slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:08

@ nicole_wijh
Wat je zegt klopt niet helemaal.
van die pinkrijgen ze geenhersenschudding, maar worden de hersenen "verbrijzeld". Het paard is dus niet bewusteloos, maar hersendood.

Een bewusteloos paard zou, net als een bewusteloos mens, weer bij komen. Als je een geschoten dier niet "verwerkt" gaat het vanzelf "klinisch" dood. Het hart stopt vanzelf met kloppen omdat ze andere functies van het lichaam ook niet meer werken.

Het is dus niet bedwelmen maar doodmaken.

Voor meer info verwijs ik je naar de slachthuis excursie meerting verslagen.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:55

Als je een paard laat slachten is het ook niet BOEM meteen dood Nors opkijken .
Ik heb laatst de excursie door gelezen & daarin stond dat het paard zijn hart pas niet meer klopt
als die leeggebloed is No Cheer .
Maar het paard is dan gewoon hersendood Blauw oog
Ik zou ook gaan voor het inslapen & niet iedereen vind het leuk als je paard word opgegeten
door een wild vreemde!
Ik dus ook niet! Hamer

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:55

ma_rie_tje schreef:
@ nicole_wijh
Wat je zegt klopt niet helemaal.
van die pinkrijgen ze geenhersenschudding, maar worden de hersenen "verbrijzeld". Het paard is dus niet bewusteloos, maar hersendood.

Een bewusteloos paard zou, net als een bewusteloos mens, weer bij komen. Als je een geschoten dier niet "verwerkt" gaat het vanzelf "klinisch" dood. Het hart stopt vanzelf met kloppen omdat ze andere functies van het lichaam ook niet meer werken.

Het is dus niet bedwelmen maar doodmaken.

Voor meer info verwijs ik je naar de slachthuis excursie meerting verslagen.

Sorry voor de herhaling Bloos

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:57

ik zou in laten slapen Lovers
ik zou het ook niet fijn als ik vinden als ik broodje paard eet

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:58

love_nadesh schreef:
Ik heb laatst de excursie door gelezen & daarin stond dat het paard zijn hart pas niet meer klopt
Ik zou ook gaan voor het inslapen & niet iedereen vind het leuk als je paard word opgegeten
door een wild vreemde!
Ik dus ook niet! Hamer

Misschien niet meteen 'BOEM dood', maar wel zo dood dat het paard er echt, écht niets meer van meekrijgt Knipoog .

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:04

Victory-Boy schreef:
barbara1970 schreef:
jammer dat er in Nederland zon angst bestaat tegen het inlaten slapen van je paard, met katten en honden zouden we er niet over nadenken maar met paarden is ons een beetje een verkeerd beeld aangepraat. <knip>
..ik heb hier nu al zoveel vreemde vehalen gehoord, hoe bestaat het dat een paard kan vechten tegen een narcose, dus het eerste stadium van inslapen, zoiets kan niet want dan zou ook niemand meer geopereerd kunnen worden.

Inderdaad! Ja
Ik heb hier ook al uitgelegd hoe het inslapen gaat, maar sommige willen dat kennelijk niet horen. De keuze slacht/inslapen is een hele persoonlijke, maar als het goed gebeurd is er in beide gevallen geen lijdensweg.
Tuurlijk kan je een DA treffen die het paard gelijk de dodelijke injectie geeft (zal dat echt nog wel gebeuren?), maar je bent er toch zelf bij dus vraag je toch om de drietraps-spuit?!! Dan weet je absoluut zeker dat het goed gaat....
Ook de slachter kan mis schieten, heb ik eens gezien bij een varken en da's echt geen pretje. Bovendien is het gespartel van een geschoten paard ook geen pretje, een paard dat in èèn klap dood is hòòrt niet te spartelen. Spiertrekkingen kan, maar echt spartelen...nee, dan is er gewoon slecht geschoten.

