vooral rustige buitenritjes kunnen maken en als ie 4 is wat serieuzer werk gaan doen.
Moet zeggen dat ik er wel echt naar uitkijk!

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:26

hier sinds kort begonnen met longeren. maar ga pas volgend najaar beginnen met hangen en rustig aan beleren. hoef niet z te wezen als hij 6 is. zie te vaak paarden voor hun 6de al stuk gaan doordat ze al op jonge leeftijd teveel belast worden.

momenteel staat Kallistos op de metacam doordat de hond zijn achterbeen te pakken had -:(- gelukkig niet kreupel maar wel meteen wat schrikkerig bij honden. en hij mag nog lekker hengst blijven
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:27

Kabayo schreef:
Annikoe. Paarden verjaren per 1 januari he :P

Ja,wie daarvoor bedacht heeft..Komt waarschijnlijk uit de paardenracewereld ofzo..
Mijn paarden worden ook gewoon op hun verjaardag een jaar ouder :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:32

Was meer sarcastisch bedoeld hoor :+ mijne word ook gewoon jarig op dr verjaardag

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:36

Miles verjaart ook op zijn verjaardag hoor :+ En dat is al bijna *\o/*

Gisteren tijdens het uitmesten tegen hem aan gesprongen en er een seconde overheen gehangen. Die gek kijkt ook echt nergens van op :+ Op dat soort momenten ben ik echt blij met hem.

Wat rot van Kallistos! Het is wel echt een knapperd. Miles heeft ook geen problemen gehad met zijn castratie, maar hij stond toen nog bij de fokker en ik kwam niet zo vaak.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:58

@wen
Jeetje wat balen zeg! Nooit leuk dat soort dingen. Hopelijk is hij tijdelijk wat schrikkerig naar honden.

@renee
Als ik tegen Elano 'aanspring' gaat hij heel overdreven aan de kant en kijkt mij dan aan van 'Ehh, je kan ook gewoon normaal vragen of ik aan de kant wil hoor?' >;) _O-

Hier gister avond/nacht de uitslag van het PSSM1 binnen gekregen, helaas drager. Tot nu toe geen symptomen, maar wel fijn om te weten. Zometeen naar stal zodat ik het ook met de stalgenoten kan bespreken, voor wat we iig voor nu kunnen doen.
Verder even kijken wat ik kwa voer nog kan doen, al denk ik dat ik ergens al een heel eind ben gekomen met de balancer. Maar moet even weten hoeveel 'extra' vit. E een pssm'er nodig heeft. Zover ik kan begrijpen, krijgt hij al extra op het moment. Maar of hij nóg meer moet, is nog even de vraag. En natuurlijk wat ga ik dan doen. 50 gram extra geven of een poedertje (die ik liever niet heb). Maar met 50 gram extra geef ik hem van het andere natuurlijk ook weer meer. Op zich niet erg, want ik geef nu de hoeveelheid voor een paard van 375 kg. 50 Gram erbij en het is de hoeveelheid voor een paard van 500 kg. Het is dus niet dat ik de dubbele hoeveelheid geef en hem extreem overdoseer met wat extra's.

Maarja, eerst naar stal. Dan even verder zoeken van hoe en wat. :P

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:46

Wat een ellende van Elano -O- Ik voer Miles deze Vit E: https://www.horseflex.nl/product/vitami ... 0wodt7oGJA Het is namelijk belangrijk dat het wel natuurlijke vitamine E is, die wordt namelijk vele malen beter opgenomen. Hij krijgt een schepje per dag en daarnaast ook een schepje magnesium, deze: http://www.dezingendesmid.nl/nl-nl/0316 ... sium-Oxide

Daarnaast krijg hij 200 gram vitalbix per dag en hooi. Verder ook echt niks, geen snoepjes of gekkigheid. Ik heb me er nooit echt extreem in verdiept maar paarden met PSSM mogen ook geen gist, want gist bevat chroom en chroom werkt glycogeenopslag in de hand. En gist zit echt in veel dingen. In de balancer bijvoorbeeld ook en dat mogen ze dus eigenlijk ook niet hebben.

Ik vind vitalbix echt ideaal want dat is gewoon een complete vitaminekorrel. En het extra magnesium en vit E die hij dan nodig heeft voer ik apart bij. Ik merk echt dat hij sinds hij op de supplementen staat niet meer extreem zweet en ook veel lekkerder in zijn vel zit.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:49

Bah, geen leuk nieuws van elano,

Ik ben vorige week begonnen met Nesprit een aan de longe te zetten, heel speels een beetje oefenen op stemcommando's en braaf op je eigen rondje lopen, bij mij is ze ook gewoon jarig op haar eigen verjaardag. Heb er van de week wel al een keer voor de grap op gehangen, ze keek om en vond het wel best, ging maar weer verder eten, wat een machtig gevoel was dat! Voor het eerst op je eigen paard hangen, kan niet wachten tot ik aan de slag mag!

Balen, een dikke zak, nesprit is een merrie, maar we hebben ook nog een Shetlander die we als hengst kochten, die is liggend gecastreerd en eigenlijk nergens last van gehad,gelukkig! Sterkte met je mannetje!

Pff, het is hier nu een blubber zooi, normaal is alles nog wel droog maar nu is het hier toch ook echt nat en blubber.

Nesprit is enorm aan het groeien (en dat in de winter) ze heeft een behoorlijke klap gehad van de mijten afgelopen zomer en is nu echt haar inhaalslag aan het maken,manen groeien ook enorm hard en ze heeft eindelijk weer wat haar, van zichzelf heeft ze hele dikke manen.
Afbeelding
Die hals <3
Afbeelding
(vieze blubber, gelukkig voor de stallen een heel stuk betegeld en achter in de paddock is het droog)
Afbeelding