de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:42

Gideon krijgt naast een enorme bult ruwvoer, lucerne en brok. Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik even niet helder heb of hij nu 2x per dag 3/4 schep krijgt of 2x per dag 1,1/4 schep. Hij krijgt als extra toevoeging Lifeforce.

Verder werkt hij 4x per week. 2x per week les en de andere 2 keer is of 2x rijden of 1x rijden en 1x longeren.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:56

Mijne krijgt nu 3/4 sportbrok 2 x daags. Maar ik ga wisselen van stal over een maand. Dichterbij, makkelijker. Dan even kijken wat ze gaat krijgen. Ik ga haar in ieder geval meer en vaker bietenpulp geven want het is weer een scharminkel eerste klas nu.. Momenteel staat ze lekker buiten overdag, maar heb de indruk dat ze teveel bezig is met baasje spelen en daar teveel energie steekt..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:31

Ik ga idd maar wat meer lucerne voeren. Had op aanraden omdat ze wat schraal was senioren musli gevoerd. Daar zouden ze iig niet heet van worden. Maar denk dat ze meer voldaan raakt van lucerne ipv een schep musli.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:58

Ik zou denk ik juist niet meer lucerne voeren Abercrombie, daar zitten relatief veel suikers in. Ik zou dan iets voeren met een hoog droge stof gehalte (= buikvulling) zoals hooi, stro of iets dergelijks. Lucerne krijgt ze alleen maar meer suikers binnen en zorgt dus juist voor wel heter worden...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:49

Ze staan op stro. Hooi voeren wordt wel een stuk lastiger want we mogen geen eigen balen opslaan op stal. Alleen een voerton voor de box.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:50

Kun je niet meer hooi afnemen van de stal eigenaar?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:50

Hm, ja, ik snap het... Lastig! Je zult in elk geval moeten zorgen voor buikvulling. Je kunt niet zelf wat baaltjes hooi opslaan?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:02

Picassox schreef:
Hm, ja, ik snap het... Lastig! Je zult in elk geval moeten zorgen voor buikvulling. Je kunt niet zelf wat baaltjes hooi opslaan?

Ja ga eens kijken wat ik kan doen. Heb wel een garage.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:26

Leuk om te lezen wat iedereen zijn G'tje voert.
Happy staat nog de hele dag in de wei. Daarnaast krijgt hij tweemaal daags een voerschep luzerne en 1/5 basisbrok. Drie maal per week wordt hij drie kwartier gereden en 1 of 2 keer kort longeren. Volgens mij groeit het dier van de lucht.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:23

Ik heb lang niet gereageerd in dit topic. Wel af en toe wat gelezen maar wat kunnen jullie al veel met jullie jonkie! Die van mij is zo ontzettend wisselvallig. De ene dag echt super en heerlijk ontspannen, de andere dag een grote stuiterbal. toch is ze wel heel schattig. Als je iets wil doen en ze doet het goed en je beloont haar uitgebreid dan gaan ze dat uit zichzelf nog maar een paar keer doen. Natuurlijk niet de bedoeling maar vind het wel fijn dat ze zo graag alles goed wil doen.
Aantal weken terug voor het eerst gesprongen. Hoop spanning met inrijden. Mevrouw had een ander zadel op (springzadel ipv dressuurzadel) en dat lag natuurlijk net wat anders. Springen pikte ze overigens best goed op! Ze werd er zelfs rustig van.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:30

Gisteren is Edwin van Saddlematch geweest bij ons. Helaas past mijn zadel niet goed op mijn Gtje. Dus nu op zoek naar een nieuw zadel.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:33

Dan zitten we in hetzelfde schuitje! Mijn zadel klemt op de schoft. Hopelijk kan de zadelmaker vandaag of maandag langskomen, want tot die tijd kunnen we verder..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:31

Mijn merrie moet een bredere tunnel hebben.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:31

Gedoe met zadels, die van mij kon de zadelmaker nog iets aan doen, maar als ze zich zo blijft door ontwikkelen dan moet ik ook met een maand of 4/5 een ander zadel.

