Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StalNollie schreef:Gini schreef:En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?
Kan zeker wel heb hier een lopen die al gedekt heeft meerdere keren raak bij verschillende merries. En ja inmiddels ook de buurvrouw hengstig geweest en een merrie zit hem namelijk gigantisch uit te dagen. Hij loopt nu momenteel dus bij 2 merries in de weide met een op knie hoogte stroomdraadje waar 7 van 10 geen eens stroom opstaat
goldenarrow schreef:ikke schreef:Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??
Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.
Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.
Ik ken de advertentie niet, maar op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant. Zeker als je een niet te hoog inteeltpercentage en dus grotere keuzevrijheid voor hengsten, is het wel interessant om iets Jazz-vrij te hebben.
Hoeft nog niet eens om het karakter te gaan dus
Gini schreef:K_nolan schreef:Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...
En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?
ikke schreef:goldenarrow schreef:
Ik ken de advertentie niet, maar op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant. Zeker als je een niet te hoog inteeltpercentage en dus grotere keuzevrijheid voor hengsten, is het wel interessant om iets Jazz-vrij te hebben.
Hoeft nog niet eens om het karakter te gaan dus
Die ads staan regelmatig op Marktplaats.
Maar ook jij gaat voor het gemak even voorbij aan de achterliggende oorzaak!
Hoe zou het komen dat jij schrijft "op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant" Genetisch gezien schrijf je nu dus: wat een beperkt zooitje is het in NL!!
ikke schreef:Dees schreef:De uitzonderingen bevestigen de regel.
Dat is overigens typisch bokt. Daar waar iets in het algemeen volop van toepassing is, is er al-tijd iemand die het tegendeel meent te moeten bewijzen.
Zou jij je 16 jarige nichtje aanraden een hengst te kopen en die ongecastreerd op een pensionstal met merries te huisvesten? Nee toch?
Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??
Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.
Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.
Konijen schreef:Fly_high schreef:Gefeliciteerd lies! Ze ziet er zeker uit als een hele lieve dame
Ik ben nog steeds op zoek maar word er zo moedeloos van... vandaag een vliegles gehad met proefrijden, meneer is bij het opstappen bokkend ervandoor gegaanik moet het eindelijk echt leren om minder nonchalant te doen en verkopers eerst op te laten stappen, vooral als het aangeboden paard een mak lammetje hoort te zijn
Bokkend ervandoor bij opstappen..vreselijk. ben je er daarna wel weer opgedaan? Wat een vervelende "bezichtiging". Ik wil ze echt altijd eerst onder de man zie voordat ik er zelf op kruip. Ik ben een beetje een schijterd geworden. Tot mijn 20e kende ik weinig angst...maar dat is nu echt wel anders.
@lies gefeliciteerd pracht paard!
Mkango schreef:Het is tot op zekere hoogte subjectief, maar van een paard dat meteen in rodeomodus gaat bij het opstijgen of van ieder vallend blaadje binnen een seconde aan de overkant van de bak staat, kunnen we het er denk ik wel over eens zijn dat die niet braaf zijn.
upendo schreef:Hahaha die zou ik dan eerder verwachten bij de omschrijving 'sensibel'. Inmiddels is dat onderhand regelmatig staatsgevaarlijk...
Evamarie schreef:Ja, en dat terwijl je onder sensibel beter kunt verstaan dat deze juist heel alert is op de hulpen en gewoon gehoorzaam is maar dat je er dus geen lompe kinderen op moet zetten.
upendo schreef:Ja.. Ik heb nu ook een 'sensibele'.
Er zit geen kwaad in, maar door de jongigheid snapt ze de beenhulpen nog niet helemaal. Ik denk als je er nu iemand op zet die niet fijn onafhankelijk is met been dat ze heel snel op 70 km/u zit..![]()
Maar ondanks dat heb ik me nog geen moment onveilig gevoeld op haar. Ze zal nooit met je aan de haal gaan.