Voordeel van slachten/schieten is wel dat het ook voor de mens snel gebeurd is, mits je natuurlijk niet hoeft te wachten. (Dit is nl bij een vriendin van mij gebeurd, die had een afspraak met de slachter dat haar pony als eerste die ochtend geschoten zou worden, maar toen ze daar kwam was er ineens een kudde koeien wat voor ging. Zij heeft haar pony daar achtergelaten en pas om 19.00 uur was hij geschoten. Haar man heeft toen nog gekeken of ie echt dood was en het (nog bebloedde) halster meegenomen.) Ander voordeel is dat je niet met een dood paard zit, na het schieten ben je er vanaf.
Nadeel is dat het imo nogal gruwelijk is om je paard met een gat in z'n hoofd en een doorgesneden keel te zien. En ik vind het wèl je verantwoordelijkheid om zeker te weten dat je paard inderdaad echt dood is en niet stiekem doorverkocht is.

Voordeel van inslapen is dat het in een vertrouwde omgeving gebeurd en dat je andere paarden afscheid kunnen nemen...iets wat toch makkelijker (en belangrijk) voor ze is.
Nadeel: het geven van de spuiten en de werking kost tijd (en sommige paarden gaan wat moeilijker onder verdoving, narcose is verder geen probleem) en je zit met een dood paard wat weggetakeld moet worden (ook geen pretje, al hoef je daar natuurlijk niet bij te zijn). Let wel...de tijd is alleen voor de mens rottig, het paard merkt hier nl helemaal niets meer van!!!!
Verder -wat ik echt niet belangrijk vind, maar sommige toch wel-... slacht leverd geld op, inslapen kost geld. (Voor de schriepen onder ons... Clown )

Maar goed, dus nogmaals....een paard wat onder narcose is voordat hij de dodelijke injectie krijgt kàn niet eens vechten, want dat zou met een operatie levensgevaarlijk zijn! Dus daar hoef je het in laten slapen echt niet voor te laten. (WEL dus voor alle zekerheid tegen de DA zeggen dat je een verdovings- en narcosespuit wilt hebben voor de dodelijke injectie!)

Laat inslapen maar geld kosten wat dacht je van de brandstof van je auto als je je paard naar de slager moet vervoeren?
En die rit naar de slager kan ook pijn geven & als je hem dan laat inslapen dan kan die iniedergeval nog even rustig in zijn plaats liggen! En wat dacht je van al dat gewiebel in de trailer?

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:06

Sissy_Sunny schreef:
ik zou in laten slapen Lovers
ik zou het ook niet fijn als ik vinden als ik broodje paard eet

Precies en het zou ook niet leuk zijn als een wildvreemde je paardje eet waar je zoveel om geeft Bloos .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:06

love_nadesh schreef:
door een wild vreemde!
Ik dus ook niet! Hamer

Daar gaan we weer!
Goed nog een keertje dan: hoe dood is hersendood?
Ik heb het dus meegemaakt en echt; binnen een tiende van een seconde na het schot is het letterlijk BOEM (op de grond) - DOOD!!

En voor de driehonderdzesenzestigste keer; Schieten betekent niet automatisch dat je paard ook voor consumptie wordt gebruikt, dat kan je zelf kiezen.
(net zoals je ook kan kiezen om hem helemaal zelf op te eten - gebeurt het tenminste niet door een vreemde! Clown )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:10

en als je em laat inslapen wordt zn kavader bij de rendac verwerkt tot plantenmest, dropjes en foto papier.

Wordt je lievelings foto afgedrukt op zn eigen restjes Haha!
toch nog een beetje extra bij je dus

Pfffff mensen lees de topics gewoon is door voor je reageerd

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:10

beantsje schreef:
love_nadesh schreef:
door een wild vreemde!
Ik dus ook niet! Hamer

Daar gaan we weer!
Goed nog een keertje dan: hoe dood is hersendood?
Ik heb het dus meegemaakt en echt; binnen een tiende van een seconde na het schot is het letterlijk BOEM (op de grond) - DOOD!!

En voor de driehonderdzesenzestigste keer; Schieten betekent niet automatisch dat je paard ook voor consumptie wordt gebruikt, dat kan je zelf kiezen.
(net zoals je ook kan kiezen om hem helemaal zelf op te eten - gebeurt het tenminste niet door een vreemde! Clown )

Ga de laatste excursie van de slacht maar is lezen ik ben toch niet blind wat er staat lijkt me?

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:12

@..beantsje eetsmakelijk dan je eigen paard opeten !