Maar wij zijn ook weer up en running! Na de fysio behandeling liep ze toch nog niet helemaal lekker, gisteren de hoefsmid gehad en ze is weer op ijzers gezet met een leertje ertussen. Ze loopt weer als een zonnetje!

Vandaag na 3 weken niet rijden weer opgestapt, zonder problemen en gelijk lekker het bos in *\o/*
Afbeelding

Top knol! <3

Ik ga eind november mijn eerste oefenwedstrijd rijden. Gewoon voor de fun, op ander terrein. En in januari een Startkaart aanvragen. Ben nu al nerveus

En ik moet eerst nog oefenen met invlechten, nog nooit van mijn leven gedaan :oo
Ik heb 23 jaar een fjord gehad, ik kan haar ook een mooie hanenkam knippen =:)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:51

Wat balen van de niet passende zadels Abercrombie en Ketly. Hopelijk vinden jullie snel een beter passende.
Mijn springzadel ligt gelukkig goed op mijn merrie, maar wil eigenlijk een dressuuzadel erbij kopen. Daar wacht ik nog maar even mee ivm het uitgroeien.
Vibabu: lastig dat jouw paard nog zo wisselvallig is, maar wel leuk dat jullie al kunnen springen!
Iwanluver: wat fijn dat je zo weer kon opstappen en wegrijden! En leuk vooruitzicht met wedstrijden.

Mij merrie is sinds deze week nogal explosief met rijden. Ze maakt zich ontzettend druk en is zo overhaasd dat ik er weinig mee kan. Weet niet zo goed wat ik er mee moet, ze loopt 24/7 buiten en is niet geschoren (dunne deken op).heb haar weer teruggezet in voer naar een halve schep brok per dag en ga maar wat vaker rijden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:14

vervelend eef_bam. Zo lastig als ze zichzelf opfokken, vind dan maar eens die ontspanning terug. Ik zit met hetzelfde probleem maar dat gaat gelukkig wel goed de laatste tijd maar de ene dag is het een stuiterbal en de andere dag loopt ze heel relaxt aan een lange teugel. Geen pijl op te trekken. Vosje had het vandaag ook weer in z'n bol. Zit er net op, sprong naar voren, komt omhoog, neemt weer een sprong en komt weer omhoog, draait om en gaat hetzelfde herhalen. Toen lag ik er naast :) toch maar even aan een lijntje gegooid, energie er weer uit en opnieuw opgestapt. Toen was ze wel braaf. We kunnen zelfs al een rondje in een vrij normaal tempo galopperen zonder gebok en oversprongen of met de kop slaan. Weer een stap verder dus.
Vosje springt ook braaf over kleine boomstammetjes dus hopelijk volgend jaar wat crosstrainingen meepikken :)

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:24

Ik ben voor het eerst op concour geweest.
Hij gedroeg zich super .
Tevreden in het l1 met 182 en 189 punten.
Balen van die niet passende zadels .
Iwanluwer en dan nog een foto maken ook in het bos .

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:16

Gefeliciteerd ziezoziezo!
vibabu: Dat is inderdaad heel lastig, zeker als ze zo wisselvallig zijn. Balen van je val, ik heb wel eens een driejarige gereden die de "bok-steiger-draai en herhaal" maneuvre ook een leuk idee vond, dat is bijna niet uit te zitten. Mooi dat je daarna nog wel fijn hebt kunnen rijden.

