Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:21

chimello schreef:
Sorry dat ik dit topic niet echt goed heb doorgelezen maar ik heb advies nodig van iemand die daadwerkelijk kan helpen met deze vraag.
Dus als iemand echt advies voor mij heeft, zou ik een DM enorm waarderen want ik begin nu wanhopig te worden.

Helaas zijn er inmiddels al 2x wolven IN onze wei gespot, waar onze dure Cobs ook gewoon in lopen. Wij wonen echter niet in de risico zone (Bilzen, Belgisch Limburg). We wonen dus in België. Om subsidie aan te vragen moet je in de risico zone wonen. Ik heb ook bewijs dat de wolven hier zitten. De jagers hebben ze gefilmd. En vanmorgen hebben ze er weer eentje gezien op klaarlichte dag nu zelfs.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik nu subsidie/hulp/advies aanvragen in België(!) en aantonen dat we wel in de risico zone vallen nu? Ik heb Wolf Fencing op 3 oktober gecontacteerd na de 1e keer de wolven gezien te hebben (2 volwassen exemplaren) zonder antwoord. Er is ook geen nummer. dat ik kan bellen.
Ik heb ook Natuur & Bos gebeld en zij kunnen me ook niet helpen. Dus ik weet niet meer wat ik moet doen.

Dit kan dus iedereen overkomen... Als je denkt veilig te zijn, nee. Wij wonen gewoon in een dorp hier. Met koeien, shetlanders, oude paarden, onze merries met veulens, mensen met kippen, katten, kleine kinderen...

Toen wij dit huis kochten was er niet eens sprake van wolven. De weides zijn niet goed afgerasterd hiervoor maar onze merries blijven braaf op hun weide dus de wei was geen prioriteit...
Al ons spaargeld steekt inmiddels in 5 stallen en het huis zelf. Dus nu moeten we met spoed de weide af gaan zetten voor wolven... Waar we niet om gevraagd hebben.
En ik word van het kastje naar de muur gestuurd :(

Afschieten in België kost je 4 miljoen euro en 5 jaar celstraf dus de vele mensen die ons al verteld hebben schiet ze af, hebben we weinig aan. Daarbij vind ik het erg sneu dat een dier dat wil eten en dit niet gevraagd heeft zo behandeld wordt maar die blijven ook puppies krijgen en als het een strenge winter wordt staan ze nog sneller in onze weide. Gelukkig hebben we ervoor gekozen dit jaar geen merries te dekken dus hebben we volgend jaar geen veulentjes. Maar nu moeten wij de weides dus met duur materiaal gaan afzetten om wolven uit de wei te houden. Wolven die hier niet in een dorpje horen rond te lopen...

Dus als iemand voor mij contact gegevens heeft van iemand waar ik wel terecht kan, ben ik diegene erg dankbaar. Want de laatste 2 weken heeft me niks opgeleverd buiten slapeloze nachten.

De gekkigheid! 4 miljoen euro? Zoveel betalen ze niet eens aan schadevergoeding als een mens wordt vermoord!
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:21

chimello schreef:
Sorry dat ik dit topic niet echt goed heb doorgelezen maar ik heb advies nodig van iemand die daadwerkelijk kan helpen met deze vraag.
Dus als iemand echt advies voor mij heeft, zou ik een DM enorm waarderen want ik begin nu wanhopig te worden.

Helaas zijn er inmiddels al 2x wolven IN onze wei gespot, waar onze dure Cobs ook gewoon in lopen. Wij wonen echter niet in de risico zone (Bilzen, Belgisch Limburg). We wonen dus in België. Om subsidie aan te vragen moet je in de risico zone wonen. Ik heb ook bewijs dat de wolven hier zitten. De jagers hebben ze gefilmd. En vanmorgen hebben ze er weer eentje gezien op klaarlichte dag nu zelfs.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik nu subsidie/hulp/advies aanvragen in België(!) en aantonen dat we wel in de risico zone vallen nu? Ik heb Wolf Fencing op 3 oktober gecontacteerd na de 1e keer de wolven gezien te hebben (2 volwassen exemplaren) zonder antwoord. Er is ook geen nummer. dat ik kan bellen.
Ik heb ook Natuur & Bos gebeld en zij kunnen me ook niet helpen. Dus ik weet niet meer wat ik moet doen.

