Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:10

Mkango erg he
En doe mijn maar 10 vuilnisbakken van paarden of honden idem dan een die volledig in het papier zit.

Rasloze niet kapot te krijgen. Lekkere ouderwetse manege pony van vroeger. Hard beenwerk en geen bloed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:12

StalNollie schreef:
Gini schreef:
En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?

Kan zeker wel heb hier een lopen die al gedekt heeft meerdere keren raak bij verschillende merries. En ja inmiddels ook de buurvrouw hengstig geweest en een merrie zit hem namelijk gigantisch uit te dagen. Hij loopt nu momenteel dus bij 2 merries in de weide met een op knie hoogte stroomdraadje waar 7 van 10 geen eens stroom opstaat

Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen, waarom zou een gezonde hengst die toegang heeft tot een gezonde, hengstige merrie niet dekken? Maar natuurlijk, jouw paarden, jij ziet het, dan ga ik niet zeggen dat het niet zo is. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:13

goldenarrow schreef:
ikke schreef:
Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??

Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.

Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.

Ik ken de advertentie niet, maar op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant. Zeker als je een niet te hoog inteeltpercentage en dus grotere keuzevrijheid voor hengsten, is het wel interessant om iets Jazz-vrij te hebben.
Hoeft nog niet eens om het karakter te gaan dus :)

Die ads staan regelmatig op Marktplaats.

Maar ook jij gaat voor het gemak even voorbij aan de achterliggende oorzaak!

Hoe zou het komen dat jij schrijft "op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant" Genetisch gezien schrijf je nu dus: wat een beperkt zooitje is het in NL!!

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:21

Vinden jullie rond 20.0000 euro een gangbare prijs voor een 10 tot 12 jarige E-pony die in het Z loopt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:24

Beetje te weinig informatie, maar nee.

Gefeliciteerd lies *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:27

Even wat betreft het opletten met een hengst op de gemiddelde pensionstal. Er is op de stal waar ik werkte wel eens een voorval geweest waarbij de hengst nog buiten stond en de onwetende groep van buitenrit langs die weide kwam, inclusief merries. Hengst ging over de draad, want merries kwamen te dicht langs.

Is gelukkig zonder enige schade afgelopen, op wat geschrokken kinders na. Maar snap dat staleigenaren hier geen zin in hebben. Je moet toch echt altijd opletten en qua hele stalmanagement rekening houden met de hengsten

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:28

Evamarie schreef:
Vinden jullie rond 20.0000 euro een gangbare prijs voor een 10 tot 12 jarige E-pony die in het Z loopt?

Als die E pony volgende week vooraan meeloopt in de Ek selecties voor de children is het een koopje.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:31

Gini schreef:
K_nolan schreef:
Paddocks kunnen ze contact hebben en kan ik meneer heus naast een merrie zetten. De helft valt en staat ook zeker wel met opvoeding, maar er zijn zeker wel stallen met beter management voor hengsten al is het wel even zoeken vaak...

En dat vind ik dus echt moeilijk te geloven. Dat je een hengst en een merrie een volledige dag naast elkaar zet, in paddocks waar contact mogelijk is en dat die hengst nooit iets zou doen. Dus ook niet wanneer die merrie in de lente lekker richting hengst staat te knipogen? Of bedoel je met contact alleen oogcontact? Of gaat het om paddocks waar ze een halfuur onder toezicht instaan?

Die van mij kan ik prima de halve dag zonder toezicht naast me merrie zetten. Laatst heb ik hem voor de eerste keer eruit gehaald door een merrie. Merrie was hengstig en ging rennen in de paddock en dan doet hij mee, maar kan hem gelijk pakken en daarna loopt hij er rustig uit en passeert rustig de merrie. Meneer is 3 en heeft gedekt, binnenkort komen ze aan huis en is alles in eigen controle.

Wou ook zeker hier geen grote discussie uitlokken, heb zelf ook heel wat hengsten gehad en het is even zoeken naar een goede plek. Maar er zijn zeker stallen die weidegang in groepsverband voor hengsten aanbieden (die van mij is ook gewoon sociaal naar andere hengsten) en stalgangen voor hengsten en ruinen alleen. Tuurlijk ben ik voorstander voor castreren, maar niet houden omdat het zielig is vindt ik wel wat ver gaan. Alleen je moet er wat voor overhebben... ik rij een uur heen en een uur terug en in juli gaat hij mee en krijgt hij samen met een andere hengst een hectare grond.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:04

ikke schreef:
goldenarrow schreef:

Ik ken de advertentie niet, maar op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant. Zeker als je een niet te hoog inteeltpercentage en dus grotere keuzevrijheid voor hengsten, is het wel interessant om iets Jazz-vrij te hebben.
Hoeft nog niet eens om het karakter te gaan dus :)

Die ads staan regelmatig op Marktplaats.

Maar ook jij gaat voor het gemak even voorbij aan de achterliggende oorzaak!

Hoe zou het komen dat jij schrijft "op zich is dat voor de fok natuurlijk wel interessant" Genetisch gezien schrijf je nu dus: wat een beperkt zooitje is het in NL!!