Ik mijn merrie vandaag ook weer gereden, begon weer als een racemonster. Maar na een tijdje kreeg ik haar in stap en draf echt fijn ontspannen, en zelfs zoals het hoort aan het wijken. Galop is hard werken, voelt nog een beetje als een losgeslagen stier :Y) , maar als ik haar dan op de volte mooi aan elkaar krijg heeft ze wel een hele fijne galop <3 . Hoop dat we die galop zo kunnen bevestigen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:39

Mijn 4-jarige loopt superfijn op het moment, maar is wel erg fris en vrolijk ;) Ach, dan voelen ze zich goed :P

Je moet er natuurlijk wel op blijven zitten vibabu :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:06

Zo, effe geleden...dus effe moeten bijlezen.
Fijn dat het met de meesten goed gaat, behalve zadels die niet passen.
Het bos in of een wedstrijd met winstpunten...dat zijn de gelukmomentjes!
Veel frisse paarden, terwijl de mijne daar (nog niet) aan mee doet.
Vandaag (wat een heerlijk weertje!) gereden. Ik merkte de laatste tijd al dat hij, nu hij geen bit meer in heeft, zichzelf weer helemaal los laat in zijn lichaam. Kan hem weer super op lengte rijden, maar ook meer oprichten...passen verlengen en verkorten. En zelfs een eerste keer een sprongetje gemaakt!...met nadruk op tje hoor! Ook vandaag voor het eerst met spoor gereden, omdat hij toch nog wel wat traag reageert op mijn been. Het reed een stuk fijner. Nu hij weer volledig kan ontspannen, gaan we de aankomende tijd maar werken aan wat meer aanspanning in de ontspanning. Ook het aanleren van de Spaanse pas werpt zijn vruchten af. Volgens de osteopaat zat hij wat vast in de schouder en moest ik nog een afspraak maken, maar na alle rek en strekoefeningen voor de spaanse pas is er niks meer van te merken en beweegt hij voor weer stuk ruimer, al zal hij nooit echt een heel ruim voorbeen krijgen denk ik....

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:39

Ik heb een nieuw zadel *\o/* *\o/* *\o/*

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:53

Wat voor eentje!?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:58

gomir schreef:
Mijn 4-jarige loopt superfijn op het moment, maar is wel erg fris en vrolijk ;) Ach, dan voelen ze zich goed :P

Je moet er natuurlijk wel op blijven zitten vibabu :+

Je bent inmiddels toch wel bekend met mijn onvrijwillig afstappen en valpartijen toch :D

Vandaag ging vosje superfijn! Netjes aanspringen in galop, beestje springt dan alleen soms achter over waardoor ze overkruist zit. Grappige is dat ze meteen in draf gaat en opnieuw aanspringt. Het is eigenlijk wel een heel fijn meedenkend en meewerkend dier! Morgen in de les maar eens een stapje verder en eens laten kennis maken met zijgangen :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:22

hoi hoi, lang niet meegelezen, maar nu even de laatste pagina's bijgelezen.

Inderdaad een heel verschil met waar iedereen is. Maar dat maakt niet uit.
Er af vallen heb ik gelukkig nog niet gedaan, hoewel ik er soms wel dicht bij zat.

Vandaag had ik bijgeschreven in Haaksbergen. Losrijbak was heel erg klein, met allemaal spooky dingen (1 stuk muur was aan de onderkant weg, groot gat :n ) en de bodem leek heel glad, dus durfde niet te galopperen. Toen naar de 1e proef. Daar scheen bij de ingang een straal zomnenschijn net onder de bakrand door. Heel erg eng. Gelukkig was er iemand zo aardig om voor mij de deur dicht te doen. Phoebe liep heel fijn en ik werd 1e met 207 pnt *\o/*
Tweede proef was er in de hoek bij de jury iets heel engs, paar keer omhoog komen en wegspringen. Even heel streng toegesproken en toen kon ik er langs en bij de 3e keer was alles goed. Tijdens de proef heeft ze niet meer gekeken. Ze was alleen door de spanning een beetje energie kwijt, maar toch nog goed voor 190 pnt en een 2e prijs. De teller staat nu op B +25! Nog 2 wedstrijden in de B op het programma dit jaar en dan in januari L1 starten.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:17

manubres schreef:
Wat voor eentje!?

Een Kentaur Penelopa die gigantisch opgevuld is voor, haar schoft is zo gigantisch hoog.. Maar ik ben blij! Morgen weer even kijken of ze weer zo fijn aanvoelt als vandaag :D