Dit kan dus iedereen overkomen... Als je denkt veilig te zijn, nee. Wij wonen gewoon in een dorp hier. Met koeien, shetlanders, oude paarden, onze merries met veulens, mensen met kippen, katten, kleine kinderen...

Toen wij dit huis kochten was er niet eens sprake van wolven. De weides zijn niet goed afgerasterd hiervoor maar onze merries blijven braaf op hun weide dus de wei was geen prioriteit...
Al ons spaargeld steekt inmiddels in 5 stallen en het huis zelf. Dus nu moeten we met spoed de weide af gaan zetten voor wolven... Waar we niet om gevraagd hebben.
En ik word van het kastje naar de muur gestuurd :(

Afschieten in België kost je 4 miljoen euro en 5 jaar celstraf dus de vele mensen die ons al verteld hebben schiet ze af, hebben we weinig aan. Daarbij vind ik het erg sneu dat een dier dat wil eten en dit niet gevraagd heeft zo behandeld wordt maar die blijven ook puppies krijgen en als het een strenge winter wordt staan ze nog sneller in onze weide. Gelukkig hebben we ervoor gekozen dit jaar geen merries te dekken dus hebben we volgend jaar geen veulentjes. Maar nu moeten wij de weides dus met duur materiaal gaan afzetten om wolven uit de wei te houden. Wolven die hier niet in een dorpje horen rond te lopen...

Dus als iemand voor mij contact gegevens heeft van iemand waar ik wel terecht kan, ben ik diegene erg dankbaar. Want de laatste 2 weken heeft me niks opgeleverd buiten slapeloze nachten.

De gekkigheid! 4 miljoen euro? Zoveel betalen ze niet eens aan schadevergoeding als een mens wordt vermoord!
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:28

4 miljoen en 5 jaar cel? voor het doden van een wolf????? zijn ze nou echt helemaal gek, als iemand een hond doodrijd, is het jammerdebammer , waar gaat dit heen? >;)

Poosje81

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:54

OH dan valt het hier in Frankrijk wel mee met 150k en 3 jaar. Even grens oversturen dus voor je schiet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:56

Waar gaan we heen....dit maakt mijn zo in en in verdrietig. Jarenlang bezig goed 24/7 te huisvesten en nu bijna hele dagen op stal moeten zetten om veiligheid te garanderen. Diep diep triest.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:21

Chimello, ik kan je noet helpen met je vraag want ik ben van Nederland, ik heb wel een vraag, misschien bedoel je het niet zo maar ik heb moeite met de toevoeging van dure bij cobs, ik bedoel daarmee dat waarde van dieren niet uit hoeft te maken met hoe je ze wil beschermen, al is het je konijn dat je van de buren gekregen hebt. Of de ree die altijd door je tuin loopt, zoals hier ik vind het beschermen van die dieren belangrijk ongeacht de waarde.
Kijk naar de boer die van de week z'n geit naar het gemeente huis bracht.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 14-10-22 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:28

knollentuin schreef:
Elnienjo, ik kan je noet helpen met je vraag want ik ben van Nederland, ik heb wel een vraag, misschien bedoel je het niet zo maar ik heb moeite met de toevoeging van dure bij cobs, ik bedoel daarmee dat waarde van dieren niet uit hoeft te maken met hoe je ze wil beschermen, al is het je konijn dat je van de buren gekregen hebt. Of de ree die altijd door je tuin loopt, zoals hier ik vind het beschermen van die dieren belangrijk ongeacht de waarde.

_/-\o_

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:32

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:38

knollentuin schreef:
Elnienjo, ik kan je noet helpen met je vraag want ik ben van Nederland, ik heb wel een vraag, misschien bedoel je het niet zo maar ik heb moeite met de toevoeging van dure bij cobs, ik bedoel daarmee dat waarde van dieren niet uit hoeft te maken met hoe je ze wil beschermen, al is het je konijn dat je van de buren gekregen hebt. Of de ree die altijd door je tuin loopt, zoals hier ik vind het beschermen van die dieren belangrijk ongeacht de waarde.