Dat weet ik niet, ik zit niet in de warmbloeden, dus ik kan daar niet over oordelen. Wel zie ik iets soortgelijks terug bij de Arabieren. Dat is natuurlijk ook grotendeels omdat bepaalde hengsten gewoon niet beschikbaar komen voor het grote publiek, maar ook omdat er eigenlijk in Europa voornamelijk alleen maar bepaalde hengsten gebruikt worden. Wil je dat niet, dan moet je flink zoeken. En daar is ook heel wat minder informatie over te vinden dan de gemiddelde KWPN (al vind ik het bij het KWPN ook wel weer een beetje doorgeslagen :+ ).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:19

ikke schreef:
Dees schreef:
De uitzonderingen bevestigen de regel.
Dat is overigens typisch bokt. Daar waar iets in het algemeen volop van toepassing is, is er al-tijd iemand die het tegendeel meent te moeten bewijzen.

Zou jij je 16 jarige nichtje aanraden een hengst te kopen en die ongecastreerd op een pensionstal met merries te huisvesten? Nee toch?

Maar wat is dan de ECHTE reden daarachter??

Dat heeft niks met hengst of hormonen te maken maar met het domme feit dat we in NL overal maar de ballen afhakken wat per abuis niet in de buurt van de invloedrijke fokkers geboren wordt en we daarmee dus over de jaren volledig uit het oog verloren zijn hoe het wel kan.

Dat er in een advertentie van een merrie gezet moet worden: vrij van Jazz-bloed. DAT is het trieste resultaat van 50 jaar wanbeleid in NL.

Vind ik ook. Je mag vooral niet laten dekken door "de hengst van de buurman". Terwijl de hengst waar jij een rietje diepvriessperma van koopt toch ook iemands buurman is, al zal die hem waarschijnlijk amper te zien krijgen omdat het arme dier voornamelijk binnen op stal gehouden wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:22

Dat is wel hele aparte manier om dat op te vatten, anjali. Als die hengst van de buurman past is er niks aan de hand, maar meestal is het in die gevallen juist een kwestie van gemak en geld. Heeft dus niks met buurman te maken, maar niet de beste keuze voor paard nemen maar voor eigen gemak en portemonnee. Die hengst wordt gekozen omdat die bij de buurman staat, weinig tot geen dekgeld. Maar misschien moet ikke geld gaan rekenen als hij zou goed van een foto kan zien of paard goed is of niet. Hoeft niemand meer zo dom te zijn om te keuren

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:28

Ho, het was niet de bedoeling een hele discussie op te starten. :')

Het last hebben van hormonen is denk ik per paard verschillend. Ik heb hele chille hengsten gezien die gewoon naast merries stonden in de wei. Maar ook hengsten die op tientallen meters afstand lopen te schreeuwen.

Maar ook dat is zeker iets wat ik hem niet aan wil doen. Denk dat ik hem bij goed door de keuring kom dan dus ook gewoon laat castreren. Hij is al prachtig en heeft tot z'n 3e dan mooi uit kunnen zwaren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 16:41

Om even aan te haken bij Captain.. :)

Voor mijn gevoel ontaardt deze discussie een kant op die een eigen topic verdient. Zowel over stalling van hengsten als van het hengst houden zelf.

Ik zou het fijn vinden als het weer wat meer kan gaan over het zoek- en aankoopproces, daarom zitten we hier met zijn allen bij elkaar. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:25

Gelukkig heb ik geen uitgesproken mening over wel en geen hengsten houden :)

Ik moest wel denken aan onze paarden van vroeger, toen veel werd gefokt met "hengsten van de buurman" voor een fles vodka (Oostblok he :D ) of juist met zomaar gehouden recreatiehengsten die zo nu en dan een uitstapje merrieweide durfden te maken en oh my, wat waren die fokproducten vaak krom. En niet bepaald gezonder of makkelijker te rijden dan de sportpaarden van nu :n Dan heb ik liever toch een stapel Jazz-bloed :+ al ben ik het er ook mee eens dat het groeiende inteeltpercentage zorgwekkend is.

Konijen schreef:
Fly_high schreef:
Gefeliciteerd lies! Ze ziet er zeker uit als een hele lieve dame <3

Ik ben nog steeds op zoek maar word er zo moedeloos van... vandaag een vliegles gehad met proefrijden, meneer is bij het opstappen bokkend ervandoor gegaan :+ ik moet het eindelijk echt leren om minder nonchalant te doen en verkopers eerst op te laten stappen, vooral als het aangeboden paard een mak lammetje hoort te zijn :+

Bokkend ervandoor bij opstappen..vreselijk. ben je er daarna wel weer opgedaan? Wat een vervelende "bezichtiging". Ik wil ze echt altijd eerst onder de man zie voordat ik er zelf op kruip. Ik ben een beetje een schijterd geworden. Tot mijn 20e kende ik weinig angst...maar dat is nu echt wel anders.

@lies gefeliciteerd pracht paard!