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:20

aangezien ik over de begin post ga, weet ik precies wat er in staat

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:21

lekker je eigen paard eten, ik zou gelijk over mijn nek gaan.
Mijn moeder had vroeger een geitje (is wel geen paard maar ze gaf er veel om) Die werd geslacht door haar vader en me moeder was kwaat (gewoon gezond beest) en ze wou hem niet opeten. Bij kerst had ze lekker gegeten zegt haar moeder dat het bokie haar geitje was ! Hamer

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:25

Mensen, wees is niet zo onwijs eigenwijs, en lees de BEGIN POST van de het excursie verslag van de laatste keer is door.

Daar staat vrijwel alles in uitgelegd.
Paard hoeft niet voor consupmtie te zijn, als die dat niet is wordt die geschoten, en opgehaald door de RENDAC (als je wil weten wat dat is, ga dan even bij boktmeeting verslagen zoeken naar het RENDAC verslag)

Speciaal voor iedereen die te lui is om te zoeken en dus niet onderbouwde of onzinnige dingen post hier de link

[BV] 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

2e excursie verslag
[BV] Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

1e excursie verslag
[BV] Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]
Laatst bijgewerkt door Mri op 04-03-08 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:26

lees gewoon even het topic door (of gedeeltes... Knipoog )
deze discussie is al vaker uitgevoerd... dus dat hoefd niet nog een keer!!!
ieder zijn eigen mening.... ieder zijn eigen keus...respecteer elkaar gewoon!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:30

love_nadesh schreef:
Ga de laatste excursie van de slacht maar is lezen ik ben toch niet blind wat er staat lijkt me?

Ik heb vorig jaar mijn eigen paard laten slachten en heb hem zelf vastgehouden.
Ik weet dus uit eigen ervaring hoe het gaat.

By the way, ik heb heel goed voor mijn paard gezorgd incl. een goed einde. Maar dood is dood. Wie weet, zit in mijn bitterballen in de vriezer nog wel een stukje van haar...ik zal ze met smaak opeten!

Ik heb ook eens vlees gegeten van een lam dat een half uur daarvoor voor mijn ogen was geslacht, gewoon de keel doorgesneden. (was niet in Nederland). Maar dat lam had wel zn hele leven doorgebracht in een kudde, vrij bewegend op glooiende heuvels, zonder stress. Dat - of een paard dat een goed leven heeft gehad - is toch veel smakelijker dan een bio-industrieproduct?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:34

love_nadesh schreef:

ik word erg moe van steeds dezelfde reacties.........

OOK ALS JE PAARD GESCHOTEN WORD,HOEFT HIJ NIET VOOR CONSUMPTIE TE WORDEN GEBRUIKT

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:36

@ Snoevie: het is gewoon hopeloos....
Deze mensen WILLEN het gewoon niet lezen! ze denken leuk in een topic te reageren zonder eerst een paar pagina's terug te hebben gelezen.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:37

misschien een enkeltje naar de opticien en een abonnement penny cadeau?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:38

Snoevie schreef:
love_nadesh schreef:

ik word erg moe van steeds dezelfde reacties.........

OOK ALS JE PAARD GESCHOTEN WORD,HOEFT HIJ NIET VOOR CONSUMPTIE TE WORDEN GEBRUIKT

beantsje schreef:

En dat is driehonderdzevenenzestig!

maar houden jullie dan echt niet van bitterballetjes? Of alleen van andermans paarden?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:46

doe mij maar een lekker stukje paardenbiefstuk, en paarden worst op mn brood!
Wat jullie?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:47

ik ben geen paardenvleeseter(vind ik maar een vreemd idee,klinkt wel hypocriet he maar ja)
maar heb geen moeite als anderen het wel doen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:51

Nou, doe mij maar een bitterbal of een lekkere frikandel.
Voor iets lekkers naar Beckers Vingers aflikken Duivel

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:52

ik vind bitterballen erg lekker en zal mn paardje naar de slacht brengen als hij dood moet gaan. als hij pijn heeft breng ik hem liever naar de slacht dan dat hij onder de pijnstillers bij mij moet blijven. het moet paardwaardig blijven en het beste zijn voor hem.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:01

Als hij maar niet vol pijnstillers naar de slacht gaat - je zou weleens high kunnen worden van de bitterballen! Clown