Je hebt het tegen de verkeerde.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:38

Tuurlijk is ieder paard en dier waardevol, daarom dat ik ook aangaf dat de wolf er zelf ook niet om vraagt (afgeschoten te worden). Ik eet zelf ook al 22 jaar geen dieren dus ik hecht zeker extra waarde aan alle dieren.

Maar als een paard wordt doodgebeten zijn het wel meteen merries die boven de 10k liggen in prijs. Dus emotioneel ben ik sowieso al geïnvesteerd, dit zijn met name allemaal eigen fok merries waar we jarenlang mee geknuffeld hebben en zelf geboren zien worden, hebben opgevoed etc maar ze hebben ook een verdere waarde en dat mag ik ook gewoon zeggen.

Beetje jammer dat mensen daar over vallen terwijl ik al 2 weken 's nachts zit te waken en helemaal kapot ben, en zo mijn familie hier ook en we nergens hulp kunnen krijgen of vinden omdat ik echt niet wijs wordt van alle websites die je overal heen sturen zonder concrete antwoorden.

De chip van een dode wolf kan wel gelezen worden. Daar is informatie uit te halen waar die laatst gelopen heeft bij scannen. Ik weet er verder het fijne niet van maar de jagers durven er niet in de buurt te komen omdat ze bang zijn dat zij worden aangekeken als er eentje dood gaat. Snap ik, gezien het een enorme boete is.

Mocht iemand in ieder geval wel echt advies hebben hoor ik dat graag, liefst per PB omdat ik niet super actief ben op bokt.
Nogmaals bedankt in ieder geval!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:43

elnienjo schreef:
knollentuin schreef:

Je hebt het tegen de verkeerde.

Ohhh sorry , ik zie het ik ga kijken of ik dat kam veranderen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:33

Zo jammer dat het zo ver moet komen. Het dier zelf kan er niets aan doen, maar dit loopt uit op een catastrofe.
De wolf is een opportunist. Wanneer alle dieren op stal staan en de reeën op zijn, zoekt hij wel andere prooien. De veehekken helpen dan niet.
De kans op een natuurlijk evenwicht is nihil. Het dier is 200 jaar geleden niet voor niets uitgeroeid.
Ja echt, ik ben een natuur- en dierenliefhebber, maar ook een realist.

En schuw zijn de wolven ook niet meer.Er wordt her en der beweert dat de wolf door mensen wordt uitgezet. Gezien de snelle verspreiding en het gedrag zou je gaan denken dat dit werkelijk zo is..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:44

Vanochtend schaap gepakt in Slagharen, Overijssel.
Dier is een heel eind versleept.
Door een sloot en daarna geploegd land op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:35

chimello schreef:
Tuurlijk is ieder paard en dier waardevol, daarom dat ik ook aangaf dat de wolf er zelf ook niet om vraagt (afgeschoten te worden). Ik eet zelf ook al 22 jaar geen dieren dus ik hecht zeker extra waarde aan alle dieren.

Maar als een paard wordt doodgebeten zijn het wel meteen merries die boven de 10k liggen in prijs. Dus emotioneel ben ik sowieso al geïnvesteerd, dit zijn met name allemaal eigen fok merries waar we jarenlang mee geknuffeld hebben en zelf geboren zien worden, hebben opgevoed etc maar ze hebben ook een verdere waarde en dat mag ik ook gewoon zeggen.

Beetje jammer dat mensen daar over vallen terwijl ik al 2 weken 's nachts zit te waken en helemaal kapot ben, en zo mijn familie hier ook en we nergens hulp kunnen krijgen of vinden omdat ik echt niet wijs wordt van alle websites die je overal heen sturen zonder concrete antwoorden.

De chip van een dode wolf kan wel gelezen worden. Daar is informatie uit te halen waar die laatst gelopen heeft bij scannen. Ik weet er verder het fijne niet van maar de jagers durven er niet in de buurt te komen omdat ze bang zijn dat zij worden aangekeken als er eentje dood gaat. Snap ik, gezien het een enorme boete is.

