Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:28

oji schreef:
Bedankt! Ha ha iedereen is volgens mij op zoek naar een vos… behalve ik :D
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar zwart of bruin zonder aftekeningen. Maar ja, een goed paard heeft geen kleur en ik vind hem prachtig := :=

Ik heb dan weer 2x achter elkaar bruin zonder aftekeningen kunnen scoren zonder daar ooit moeite voor te hebben gedaan :=

Henkie zijn kleur en aftekeningen vind ik al helemaal niet bijzonder, ik kan hem ook redelijk slecht herkennen in de wei omdat hij echt zo'n doorsnee bruin-bruine is :')

xsensibel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:19

Hahahaha mijn oranje pluisje gaat nergens heen, voorlopig dan.

Jouw vossemans is ook wel ergggg leuk hoor marieke! <3

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 05:44

Ik kijk ook niet naar de kleur “als ze maar goed zijn” :D
Ik ben ook blij dat mijn Mac niet een hup Holland hup vos is
Afbeelding

Indilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:07

Kan ik wat mensen pb-en voor advies over aankoop van mijn bijrijdpaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:54

Indilove schreef:
Kan ik wat mensen pb-en voor advies over aankoop van mijn bijrijdpaard?

Je mag mij wel een pb doen hoor :)

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:01

@ Samantha Ik heb hele goede ervaringen met Meerveld. Mijn paard komt er vandaan (4maanden geleden) en hij is mega braaf en eerlijk! Ook een buitenlands paard.. (Spaans). Nog nooit zo’n fijn beestje gehad. mijn stalgenootje heeft er vorige maand nog een paard gekocht ook een 5 jarige Spanjaard.. allebei hele goede ervaringen gehad met Meerveld. Zou uitgaan van je eigen gevoel.. en kritisch kijken!

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 01:40

Ik ben natuurlijk al voorzien, maar had nooit gedacht dat het zo snel zou gaan, bij de 2e al raak haha...
Ik ben nog steeds in de wolken, goudklompje tussen de paarden verkoop wereld gevonden! Echt een top fokker, zo lief attend, eerlijk! Als ze tijd heeft stuurt ze mij foto of filmpje van hem! Staat natuurlijk nog bij mam's, kan niet wachten, smelt elke keer weer als ik dat koppie zie... mijn advies is, geduld! Ik dacht eerst weet je ik wacht wel tot volgend jaar, en ga dan weer zoeken, ondertussen toch stiekem kijken op mp, en kon dat koppie niet uit mn hoofd krijgen... even later zaten we dan meer dan 200km verderop om hem te bekijken.
Voelt het niet goed, is er een mooi klinkend verhaal, en zie je door je roze bril het niet, mijn tip : vraag het aan iemand die niks met paarden heeft, en leg je verhaal uit (je vriend ofzo), die kunnen de bullshit verkoop praatjes er door heen zien. Door die roze bril kunnen verkopers met zoveel weg komen, en je komt alleen maar in de elende... er zijn er zat die te koop staan, en anders komt 'ie wel te koop te staan! Echt! Ik heb er ook een laten varen, en dat was echt precies wat ik zocht... ik dacht, ik kom nooit meer een tegen waarvan ik denk! Dat is 'm hellemaal verkocht was ik!, het komt uiteindelijk op je pad.. mijn probeersel om wijs advies te geven :')

Hier nog een paar foto's die ik heb gekregen <3 , iedereen nog succes met de zoektocht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 06:28

@Spookje29 vind het zo grappig en leuk als ik jouw nieuwe veulen voorbij zie komen, vooral omdat ik de fokker ook wel ken heel veel plezier met hem alvast!

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:11

miriammiddel schreef:
@Spookje29 vind het zo grappig en leuk als ik jouw nieuwe veulen voorbij zie komen, vooral omdat ik de fokker ook wel ken heel veel plezier met hem alvast!

Haha echt, Wat leuk! :j
Moest je wel 2x kijken of je niet dubbel zag haha!
super leuk mens is het! Zo blij dat ik haar heb getroffen _/-\o_
En dankjewel! Gaat zeker lukken :# :):)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:43

Mijn zoektocht gaat zoals verwacht wat moeizaam, oa door het budget, dus dat is ook wel terecht.
Iets met dubbeltje eerste rang zouden verkopers zeggen ;) Aan de andere kant sta ik ook open voor paarden met een bemerking, al worden die niet veel aangeboden openbaar.

Jammere is dat je voortaan voor gezocht advertenties ook flink moet betalen, terwijl de garantie op succes geringer is.

Zijn er nog te koop groepen op Facebook? Of zijn die allemaal geweerd? :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:59

Ik zie nu wel weer paarden aangeboden worden, maar dat zijn wel op specifieke rasgroepen.

