AylaB schreef:Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de aankoop van een manege paard? Met name een ouder manege paard (ik schat dat ze inmiddels 25 is). Ik ben mij bewust dat ze waarschijnlijk ouderdomskwaaltjes heeft, maar ik zou haar graag een volwaardig pensioen willen bieden met heel veel liefde. Dus ik was benieuwd naar de ervaringen van anderen en of mensen tips/advies hebben?

Tja, is de prijs van een niveau dat jij bereid bent te betalen?
Voor de rest; als weide-ornament stel je minder eisen dan wanneer je er nog mee wil gaan rijden.
Wat weet je zelf over het paard?
Mijn eerste paard was ook een manegepaard; als 12-jarige gekocht nadat ik er ruim een jaar mee gereden had. Paard heeft in die tijd nooit iets gemankeerd en kwam later bij mij ook niet verder dan twee keer een koliek(je) en een enkele keer kreupel vanwege onhandig gedrag.
Paard is 29 geworden en stond tot d'r 28-ste gewoon in het werk.
Tegenwoordig zijn de paardenmensen dun gezaaid die tegen je zeggen: als de mangebaas zegt dat het een goed paard is, koop je d'r gerust, dan is het een goed paard. Dat bleek ook want ze overleefde zowel de raadgever als de manegebaas....
In de huidige tijd zou ik controleren op cuching en basic laten controleren op hart en longen. Als ze op deze leeftijd nog manegelessen lopen, zou ik me niet heel druk maken om beenwerk. Ja, daar zit artrose in en blijkbaar hebben ze daar dan niet zoveel last van. De rest zal wel; daar is ze blijkbaar probleemloos 25 mee geworden.
Bedenk dan wel dat rust roest!