Mocht iemand in ieder geval wel echt advies hebben hoor ik dat graag, liefst per PB omdat ik niet super actief ben op bokt.
Nogmaals bedankt in ieder geval!

Chip stukje is echt broodje aap verhaal. Een zender die nog werkt kan getraceerd worden. Een chip kan absoluut niet getraceerd worden, ook niet achteraf. Dan zou dat namelijk ook mogelijk zijn om via de chip weggelopen honden en katten op te sporen of na het weglopen te bekijken waar ze geweest zijn. Zou tof zijn als het kon zodat bij gevonden en gedumpte dieren men zo naar de eigenaar geleid wordt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:03

Even buitenom het feit wat een eventuele straf zou zijn bij het doden van een wolf. Wat uiteraard snel geroepen word door velen.
Ik vraag me dan serieus af of iedereen zomaar een (jacht)geweer op de pak heeft en dan ook nog zo precies kan schieten dat je niet je eigen dier raakt én ook daadwerkelijk de wolf uitschakeld?

Het roept zo gemakkelijk maar is zo doelloos als het maar zijn kan. Zelfde geldt voor een miskoop van een paard. Dan roepen ook zoveel mensen “ Ik zou hem terug brengen en aan het hek binden!”
En hoeveel mensen doen dat daadwerkelijk als het hen overkomt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:11

Nee idd. Grootspraak.
Geen idee hoe ik aan een wapen kom.
Dan moet ik nog op jacht gaan liggen. En raak schieten ook nog...
Dat als ongeoefende.

Dan zou een ferme waterstraal nog beter lukken. Of een harde toeter.
Dat geloof ik dan nog wel... Als je op tijd bent..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:14

Precies, erger me altijd aan dat soort opmerkingen. Daar kan ik echt niets mee en ga ik ook niet doen. Dat mag een jager doen, wolf hoeft ook geen onnodige lijdensweg te krijgen omdat ik een mislukte poging zou hebben gedaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:24

Fakkels en speren, dames. Zo doe je dat. ;)

Afbeelding

Uit het boek 'Wolven op de Veluwe - geschiedenis en terugkeer'

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:36

Verjagen kan ook zonder ze te mollen natuurlijk. En dat kan met vanalles zijn wat niet schadelijk is behalve voor zijn ego. Misthoorn, luchtbuks, voetzoekers, zogenaamd bibiguns enz. Alleen mag eigenlijk zelfs dat niet, en dan moet die natuurlijk niet al tussen je eigen beesten lopen.

@Chimello, hoeveel land heb je wat afgemaakt zou moeten worden om ze bv snachts bij huis in een paddock te hebben die wel wolfwerend werkt, of kan je ze binnenhalen? Bv staldeur dicht maken met een weefrek kan je ook al doen voorlopig. Eng dat ze zomaar door de wei lopen, ik zou ook niet meer lekker slapen ookal zijn het grote paarden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:03

Is er ook een app voor brabant?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:11

Birdie60 schreef:

Ik zit in die van Tholen oa. Die neemt de grens mee op het stuk van Zeeland, Antwerpse haven, Kalmthoutse heide, Essen enz. Waar in Brabant zit jij?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:36

Oakland1990 schreef:
Birdie60 schreef:

Ik zit in die van Tholen oa. Die neemt de grens mee op het stuk van Zeeland, Antwerpse haven, Kalmthoutse heide, Essen enz. Waar in Brabant zit jij?

Idd en gelukkig!!! Al maanden heel rustig (hopelijk niet nu de goden verzoeken)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:42

Birdie60 schreef:

Ik stuur je een pb

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:31

tienus63 schreef:
Vanochtend schaap gepakt in Slagharen, Overijssel.
Dier is een heel eind versleept.
Door een sloot en daarna geploegd land op.

verdikke, dat is hier dichtbij >;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:44

Oakland1990 schreef:
Birdie60 schreef:

Bij uden in de buurt, dorpje zeeland