Ik ben er niet meer op gegaan nee, heb daarna namelijk nog aardig veel last van mijn pols gehad. Vandaag voelt het weer goed en morgen ga ik hopelijk wat minder spannende paarden kijken :P

In de advertentie staat trouwens dat dat jonkie echt het braafste ooit is, daar valt dus wel wat over te zeggen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:59

Flyhigh daarom stap ik nooit ergens als 1e op. Iets te vaak gezien dat dat enorm brave dier bij de eigenaren al niet braaf was :+ en ik wil ze ook even onder het zadel bekijken.
hopelijk is pols snel weer over!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 18:59

Dat vind ik altijd zo subjectief, braaf te rijden...

Had er ook een keer een die wel heel braaf te rijden was... Harstikke dood voor het been. :=

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:02

upendo schreef:
Dat vind ik altijd zo subjectief, braaf te rijden...

Had er ook een keer een die wel heel braaf te rijden was... Harstikke dood voor het been. :=

Zo kun je het ook omschrijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:04

Het is tot op zekere hoogte subjectief, maar van een paard dat meteen in rodeomodus gaat bij het opstijgen of van ieder vallend blaadje binnen een seconde aan de overkant van de bak staat, kunnen we het er denk ik wel over eens zijn dat die niet braaf zijn. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:06

Mkango schreef:
Het is tot op zekere hoogte subjectief, maar van een paard dat meteen in rodeomodus gaat bij het opstijgen of van ieder vallend blaadje binnen een seconde aan de overkant van de bak staat, kunnen we het er denk ik wel over eens zijn dat die niet braaf zijn. :+

:') Niet? -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:01

Mkango schreef:

Als ze consequent van elk blaadje gaan rennen, zijn ze wel betrouwbaar... Vallend blaadje = rennend paard. Hoe simpel wil je het hebben?

}:)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 20:15

Hahaha die zou ik dan eerder verwachten bij de omschrijving 'sensibel'. Inmiddels is dat onderhand regelmatig staatsgevaarlijk... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:49

Ja, en dat terwijl je onder sensibel beter kunt verstaan dat deze juist heel alert is op de hulpen en gewoon gehoorzaam is maar dat je er dus geen lompe kinderen op moet zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:52

upendo schreef:
Hahaha die zou ik dan eerder verwachten bij de omschrijving 'sensibel'. Inmiddels is dat onderhand regelmatig staatsgevaarlijk... :')

Ja. Ik ging ook nooit kijken bij "sensibel". ik heb er eens eentje geprobeerd, en dat werd 'm ook niet. Leuk paard maar veel te iebelig in het rijden. Prima als je daar mee om kunt gaan maar het is niet mijn ding.

Doe mij dan Oogappeltje van mijn instructrice maar; die waarvan mensen haar vragen of ze het wel verantwoordt vind om anderen op te laten rijden, of waarvan iemand serieus vroeg of ze levensmoe was door op dat paard te rijden.
Ik snap echt totaal niet waar men het dan over heeft. Het is een schat van een paard; ik heb er alles mee gedaan wat Bokt verboden heeft en me nooit een seconde onaangenaam gevoeld op dat paard.
Maar je moet er inderdaad niet zoetsappig mee om gaan; doet zij ook niet met jou. Nou dat weet je, dus daar richt je je op en dan is het goed.

Betrouwbaar paard noemt mijn instructrice dat :D

Evamarie schreef:
Ja, en dat terwijl je onder sensibel beter kunt verstaan dat deze juist heel alert is op de hulpen en gewoon gehoorzaam is maar dat je er dus geen lompe kinderen op moet zetten.

Dat.
Maar als je daar dan niet handig genoeg voor bent (zie boven) dan laat je zo'n paard beter staan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 08:51

Ja.. Ik heb nu ook een 'sensibele'.
Er zit geen kwaad in, maar door de jongigheid snapt ze de beenhulpen nog niet helemaal. Ik denk als je er nu iemand op zet die niet fijn onafhankelijk is met been dat ze heel snel op 70 km/u zit.. :')

Maar ondanks dat heb ik me nog geen moment onveilig gevoeld op haar. Ze zal nooit met je aan de haal gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:35

upendo schreef:
Ja.. Ik heb nu ook een 'sensibele'.
Er zit geen kwaad in, maar door de jongigheid snapt ze de beenhulpen nog niet helemaal. Ik denk als je er nu iemand op zet die niet fijn onafhankelijk is met been dat ze heel snel op 70 km/u zit.. :')

Maar ondanks dat heb ik me nog geen moment onveilig gevoeld op haar. Ze zal nooit met je aan de haal gaan.

Correctie: ze gaat niet aan de haal met mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
Dat schrijf je zelf. Dat is niet helemaal hetzelfde.

Als je maar lomp genoeg bent, pleurt Tante Taart je er ook af, kwam bijrijdster tot de ontdekking. Ze is echt niet lomp maar wilde wel haar mening doordrukken. Dat pikt Tante Taart niet en dan ga je eraf.

Is dat "sensibel"?
Ik denk het niet. Dat is onderhandelen met een merrie. Want de volgende ronde wilde ze hetzelfde, vroeg het beleeft en Tante Taart deed wat er gevraagd werd.