Is het niet wat voor je om volgende week naar de Zuidlaardermarkt te gaan?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:33

Simbaa schreef:
Mijn zoektocht gaat zoals verwacht wat moeizaam, oa door het budget, dus dat is ook wel terecht.
Iets met dubbeltje eerste rang zouden verkopers zeggen ;) Aan de andere kant sta ik ook open voor paarden met een bemerking, al worden die niet veel aangeboden openbaar.

Jammere is dat je voortaan voor gezocht advertenties ook flink moet betalen, terwijl de garantie op succes geringer is.

Ik stuur je een pbtje ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:29

Simbaa schreef:

Je moet je ook weer niet gek laten maken.

In een andere hobby ga ik regelmatig naar beurzen op zoek naar spullen.
Zo was ik afgelopen weekend weer op zo'n beurs en iets wat ik zocht kwam ik tegen voor 80 euro. Dat is geen slechte prijs maar zeker geen koopje. Ik heb verder gekeken en vond een speciale versie waar men 48 euro voor vroeg! Daar zat een klein mankementje aan, maar dat verklaarde geen 30 euro verschil plus dat dit een speciaal, wat moeilijker te vinden item was.
Kwestie van geduld, goed kijken, weten waar je op moet letten en toeslaan als het interessant is. Dat is bij paarden echt niet anders dan bij mijn andere hobby, ook al is daar het aanbod wat groter.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:25

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de aankoop van een manege paard? Met name een ouder manege paard (ik schat dat ze inmiddels 25 is). Ik ben mij bewust dat ze waarschijnlijk ouderdomskwaaltjes heeft, maar ik zou haar graag een volwaardig pensioen willen bieden met heel veel liefde. Dus ik was benieuwd naar de ervaringen van anderen en of mensen tips/advies hebben? :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:56

AylaB schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de aankoop van een manege paard? Met name een ouder manege paard (ik schat dat ze inmiddels 25 is). Ik ben mij bewust dat ze waarschijnlijk ouderdomskwaaltjes heeft, maar ik zou haar graag een volwaardig pensioen willen bieden met heel veel liefde. Dus ik was benieuwd naar de ervaringen van anderen en of mensen tips/advies hebben? :))

Tja, is de prijs van een niveau dat jij bereid bent te betalen?

Voor de rest; als weide-ornament stel je minder eisen dan wanneer je er nog mee wil gaan rijden.

Wat weet je zelf over het paard?

Mijn eerste paard was ook een manegepaard; als 12-jarige gekocht nadat ik er ruim een jaar mee gereden had. Paard heeft in die tijd nooit iets gemankeerd en kwam later bij mij ook niet verder dan twee keer een koliek(je) en een enkele keer kreupel vanwege onhandig gedrag.
Paard is 29 geworden en stond tot d'r 28-ste gewoon in het werk.

Tegenwoordig zijn de paardenmensen dun gezaaid die tegen je zeggen: als de mangebaas zegt dat het een goed paard is, koop je d'r gerust, dan is het een goed paard. Dat bleek ook want ze overleefde zowel de raadgever als de manegebaas....

In de huidige tijd zou ik controleren op cuching en basic laten controleren op hart en longen. Als ze op deze leeftijd nog manegelessen lopen, zou ik me niet heel druk maken om beenwerk. Ja, daar zit artrose in en blijkbaar hebben ze daar dan niet zoveel last van. De rest zal wel; daar is ze blijkbaar probleemloos 25 mee geworden.
Bedenk dan wel dat rust roest!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:05

Wat wil je met het paard? Op de manege laten staan en dan recreatief een beetje rijden? Of wil je het dier echt verplaatsen naar een andere stal met een andere soort huisvesting?

Vaak is het nl zo dat paarden op die leeftijd, die al jaren in een bepaald ritme leven, met vaste beweging en management, dat die in die situatie heel goed gedijen, maar dat je die niet ineens op veel minder beweging, heel ander voer en heel andere huisvesting moet plaatsen.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:54

ikke schreef:
AylaB schreef:

Tja, is de prijs van een niveau dat jij bereid bent te betalen?

Voor de rest; als weide-ornament stel je minder eisen dan wanneer je er nog mee wil gaan rijden.

Wat weet je zelf over het paard?

Mijn eerste paard was ook een manegepaard; als 12-jarige gekocht nadat ik er ruim een jaar mee gereden had. Paard heeft in die tijd nooit iets gemankeerd en kwam later bij mij ook niet verder dan twee keer een koliek(je) en een enkele keer kreupel vanwege onhandig gedrag.
Paard is 29 geworden en stond tot d'r 28-ste gewoon in het werk.

Tegenwoordig zijn de paardenmensen dun gezaaid die tegen je zeggen: als de mangebaas zegt dat het een goed paard is, koop je d'r gerust, dan is het een goed paard. Dat bleek ook want ze overleefde zowel de raadgever als de manegebaas....

In de huidige tijd zou ik controleren op cuching en basic laten controleren op hart en longen. Als ze op deze leeftijd nog manegelessen lopen, zou ik me niet heel druk maken om beenwerk. Ja, daar zit artrose in en blijkbaar hebben ze daar dan niet zoveel last van. De rest zal wel; daar is ze blijkbaar probleemloos 25 mee geworden.
Bedenk dan wel dat rust roest!

Bedankt voor je advies! Ik denk maximaal €1500/€2000. Heb redelijk veel voor haar over! Heb vanaf m’n 10e met veel plezier met haar gereden. Heb haar desondanks al een aantal jaar niet gezien, omdat ik een “eigen” paardje (officieel verzorgpaard) kreeg en daarom stopte bij de manege. Maar juist omdat ik nu heb gezien hoe veel beter de zorg voor een paard kan zijn, wil ik haar daar weghalen en een beter welzijn bieden.

Mijn bedoeling met haar is in ieder geval meer rust geven. Ik gok dat ze nu in ieder geval nog 5 dagen per week mee rijd waarvan 2 uur per dag (en in de zomer strandritten).

Als ze van mij wordt, zou ik dit verminderen naar 4/5 dagen per week rijden/wandelen (1 uur per dag afhankelijk van de route, wat voornamelijk buiten zal zijn).

Nu komt ze voor zover ik weet niet buiten op dat ene half uur per week/maand na (pension paarden gaan voor en ook die komen ook maar maximaal een uur per dag buiten vanwege te weinig paddock ruimte :( ) Dus ik wil haar graag op een stal zetten waar ze in ieder geval dagelijks voor meerdere uren naar buiten kan. Het liefst in een kudde (als dat goed gaat). Of een stal waar ze zelf kan bepalen of ze binnen of buiten gaat staan.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:57

oji schreef:
Wat wil je met het paard? Op de manege laten staan en dan recreatief een beetje rijden? Of wil je het dier echt verplaatsen naar een andere stal met een andere soort huisvesting?

Vaak is het nl zo dat paarden op die leeftijd, die al jaren in een bepaald ritme leven, met vaste beweging en management, dat die in die situatie heel goed gedijen, maar dat je die niet ineens op veel minder beweging, heel ander voer en heel andere huisvesting moet plaatsen.

Goed dat je het zegt! Daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Dat wat ik hieronder heb beschreven zijn mijn plannen, denk je dat het zou helpen als ik het langzaam zou afbouwen ipv van de een op de andere dag minder beweging (dus eerste weken anderhalf uur en later een uur bijvoorbeeld)?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:58

Oh wat mooi. Ik vind je helemaal geweldig dat je haar een mooie oude dag wil geven!

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:05

Lukasje schreef:
Oh wat mooi. Ik vind je helemaal geweldig dat je haar een mooie oude dag wil geven!

Dankje! Ik zou er zelf ook heel gelukkig van worden als ik weet dat ze de laatste paar jaren zonder ongemakken en een fijn plekje zou kunnen leven :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:09

AylaB schreef:
Lukasje schreef:

Dankje! Ik zou er zelf ook heel gelukkig van worden als ik weet dat ze de laatste paar jaren zonder ongemakken en een fijn plekje zou kunnen leven :)

Hou je ons op de hoogte of het lukt haar te kopen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:23

Ik vraag me af of een manege een paard die nog 2 keer per dag 5 dagen per week loopt weg gaat doen voor zo weinig geld wel. :)

Om even realistisch winsttechnisch/financieel te kijken.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:45

upendo schreef:
Ik vraag me af of een manege een paard die nog 2 keer per dag 5 dagen per week loopt weg gaat doen voor zo weinig geld wel. :)

Om even realistisch winsttechnisch/financieel te kijken.

Daar heb je absoluut gelijk in. Ik zal het eens navragen aan mijn moeder hoeveel ze nog mee rijd; zij heeft daar een lease paard, dus weet dat beter. Misschien kan ik aan de hand daarvan een realistischer bedrag schatten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:49

Ik heb wel meegemaakt dat zulke dieren hard achteruit gingen inderdaad bij minder beweging. Ook al kwam er meer vrije beweging bij, die dieren hadden toch nog behoefte aan 'werken' qua lijf en niet het rustige leventje wat kopers in gedachte hadden. Helaas waren dat dus geen succes verhalen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:54

Ik heb voor een aantal jaar terug er een van een manege over genomen. Die was tot 14 en had er 7 jaar in de manege op zitten.

Toen ik hem kocht had hij een blessure waarvan de behandelaars zeiden. "we gaan hem wel weer oke krijgen om op te rijden maar niet meer om 5 dagen per week 2 tot 3 uur per dag te rijden met iedere keer een andere ruiter"

Inmiddels zijn we ruim 4 jaar verder en zit hij lekker in zn vel met 4 tot 5 dagen per week een uurtje rijden. Het is er wel een die echt wel wat aan het werk moet. Anders wordt hij op stal vervelend en onder het zadel erg druk. Het kan dus wel maar het ligt ook heel erg aan het dier.